handdator

Visa fullständig version : 100 Greatest 'Rock' Guitar Solos


Frantic
2005-08-01, 22:07
http://www.digitaldreamdoor.com/pages/best_guitarsolo.html

Vad tycker ni? Är listan helt galen eller håller ni med någorlunda?

High1ander
2005-08-01, 22:18
Jag har en skiva som heter just sådär...

Ja, listan verkar väl OK, är glad att Queens Brian May är med 3 gånger på topp 100, roliga är dock att det var Freddie Mercury som "skrev" gitarrspelen till Bohemian Rhapsody.

Var ju en tidning som hade utnämt Sweet Child O'Mine till bästa gitarriffet för ett litet tag sen.

Sen att Catch the Rainbow med Rainbow är med var trevligt.

Dipshit
2005-08-01, 22:50
Helt galen med tanke på att de sätter Zeppelin tvåa!

Men är ju självfallet för att de alltid kommer etta annars..
Och de vet ju hur griniga folk kan om de sätter dem etta igen..
Speciellt de äldre..

axlpxl
2005-08-01, 23:49
Helt galen med tanke på att de sätter Zeppelin tvåa!


Vi bildar en zeppelinpakt och propagerar för dom i alla trådar som handlar om musik, eller bara nämner ordet musik. SNälla?

Annars har jag väl bara att tilläga att Jimmy Page är gud och förtjänar minst tre av de tre första platserna.

High1ander
2005-08-01, 23:51
Vi bildar en zeppelinpakt och propagerar för dom i alla trådar som handlar om musik, eller bara nämner ordet musik. SNälla?

Annars har jag väl bara att tilläga att Jimmy Page är gud och förtjänar minst tre av de tre första platserna.
Låter som ett utmärkt förslag :thumbup:

mangemani
2005-08-01, 23:53
listan är helt galen,ja

Griip
2005-08-02, 00:03
Aa jo, men alltså.. snälla omg plz, tänkte jag säg. Men får väl helt enkelt inse att min åsikt inte är den enda rätta ;)

dem jag hade lagt på top 3 iaf:
Sweet child 0 mine
Thunderstruck (VARFÖR VAR INTE EN ENDA ACDC LÅT MED!? BÖGAR!)
Freebird/Killer queen

Dipshit
2005-08-02, 00:19
Vi bildar en zeppelinpakt och propagerar för dom i alla trådar som handlar om musik, eller bara nämner ordet musik. SNälla?

Annars har jag väl bara att tilläga att Jimmy Page är gud och förtjänar minst tre av de tre första platserna.
I'm on it ;)

Griip
2005-08-02, 00:34
Alltså, ok.. det kan INTE bara vara jag!

50. Angus Young - AC/DC På "Bästa gitarrist"... alltså, 50e plats? Han som skrev listan måste varit hög som ett jevla hus alltså..

mangemani
2005-08-02, 00:36
Alltså, ok.. det kan INTE bara vara jag!

50. Angus Young - AC/DC På "Bästa gitarrist"... alltså, 50e plats? Han som skrev listan måste varit hög som ett jevla hus alltså..


det är inte bara du.
i second that,hög som fan....en kraftig re make på den där listan när dom verkligen koncentrerar sej på BRA gitar solon,skulle göra underverk..

Dipshit
2005-08-02, 00:37
Alltså, ok.. det kan INTE bara vara jag!

50. Angus Young - AC/DC På "Bästa gitarrist"... alltså, 50e plats? Han som skrev listan måste varit hög som ett jevla hus alltså..
Först trodde jag det.. Sen såg jag att listorna genomsyras av Zeppelin..
De vann tex bästa rocklåt, bästa trummprestation, bästa riffskrivare..
Och var inte många steg efter i de andra kategorierna!
Så då var det väl klubbat.. LZ är historiens bästa band! ;)

Griip
2005-08-02, 00:48
Först trodde jag det.. Sen såg jag att listorna genomsyras av Zeppelin..
De vann tex bästa rocklåt, bästa trummprestation, bästa riffskrivare..
Och var inte många steg efter i de andra kategorierna!
Så då var det väl klubbat.. LZ är historiens bästa band! ;)


Njae jo men alltså, ACDC är ett av dem största hårdrocksbanden på jorden, varenda britt och australienare avgudar dem, men eftersom det är USA som e stört bäst å vackrast så är dem ju knappt med. Bara Angus på 50e plats jag sett från ACDC, och alltså.. se Thunderstruck live i Donington så förstår du varför han ska vara top 5.

Dipshit
2005-08-02, 07:58
Njae jo men alltså, ACDC är ett av dem största hårdrocksbanden på jorden, varenda britt och australienare avgudar dem, men eftersom det är USA som e stört bäst å vackrast så är dem ju knappt med. Bara Angus på 50e plats jag sett från ACDC, och alltså.. se Thunderstruck live i Donington så förstår du varför han ska vara top 5.
Har faktiskt hört en LIVE-skiva på jobbet, och det är inte dåligt! :)

LZ är ju också britter.. men visst slog de hårt i USA! De erövrade västern! :hbang:

Big_Vik
2005-08-02, 10:33
Alltså, ok.. det kan INTE bara vara jag!

50. Angus Young - AC/DC På "Bästa gitarrist"... alltså, 50e plats? Han som skrev listan måste varit hög som ett jevla hus alltså..

vad är det han har gjort som är så himla bra då? Han kan ju för fan bara spela ett enda ackord: Dön dörödön dörödön dörörödödörödön dörödön om och om igen.

:D

Coldsmith
2005-08-02, 10:37
alldens för lite mark knopfler där.

Intressant att se eric clapton överallt på live-listan där :)

axlpxl
2005-08-02, 10:44
Först trodde jag det.. Sen såg jag att listorna genomsyras av Zeppelin..
De vann tex bästa rocklåt, bästa trummprestation, bästa riffskrivare..
Och var inte många steg efter i de andra kategorierna!
Så då var det väl klubbat.. LZ är historiens bästa band! ;)

ALLA håller med!

axlpxl
2005-08-02, 10:45
Låter som ett utmärkt förslag :thumbup:

Oh nu är vi tre :)
The power of three!

King Grub
2005-08-02, 10:48
ALLA håller med!

Nej.

axlpxl
2005-08-02, 10:50
i ALLA ingår ju inte King_Grub förstår du väl. Du är ju i en grupp för dig själv :)

King Grub
2005-08-02, 10:52
Bra, för jag tycker Led Zep är urtråkiga. ;) Och då menar jag verkligen urtråkiga.

axlpxl
2005-08-02, 10:55
Bra, för jag tycker Led Zep är urtråkiga. ;) Och då menar jag verkligen urtråkiga.

Too bad for you :)

King Grub
2005-08-02, 10:58
Nejdå, jag slipper ju lyssna på dom.

Övriga listan tyckte jag var helt okej. Fast jag gillar inte Ritchie Blackmore heller. http://tb.syntheticstream.com/Forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_razz.gif

axlpxl
2005-08-02, 11:01
Nejdå, jag slipper ju lyssna på dom.

Övriga listan tyckte jag var helt okej. Fast jag gillar inte Ritchie Blackmore heller. http://tb.syntheticstream.com/Forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_razz.gif

Vore det inte skönt om du tyckte om dom och blev överlycklig varje gång du hörde dom? Jag gillar att gilla saker.

King Grub
2005-08-02, 11:04
Det finns många andra artister jag känner så för, men inte dessa, i mina öron, tråkmånsar. :)

Men det är ju kul att alla inte tycker lika... och sådana här listor blir alltid bara en personlig uppfattning, ingen sanning, då det rör sig om musik, konst, litteratur, eller liknande. Den enes guld är den andres skräp.

High1ander
2005-08-02, 11:09
Det finns många andra artister jag känner så för, men inte dessa, i mina öron, tråkmånsar. :)
Just det, och du gilla "kvalitétsbandet" Ramones... Du är inte "optimal" då det kommer till musik iaf :D

Allan
2005-08-02, 11:10
Alldeles för lite punkgitarrister på den listan.


allan

Edde_1
2005-08-02, 11:11
Saknar Gary Moore - Still got the blues for u. Bland topp 10.

King Grub
2005-08-02, 11:12
Just det, och du gilla "kvalitétsbandet" Ramones... Du är inte "optimal" då det kommer till musik iaf :D

Enligt en annan subjektiv lista i Rolling Stone är dom 26:e bästa artisten/gruppen genom tiderna... Och dom spelar i alla fall med känsla i stället för teknisk, men ack så död och sövande, perfektion.

axlpxl
2005-08-02, 11:14
Alldeles för lite punkgitarrister på den listan.
allan

Clash och Ramones förtjänar defenitivt att vara med. (Har inte kollar om dom är det eller inte). Sen tycker jag fanimej att Billy Joe (Green days gitarrist) har en plats där med, han var helt klart med och skapade den "moderna punken" vilken har en viktig plats i dagens musikvärld. Utan den sorten lättlyssnad punk tror jag inte mång ahade lyssnat på "hårdare" musik idag. Vet många som började lyssna på greenday när dom var ungäfär 12-13 och sen tack vare detta upptäckt annan fin gammal musik. (Där är jak inräknad)

Edde_1
2005-08-02, 11:15
Saknar även Rough Boy med ZZ-top på första platsen :)

Allan
2005-08-02, 11:16
Om man sätter det mest arketypiska gitarriffet av dem alla - Johnny B Goode av C.Berry på 107:de plats har man nog missat en del. Jag skulle inte säga något om listan i övrigt verkade vara inriktad på det bästa solot, men så ser jag att Southern Man med Neil Young är med, och då kan det inte handla om vare sig teknik eller känsla - då är folk med just för att de är ikoner, inte för sin epokgörande teknik. Och då ska Chucken höööööögt upp.


allan

axlpxl
2005-08-02, 11:17
Enligt en annan subjektiv lista i Rolling Stone är dom 26:e bästa artisten/gruppen genom tiderna... Och dom spelar i alla fall med känsla i stället för teknisk, men ack så död och sövande, perfektion.

Led Zeppelin handlar enbart om känsla enligt mig, dom gjorde precis vad dom kände för live. Låtar som var fem minuter blev helt plötsligt 22 minuter för att dom var lite stenade och det lät som en bra ide att dra ett 22minuters långt trumsolo. Det är var jag kallar känsla. Och för inte tala om minerna på deras ansikte när dom spelar, dom ser ut att få konstanta orgasmer genom konserterna för att dom njuter så mycket av den känslan dom får när dom spelar. Och publiken sen, herregud, har aldrig sett en publik så fängslad och fascinerad (stavning?).

Sen att sex är den drivande kraften bakom 99% procent av deras låtar är också en annan skön känsla :)

Scratch89
2005-08-02, 11:18
Clash och Ramones förtjänar defenitivt att vara med. (Har inte kollar om dom är det eller inte). Sen tycker jag fanimej att Billy Joe (Green days gitarrist) har en plats där med, han var helt klart med och skapade den "moderna punken" vilken har en viktig plats i dagens musikvärld. Utan den sorten lättlyssnad punk tror jag inte mång ahade lyssnat på "hårdare" musik idag. Vet många som började lyssna på greenday när dom var ungäfär 12-13 och sen tack vare detta upptäckt annan fin gammal musik. (Där är jak inräknad)
Wiie :)
Dock kan väl tilläggas att det väldigt sällan förekommer några riktiga gitarrsolon i Gren Days låtar (om man inte räknar med nya skivan, som nu innehåller två gitarrister). Det var ju Mike Dirnt (basist, min idol) som gjrode alla solon, fillins osv på de äldre skivorna.

axlpxl
2005-08-02, 11:21
Wiie :)
Dock kan väl tilläggas att det väldigt sällan förekommer några riktiga gitarrsolon i Gren Days låtar (om man inte räknar med nya skivan, som nu innehåller två gitarrister). Det var ju Mike Dirnt (basist, min idol) som gjrode alla solon, fillins osv på de äldre skivorna.

Nä det är iofs sant, mest på nya skivan där är solon. Mike har dock en hel jävla del snygga fills, han rockar :) Otroligt bra Live med var han :P

Edit: Punkgitarr handlar ju mer om rytm och dynamik än att vara cool på att sola.

axlpxl
2005-08-02, 11:27
Kom på en sak till, ett "modernt" solo som ju MÅSTE vara med är ju Kirks fullständiga mästerverk på The Unforgiven (För de oinsatta så handlar det om metallica)

High1ander
2005-08-02, 11:37
Enligt en annan subjektiv lista i Rolling Stone är dom 26:e bästa artisten/gruppen genom tiderna... Och dom spelar i alla fall med känsla i stället för teknisk, men ack så död och sövande, perfektion.
Vart ligger Queen o Led Zeppelin på den då? Vanliga mannen förklarar orsakerna till de inte kan spela tekniskt sett lika bra som Led Zep genom att säga "vi har med känsla" ;)

Stairway to Heaven, Kashmir, Achilles Last Stand, mer känsla än så är det svårt att få låtar på...

For the record, jag ogillar inte Ramones.

High1ander
2005-08-02, 11:38
Alldeles för lite punkgitarrister på den listan.


allan
Som någon smart man sagt, "Punk is just hard rock played bad"...

Daniel Mattusch
2005-08-02, 12:09
No more tears förtjänar en bättre placering än 30, det solot är brutalt! :hbang:

Pingu
2005-08-02, 13:07
Var är John Norums solo i "the final countdown", men som allan skrev listan är inte baserad på hur duktiga dom var

Pingu
2005-08-02, 13:09
Painkiller - Glenn Tipton/KK Downing (Judas Priest) vill jag har högre, mycket högre. En av de allra skönasten jag har hört

Scratch89
2005-08-02, 14:03
Nä det är iofs sant, mest på nya skivan där är solon. Mike har dock en hel jävla del snygga fills, han rockar :) Otroligt bra Live med var han :P

Edit: Punkgitarr handlar ju mer om rytm och dynamik än att vara cool på att sola.
Tell me, var du också i Göteborg och hoppade den 3 Juli? :D

Matte_Maiden
2005-08-02, 14:42
vad är det han har gjort som är så himla bra då? Han kan ju för fan bara spela ett enda ackord: Dön dörödön dörödön dörörödödörödön dörödön om och om igen.

:D
Kan du spela gitarr? :D

axlpxl
2005-08-02, 14:46
Tell me, var du också i Göteborg och hoppade den 3 Juli? :D

Nä jag såg dom på RockAmRing festivalen den 4Juni i tyskland :)

Matte_Maiden
2005-08-02, 14:54
Clash och Ramones förtjänar defenitivt att vara med. (Har inte kollar om dom är det eller inte). Sen tycker jag fanimej att Billy Joe (Green days gitarrist) har en plats där med, han var helt klart med och skapade den "moderna punken" vilken har en viktig plats i dagens musikvärld. Utan den sorten lättlyssnad punk tror jag inte mång ahade lyssnat på "hårdare" musik idag. Vet många som började lyssna på greenday när dom var ungäfär 12-13 och sen tack vare detta upptäckt annan fin gammal musik. (Där är jak inräknad)
Var det inte bästa gitarrsolot vi snackade? =)

Hetfields solo i "Nothing Else Matters" borde vara med tycker jag. Även som någon skrev solot i "The Final Countdown".

High1ander
2005-08-02, 15:03
Var det inte bästa gitarrsolot vi snackade? =)

Hetfields solo i "Nothing Else Matters" borde vara med tycker jag. Även som någon skrev solot i "The Final Countdown".
De har ju med Fade to Black, och den är bättre än NEM.

axlpxl
2005-08-02, 15:05
Var det inte bästa gitarrsolot vi snackade? =)

Hetfields solo i "Nothing Else Matters" borde vara med tycker jag. Även som någon skrev solot i "The Final Countdown".

Jo men man måste ju gå lite OT i varje tråd, ngn måste ta ansvaret och denna gången var det jag :)
Det solot kan jag spela :D
Både enkelt och alldeles underbart :)

Cilia
2005-08-02, 15:51
Gitarrsolon är verkligen det tråkigaste som finns näst efter trumsolon.

Matte_Maiden
2005-08-02, 16:05
De har ju med Fade to Black, och den är bättre än NEM.
Smaksak. =) Båda rockar hårt!

Matte_Maiden
2005-08-02, 16:05
Jo men man måste ju gå lite OT i varje tråd, ngn måste ta ansvaret och denna gången var det jag :)
Det solot kan jag spela :D
Både enkelt och alldeles underbart :)
Hehe, jo. =)

High1ander
2005-08-02, 16:08
Smaksak. =) Båda rockar hårt!
Sant, men Fade to Black är det "mer gitarr" i om man säger så, och jag tycker också mer "känsla". Men NEM är ett mästerverk det med.

Pingu
2005-08-02, 16:11
White lions låt i Transformers the movie har ett riktigt bra solo också. Den ska helt klart in på en 100 i topp lista

Big_Vik
2005-08-02, 17:38
Kan du spela gitarr? :D

Om vi säger såhär, du och jag eller vem i fan som helst skulle kunna ta killens plats efter några månaders hårdträning. Visst är själva musiken och hur det låter viktigast, men lite skills måste man väl ändå ha? Alla kan spela gitarr i ACDC, men vem fan bräcker Jimi Hendrix liksom?

edit: gillar inte sångarn heller =P

Griip
2005-08-02, 17:41
Om vi säger såhär, du och jag eller vem fan som helst skulle kunna ta killens plats efter några månaders hårdträning. Visst är musiken viktigtast, men lite skills måste man väl för fan ha? Alla kan spela gitarr i ACDC, men vem fan bräcker Jimi Hendrix liksom?

edit: gillar inte sångarn heller =P


sov gott *screwy*

axlpxl
2005-08-02, 17:52
Om vi säger såhär, du och jag eller vem i fan som helst skulle kunna ta killens plats efter några månaders hårdträning. Visst är själva musiken och hur det låter viktigast, men lite skills måste man väl ändå ha? Alla kan spela gitarr i ACDC, men vem fan bräcker Jimi Hendrix liksom?

edit: gillar inte sångarn heller =P

Rytmgitarr är verkligen inte så enkelt som det låter. Det är lika svårt att komma på en skön rytm som världens svåraste solo, om inte svårare. Rytmen är allt. James Heidfield och Malcom Young (gitarristen i ACDC) anser jag vara världens just nu bästa rytmgitarrister. Så du har FEL. Enligt mig :)

Matte_Maiden
2005-08-02, 18:15
Om vi säger såhär, du och jag eller vem i fan som helst skulle kunna ta killens plats efter några månaders hårdträning. Visst är själva musiken och hur det låter viktigast, men lite skills måste man väl ändå ha? Alla kan spela gitarr i ACDC, men vem fan bräcker Jimi Hendrix liksom?

edit: gillar inte sångarn heller =P
Haha!

Du kan inte spela gitarr, hur avgör du då hur svårt det är att spela deras grejer? Många sätter honom som en av de bästa gitarristerna i världen och du (som fortfarande inte kan spela gitarr) påstår att vem som helst kan ersätta honom? Inser du inte hur pinsam du är?

Jag säger inte på något sätt att han är bäst, för jag tycker att det finns många som rent tekniskt är bättre än honom. Dock är han en mycket grym gitarrist som säkerligen platsar bland de bästa 100.

Matte_Maiden
2005-08-02, 18:16
Rytmgitarr är verkligen inte så enkelt som det låter. Det är lika svårt att komma på en skön rytm som världens svåraste solo, om inte svårare. Rytmen är allt. James Heidfield och Malcom Young (gitarristen i ACDC) anser jag vara världens just nu bästa rytmgitarrister. Så du har FEL. Enligt mig :)
Grabben har inte rört en gitarr, känns lite dumt att diskutera gitarrskills med honom då. :D Faktum kvarstår att både James, Angus och Malcom antagligen kommer att vara bättre än någon av oss någonsin kommer att bli.

Scratch89
2005-08-02, 18:39
Matte: Dock kan man ju faktiskt avgöra hur svårspelat ett solo är.
Sen har han faktiskt en poäng, det är ju faktiskt inte SÅ svårt att spela vissa solon osv. Det svåra är ju faktiskt att skriva dem, att komma på dem och få det passa ihop till låten.
Anser iallafall jag ;)

Matte_Maiden
2005-08-02, 19:04
Matte: Dock kan man ju faktiskt avgöra hur svårspelat ett solo är.
Sen har han faktiskt en poäng, det är ju faktiskt inte SÅ svårt att spela vissa solon osv. Det svåra är ju faktiskt att skriva dem, att komma på dem och få det passa ihop till låten.
Anser iallafall jag ;)
Hur avgör du om ett solo är svårt? Speeden? Det är ju knappast bara snabbheten mellan tonerna som avgör, då hade ju tappingen gjort ett solo svårt då det snarare är tvärtom.

Sedan måste man väl skilja på rena gitarrskills och låtskrivaregenskaper. Detta var väl en kombination av dessa som tas upp på listan, men det var ju Angus direkta gitarrspel som Vik klagade på. Angus tekniska skicklighet har ganska lite med AC/DC's låtar att göra då de knappast helt och hållet återspeglar hans "top".

Griip
2005-08-02, 19:08
Förutom att Angus anses av vissa personer vara världens bästa gitarrist så är han också KUNG på scen! Inte sett någon så bra som honom, påstår dock inte att jag sett så många heller men man ryser verkligen när man ser honom göra sin walk under Back in black

axlpxl
2005-08-02, 19:22
Grabben har inte rört en gitarr, känns lite dumt att diskutera gitarrskills med honom då. :D Faktum kvarstår att både James, Angus och Malcom antagligen kommer att vara bättre än någon av oss någonsin kommer att bli.

Nä jag ska bli bättre än dom alla, med hästlängder.

axlpxl
2005-08-02, 19:23
Matte: Dock kan man ju faktiskt avgöra hur svårspelat ett solo är.
Sen har han faktiskt en poäng, det är ju faktiskt inte SÅ svårt att spela vissa solon osv. Det svåra är ju faktiskt att skriva dem, att komma på dem och få det passa ihop till låten.
Anser iallafall jag ;)

Det är svårt för en okuning person att avgöra hur svårt ett solo är. Flera av de solon som lätta är assvåra pga att man måste benda toner med gehör. Ett assnabt "imponerande" solo ala kirk hammet kan vara mycket lättare än ett bluessolo i stil med slahs solon. (slash är på listan får jag hoppas???)

JoelR
2005-08-02, 19:29
Jeff Beck - Cause we´ve ended as lovers. så jävla bra.

tenchi
2005-08-02, 19:45
kirk hammett är med för många gånger. sämre ton får man leta efter. och det där hemska vibratot! *spy*

Eller vänta! nu ser jag en sämre... Kerry King från Slayer. OMG! Kan han ens spela gitarr? Rycka lite i svajarmen och göra några dive-bombs. Hela han är ren å skär *bs*

Matte_Maiden
2005-08-02, 19:46
Nä jag ska bli bättre än dom alla, med hästlängder.
Framförallt kan Vik som inte kan spela gitarr ersätta Angus som lead-guitar inom två månader. :D

EDIT: Fan, nu var jag taskig. :(