handdator

Visa fullständig version : Dåligt springa innan frukost?


Pellefant
2005-07-31, 20:15
Hejsan,

Bläddrade i morsans året runt just, nr 31, sid 105, Det är en helsida med Paulún, jag undrar angående det i fet stil nedan, jag som nyligen kommmit igång med att jogga på bandet&ute innan frukost, bör jag lägga ner joggandet innan frukost nu och gå igen istället? *screwy*

Rubrik: Promenera på morgon - det gör dig pigg och smal (utdrag nedan)

Du bestämmer förstås hur långt och hur länge du vill promenera. Näringsfysiologen Fredrik Paulún rekommmenderar 45-90 minuter( innan frukost), Att gå längre än 90 minuter kan få oönskad effekt. Då är nämligen risken nämligen stor för att kroppen i brist på energi börjar ta av muskelmassan.

Kom ihåg att du ska gå - inte jogga, inte springa. Gå i rask takt utan att överdriva. När du går består energiförbrukningen av 80-90% av fett. Att springa innan du ätit frukost kräver så mycket energi att fettcellerna inte hinner frisätta tillräckligt med fett. För att få energi kommer då kroppen istället att ta av musklerna. Och mindre muskler vill vi inte ha. Ju mera muskler vi har desto bättre bränner vi fett och desto mer kan vi "synda".

King Grub
2005-07-31, 20:32
Negativ proteinbalans är inte en faktor över huvudtaget, om du äter någorlunda normala mängder protein under dagen. Muskelproteinnedbrytning får du alltid, och skall så få.

Felet många gör är att dom tror att det är antingen proteinnedbrytning eller proteinsyntes som sker.

Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.

Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.

Efter konditionsträning minskar proteinnedbrytningen mot viloläget. Det gör den inte efter styrketräning.

Efter styrketräning är proteinnedbrytningen förhöjd en längre tid. Nedbrytningen minskar inte av att du äter. Däremot stimulerar styrketräningen proteinsyntesen så pass att du hamnar i positiv proteinbalans, om du tillför essentiella aminosyror.

Och optimal fettförbränning nås, för tränade individer, vid en högre intensitet än promenadtempo, nämligen 60-65% av Vo2Max, på fastande mage.

Kom ihåg att du ska gå - inte jogga, inte springa.

"Maximal rates of fat oxidation have been shown to be reached at intensities between 59% and 64% of maximum oxygen consumption in trained individuals."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27. Optimizing fat oxidation through exercise and diet.

Har du dålig kondition optimeras fettförbränning vid 47-52% av Vo2Max.

Scratch89
2005-07-31, 20:43
Hur intensivt får man då röra sig om man ska komma upp till dessa 60-65%? Är det lätt jogging? Hyfsat snabb? Snabb löpning?
Iofs beror väl detta på vad man har för kondis osv, men på ett ungefär.

King Grub
2005-07-31, 20:51
Inget fel på promenader förstås, men vill du springa så behöver du inte tro att det är dåligt, tvärtom. Då får du dessutom bonusen att du förbättrar kondition och insulinkänslighet på ett sätt som promenadtempo aldrig kan uppnå.

Scratch: 65% av Vo2Max motsvarar runt 75% av maxpuls.

Scratch89
2005-07-31, 21:05
Och för att uppnå 75% av maxpuls behövs det hur mycket ansträngning?
Jogga utan att behöva stanna efter en kvart?
Simma hyfsat intensivt? Cykla i 35 km/h framför Tvn?

King Grub
2005-07-31, 21:07
Och för att uppnå 75% av maxpuls behövs det hur mycket ansträngning?

Det får du ju mäta på dig själv, lättast med pulsklocka eller "manuell" pulstagning.

Pellefant
2005-08-01, 13:27
Tackar för svaren, uppskattat.

Antar att de försöker lura ut tanterna som läser Året runt på detta sättet med promenader, då de flesta nog inte skulle få för sig att börja jogga till en början.

smeklol
2005-08-01, 20:11
Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.

Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.


så, om man är på helt fastande mage och styrketränar och äter efteråt så ligger man på en positiv effekt i muskelbyggande syfte?
och om man ätit före man styrketränar så tar kroppen av det man redan ätit efteråt och man får en positiv effekt?

King Grub
2005-08-01, 20:15
så, om man är på helt fastande mage och styrketränar och äter efteråt så ligger man på en positiv effekt i muskelbyggande syfte?

Förutsatt att du äter någorlunda vettigt och tillräckligt med protein, ja. Hamnar i du negativ proteinbalans vid dygnets slut så beror det i alla fall inte på att du utfört konditionsträning på fastande mage.

och om man ätit före man styrketränar så tar kroppen av det man redan ätit efteråt och man får en positiv effekt?

Det där förstod jag inte alls.

Lallle
2005-08-01, 20:32
Jag hänger inte riktigt med - är det katabolt att jogga på morgonen innan frukost eller inte? :D

King Grub
2005-08-01, 20:42
Jag kan i alla fall inte skriva det tydligare.

Lallle
2005-08-01, 20:49
"Inget fel på promenader förstås, men vill du springa så behöver du inte tro att det är dåligt, tvärtom. Då får du dessutom bonusen att du förbättrar kondition och insulinkänslighet på ett sätt som promenadtempo aldrig kan uppnå."

"Kom ihåg att du ska gå - inte jogga, inte springa. Gå i rask takt utan att överdriva. När du går består energiförbrukningen av 80-90% av fett. Att springa innan du ätit frukost kräver så mycket energi att fettcellerna inte hinner frisätta tillräckligt med fett. För att få energi kommer då kroppen istället att ta av musklerna. Och mindre muskler vill vi inte ha"

Jag tolkar det du skriver tidigare också som att det sker en proteinnedbrytning vid morgoncardio men att det uppvägs efter frukosten och att det då inte gör nån "skada"?

King Grub
2005-08-01, 20:52
Proteinnedbrytningen blir mindre än om du hade ätit.

"From our previous paper in this series, it is clear that the increased leucine oxidation during exercise is compensated for within a 24-h time frame, at least when the intake of leucine exceeds estimated physiological requirements.

With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values. One possible explanation could be that postexercise there is an increased amino acid uptake in the cell and possibly more so on a high-protein diet, leading to a rise in the oxidative fate of the amino acids."

Am J Physiol Endocrinol Metab 276: E964-E976, 1999;

WHITEFOLKS
2005-08-01, 20:53
Som han skrivit, proteinnedbrytning sker ständigt vid träning och ska så ske. Det viktiga är att få det att gå plus över "dagen" genom att maximera proteinsyntesen.