handdator

Visa fullständig version : Boxning och kondition.


dalavita
2005-08-01, 01:15
Tjena.

Hamnat i en debatt med en snubbe om hur pass bra kondition boxning kräver jämfört med andra sporter.

Det som boxning jämfördes mest med var fotboll och jag säger inte att boxning kräver bättre kondition än fotboll (men det skulle inte förvåna mig om det gjorde det) och jag vill veta om ni har några källor på hur pass bra kondition de båda sporterna kräver.

Jämförelser mellan dom två eller liknande sporter skulle vara grymt hjälpsamt.

Vill helst att det ska vara boxning som jämförs och inte t.ex kickboxning p.ga att stilen kan leda till defensivare fighter.

Sen snackar jag om profesionell boxning på världsnivå jämfört med fotboll i samma nivå.

Metal_boy_
2005-08-01, 02:02
Har inga källor, men jag har spelat fotboll i flera år och jag tycker det är jobbigare att stå och hålla igång fötterna/benen hela tiden när man boxas. En fotbollsplan är stor och man är 11 gubbar, och det gör att man småjoggar och går en del också. Jag tror boxning är mer intensivt och konditionsmässigt mer krävande.

dalavita
2005-08-01, 02:05
Jo, det är jävligt jobbigt och det känns verkligen, speciellt om man inte kör i rätt takt och ens axlar börjar brinna.

Att slå på säcken nonstop i 3 minuter följt av 1 minut vila 3 - 6 ronder är rätt så utmattande det också :D

Metal_boy_
2005-08-01, 02:10
Jo, det är jävligt jobbigt och det känns verkligen, speciellt om man inte kör i rätt takt och ens axlar börjar brinna.

Att slå på säcken nonstop i 3 minuter följt av 1 minut vila 3 - 6 ronder är rätt så utmattande det också :D

Precis. Dock tycker man att det inte ser lika jobbigt ut när dom står i en ring och skuttar omkring och slåss. Fotbollsspelare springer på en stor yta och självklart är det jobbigt också, men arbetet är fördelat.

dalavita
2005-08-01, 02:20
Kanske därför folk tror att boxning inte kräver "så" mycket kondition. Ingen tänker självklart på att dom i världsnivå dryper av svett och kippar efter andan efter runda 3 i en match med 10+ rundor.

blekfet2
2005-08-01, 02:20
har spelat fotboll i 11 år samt boxats i 2 år....boxning kräver grymt mycke bättre kondition!!!

inte ens diskuterbart!

d12
2005-08-01, 03:50
Paul Balsom har i sin bok "fotbollens träningslära" kommit fram till att den "genomsnittlige elitspelaren" sprintar högst 10% av tiden under en hel match. Resten är stillastående, gång och jogg. Nu läser jag inte direkt ur boken så jag kan ha fel, men principen stämmer.

Därför tror jag boxning kräver mer kondition, speciellt med tanke på hur många fler gånger boxaren måste "explodera".

King Grub
2005-08-01, 06:45
Boxning ger rejäl energiförbrukning och mycket bra kardiovaskulär respons.

"Energy expenditure values ranged from 9.8 to 11.2 kcal.min(-1) for the boxing trials. These results suggest that fitness boxing programs compare favorably with other exercise modalities in cardiovascular response and caloric expenditure."

J Strength Cond Res. 2003 Feb;17(1):104-8. Cardiovascular response to punching tempo.

eoas74
2005-08-01, 07:45
I fallet boxning och fotboll är det väl övervägande olika konditioner som gäller? Dvs, boxning är till största delen en anaerobisk aktivitet och fotboll mest en aerobisk, så att en maratonlöpare, som skulle orka hyggligt på en fotbollsplan, skulle inte klara många rundor i ringen. (En seriös boxare, som sköter sin aerobiska kondition, skulle klara sig bättre på plan än maratonlöparen i ringen, men förmodligen inte lika bra som en fotbollsspelare.)

MrBoris
2005-08-01, 08:09
Sen lär det ju självklart spela roll vilken nivå man spelar på och om man är yttermittfältare eller så. Då krävs det rejält med kondition vill jag lova....

Highlander
2005-08-01, 13:25
tränade fotboll i flera år och har även tränat boxning, av egen erfarenhet så är en boxningsmatch långt mer utmattande än en fotbollsmatch.

för att göra en egen halvdan bedömning, ställ dig själv och skuggboxa intensivt framför spegeln i 2 minuter eller kör mot säck, bara det kan vara krävande nog..

fotboll går man mest och väntar på att bollen skall komma :sleep:

d12
2005-08-01, 13:38
Sen lär det ju självklart spela roll vilken nivå man spelar på och om man är yttermittfältare eller så. Då krävs det rejält med kondition vill jag lova....

Som sagt, snittspelaren på ELITnivå sägs springa fullt 10% av 90 minuter. Alltså mittbackar och målvakt väsentligt mindre än mittfältare. Ytterbackar och anfallare lite mindre än mittfältare. En innermittfältare springer oftare 100%, men kortare ruscher. Givetvis beroende på lagets spel.

delta_mats
2005-08-01, 15:26
Håller själv på med boxning och vet att det är väldigt krävande för konditionen. Och det räcker inte med en bra grundkondition. Utan man måste även kunna explodera och höja tempo då och då, vilket kräver ännu mera av konditionen. Muskelkondition, mjölksyratålighet är ett par andra viktiga faktorer.
Något om fotboll och hur krävande det är vet jag inte...
Och proffsboxning kräver ju såklart ännu mera kondition än amatörboxning då man boxar längre och fler ronder.

dalavita
2005-08-01, 17:27
Vem tror ni skulle klara att jogga eller springa längst sträcka? En boxare eller fotbollspelare.

Nemesis
2005-08-01, 18:12
Det här har väl inte så mycket med tråden att göra men det har iaf sina kopplingar till boxning... Nämligen hopprep.
Stämmer det att man på en timmes hoppning kan förbränna strax över 800kalorier. Jag har själv hoppat en del, men aldrig en timme och kan säga som så att det är riktigt krävande, särskilt för vaderna de första gångerna. När man väl fått upp flåset känns det även som vilken jogginngrunda som helst.

Någon som vet hur bra det är att hoppa hopprep som fettförbrännande träning innan frukosten? Man kanske ska basera nästa års deff på hopprep =)

dalavita
2005-08-01, 18:19
Om 1 timmas hopprep kräver 800kalorier måste jag börja äta mer... Vi kör iofs 1.5 h pass uppdelat på uppvärmning följt av de vanliga sakerna (sparr, skugga, säck, mitt osv) och hopprep kommer innan fysen. Men det är ungefär 4 - 6 rundor hopprep dvs 20~ minuter. , kommer inte ihåg så bra nu.

Lär dra mycket kalorier dock :D

trubaduren
2005-08-01, 18:38
Vem tror ni skulle klara att jogga eller springa längst sträcka? En boxare eller fotbollspelare.

Helt säkert en fotbollsspelare.

Fotbollsspelare har i allmänhet bättre kondition än boxare, punkt.

Sen att boxning är jobbigare, kräver mer mjölksyretålighet, man måste kunna explodera mm. mm. är faktiskt en annan grej. Jag skulle säga att det har att göra med de nyss uppräknade faktorerna mer än kondiotionen. Det är för korta och intensiva pass för att handla om "kondition".

Argumentet med att fotbollsspelare bara "maxlöper" 10% av tiden är ju jävligt luddigt, hur ofta slår en boxare verkligen allt vad han har? Inte ofta. Kanske ett par sekunder per rond när han hittar den perfekta luckan.

eoas74
2005-08-01, 18:47
Helt säkert en fotbollsspelare.
Fotbollsspelare har i allmänhet bättre kondition än boxare, punkt.

Sen att boxning är jobbigare, kräver mer mjölksyretålighet, man måste kunna explodera mm. mm. är faktiskt en annan grej. Jag skulle säga att det har att göra med de nyss uppräknade faktorerna mer än kondiotionen. Det är för korta och intensiva pass för att handla om "kondition".

Med andra ord begränsar du "kondition" till att gälla aerobisk kondition och utesluter allt vad anaerobisk kondition heter. Fotbollspelare i gemen är väl aerobisk konditionerade, men är heller inga gröngölingar vad gäller anaerobisk kondition för korta ruscher, etc. Boxare är väl anaerobisk konditionerade, men klassisk boxningsträning inbegriper ju en massa "roadwork", så nog är seriösa boxare rätt aerobisk konditionerade också.

Kanske vi kan enas om att både fotbollspelare och boxare är sportspecifikt välkonditionerade? :)

trubaduren
2005-08-01, 18:53
Tja det låter ju bra :)

Vart lite trött bara när alla i tråden fick det till att boxare hade bättre kondition bara för att det må vara jobbigare att utöva för en amatör.

delta_mats
2005-08-01, 22:20
Helt säkert en fotbollsspelare.

Fotbollsspelare har i allmänhet bättre kondition än boxare, punkt.

Sen att boxning är jobbigare, kräver mer mjölksyretålighet, man måste kunna explodera mm. mm. är faktiskt en annan grej. Jag skulle säga att det har att göra med de nyss uppräknade faktorerna mer än kondiotionen. Det är för korta och intensiva pass för att handla om "kondition".

Argumentet med att fotbollsspelare bara "maxlöper" 10% av tiden är ju jävligt luddigt, hur ofta slår en boxare verkligen allt vad han har? Inte ofta. Kanske ett par sekunder per rond när han hittar den perfekta luckan.

Ser direkt att du är okunnig när det gäller boxning. Konstigt att du då ger dig in i en sådan här diskussion.
Jag skulle säga att en fotbollsspelare förmodligen är löpstarkare än en boxare av den självklara anledningen att dom löper i sin träning och under match. Men boxare är mer allroundtränade.
En proffsmatch pågår som längst i 12 ronder a 3 min. 1 min vila mellan ronderna. En boxare beroende på vem man talar om slår allt vad han orkar allt från 90% av slagen till 0%.
Finns exempel på extrema konditionsfreak inom boxningen där bland annat en klarade av att jämfota hoppa upp och ner från ett högt bord (köksbord) konstant i över 40 min. Inte många oavsett idrott klarar av denna prestation. Killen som för övrigt hette Joe Louis var tungviktare...

Metal_boy_
2005-08-01, 23:12
Vem tror ni skulle klara att jogga eller springa längst sträcka? En boxare eller fotbollspelare.


Du måsste gämföra nått annat som konditionscykel tex. Springer gör ju fotbollsspelaren. Det är nästan som att gämföra tvärtom, vem som orkar boxas flest gånger i luften på 5min och gämföra konditionen mellan dom på det sättet.

Gabriel_
2005-08-01, 23:34
har ett par år på nacken när det gäller boxning.. och när det gäller springa så är jag så jävla kass, fotbolls killarna i min klass dödar mig när det gäller springa och sådant..

Fast 5 rundor hård sparring klarar jag av.

Men som sagt.. två helt olika saker!

trubaduren
2005-08-02, 03:19
Ser direkt att du är okunnig när det gäller boxning. Konstigt att du då ger dig in i en sådan här diskussion.
Jag skulle säga att en fotbollsspelare förmodligen är löpstarkare än en boxare av den självklara anledningen att dom löper i sin träning och under match. Men boxare är mer allroundtränade.
En proffsmatch pågår som längst i 12 ronder a 3 min. 1 min vila mellan ronderna. En boxare beroende på vem man talar om slår allt vad han orkar allt från 90% av slagen till 0%.
Finns exempel på extrema konditionsfreak inom boxningen där bland annat en klarade av att jämfota hoppa upp och ner från ett högt bord (köksbord) konstant i över 40 min. Inte många oavsett idrott klarar av denna prestation. Killen som för övrigt hette Joe Louis var tungviktare...

LOL


en proffsmatch i fotboll håller på i 90 min, ungefär 10 min vila mellan halvlekarna. En fotbolls spelare kan springa snabbt eller långsamt.
Håkan mild har sprungit hela beep-testet, inte många som klarar, han var förövrigt mittback.

Kontentan är att de har olika sorters kondition och nej en boxares kondition är inte bättre!

ok? :) :naughty: ;) :cool: :MrT:

Maverick
2005-08-02, 11:48
Som både fd. boxare och fotbolls tok kan jag säga att av min erfarenhet, så springer jag hellre 90+2 elr nått likande i varierande tempo än att boxas 10x3 ronder. Något som suger musten ur en boxare är alla smällar man får ta emot. Tror min boxnings kollegor skulle klara sig bättre på en fotbollsplan än en fotbollsspelare i ringen. Sen om det beror på bättre kondition elr annorlunda kondition vet jag inte.

Olsson
2005-08-02, 12:59
Bara för något är jobbigast så betyder det ju inte att det är mest konditionskrävande. Att träna hårt på gymmet kan vara jobbigt som in i helvete, men alla kan nog vara överäns om att en bodybuilder inte har bättre kondition än en löpare som lunkar på mil efter mil. Nästan lika sportspecifikt är det med boxning och fotboll. Anaerob träning är generelt jobbigare än aerob träning, men det behöver inte betyda bättre kondition. Ska ni diskutera det vidare så får ni väl kanske leta upp fakta om lungvolym, vilopuls, syreupptagningsförmåga osv på elitboxare och elitfotbollsspelare. Hur som helst kan vi nog vara överens om att man inte når eliten i någon av sporterna utan en grym kondition.

delta_mats
2005-08-02, 19:37
[QUOTE=trubaduren]LOL


en proffsmatch i fotboll håller på i 90 min, ungefär 10 min vila mellan halvlekarna. En fotbolls spelare kan springa snabbt eller långsamt.
Håkan mild har sprungit hela beep-testet, inte många som klarar, han var förövrigt mittback.

Kontentan är att de har olika sorters kondition och nej en boxares kondition är inte bättre!


Ser du på tempot i matcherna så håller boxarna betydligt högre tempo genom hela matchen. Och då ska vi jämföra killarna i samma viktklass som forbolsseplarna och inte tungviktarna. Boxare jobbar hårt i 3 min för att sedan måsta återhämta sig på en minut. Det hela är väldigt konditionskrävande.
En fotbollsspelare är mer löpstark men har knappast bättre kondition än boxare. Kondition kan mätas på fler sätt än löpning lilla vän...

trubaduren
2005-08-02, 23:59
[QUOTE=trubaduren]LOL


en proffsmatch i fotboll håller på i 90 min, ungefär 10 min vila mellan halvlekarna. En fotbolls spelare kan springa snabbt eller långsamt.
Håkan mild har sprungit hela beep-testet, inte många som klarar, han var förövrigt mittback.

Kontentan är att de har olika sorters kondition och nej en boxares kondition är inte bättre!


Ser du på tempot i matcherna så håller boxarna betydligt högre tempo genom hela matchen. Och då ska vi jämföra killarna i samma viktklass som forbolsseplarna och inte tungviktarna. Boxare jobbar hårt i 3 min för att sedan måsta återhämta sig på en minut. Det hela är väldigt konditionskrävande.
En fotbollsspelare är mer löpstark men har knappast bättre kondition än boxare. Kondition kan mätas på fler sätt än löpning lilla vän...
*slap*


Jo men då ska du väl inte säga att boxare har bättre kondition än fotbollsspelare, för som du själv säger kan man ju mäta kondition med löpning.

Jag har ju redan sagt att dom har lika bra kondition, fast olika, inget annat.

Är du med gubben?

delta_mats
2005-08-03, 00:08
*slap*


Jo men då ska du väl inte säga att boxare har bättre kondition än fotbollsspelare, för som du själv säger kan man ju mäta kondition med löpning.

Jag har ju redan sagt att dom har lika bra kondition, fast olika, inget annat.

Är du med gubben?

Nej du har vid flera tillfällen skrivit att fotbollsspelare har bättre kondition än boxare. Och det stör jag mig på, därav mitt klankande=)

Speedy
2005-08-03, 21:08
eftersom jag liksom många här inne håller på med båda sporter så måste jag säga att jag blir bra mycket tröttare när jag boxas men jag tycker att det är stor skillnad på sporterna då det är väldigt olika rörelsemönster...

en liten anekdot som jag såg på tv när det var någon match så kollade de hur långt spelarna hade sprungit de värsta hade sprungit sex km på en halvlek..dock helt klart varierande tempo men ändå...men jag har mer nytta av boxning i fotboll än av fotboll i boxningen...

Jense
2005-08-03, 21:53
oj ja, en fotbollspelare löper säkert snabbare på en bestämnd sträcka på tid än en boxare. intervaller tar boxaren hem. sen att boxare är allaroundtränade säger inte så mycket då en mmafighter är boxare*7

pocoloco
2005-08-03, 22:14
I boxning hoppar du hopprep och i thai/kickboxning för den delen med, i 15-30min som uppvärmning. Den fasen är ungefär att jämföra med fotbollsmatchen. :)

delta_mats
2005-08-08, 08:26
oj ja, en fotbollspelare löper säkert snabbare på en bestämnd sträcka på tid än en boxare. intervaller tar boxaren hem. sen att boxare är allaroundtränade säger inte så mycket då en mmafighter är boxare*7

Jäpp!

amarth
2007-01-29, 15:11
Någon snackade om beep-test, är inte det tom framtaget av fotbollsförbundet? Då borde det ju vara anpassat för fotbollsspelare och knappast användbart i denna diskution.

Fotbollsspelare borde vara löpstarkare i de flesta fall, finns säkert boxare som är bättre även i löpspåret. Men boxning är en sjukt mycket mer krävande sport eftersom man måste hålla igång hela tiden, man måste hålla koll, parera, ducka och gardera sig konstant det finns helt enkelt inte utrymme för att klanta sig som i fotboll i och med att man blir utslagen till skillnad från att förlora en boll.