handdator

Visa fullständig version : Återhämtning/Elitidrottsmän


d12
2005-08-02, 00:05
Jag funderar över detta med återhämtningstid mellan passen. Tydligen så ska man inte träna för tätt, för att "kroppen bygger muskler under vila" [sic!]

Så då funderar jag på elitidrottarna som tränar allt från 14 och fler timmar i veckan. Hur fungerar deras återhämtning? Är dom så pass vältränade att dom inte behöver återhämtning eller klarar dom det bara för att dom (flesta) har säsongsuppehåll då dom får vila istället?

Jag känner att jag skulle vilja styrketräna tre dagar i veckan, inget konstigt med det, men jag vill slänga in två konditionspass i veckan också. Kommer min återhämtning/uppbyggnad att hämmas? Och varför är det då inga problem för eliten? Handlar det om kost och att dom äter så pass mycket bättre än oss "svenssons"?

Hur som helst hade jag tänkt mig detta:

Mån styrka
Tis kondition
Ons styrka
tor kondition
fre styrka

Är det verkligen ett helt bedrövligt upplägg?

aliquis
2005-08-02, 00:45
Det kanske är sant i programmet jag följer att "alla" andra idrottare har tunga perioder som följs av lätta perioder, dvs de ser inte ett träningspass som ett träningspass som man sedan måste vila upp sig helt ifrån som man av någon anledning gör i just kroppsbyggning. Utan de ser det som att man tränar under en period och sedan kör lite lugnare så kroppen kan ta igen sig.

Du klarar nog utan problem tre styrketräningspass och två konditionspass i veckan så det är bara att köra.

Möjligt att det hade varit bättre att sprida ut vilodagarna än att ta två i sträck dock, kanske styrka, kondition, styrka, vila, styrka, kondition, vila

Dav0d
2005-08-02, 09:00
Idrottare kör ju mer teknik pass för sin idrott än ren fys träning, eller muskeluppbyggande träning. Och med teknik träning i t.ex kampsport och fotboll, behövs det inte lika mycket återhämtning. Sen finns det sporter där de flesta tar någon sorts doping, det förbättrar återhämtningen också.

Jax
2005-08-02, 09:38
En elimaratonlöpare springer åtminstonde 14 mil i veckan. Andra konditionsidrotter ligger också på så höga träningsmängder. Många passen är visserligen lugna (med deras mått), men elitidrottsmän klarar av extrema träningsmängder. Något som tar lång tid att träna upp sig till för att klara av.

Den här herren tränar ganska så mycket också:
http://www.colting.nu/jonastranar/jonastraning.htm

Ame
2005-08-02, 10:22
Vi brukar köra efter ett månadsschema där en vecka kan ha Lätt-Medel-Hård, vi har kanske en väldigt hård vecka också, minns inte riktigt... Den modellen fungerar bra tycker jag.

Det var en intervju med Stefan Holm och Kirsten Berlin(stavhopperskan) där de bl.a. frågade hur de skötte kosten. Stefan sa att han under uppbyggnadssäsongen inte tänkte något särskilt på vad han åt, det gjorde han däremot under tävlingssäsongen. Kirsten sa ungefär samma sak.

Fettecke
2005-08-02, 10:24
vad jag förstår så ligger väll elitmännen på gränsen till överträning, och ligger där under säsongen, för att sedan hämta igen sig under sin viloperiod...
Men då har dom ju en väldigt kontrollerad träning (oftast)

var det inte skidåkare Elofsson som ansåg sig totalt övertränad och tog paus X antal månader, det blir man ju inte över ett pass direkt

Olsson
2005-08-02, 10:53
Sprid ut vilodagarna lite så du kör te.x mån,tis,ons, vila, fre,lör, vila. Sen gå inte från att inte köra någon konditionsträning alls, till att köra allt vad du orkar 2 gånger i veckan. Trappa upp tränignen försiktigt så du känner att du inte blir sliten. Efter 2-4 månader när du klarar av detta bra så kan du kanske slänga in ytterligare ett pass i veckan. Öka längden innan du ökar intensiteten. Gör du så här så kommer det att gå hur bra som helst.

d12
2005-08-02, 14:21
Sprid ut vilodagarna lite så du kör te.x mån,tis,ons, vila, fre,lör, vila. Sen gå inte från att inte köra någon konditionsträning alls, till att köra allt vad du orkar 2 gånger i veckan. Trappa upp tränignen försiktigt så du känner att du inte blir sliten. Efter 2-4 månader när du klarar av detta bra så kan du kanske slänga in ytterligare ett pass i veckan. Öka längden innan du ökar intensiteten. Gör du så här så kommer det att gå hur bra som helst.

Lugnt! Jag körde konditionsträning redan innan.Tack för tipsen!