handdator

Visa fullständig version : Ont av mark


MilkmaN
2005-08-02, 05:02
Sedan jag började köra mark, först på omkring 40 kg för att försöka få till något som åtminstone liknade teknik och sedan på lite högre vikter så har jag haft någon form av värk efter att jag markat. Denna sitter då lite ovanför korsyggen på båda sidor om ryggraden, ländryggen kanske det heter? Nu har det inte varit några problem med detta, det har släppt innan nästa pass och det har bara varit en väldigt lätt smärta. Sen nu senast så körde jag lite på 60 kg och idag har jag SVINONT i ryggen. Jag vet inte vad det beror på alls, om jag sovit konstigt eller om jag gjorde nåt väldigt vajsing i marken. Och i Fredags drog jag mer än jag gjort innan och dagarna efter kände jag ingenting, så jag förstår inget... Ont gör det iaf och det är väldigt jobbigt, vad kan det vara för något? Bristande teknik helt enkelt?

Nåja, lägger ner marken och kör hypers ett tag nu.

H.Emanuel
2005-08-02, 05:20
Viktigt som du säger med tekniken i denna övning. Rätt utförd är den en härligt skön styrkelyftsövning som man kan köra på med riktigt tunga vikter. Men kan det röra sig om träningsvärk kanske? Svårt att säga. Finns det ingen där på gymmet du kan be om tips och råd, som kan kolla utförandet av dina marklyft?

aliquis
2005-08-02, 09:46
Min rygg känns rätt mörbultad efter bara några set mark i iaf 2 dagar efteråt, så det ska nog kännas lite, om du lyfter galet och det blev av det kanske det skulle göra ont under själva lyftet, vad vet jag, kan kanske bero på dåligt lyft också.

Det du säger om sidorna av ryggen funderar jag på om det kanske inte hör till magmuskulaturen, jag kan iaf känna av lätta uppvärmningsmark i de trakterna, antar att det beror på att man fuskar lite med buktryck osv för att vikten ändå är så låg.

Du brukar se till att dra in massa luft i magen och spänna densamma före lyftet?

MilkmaN
2005-08-02, 16:00
Min rygg känns rätt mörbultad efter bara några set mark i iaf 2 dagar efteråt, så det ska nog kännas lite, om du lyfter galet och det blev av det kanske det skulle göra ont under själva lyftet, vad vet jag, kan kanske bero på dåligt lyft också.

Det du säger om sidorna av ryggen funderar jag på om det kanske inte hör till magmuskulaturen, jag kan iaf känna av lätta uppvärmningsmark i de trakterna, antar att det beror på att man fuskar lite med buktryck osv för att vikten ändå är så låg.

Du brukar se till att dra in massa luft i magen och spänna densamma före lyftet?

Jodå, det var alltså precis brevid ryggraden jag menade. Men visst, i vanliga fall att det är träningsvärk, men en konstig sådan iaf. Sen att det var samma vikt som vanligt, t o m lite lättare och fick feting mkt träningsvärk är lite udda.

aliquis
2005-08-02, 16:28
Jodå, det var alltså precis brevid ryggraden jag menade. Men visst, i vanliga fall att det är träningsvärk, men en konstig sådan iaf. Sen att det var samma vikt som vanligt, t o m lite lättare och fick feting mkt träningsvärk är lite udda.Ok, då är det ju inte magen, jag trodde vi mer eller mindre snackade sidorna av kroppen.
Jag brukar som sagt vara mör i ryggen iaf, åkte o handlade på inlines dagen efter senaste markpasset och fick åka med kassen i famnen på vägen hem, var inte skönt i ryggen. Likaså om man skulle få för sig att springa eller något annat dumt. Men om det är samma värk är ju svårt att säga.

MilkmaN
2005-08-02, 19:57
Springa var inga problem, det är när man böjer sig framåt med raka ben en liten bit framåt som det gör ont. Att göra ett marklyft utan vikter känns inte alls och inte heller att göra en knäböj utan vikter (testade). Springa 1,2 mil var inga problem det heller. Det är när man sitter upp som det gör ont, dock i datorstolen som har ett gött stöd för ryggen. Jag kommer inte på vad det kan vara.

z_bumbi
2005-08-02, 20:01
Det kan vara musklerna som går längs ryggraden, de får jobba välidgt mycket vid marklyft.

http://www.exrx.net/Muscles/ErectorSpinae.html

Men det kan också vara något annat som inte går att säga något om på nätet.

MilkmaN
2005-08-02, 20:07
Det kan vara musklerna som går längs ryggraden, de får jobba välidgt mycket vid marklyft.

http://www.exrx.net/Muscles/ErectorSpinae.html

Men det kan också vara något annat som inte går att säga något om på nätet.

Mjo, hinner inte med någon styrka på ett tag nu ändå så det får vila lite. Tränigsläger och sådana hemskheter är det ju nu ^^

Men om det inte ger sig får jag väl bege mig till närmsta naparat, skall även leta ordentligare efter en efaren lyftare som kan hjälpa mig.

martin_vbg
2005-08-03, 17:00
Jag fick hjälp av ett par styrkelyftare nu när jag skulle köra lite tyngre och de sa att min såg bra ut och jaginte behövde ändra på något så jag körde påoch de första gångerna jag körde mark tungt så hade jag fruktansvärd träningsvärk runt två dagar efter avslutat pass. Men nu har jag inte riktigt lika mycket du kanske ska testa köra ett tag till, men är det olidlig smärta hade jag nog åkt och kollat ryggen hos en läkare.

MilkmaN
2005-08-03, 23:50
Har gått över nu, antar att det var en sjuk träningsvärk. Tror även att jag sov mysko, med en kudde under svanken. Kan ju förklara saken.