handdator

Visa fullständig version : Lättblandat kasein-/blandprotein?


Stenberg
2005-08-01, 06:22
Kör just nu med Sloow protein till mellanmål och kvällsmål. Men jag håller på att bryta ihop varenda gång man ska blanda till det utan att ha en stavmixer eller dylikt till hands. Det går ju helt enkelt inte att få det att lösa sig! Nån som har nåt blandtips eller tips på kasein- eller blandprotein som är lättlösligt?

King Grub
2005-08-01, 06:39
En av kaseinets egenskaper är just att det koagulerar.

Stenberg
2005-08-01, 07:13
En av kaseinets egenskaper är just att det koagulerar.
Aha, så det är där skon klämmer. Man får alltså lära sig att dricka klumpar... *grr*

Fairing
2005-08-01, 07:24
Konstigt det där med Sloow protein att det kklumpar sig för vissa och inte för andra.

Den nya batchen av sloow protein (kom förra veckan) innehåller ett specialtillverkat Kaseinat för Fairing som löser sig fruktansvärt lätt men priset kommer att stiga ca 20kr för att råvaran är så pass dyr *cry*

Stenberg
2005-08-01, 08:57
Konstigt det där med Sloow protein att det kklumpar sig för vissa och inte för andra.

Den nya batchen av sloow protein (kom förra veckan) innehåller ett specialtillverkat Kaseinat för Fairing som löser sig fruktansvärt lätt men priset kommer att stiga ca 20kr för att råvaran är så pass dyr *cry*

Men det kanske beror på hur man gör? Kör jag med mixer så blandar det sig jättebra, vilket ju kanske inte är så konstigt. Men med sked är det omöjligt. Har testat både att ha i pulvret först och sedan vätskan och tvärtom. Har testat med både mjölk, vatten, juice och en blandning av dem...

z_bumbi
2005-08-01, 08:59
Men det kanske beror på hur man gör? Kör jag med mixer så blandar det sig jättebra, vilket ju kanske inte är så konstigt. Men med sked är det omöjligt. Har testat både att ha i pulvret först och sedan vätskan och tvärtom. Har testat med både mjölk, vatten, juice och en blandning av dem...

Har du ingen shaker?

Stenberg
2005-08-01, 09:31
Har du ingen shaker?

Jodå, men det blir klumpar ändå....

aliquis
2005-08-01, 10:05
Konstigt det där med Sloow protein att det kklumpar sig för vissa och inte för andra.Det kan inte ha med hårdheten på vattnet att göra eller så? Kanske klumpar sig mer i surare/mer basiskt vatten?

Fast det har ju inget med mjölk o juice att göra iofs..

Sverker
2005-08-01, 11:27
Det kan inte ha med hårdheten på vattnet att göra eller så? Kanske klumpar sig mer i surare/mer basiskt vatten?

Fast det har ju inget med mjölk o juice att göra iofs..

Det flesta kommuner har svagt alkaliskt dricksvatten, pH kring 7.2 - 7.4. Detta för att det blir mindre slitage på vattenledningarna. Vid ph 7 och däröver är kasein som mest lösligt ( därmed inte sagt att det inte bildar en tjock gel i alla fall ).

Ett kalkhaltigt vatten kan därimot säkert ställa till det. Kalcium utgör ju bindningen mellan de olika kaseinpartiklarna.

Berry
2005-08-01, 12:40
Har ingen erfarenhet av Sloow Protein men kan, eftersom du även ville ha tips på andra produkter, rekommendera Protec. Den har alltid löst sig perfekt för mig sålänge man tar 1 dl vätska (mjölk) per skopa och häller pulvret i vätskan och inte tvärt om. Jag blandar inte vatten om jag inte måste eftersom det smakar apa.

Fairing
2005-08-01, 13:03
Vill man ha extremt lättblandat "blandprotein" så tycker jag att ni skall prova Complete protein :thumbup:

Berry
2005-08-01, 13:09
Vill man ha extremt lättblandat "blandprotein" så tycker jag att ni skall prova Complete protein :thumbup:

Förvånande ;) Men det är väl ~50/50?

EiseltUK
2005-08-04, 16:41
.....

Den nya batchen av sloow protein (kom förra veckan) innehåller ett specialtillverkat Kaseinat för Fairing som löser sig fruktansvärt lätt men priset kommer att stiga ca 20kr för att råvaran är så pass dyr *cry*


Priserna på tapetklister har väl gått ned nu?? :laugh: :laugh:

Arnesson
2005-08-04, 17:00
Protec blandar sig 10ggr så bra som sloow för mig, här i Uppsala. dessutom smakar det betydligt bättre.

Fairing
2005-08-04, 19:36
Protec innehåller vassle och är därför kanske mer lättblandat för vissa

Fairing
2005-08-04, 19:37
Priserna på tapetklister har väl gått ned nu?? :laugh: :laugh:


Ja , det bör väl du veta.... :laugh: :laugh: