handdator

Visa fullständig version : Styrka kontra Volym


tigerofsweden
2005-07-31, 21:32
Jag har fått ganska klart för mig att styrka är inte synonymt med volym, en del är grymt starka men har ganska små muskler dock vet ja inte om det fungerar på andra hållet, dvs stora muskler och "svag". Vad beror detta på? Kanske detta har tagits upp innan och då ber ja om ursäkt.
Är man som kroppsbyggare ENBART ute efter volym? Jag skulle påstå att jag är det, dvs jag struntar i om jag bänkar 80 eller 120 ifall jag ser lika stor ut. Är jag ensam att resonera såhär?
Upplys mig kära kolomedlemmar :D

RobbeliRobban
2005-07-31, 21:39
Din muskelstyrka står i direkt relation med din muskelvolym Ökar din muskels tvärsnittsyta (volym) ökar din styrka, minskar din muskels tvärsnittsyta minskar din styrka.

Så om du lyckas bli grövre, kommer du också att ha lyckats att bli starkare.

tigerofsweden
2005-07-31, 21:50
Din muskelstyrka står i direkt relation med din muskelvolym Ökar din muskels tvärsnittsyta (volym) ökar din styrka, minskar din muskels tvärsnittsyta minskar din styrka.

Så om du lyckas bli grövre, kommer du också att ha lyckats att bli starkare.

Ja men är det verkligen så lätt? Finns det inte många styrkelyftare som är rätt så starka men som inte ser så mycket ut för världen och vice versa?

Allan
2005-07-31, 21:54
Allt är relativt. Måhända att Jörgen Ljungberg inte ser mycket ut för världen på bild men vänta tills du står bredvid. Man måste naturligtvis satsa på övningar som bygger volym också. SL-are och OL-are tränar inte mycket biceps. Inte på att bli axelbreda heller.

allan

norsk_gadd
2005-07-31, 22:01
K.I.S.S = Keep it simple stupid
Satsa på att hela tiden lyfta mer så växer du mer. Funkar för mig och de alla riktigt stora killar jag pratat med. De har en helt annat fyllighet i muskulaturen än de som bara kör på pump.

Fettecke
2005-07-31, 22:01
Din muskelstyrka står i direkt relation med din muskelvolym Ökar din muskels tvärsnittsyta (volym) ökar din styrka, minskar din muskels tvärsnittsyta minskar din styrka.

*bs*

jag är ett levande bevis på det. :D

Allan
2005-07-31, 22:14
*bs*

jag är ett levande bevis på det. :D

Du är för färsk för att kunna få yttra dig i frågan. Tyvärr. Kom tebax efter tie års slit med bra kost och kontinuerlig träning.

allan

Fettecke
2005-07-31, 22:15
Du är för färsk för att kunna få yttra dig i frågan. Tyvärr. Kom tebax efter tie års slit med bra kost och kontinuerlig träning.

allan

*Snyft* *cry*

RobbeliRobban
2005-07-31, 22:17
Finns det inte många styrkelyftare som är rätt så starka men som inte ser så mycket ut för världen och vice versa?

Jovisst, men tar man "den fule lille klene" lyftaren, och säg att hans muskler växer, så blir han starkare, krymper hans muskler blir han svagare, precis som för alla andra.

Om du inte jämför med andra personer, bara med dig själv: Den vikt du kan förflytta i ett givet moment är avhängigt på din teknik, din hastighet, din innre och din yttre hävarm och dina inblandade musklers volym. Ökar du muskelvolymen kan du utveckla mer kraft ,därför en större muskel bla. har fler motoriska enheter, mer myosin, mer aktin, och kan lagra in mer CrP och glykogen. Minskar då muskelvolymen försämras kapaciteten (då förutsatt att de andra faktorerna är likadana) ökar muskelvolymen- ökar kapaciteten (förutsatt igen då att de andra faktorerna är likadana.)

Allan
2005-07-31, 22:21
Om du inte jämför med andra personer, bara med dig själv: Den vikt du kan förflytta i ett givet moment är avhängigt på din teknik, din hastighet, din innre och din yttre hävarm och dina inblandade musklers volym. Ökar du muskelvolymen kan du utveckla mer kraft ,därför en större muskel bla. har fler motoriska enheter, mer myosin, mer aktin, och kan lagra in mer CrP och glykogen. Minskar då muskelvolymen försämras kapaciteten (då förutsatt att de andra faktorerna är likadana) ökar muskelvolymen- ökar kapaciteten (förutsatt igen då att de andra faktorerna är likadana.)

Dessutom är det stor skillnad på enstaka maxlyft, vilket man tränar specifikt för, och mängdträning.


allan

aliquis
2005-07-31, 22:25
Ja men är det verkligen så lätt? Finns det inte många styrkelyftare som är rätt så starka men som inte ser så mycket ut för världen och vice versa?De har bara lärt sig använda musklerna bra, antar jag. Sedan HAR de flesta styrkelyftare massa muskler, bara det att lite fläsk döljer dem.

Rambo
2005-07-31, 22:29
Allt är relativt. Måhända att Jörgen Ljungberg inte ser mycket ut för världen på bild men vänta tills du står bredvid. Man måste naturligtvis satsa på övningar som bygger volym också. SL-are och OL-are tränar inte mycket biceps. Inte på att bli axelbreda heller.

allan

Håller med dig Jörgen ser ganska freaky ut i verkligheten
Han är bred som en dörr

Jonny_88
2005-07-31, 22:48
Man har ju 3 typer av muskelfibrer.

Styrkelyftare satsar på att träna en av dem ( De starka, explosiva ), medans bodybuilders satasar på alla dem ( För att få volym). Vad jag menar är att ökning av flera muskelfibertyper ger mer volym än öking av en.

Bara vad jag tror.

aliquis
2005-07-31, 22:55
Man har ju 3 typer av muskelfibrer.

Styrkelyftare satsar på att träna en av dem ( De starka, explosiva ), medans bodybuilders satasar på alla dem ( För att få volym). Vad jag menar är att ökning av flera muskelfibertyper ger mer volym än öking av en.

Bara vad jag tror.Saken är ju dock att de kan byta typ allteftersom du tränar, och att de starka/snabba/explosiva är de som blir grövst...

kalle_balle
2005-08-01, 11:53
volymen påverkar styrkan men det är en sak man inte får glömma
de flesta kan enbart använda ca 60-70% av muskelkapasiteten. det har med hur välutvecklat ens nervsystem är i muskeln. det är däför man blir starkare med hjälp av adrenalin (adrenalinet gör att man kan utnyttja mer kraft ur muskeln). det är också därför vuxna oftast är starkare än ungdomar även om de har samma kroppsbyggnad.
nervsystemet förbättras också med hjälp av träning, och stimuleras bäst när man verkligen får kontraktion i muskeln, när det verkligen bränner.