handdator

Visa fullständig version : drkrupp's frontböj (filmklipp)


drkrupp
2005-08-01, 21:52
Tog med stillbildskameran till gymet idag, och efteråt kunde jag se mig själv köra frontböj. Har inte sett det förut. Jag lade märke till att knäna verkar hamna rätt långt fram. Bra eller dåligt?

Andra åsikter?

Filmen:
drkrupps frontböj (http://bearny.no-ip.org/drkrupp_frontsquat_1aug05.wmv) 2.9 MB.

muddler
2005-08-01, 21:57
jag tycker i alla fall det ser helt ok ut! :thumbup: hur håller du händerna?? svårt att se

aliquis
2005-08-01, 21:58
vad har du konverterat filmklippet med och klarar det motion jpeg med?

drkrupp
2005-08-01, 22:01
jag tycker i alla fall det ser helt ok ut! :thumbup: hur håller du händerna?? svårt att se
Gutt! Jag kör BB-stil, dvs med händerna korsade över stången. Jag kan inte hålla OL-stil, det går bara inte.

drkrupp
2005-08-01, 22:04
vad har du konverterat filmklippet med och klarar det motion jpeg med?
Jag är så enkel att jag kör windows movie maker för detta. Huruvida det klarar motion jpeg, har jag ingen aning om, men du kör väl inte ens windows?
(PS: Jag laddar ner dina klipp nu, men det tar tiiiid...)

delta_mats
2005-08-01, 22:04
Ser ut som att du har vikten på tårna. Stämmer det?

Grisen
2005-08-01, 22:09
Vackert! Men försök att explodera upp vikten.

drkrupp
2005-08-01, 22:10
Ser ut som att du har vikten på tårna. Stämmer det?
Det skulle jag inte påstå. Inte vad det känns som åtminstone. För det känner man väl?

drkrupp
2005-08-01, 22:12
Vackert! Men försök att explodera upp vikten.
Tack, men öh... jag gör ju det. :em:

Hur exploderar man upp en 4-repsvikt?

Grisen
2005-08-01, 22:14
Tack, men öh... jag gör ju det. :em:

Hur exploderar man upp en 4-repsvikt?


Ha ha! Jaa det kan bli svårt, trodde inte att det gick så tungt, tekniken ser VERKLIGEN bra ut med tanke på att det är så pass tungt.

Vänta tills allan, stalberg eller någon annan medlem med dignitet ser filmen. Jag är bara en simpel nybörjare.

MrBoris
2005-08-01, 22:18
något tips för att kunna gå ner så där jävla djupt? :) Jag är gammal fotbollsspelare och är riktigt dåligt stretchad i mina hamstrings :cryout:

drkrupp
2005-08-01, 22:23
Ha ha! Jaa det kan bli svårt, trodde inte att det gick så tungt, tekniken ser VERKLIGEN bra ut med tanke på att det är så pass tungt.
Jag hade kanske gjort något reps till, men jag kör 4x4 på det där. Så gutt att höra att det såg bra ut i alla fall!

Vänta tills allan, stalberg eller någon annan medlem med dignitet ser filmen. Jag är bara en simpel nybörjare.
Nybörjare :rolleyes:
Arne gav min andra böjfilm (http://bearny.no-ip.org/drkrupp_squat_feb05.mpg) klart godkänt också, vilket är som ett diplom i sig. (Men det var på ett annat forum.)

drkrupp
2005-08-01, 22:26
något tips för att kunna gå ner så där jävla djupt? :) Jag är gammal fotbollsspelare och är riktigt dåligt stretchad i mina hamstrings :cryout:
Ärligt talat tyckte jag det var för grunt. Kanske fuskar lite omedvetet för att det är så tungt. När jag kör med stopp (händer ibland) går jag djupare.

Hur du ska göra vet jag inte. Fortsätt stretcha och köra så djupt du kan?

Pudzianovski
2005-08-01, 22:31
Tycker det ser utmärkt ut.

aliquis
2005-08-01, 22:40
Nu fick även jag hem filmen, tog lite tid innan så jag gick ut med katten, ser ju skitbra ut.

Snake
2005-08-01, 22:46
Arne gav min andra böjfilm (http://bearny.no-ip.org/drkrupp_squat_feb05.mpg) klart godkänt också, vilket är som ett diplom i sig. (Men det var på ett annat forum.)

Minns att jag kikat på den där förut, och det är det där "knärtljudet" i bottenläget som är lite freaky. Har det försvunnit ?

drkrupp
2005-08-01, 23:06
Pudzianovski och aliquis: Tackar! :)

drkrupp
2005-08-01, 23:07
Minns att jag kikat på den där förut, och det är det där "knärtljudet" i bottenläget som är lite freaky. Har det försvunnit ?
Det är inte i bottenläget, men nja, det hörs under ett rep i nya klippet också. Jag upptäcker det bara i filmklippen, aldrig "på riktigt". Det är nog inget farligt, för jag känner det inte.

H.Emanuel
2005-08-02, 05:45
Jag tycker det ser ut som ett bra utförande. Böjen ska vara sådär djupa. Inte för att jag grejar det själv ännu, men det är en annan historia.

muddler
2005-08-02, 07:22
Gutt! Jag kör BB-stil, dvs med händerna korsade över stången. Jag kan inte hålla OL-stil, det går bara inte.


hehe näfan inte jag heller, får så jävlarns ont

Karate_kid
2005-08-02, 07:36
ser mkt fint ut, lätt ochså :thumbup:

Sverker
2005-08-02, 08:16
Skolexempel på knäböjfram :thumbup:


Kanonstil helt enkelt.

JJ
2005-08-02, 09:06
Inte för att jag vet något men det såg väldigt bra ut tycker jag :thumbup:

drkrupp
2005-08-02, 09:18
ser mkt fint ut, lätt ochså :thumbup:
Lätt, men tungt ändå, på nåt vis. *flex*

drkrupp
2005-08-02, 09:21
Skolexempel på knäböjfram :thumbup:


Kanonstil helt enkelt.
:bow: Tack! Vad kul att det såg så bra ut. Då är det bara att köra på och öka belastningen allteftersom. :thumbup:

-AG-
2005-08-02, 09:53
Det ser bra ut :thumbup:

Bolio
2005-08-02, 13:49
Jag tycker det ser ut som ett bra utförande. Böjen ska vara sådär djupa. Inte för att jag grejar det själv ännu, men det är en annan historia.

Sänk vikten så kan du också.

drkrupp: ser perfekt ut!

drkrupp
2005-08-02, 15:48
-AG- och bolio: :cheers:

rememberence
2005-08-02, 16:26
jag förstår inte hur ni klarar så mycket vikt...jag klarar max 50-60 kilo på en bra dag *screwy*

JAM
2005-08-02, 16:57
jag förstår inte hur ni klarar så mycket vikt...jag klarar max 50-60 kilo på en bra dag *screwy*
De är helt enkelt starkare än dig... ;)

JAM
2005-08-02, 16:57
något tips för att kunna gå ner så där jävla djupt? :) Jag är gammal fotbollsspelare och är riktigt dåligt stretchad i mina hamstrings :cryout:
Du sa det ju själv - du är stel och behöver stretcha.

Yankeee
2005-08-02, 17:01
Tycker det ser kanon ut. Men som grisen sa, mer fart på vägen upp. Och konvertera till ol-grepp (jo du kan ;)). Det kommer underlätta mycket.

Kebab-Arne
2005-08-02, 17:11
De är helt enkelt starkare än dig... ;)

Då tar de ju anabola.


*rolleyes* :D


Jag tycker det ser väldigt bra ut men jag kan inget heller så lita inte på min bedömning.

MrBoris
2005-08-02, 17:59
Du sa det ju själv - du är stel och behöver stretcha.

mm jag vet jag skäms :(

drkrupp
2005-08-02, 18:10
Tycker det ser kanon ut. Men som grisen sa, mer fart på vägen upp. Och konvertera till ol-grepp (jo du kan ;)). Det kommer underlätta mycket.
Det där med OL-grepp går nog mycket riktigt att få till, men just nu känns det hopplöst de (få) gånger jag provat. Jag får ingenting att lägga stången på, och ska jag under stången med fingrarna så vilar den på dem, utan att ens ligga mot kroppen... typ så stel kan man vara. Vart det nu är jag är stel, jag vet inte. Känns bara värdelöst.

Yankeee
2005-08-02, 18:26
Det där med OL-grepp går nog mycket riktigt att få till, men just nu känns det hopplöst de (få) gånger jag provat. Jag får ingenting att lägga stången på, och ska jag under stången med fingrarna så vilar den på dem, utan att ens ligga mot kroppen... typ så stel kan man vara. Vart det nu är jag är stel, jag vet inte. Känns bara värdelöst.

Nu är jag långt ifrån någon expert på ämnet så någon som vet bättre kan väl korrigera eventuella fel :)

Först kan du lära dig att få stången att ligga kvar när du står rakt upp med armarna rakt ut. Skjut ut bröstet så mycket du kan och sträck på dig, då får du en liten hylla och stången kan ligga på nyckelbenen. När du klarar det utan problem kan du börja att använda händerna också. Personligen använder jag bara två fingrar för balans och så, hela vikten ligger nästan på axlar och nyckelben. Och visst, gör det ont i både handleder och annat i början. Men det är bara att hålla ut och nöta.

rememberence
2005-08-02, 20:44
De är helt enkelt starkare än dig... ;)
måste vara något sånt, men jag har en känsla av att jag är onormalt svag i knäböjen....har sett jämåriga som tar nästan dubbelt så mycket

drkrupp
2005-08-02, 20:49
Först kan du lära dig att få stången att ligga kvar när du står rakt upp med armarna rakt ut. Skjut ut bröstet så mycket du kan och sträck på dig, då får du en liten hylla och stången kan ligga på nyckelbenen.
Detta klarar jag utan problem. Jag kan frontböja med armarna rakt ut. Problemet är att få in fingrarna under stången. Tänk dig att dina underarmar är för långa så att händerna hamnar uppe runt halsen när du böjer in dem, så känns det.

Yankeee
2005-08-02, 21:27
Detta klarar jag utan problem. Jag kan frontböja med armarna rakt ut. Problemet är att få in fingrarna under stången. Tänk dig att dina underarmar är för långa så att händerna hamnar uppe runt halsen när du böjer in dem, så känns det.

Mina händer når också till halsen utan problem. Det är därför man har händer på sidan av axlarna :)

http://www.hansbruggink.nl/Frontsq1.jpg

Überbiffen
2005-08-02, 21:30
Tycker det ser kanon ut.

mini_Arnold
2005-08-02, 21:38
Tycker det ser kanon ut.
Ja det tycker fan jag med! Kör på det. :thumbup:

drkrupp
2005-08-02, 23:48
Mina händer når också till halsen utan problem. Det är därför man har händer på sidan av axlarna :)
Hm, sant. Sitter jag och provar OL-grepp nu utan stång kan jag inte nudda axlarna med fingrarna. Ovig i handlederna? Tummarna når jag med förstås. Får väl prova "tumgrepp". :em:

JAM
2005-08-03, 12:36
Hm, sant. Sitter jag och provar OL-grepp nu utan stång kan jag inte nudda axlarna med fingrarna. Ovig i handlederna? Tummarna når jag med förstås. Får väl prova "tumgrepp". :em:
Det går lättare att komma ner med händerna mot axlarna om du har en stång att hålla i som det är lite vikt på. Jag kan inte heller hålla ett "vanligt" grepp runt stången, utan låter den vila en bit ut på två eller tre fingrar. Det är inga problem, för vikten vilar till rätt liten del på fingrarna.

drkrupp
2005-08-04, 10:25
Det går lättare att komma ner med händerna mot axlarna om du har en stång att hålla i som det är lite vikt på. Jag kan inte heller hålla ett "vanligt" grepp runt stången, utan låter den vila en bit ut på två eller tre fingrar. Det är inga problem, för vikten vilar till rätt liten del på fingrarna.
Jag får ge det ett försök. Förresten vad skulle OL-grepp göra för underverk? Det går ju uppenbarligen att böja 200+ med BB-grepp, och dit når jag ju aldrig ändå.

JJ
2005-08-04, 10:30
Jag får ge det ett försök. Förresten vad skulle OL-grepp göra för underverk? Det går ju uppenbarligen att böja 200+ med BB-grepp, och dit når jag ju aldrig ändå.

Från Best of, Allans artikel om knäböj 2:
Nummer ett är den klassiska OL-stilen – handryggen mot nyckelbenen och upp med armbågarna (vilket dels fodrar rörlighet i axlar och Teres Major samt starka handleder).

Nummer två är nån slags korslagda armar, som med naturnödvändighet innebär att man drar isär skulderbladen och på det viset tappar styrkan i korsryggen. Fy för den. Den tredje varianten är att ändra handfattningen jämfört med OL-stilen – handryggen ut från kroppen. Den är OK som uppfästning eftersom den tillåter att man håller ihop skulderbladen.

JAM
2005-08-04, 11:44
Den tredje varianten är att ändra handfattningen jämfört med OL-stilen – handryggen ut från kroppen. Den är OK som uppfästning eftersom den tillåter att man håller ihop skulderbladen.Men... Måste man inte då [motsatsen till dorsalflexera] handen? Och desto mer man [motsatsen till dorsalflexerar] handen, desto mer styrka tappar man i tummen och greppet...? Jag tycker att det där låter skumt, men kanske måste jag prova. :confused:

Yankeee
2005-08-04, 14:23
Jag får ge det ett försök. Förresten vad skulle OL-grepp göra för underverk? Det går ju uppenbarligen att böja 200+ med BB-grepp, och dit når jag ju aldrig ändå.

Personligen tycker jag att man får en annan, skönare vinkel (och spänning) i kroppen och kan ta i på ett annat sätt med ol-grepp.

drkrupp
2005-08-04, 19:02
Från Best of, Allans artikel om knäböj 2:
Jag har läst Allans böjartiklar ett par gånger, och vet att han inte tycker om BB-grepp, men jag tycker bättre om frontböj än bakböj, och kan inte OL-grepp, så...

drkrupp
2005-08-04, 19:05
Personligen tycker jag att man får en annan, skönare vinkel (och spänning) i kroppen och kan ta i på ett annat sätt med ol-grepp.
Vore ju inte tråkigt iofs... Jag hojtar till när jag provat (och misslyckats).

JJ
2005-08-04, 19:17
Jag har läst Allans böjartiklar ett par gånger, och vet att han inte tycker om BB-grepp, men jag tycker bättre om frontböj än bakböj, och kan inte OL-grepp, så...

Jag får lätt ont i bröstryggen med BB grepp, det blir bättre med OL så jag har "tvingats" lära mig det. Har du inga problem tror jag inte det spelar någon större roll.

Pudzianovski
2005-08-04, 19:39
http://www.irongame.com/videos/other/HosseinRezazadeh280kg617lbfrontsquat.avi

drkrupp
2005-08-05, 00:38
Jag får lätt ont i bröstryggen med BB grepp, det blir bättre med OL så jag har "tvingats" lära mig det. Har du inga problem tror jag inte det spelar någon större roll.
På vilka vikter får du ont? Jag har aldrig känt av nåt, men så har jag bara kört på 110 kg som mest.

drkrupp
2005-08-05, 00:39
http://www.irongame.com/videos/other/HosseinRezazadeh280kg617lbfrontsquat.avi
Tung frontböj! :hbang:
Dock svårt att lära sig nåt av det klippet.