handdator

Visa fullständig version : Bålrotation verkningslös?


Liten Men Fet
2005-08-01, 18:23
Jag var på gymmet idag och körde ben och mage, som vanligt stod bålrotationensmaskinen (vet inte vad den heter) i ett hörn obrukbar. När jag gick frågade jag i receptionen om den skulle sättas upp snart men då sa tjejen där att den skulle skrotas eftersom dom senaste rönen visar att den inte ger NÅGON SOM HELST EFFEKT! Plus att skaderisken är för hög.
Vidare sa hon att hängande benlyft är verkningslös och att den kanske skulle bort.

Nu undrar jag vad det är för nytt dom kommit på eller har dom bara tuggat svamp?

Sve
2005-08-01, 18:38
maskiner öht är av ondo. Fria vikter är det som gäller om du inte är extrem nybörjare eller om du kör rehab-träning.

Berry
2005-08-01, 18:43
Jag var på gymmet idag och körde ben och mage, som vanligt stod bålrotationensmaskinen (vet inte vad den heter) i ett hörn obrukbar. När jag gick frågade jag i receptionen om den skulle sättas upp snart men då sa tjejen där att den skulle skrotas eftersom dom senaste rönen visar att den inte ger NÅGON SOM HELST EFFEKT! Plus att skaderisken är för hög.
Vidare sa hon att hängande benlyft är verkningslös och att den kanske skulle bort.

Nu undrar jag vad det är för nytt dom kommit på eller har dom bara tuggat svamp?

Verkningslös? Betyder det att inga muskler arbetar när man utför rörelsen? :MrT:

H.Emanuel
2005-08-01, 19:30
Den där man sitter och vrider sig i väl? Ja, vet inte om den tar, brukar aldrig känna det iallafall, de gånger jag testat. Känns lite kul förstås, lite Gröna Lund-feeling typ.

Liten Men Fet
2005-08-01, 20:02
maskiner öht är av ondo. Fria vikter är det som gäller om du inte är extrem nybörjare eller om du kör rehab-träning.

Jo, det har jag kört efter i ungefär 4 år men just mage har jag tyckt mig ha användning för vissa maskiner tex just bålrotationen. Det jag reagera på är att dom plötsligt märkt att den är så oeffektiv att den inte är värd att ha kvar alls. Jag har fått bra kontakt med den maskinen har jag trott iallafall.
Ni som har hållt på ett tag och är lite mer pålästa än mig vad anser ni om bålrotationen?
Jag har hållt på med styrketräning i 7-8 år ibland motionärsaktigt och de senare 4 åren mer seriöst så jag är inte helt grön. Mer invecklade svar eller åsikter är välkomna.

Bjorne
2005-08-01, 20:07
Verkningslös är den inte, hur det är med skaderisken vet jag inte, känns inte som en dålig rörelse. Dock är viktmagasinet alldeles för lätt :p

Daniel-san
2005-08-01, 22:55
Jo, det har jag kört efter i ungefär 4 år men just mage har jag tyckt mig ha användning för vissa maskiner tex just bålrotationen. Det jag reagera på är att dom plötsligt märkt att den är så oeffektiv att den inte är värd att ha kvar alls. Jag har fått bra kontakt med den maskinen har jag trott iallafall.
Ni som har hållt på ett tag och är lite mer pålästa än mig vad anser ni om bålrotationen?
Jag har hållt på med styrketräning i 7-8 år ibland motionärsaktigt och de senare 4 åren mer seriöst så jag är inte helt grön. Mer invecklade svar eller åsikter är välkomna.

Att maskinen skulle vara ineffektiv är ju ett rätt intressant uttalande. För att flytta vikt krävs muskelkontraktioner, och naturligtvis tränas då de berörda musklerna i samma grad som i vilken övning som helst. Sen är ju frågan om vilka muskler man är ute efter att träna, men det är ju en annan femma. Sett ur skadesynvinkel kan bålrotationer leda till skador precis som vilken annan övning som helst om man gör den på ett felaktigt sätt. Gällande just bålrotationer i maskin anser dock jag att den är aningen känsligare för felaktiga rörelser, men gör du den i kontrollerad takt med hanterbar belastning borde få om några skador dyka upp om din rygg är ok från början.

H.Emanuel
2005-08-02, 05:30
Att maskinen skulle vara ineffektiv är ju ett rätt intressant uttalande. För att flytta vikt krävs muskelkontraktioner, och naturligtvis tränas då de berörda musklerna i samma grad som i vilken övning som helst. Sen är ju frågan om vilka muskler man är ute efter att träna, men det är ju en annan femma. Sett ur skadesynvinkel kan bålrotationer leda till skador precis som vilken annan övning som helst om man gör den på ett felaktigt sätt. Gällande just bålrotationer i maskin anser dock jag att den är aningen känsligare för felaktiga rörelser, men gör du den i kontrollerad takt med hanterbar belastning borde få om några skador dyka upp om din rygg är ok från början.
Kan det vara så att en eller två har skadat sig och att man därför vill avlägsna maskinen ifråga? Fast det verkar ju konstigt. Precis som du skriver så kan man skada sig i princip i vilken övning som helst om man tabbar sig eller har otur.

Fatcan
2005-08-05, 17:43
Transversus abdominis kan väl utföra rotation av bålen? Tycker att den borde använda extra mycket där.
Annars är rotary torso den enda maskin som gett mig träningsverk i hela obliques, av side bends får jag träningsverk längst ned vid höfterna.

Allan
2005-08-05, 17:48
Maskinen finns i de flesta tillverkares basutbud. Kan inte tänka mig att den skulle vara skadefrekvent på något vis - det måste vara en av de minst riskabla rörelsemoment som överhuvudtaget finns på ett modernt gym. Maskinen finns dessutom på i stort vartenda rehab-center i landet.

allan

Liten Men Fet
2005-08-05, 18:01
Maskinen finns i de flesta tillverkares basutbud. Kan inte tänka mig att den skulle vara skadefrekvent på något vis - det måste vara en av de minst riskabla rörelsemoment som överhuvudtaget finns på ett modernt gym. Maskinen finns dessutom på i stort vartenda rehab-center i landet.

allan

Jag misstänkte nåt sånt, alltså har personalen på gymmet fått för sig något. Tråkigt, dom har satt in en massa mystiska benträningsmaskiner istället som ser väldigt rehab/motions/tant-aktiga ut. Det är inte ens vajrar som håller vikterna utan gummiband.. Men det kanske är bättre så?

Det kändes lite underligt när en visuellt otränad aerobics-tjej står och säger att redskapet på gymmet var verkningslöst, det har ju fungerat för mig och tydligen för andra också.
Jaja får väl köra andra övningar tills jag kan byta gym för dom börjar spåra ur nu.

Trance
2005-08-05, 18:06
maskiner öht är av ondo. Fria vikter är det som gäller om du inte är extrem nybörjare eller om du kör rehab-träning.

Det är i och för sig inte det minsta sant. :)

Fatcan
2005-08-05, 18:16
maskiner öht är av ondo. Fria vikter är det som gäller om du inte är extrem nybörjare eller om du kör rehab-träning.

Fria vikter kanske är bättre men att säga sådär är bara dumt, man kan få mycket bra träning med maskiner.

toso
2005-08-05, 18:42
De första månaderna jag körde med den maskinen kändes det som den inte gav nånting. Men efter ett tag började jag lära mig att slappna av i övriga muskler och endast arbeta med magen. Numera får jag en oerhörd träningsvärk av den, en av mina bästa magövningar. Man måste verkligen känna efter att det bara är magen som arbetar. Måste se roligt ut när jag sitter med koncentrationen på max och stirrar helt förstelnat. Ibörjan gjorde jag det felet att jag höll om handtagen med knutna nävar. Detta kan göra att man spänner sig i armar och överkropp och därmed hjälper till med dessa muskler. Istället ska du öppna upp händerna och låta handflattorna tryckas mot handtagen, detta hjälper till med kontakten. Vad gäller skaderisken så varnar instruktörer att man inte ska luta sig för mycket bakåt. Jag har själv kännt att det då kan knäppa till i korsryggen. Annars är det en mycket bra magövning.

Allan
2005-08-05, 18:58
Bara man är medveten om att man får bred midja av den (liksom av sidböjningar). Att hävda att maskiner är av ondo är nån slags sjuttiotalspsykos; moderna maskiner är ofta jättebra.

allan

Bjorne
2005-08-05, 19:36
Förstår inte egentligen vad som är så farligt med en bred midja, brukar ju inte bli mycket bredare än höfterna och ha smalare midja än höfter tycker åtminstonde jag att det ser dumt ut på en man...

Inget Speciellt
2007-04-20, 07:40
De första månaderna jag körde med den maskinen kändes det som den inte gav nånting. Men efter ett tag började jag lära mig att slappna av i övriga muskler och endast arbeta med magen. Numera får jag en oerhörd träningsvärk av den, en av mina bästa magövningar. Man måste verkligen känna efter att det bara är magen som arbetar. Måste se roligt ut när jag sitter med koncentrationen på max och stirrar helt förstelnat. Ibörjan gjorde jag det felet att jag höll om handtagen med knutna nävar. Detta kan göra att man spänner sig i armar och överkropp och därmed hjälper till med dessa muskler. Istället ska du öppna upp händerna och låta handflattorna tryckas mot handtagen, detta hjälper till med kontakten. Vad gäller skaderisken så varnar instruktörer att man inte ska luta sig för mycket bakåt. Jag har själv kännt att det då kan knäppa till i korsryggen. Annars är det en mycket bra magövning.

Fruktansvärt bra svar Toso! =)
Ska tänka på det i fortsättningen när jag kör EN utav mina favoritövningar för sido muskulaturen på mage =)

Handcuff
2007-04-20, 08:01
Fruktansvärt bra svar Toso! =)
Ska tänka på det i fortsättningen när jag kör EN utav mina favoritövningar för sido muskulaturen på mage =)

Nu är ju tråden snart 100år gammal....

Tosso syftar på en helt annan maskin än den som tråden handlar om!

Nämligen en sån här (eller liknande crounch-maskin):
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.finspor.com.tr/images/products/270/SuperGym_SG8014_AB_Machine.jpg&imgrefurl=http://www.finspor.com.tr/products.asp%3Fpid%3D1336%26dept_id%3D300020%26typ e%3D2&h=270&w=270&sz=12&hl=sv&start=42&um=1&tbnid=7BpFMOKrbl4m_M:&tbnh=113&tbnw=113&prev=/images%3Fq%3Dab%2Bmachine%26start%3D40%26ndsp%3D20 %26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN

Tråden handlade om en sån här(första bilden "bålrotation"):
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.nordicgym.se/produkter/s_serien/images/119S_t.jpg&imgrefurl=http://www.nordicgym.se/produkter/muskelgrupp.asp%3Fid%3D5&h=100&w=56&sz=2&hl=sv&start=3&tbnid=BNTMCbmRy4S5yM:&tbnh=82&tbnw=46&prev=/images%3Fq%3Db%25C3%25A5lrotation%26gbv%3D2%26svnu m%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DG

Åse Columbus
2007-04-20, 14:56
Verkningslös är den inte, hur det är med skaderisken vet jag inte, känns inte som en dålig rörelse. Dock är viktmagasinet alldeles för lätt :p

Denna rörelse är missuppfattad......av de flesta....det är en flexibilitetsövning....inte en muskeluppbyggnadsövning....skaderisken är just det att man lägger på för mycket vikt i övningen o skadar då kotor i ryggraden.......

Guddi
2007-04-20, 15:06
Denna rörelse är missuppfattad......av de flesta....det är en flexibilitetsövning....inte en muskeluppbyggnadsövning....skaderisken är just det att man lägger på för mycket vikt i övningen o skadar då kotor i ryggraden.......Umm, dessutom kan man faktist ifrågasätta att utföra rotation med flekterad höft. Finns en ganska stor risk att man då även flekterar lumbalen och när man även utför rotation samtidigt så öppnar man upp för ett diskbråk.

Åse Columbus
2007-04-20, 15:11
Umm, dessutom kan man faktist ifrågasätta att utföra rotation med flekterad höft. Finns en ganska stor risk att man då även flekterar lumbalen och när man även utför rotation samtidigt så öppnar man upp för ett diskbråk.

JAPPS...U R so right!!!!

Jag brukar däremot sitta grensle på en bänk...klämma ordentligt med knäna om bänken....ha en mycket lätt stång tvärs över axlarna (inte mot nacken)..och ARBETA med magmusklerna i en rotation...det gäller att inte SVINGA i rörelsen.....utan en väldigt medveten arbetande magmuskeln ska det vara...

major Pectoralis
2007-04-20, 15:17
Nämnda Bålrotationsmaskinövning kommer så långt ner på min ranking av sidmagemuskelövningar att den i princip är "värdelös". Det finns otaliga andra övningar man kan köra istället för bättre resultat. Detta är min favorit i kategorin:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

Av rena rotationsövningar är olika varianter av russian twist bra, t.ex. den här:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/WtLyingTwist.html
Med fördel kan man dock använda sig av något mer "utmanande belastning" i form av antingen medicinboll eller viktmanschetter.

Guddi
2007-04-20, 15:47
Av rena rotationsövningar är olika varianter av russian twist bra, t.ex. den här:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/WtLyingTwist.html
Med fördel kan man dock använda sig av något mer "utmanande belastning" i form av antingen medicinboll eller viktmanschetter.Älskar russian twist :hbang: Är en av få övningar som jag nästan alltid kör. Ger en bra stretch i pectoralerna med när man är lite stel. Man ska dock även här akta sig för att ta ut för stor rotation i lumbalen utan rotationen ska istället ske lite längre upp i ryggraden där man är mer rörlig för just rotation. Att tänka på övningen som en dynamisk stretch för pectoralerna brukar vara ett bra sätt att få folk att göra den rätt.

pejo
2007-04-20, 15:53
Av rena rotationsövningar är olika varianter av russian twist bra, t.ex. den här:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/WtLyingTwist.html
Då undrar jag vad som gör Russian Twist bättre än bålrotationsmaskinen? Rörelsen är ju nästan likadan.
Jag tycker att bålrotationmaskinen känns jättebra för att bygga upp just rotationsstyrka (huruvida det bygger stora obliques eller ej struntar jag i). Lika bra som Russian Twist. Jag brukar alternera dessa övningar.

Guddi
2007-04-20, 16:16
Då undrar jag vad som gör Russian Twist bättre än bålrotationsmaskinen? Rörelsen är ju nästan likadan.
Jag tycker att bålrotationmaskinen känns jättebra för att bygga upp just rotationsstyrka (huruvida det bygger stora obliques eller ej struntar jag i). Lika bra som Russian Twist. Jag brukar alternera dessa övningar.läs inläggen ovanför så får du svaret. Det är inte samma rörelse då bla lumbalen har en helt annan kurvatur.

pejo
2007-04-20, 16:39
läs inläggen ovanför så får du svaret. Det är inte samma rörelse då bla lumbalen har en helt annan kurvatur.
Men, genom att använda sig av nablaoperatorn (en vektoriell derivationsoperator) kan man på ett enkelt sätt uttrycka definitionerna av gradient, divergens och rotation och på så sätt snabbt få fram ett samband mellan dessa.

Rastafari
2007-07-04, 12:04
En gammal kulstötare visade mig en bra övning för bålrotation.

Sätt fast dig i en bänk så att överkroppen hänger paralellt med golvet utanför bänken, som att du skulle göra "situps i luften". Fatta sedan lämplig vikt med händerna och sträck ut armarna rakt upp. Håll blicken i taket och rotera vikten rakt åt sidan tills armarna, fortafarande utsträckta, är lite närmare golvet än att dom går paralellt med golvet. Rotera sedan upp vikten genom att rotera överkroppen, över till andra sidan. Inte sett denna övning på t.ex ErrX.

Jävligt intensiv övning för båda rak- och snedbukmuskulatur samt en del av ryggen tror jag?

Vill gärna ha tips på fler övningar för styrka i rotation av överkroppen. Boxas och vill ha kräm i just den rörelsen.

Men egentligen, hur bra kan bålrotationsövningar vara för ryggen? Det är ju just sådana rörelser som ryggexperter varnar för. Kanske inte gör något om dom bara görs ibland? Bålrotationsmaskinen känns inte bra för ryggen iallafall *gah!*

Guddi
2007-07-04, 21:52
En gammal kulstötare visade mig en bra övning för bålrotation.

Sätt fast dig i en bänk så att överkroppen hänger paralellt med golvet utanför bänken, som att du skulle göra "situps i luften". Fatta sedan lämplig vikt med händerna och sträck ut armarna rakt upp. Håll blicken i taket och rotera vikten rakt åt sidan tills armarna, fortafarande utsträckta, är lite närmare golvet än att dom går paralellt med golvet. Rotera sedan upp vikten genom att rotera överkroppen, över till andra sidan. Inte sett denna övning på t.ex ErrX.

Jävligt intensiv övning för båda rak- och snedbukmuskulatur samt en del av ryggen tror jag?

Vill gärna ha tips på fler övningar för styrka i rotation av överkroppen. Boxas och vill ha kräm i just den rörelsen.

Men egentligen, hur bra kan bålrotationsövningar vara för ryggen? Det är ju just sådana rörelser som ryggexperter varnar för. Kanske inte gör något om dom bara görs ibland? Bålrotationsmaskinen känns inte bra för ryggen iallafall *gah!*Den övningen har jag aldrig sett eller hört talas om, låter precis som du säger väldigt intensiv :)

Angående bålrotation så ska man först och främst ta ut den i thorakalen. Lumbalen har bara en 2-3graders rotation i varje segment dvs runt 10-15grader totalt. Rotation som inte överstiger den graden är normalt inte farlig förutsatt att man inte har flekterat samtidigt. Har man flekterat och samtidigt roterat så är den hårda delen av diskarna i ryggen (anulus fibrosus) som svagast och samtidigt pressas den mjuka delen av disken (nucleus pulpeus) bakåt. Summan blir då att man utsätter sig för en ökad risk att få ett diskbråck.

überstarken
2007-07-04, 22:43
Den övningen har jag aldrig sett eller hört talas om, låter precis som du säger väldigt intensiv :)

Angående bålrotation så ska man först och främst ta ut den i thorakalen. Lumbalen har bara en 2-3graders rotation i varje segment dvs runt 10-15grader totalt. Rotation som inte överstiger den graden är normalt inte farlig förutsatt att man inte har flekterat samtidigt. Har man flekterat och samtidigt roterat så är den hårda delen av diskarna i ryggen (anulus fibrosus) som svagast och samtidigt pressas den mjuka delen av disken (nucleus pulpeus) bakåt. Summan blir då att man utsätter sig för en ökad risk att få ett diskbråck.

Jag fattar inte ett skit, men jag vill gärna veta hur det ser ut när man gör fel, eftersom jag både kör bålrotation relativt ofta samt har periodvis ryggont som jag givetvis vill bli av med (det känns dock inget i ryggen då jag utför bålrotation så jag tror inte det beror enbart på den övningen iaf).

Guddi
2007-07-05, 06:33
Nedre delen av ryggen ska vara i neutral position, dvs du ska ha en liten svank i den. Denna svank är väldigt svår att behålla om man tränar rotation i maskin då man sitter med 90 graders vinkel i höften och har tyngdkraften som drar kroppen neråt.

I de liggande övningarna som beskrivs i denna tråd hjälper tyngdkraften till att hålla svanken mer i sin naturliga position. Som jag skrev innan i tråden är det bra att tänka sig Russian twist övningen som en stretchövning för pectoralerna, detta gör att man automatiskt strävar efter att rotera i övre ryggen istället för i nedre.

Rotationövningar kan vara ganska belastande för ryggen och om man inte har specifik nytta av att träna det så är det nog bättre att man tränar magmusklerna för att motstå rotation istället för att skapa rotation, ialla fall tills man byggt upp en ordentlig styrka. Enarms övningar typ ryck med hantel, enarms armhävningar och liknande är bra för den typen av träning. Finns även en övning med boll där man ligger som ett T med överkroppen på bollen och sen försöker rulla så långt som möjligt ut på en arm samtidigt som man håller höften rak (lårbenen i linje med överkroppen).
40399

major Pectoralis
2007-07-05, 10:06
En gammal kulstötare visade mig en bra övning för bålrotation.

Sätt fast dig i en bänk så att överkroppen hänger paralellt med golvet utanför bänken, som att du skulle göra "situps i luften". Fatta sedan lämplig vikt med händerna och sträck ut armarna rakt upp. Håll blicken i taket och rotera vikten rakt åt sidan tills armarna, fortafarande utsträckta, är lite närmare golvet än att dom går paralellt med golvet. Rotera sedan upp vikten genom att rotera överkroppen, över till andra sidan. Inte sett denna övning på t.ex ErrX.

Jävligt intensiv övning för båda rak- och snedbukmuskulatur samt en del av ryggen tror jag?

Vill gärna ha tips på fler övningar för styrka i rotation av överkroppen. Boxas och vill ha kräm i just den rörelsen.

Men egentligen, hur bra kan bålrotationsövningar vara för ryggen? Det är ju just sådana rörelser som ryggexperter varnar för. Kanske inte gör något om dom bara görs ibland? Bålrotationsmaskinen känns inte bra för ryggen iallafall *gah!*

Övningen du beskriver är en variant på Russian twist i Belly-back (kan även utföras på vanlig bänk *rolleyes* ). Man kan hålla hantel/hantlarna på olika sätt och få något olika belastning, t.ex. kan man hålla armarna som ett T med en hantel i varje hand. Övningen kan även utföras i magliggande.
Dessa övningar sliter, det är ställt utom allt tvivel. Min rygg brukar låta som en pepparkvarn de första repetitionerna....(Jag inbillar mig att kotorna hamnar rätt och inte tvärtom).
Jag anser att man bör ha en bra träningsbakgrund och starka ambitioner för att det skall vara befogat att köra avancerade former av rotationsövningar.
Säkrare är övningar där man arbetar mot rotationen som Guddi säger. Det finns massor med bra övningar i denna kategori. I princip är det bara fantasin (eller informationssökningsförmågan) som sätter gränser En bra övning är emellertid denna:
Ligg ryggliggande.
Böj benen så att knäna pekar rakt upp. Knyt händerna och sträck armarna rakt upp i luften.
En träningspartner, som sitter vid ena sidan, drar knäna mot sig och trycker samtidigt mot händerna åt andra hållet. Den tränande spjärnar emot. Byt därefter och dra/tryck åt andra hållet.