handdator

Visa fullständig version : Proteindrink innan morgonpromenad?

H.Emanuel
2005-08-01, 04:56
Ni som kör med morgonpromenader, brukar ni ta en proteindryck på morgonen, eller bör man vänta även med den till efter promenaden?

Exhale_
2005-08-01, 05:47
Du bör ta den efter morgonpromenaden om du vill att kroppen ska vara inställd på fettförbränning och behålla muskelmassa under promenaden.

Dricker du den innan kommer du att förlora mer muskelmassa än om du inte druckit den, tror även fettförbränning hämmas..

King Grub
2005-08-01, 05:57
Dricker du den innan kommer du att förlora mer muskelmassa.

Mer protein kommer att användas som bränsle, snarare.

Men den fyller ingen funktion, som sagt.

The Wolf
2005-08-01, 07:06
Ni som kör med morgonpromenader, brukar ni ta en proteindryck på morgonen, eller bör man vänta även med den till efter promenaden?

Du bör ta den efter. *popcorn*

King Grub
2005-08-01, 07:14
Eller äta frukost.

Börje H
2005-08-01, 07:22
Eller äta frukost.
X-akt.
Nog föredrar då jag en härlig portion gröt med ägg och juice före en slibbig protte-drille.... :eating:

H.Emanuel
2005-08-01, 07:38
Shit. Imorse drack jag en prottedrink och tog sedan en promenad och åt ett par såna där polar extrem, en med keso och en med 2 kalkonskivor samt en kaffe. Betyder det att allt är raserat nu?

Exhale_
2005-08-01, 07:44
Shit. Imorse drack jag en prottedrink och tog sedan en promenad och åt ett par såna där polar extrem, en med keso och en med 2 kalkonskivor samt en kaffe. Betyder det att allt är raserat nu?

Vad skulle vara raserat? Vem klarar av att vara optimal året runt? Och vad säger att det är bra att vara optimal hela tiden. Kroppen mår bra utav förändringar, även om man kanske ska försöka käka så bra som möjligt så ofta som möjligt. Men att missa detta nån gång gör ju inte ett skit

H.Emanuel
2005-08-01, 08:54
Vad skulle vara raserat? Vem klarar av att vara optimal året runt? Och vad säger att det är bra att vara optimal hela tiden. Kroppen mår bra utav förändringar, även om man kanske ska försöka käka så bra som möjligt så ofta som möjligt. Men att missa detta nån gång gör ju inte ett skit
Tack för dina trösterika ord. Mår genast bättre :bow:

Lipos
2005-12-04, 21:26

Finns det nån källa till detta som man kan hänvisa folk till som inte tror på det?!

King Grub
2005-12-04, 21:30
Am J Physiol Endocrinol Metab 276: E964-E976, 1999.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2002 Sep;12(3):318-35.

Cerberus
2005-12-04, 23:48
Jag ska fan sluta läsa Pauluns böcker *grr*

Jag drack alltid en proteindrink innan morgonpromenaderna i våras, det gick inget vidare med deffen...fast då trodde jag också att det räckte med att dra ner på kolhydraterna för att bli av med fett men så enkelt är det inte.

Grub, vad tror du om en kopp kaffe innan morgonpromenaderna på tom mage?Koffein ökar ju förbränningen smått, eller för det med sig några andra nackdelar som överväger det positiva?

Djens
2005-12-05, 00:02
Koffein sänker insulinkänsligheten, har dock ingen källa. Men det har säkert Grub :)

King Grub
2005-12-05, 06:26
Koffein sänker insulinkänsligheten, har dock ingen källa. Men det har säkert Grub :)

Ja, "Acute administration of caffeine decreases insulin sensitivity and impairs glucose tolerance" - Ann Intern Med. 2004 Jan 6;140(1):1-8. Men under promenaden handlar det om fastande mage och koffein innan denna ökar energiförbrukningen.

Lipos
2005-12-05, 11:25

Hur skulle du förklara det rent fysiologisk, vad som händer när man äter proteinet innan. Är det så att en del av energin tas från muskler om man inte tar protein innan, men då får man o andra sidan ingen bra fettförbränning?

King Grub
2005-12-05, 11:38
Proteinförbränningen under passet är något förhöjd under aktivitet , men minskar efter aktiviteten om denna utförs fastande. Vid aktivitet efter födointag ökar i stället proteinförbränningen efter avslutad aktivitet. Proteindelen av energiförbrukningen uppgår till endast ett par procent (<4%).

Referenserna är utskrivna ovan.

Att förhöjda insulinnivåer försämrar fettförbränningen är det ingen tvekan om, och 25 gram essentiella aminosyror ger insulinnivåer som är runt 500% högre än fastenivå, och vassle stimulerar insulinfrisättning lika mycket som samma energimängd druvsocker.

Nina L
2005-12-05, 11:48
Proteinförbränningen under passet är något förhöjd under aktivitet , men minskar efter aktiviteten om denna utförs fastande. Vid aktivitet efter födointag ökar i stället proteinförbränningen efter avslutad aktivitet. Proteindelen av energiförbrukningen uppgår till endast ett par procent (<4%).

Referenserna är utskrivna ovan.
Jag tror att det som vissa oroar sig över är att musklerna skall användas som energi under morgonpromenaderna och att de därmed skall minska i storlek och styrka.

King Grub
2005-12-05, 11:49
Jo, men proteinintag före aktiviteten minskar inte proteinförbränningen om mätperioden slås ut på en 24-timmarsperiod, tvärtom.

King Grub
2005-12-05, 11:52
"During fasting, both protein and CHO utilization decreased rapidly with termination of exercise.

With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values.

We also found that there was a dramatic increase in the fat utilization rate during the postexercise period, both in relation to total energy expenditure and in absolute terms, which was more pronounced during fasting."

Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.

Nina L
2005-12-05, 11:55
Jo, men proteinintag före aktiviteten minskar inte proteinförbränningen om mätperioden slås ut på en 24-timmarsperiod, tvärtom.
Vad jag menade var att du kanske skulle vara riktigt supertydlig eftersom folk är har olika god läsförtåelse. Jag tror att rädslan för att bli av med muskler är överdriven. En anledning till detta kan vara att de kunniga skriver på ett sätt som ganska lätt kan misstolkas. För att vara lite mindre politiskt korrekt: Du underskattar människors dumhet. ;)

(Jag syftar inte på någon speciell.)

Herkulez
2005-12-05, 11:59
Eller äta frukost.
eller kombinera med frukost :thumbup: