handdator

Visa fullständig version : Volym?


salbom
2005-08-02, 09:52
Jag har tränat i 4år nu och ja har väl blivit rätt stark på dem åren...men ja vill ha mer volym..hur ska ja bära mig åt?
vad finns det för bra kosttillskott?

norsk_gadd
2005-08-02, 10:18
Ja du... du kan ju börja med att skriva lite om hur du äter och tränar annars är det ju rätt meningslöst att man ger några tips.

Fettecke
2005-08-02, 10:21
Jag har tränat i 4år nu och ja har väl blivit rätt stark på dem åren...men ja vill ha mer volym..hur ska ja bära mig åt?
vad finns det för bra kosttillskott?

gainer.

norsk_gadd
2005-08-02, 10:29
gainer.

Hur kan du rekomendera något när du inte vet ett dugg om hur han äter? Hur vet du att han inte redan får i sig snabba kolisar efter passet med bra protein?

En gainer skulle alltså vara ganska onödig. Som måltidsersättare funkar de väl kanske men han skulle nog kunna få i sig bättre, långsamma kolhydrater istället.

Fettecke
2005-08-02, 10:33
Hur kan du rekomendera något när du inte vet ett dugg om hur han äter? Hur vet du att han inte redan får i sig snabba kolisar efter passet med bra protein?

En gainer skulle alltså vara ganska onödig. Som måltidsersättare funkar de väl kanske men han skulle nog kunna få i sig bättre, långsamma kolhydrater istället.

Jag tycker att han förklarar det helt själv, han är stark, vill bli större... vad blir man större av, kcal+ dvs... då kommer väll gainern in som en fin räddning.!

om han nu äter X kcal per dygn, och inte anser sig växa till den storlek han vill, så ligger han väll säkerligne på för lite kcal, så då borde väll en gainer fixxa det. (anser jag)

jag räknar en gainer som ett samlingsnamn, inte bara en burk man köper på kolozzeums webbshop eller nått annat ställe...
utan en drink som innehåller de ämnen som behövs för att öka volym/vikt.
Det är lätt att göra en egen gainer på prottepulver, vanlig mjölk (3%), nerkapad banan, havregryn osv om man vill åt lågt GI...

norsk_gadd
2005-08-02, 10:41
Okokade havregryn har inte lågt GI, havregryn blir långsamma vid kokning då grynen klibbar samman.

Men ok, du har en poäng. Bara lite trött på folk som ställer frågor utan att säga något om hur de tränar eller äter. Han kanske tränar för mycket lågrep och därför inte stimulerar den typen av muskelfibrer som har mest volym. Men det vet vi ju inte eftersom frågan är lite "tunn".

pellepedal
2005-08-02, 10:59
Jag har tränat i 4år nu och ja har väl blivit rätt stark på dem åren...men ja vill ha mer volym..hur ska ja bära mig åt?
vad finns det för bra kosttillskott?Bra mat i löjligt stora propotioner är en hit.

EiseltUK
2005-08-02, 11:43
... Han kanske tränar för mycket lågrep och därför inte stimulerar den typen av muskelfibrer som har mest volym. Men det vet vi ju inte eftersom frågan är lite "tunn".

Tränar för mycket lågrep? :confused:

norsk_gadd
2005-08-02, 12:01
Repetition Range: Type I, Type IIA, Type IIB, Strength Gains

1-2 repetitions: Very Low, Low, Low, Excellent
3-5 repetitions: Very Low, Low, Decent to Good, Excellent
6-8 repetitions: Very Low, Good, Excellent, Good
9-12 repetitions: Low, Excellent, Very Good, Good Within Rep R.
13-15 repetitions: Decent, Very Good, Decent to Good, Endurance
16-25 repetitions: Very Good, Diminishing, Low, Endurance

Om du kollar i tabellen ovan så ser du att mest muskelfibrer stimuleras mellan 6 och 12 reps. Alltså, han kanske kör för mycket lågreps.

EiseltUK
2005-08-02, 13:35
Jaha du tänkte eftersom han ökat i styrka men inte volym. Möjligheten finns men jag tror snarare att problemet ligger i överträning.

Kanske i kombination med ett inte-riktigt-optimalt näringsintag.

/ Henrik

norsk_gadd
2005-08-02, 13:41
Jag är med dig där, tror också att han tränar för mycket och äter för lite.