handdator

Visa fullständig version : kondition - cigaretter


krilleh
2005-07-31, 19:22
Tänkte börja jogga lite nu och bygga upp min kondition.. men försämras kondition mkt om man röker? Och isf ungifär hur mkt? Och spelar de någon roll om man 'bara' feströker eller kmr konditionen va lika dålig iaf som en vanlig rökare?

här e lite frågor jag gärna skulel vilja ha svar på.. hoppas nån expert kan svara på detta :D

bubbe
2005-07-31, 19:28
nu är inte jag någon expert men. what a waste är allt jag säjer, du som är ung också varför röka? lägg av med dumheterna nu och koncentrera dig på träningen istället.

krilleh
2005-07-31, 19:32
nu är inte jag någon expert men. what a waste är allt jag säjer, du som är ung också varför röka? lägg av med dumheterna nu och koncentrera dig på träningen istället.

inte det jag ville ha hjälp med, så spara dom komentarerna tack

King Grub
2005-07-31, 19:45
men försämras kondition mkt om man röker? Och isf ungifär hur mkt?

Ja. Dramatiskt och omedelbart.

"Cigarette smoking resulted in a significantly lower VO2max, AT, and VO2/HR and a significantly higher HR, pulse-pressure product, and pulse pressure compared with the control. Additionally, a trend toward a higher VD/VT and arterial-end-tidal PCO2 difference was found during exercise after smoking. We conclude that cigarette smoking causes immediate detrimental effects on cardiovascular function during exercise, including tachycardia, increased pulse-pressure product, and impaired O2 delivery."

J Appl Physiol. 1985 Jun;58(6):1975-81.

krilleh
2005-07-31, 19:49
Ja. Dramatiskt och omedelbart.

"Cigarette smoking resulted in a significantly lower VO2max, AT, and VO2/HR and a significantly higher HR, pulse-pressure product, and pulse pressure compared with the control. Additionally, a trend toward a higher VD/VT and arterial-end-tidal PCO2 difference was found during exercise after smoking. We conclude that cigarette smoking causes immediate detrimental effects on cardiovascular function during exercise, including tachycardia, increased pulse-pressure product, and impaired O2 delivery."

J Appl Physiol. 1985 Jun;58(6):1975-81.

ok tack.. då till min nästa fråga.. spelar de nån roll om man feströker eller röker "heltid" ? Blir skadorna lika endå?

Tricklev
2005-07-31, 19:51
Skadorna blir mindre desto mindre du rökare, självklart. Dock så blir du fortfarande skadad/påverkad av rökningen.

Lallle
2005-07-31, 20:40
Mycket töntigt och meningslöst att feströka :(

H.Emanuel
2005-07-31, 20:48
Antingen så röker man eller så röker man inte. Det finns inga mellanting, det är bara att lura sig själv. Självklart att konditionen försämras. Det är plus minus noll att vara fysiskt aktiv och röka, eller ännu mer minus förresten. Jag vet inte hur många cancerframkallande ämnen en cigg innehåller, men många är det. KOL finns ju också; Kronisk Obskyr Lungsjukdom.

Tolkia
2005-07-31, 21:03
KOL skall inte underskattas. Det är långt ifrån något som "bara drabbar andra" även om det kan kännas så medan man är ung och (känner sig) odödlig. Det är knappast särskilt kul att var fånge i sitt eget hem eftersom man har så lite lungkapacitet kvar att man inte pallar att ta en promenad till stan.

Visst är det mindre dåligt (observera. inte BÄTTRE) att röka mindre än att röka mer, men så lite att det inte spelar någon roll går det inte att röka. Om inte annat så för att cancer initieras vid ETT tillfälle, där varje cigarrett helt enkelt bara ökar den totala risken.

det
2005-07-31, 21:21
Rökning gynnar dig inte speciellt mycket om man säger så...tror inte det skadar så jättemycket om man röker sådär ibland, men du borde ändå lägga ner det. Man lägger onödigt mycket pengar på skit som skadar kroppen.
Om du tar ett slag i magen varannan dag mår du inte speciellt bra efter ett par månader. Tänk framåt !

Artur
2005-07-31, 21:46
Fattar inte varför man börjar röka överhuvudtaget. Idiotiskt..

d12
2005-08-01, 03:55
Jag "har hört" att det faktiskt kan vara värre att feströka. Jag minns inte vad personen (läkare eller sjuksköterska, minns inte) sa men jag tror det byggde på att eftersom feströkaren röker i intervaller så utsätts kroppen varje gång för större "chock" medans vanerökaren är mer härdad.

Ingen aning om det kan stämma, men det var en annan infallsvinkel i varje fall. :hbang:

H.Emanuel
2005-08-01, 04:30
Tycker det här rökförbudet är väldigt väldigt bra. Inte så att jag vill ha en massa förbud mot saker & ting, men rökning ska stoppas till varje tänkbart pris. Vill trådskaparen sluta så kan jag rekomendera en bok, "Äntligen icke rökare" av Allen Carr. Inga nikotin-ersättare eller sånt, budskapet är att det är väldigt lätt att sluta.

krilleh
2005-08-01, 13:22
Tycker det här rökförbudet är väldigt väldigt bra. Inte så att jag vill ha en massa förbud mot saker & ting, men rökning ska stoppas till varje tänkbart pris. Vill trådskaparen sluta så kan jag rekomendera en bok, "Äntligen icke rökare" av Allen Carr. Inga nikotin-ersättare eller sånt, budskapet är att det är väldigt lätt att sluta.

Okok.. njaa de e lugnt! men när jag har min öl i handen å e ite dragen så är det VÄÄÄLDIGT lockande med en cigarett.. sen så kan de bli en ibland med polarna men de kan jag sluta med!

H.Emanuel
2005-08-01, 13:31
Okok.. njaa de e lugnt! men när jag har min öl i handen å e ite dragen så är det VÄÄÄLDIGT lockande med en cigarett.. sen så kan de bli en ibland med polarna men de kan jag sluta med!
Det som händer när man slutar är att det dyker upp små abstinensbesvär eftersom "monstret" kräver näring i form av nikotin. Röker man då så blir det lite lugnare. Folk röker för att slippa abstinensen, men de som inte röker har faktiskt inga abstinensbesvär heller. Det är ditt liv, men kan du lägga av så tycker jag att du ska göra det

strong-man
2005-08-01, 14:09
Fest röka är ju bara ett måste så himla gott med cigg o en iskall öl :hbang: . Sen är det bara käringar som blir beroende för jag blir då aldrig det antagligen för att jag är för snål :D

H.Emanuel
2005-08-01, 19:58
Fest röka är ju bara ett måste så himla gott med cigg o en iskall öl :hbang: . Sen är det bara käringar som blir beroende för jag blir då aldrig det antagligen för att jag är för snål :D
Snus är MYCKET godare :naughty:

Endumen
2005-08-01, 20:00
Fattar inte varför man börjar röka överhuvudtaget. Idiotiskt..

Word!

Endumen
2005-08-01, 20:01
Snus är MYCKET godare :naughty:

Och bättre för hälsan!

H.Emanuel
2005-08-01, 20:07
Och bättre för hälsan!
Japp, ger sig inte på lungorna iallafall. Och varningstexten om att det ger cancer har dom tvingats ta bort från dosorna. Hörde nåt om att det kan ge upphov till cancer svalget, men jag vet inte om det stämmer (matstrupen ?)
Dessutom motverkar det karies :D
Men är nog mindre bra för tandköttet :confused: