handdator

Visa fullständig version : Vilka muskelfästen är de svagaste/känsligaste?


JAM
2005-08-02, 14:17
Jag tycker ibland att man känner sig lite mör i just muskelfästena på vissa ställen. Detta gäller främst bröstens fästen på sternum(?) och biceps fäste på underarmen. Det senare känner jag främst av om jag haft ett kortare uppehåll.

Finns det överlag fästen som är svagare/känsligare än andra? Jag har för mig att jag på Arnes steg 1-kurs fick lära mig att hamstrings fästen på underbenet "lätt" kan gå sönder och att man därför inte bör köra lågreps på lårcurl. Jag har dock aldrig upplevt något problem med dessa.

Arne Persson
2005-08-02, 14:21
Jag tycker ibland att man känner sig lite mör i just muskelfästena på vissa ställen. Detta gäller främst bröstens fästen på sternum(?) och biceps fäste på underarmen. Det senare känner jag främst av om jag haft ett kortare uppehåll.

Finns det överlag fästen som är svagare/känsligare än andra? Jag har för mig att jag på Arnes steg 1-kurs fick lära mig att hamstrings fästen på underbenet "lätt" kan gå sönder och att man därför inte bör köra lågreps på lårcurl. Jag har dock aldrig upplevt något problem med dessa.

Det var framför allt M. biceps femoris fäste på vadbenshuvudet som jag ansåg är känsligt sant att N. peroneus communisnerven löper där.M. supraspinatus, M. infraspinatus och M. teres minor har även de känsliga fästen mm.

Börje H
2005-08-02, 14:28
Håller med Big Arne, och vill gärna tillägga levator scapulaes infästning på angulus superior på skulderbladet.

smeklol
2005-08-08, 20:47
tränade biceps hårt och fick ont i muskelfästet mot underarmen.
vilade 3 dagar, men det gjorde ändå ont.
hur pass länge bör jag vila?

kan jag träna bröst som vanligt?

JAM
2005-08-08, 21:22
tränade biceps hårt och fick ont i muskelfästet mot underarmen.
vilade 3 dagar, men det gjorde ändå ont.
hur pass länge bör jag vila?

kan jag träna bröst som vanligt?
Om det - oavsett vilken övning du kör - gör ont tycker jag att du ska vila vidare. Några dagars träning hit eller dit spelar ingen roll.

smeklol
2005-08-08, 23:26
okej.. men om det bara sträcker då?

är det lätt att slita av muskelfästen?

blekfet2
2005-08-08, 23:55
tränade biceps hårt och fick ont i muskelfästet mot underarmen.
vilade 3 dagar, men det gjorde ändå ont.
hur pass länge bör jag vila?

kan jag träna bröst som vanligt?


jag råkar ut för samma sak, efter stort sett varje rygg eller biceps pass så har jag grymt ont i armvecken, specielt när jag sträcker ut armen..det brukar ta typ 2 dagar för att det ska lägga sig....men som den tjockskalle man är så är jag på gymmet dagen efter, biter ihop...men ont gör det... spelar ingen roll om jag kör med lättare vikter... :MrT: