handdator

Visa fullständig version : Livvakt


AnimalGen
2005-07-31, 18:43
Är det nån här som jobbar eller har jobbat som livvakt?

Pudzianovski
2005-07-31, 19:40
Såg en dokumentär om danska kungahusets livvakter för någon vecka sen.
Den var mycket intressant. De följde livvakterna under en tid och de intevjuades och man fick se lite skjutövningar, bilkörning osv osv.

Är du intresserad?

TommyBoy
2005-07-31, 20:52
Ja, jag har. Ett av världens tråkigaste jobb. Man bara står och väntar hela tiden.

Officer
2005-07-31, 20:57
Japp. Har jobbat.

Tricklev
2005-07-31, 21:03
Skyddat lillebrodern ifrån hoodens gangstrar.

Så för att svara, Jepp, det har jag.

Pudzianovski
2005-07-31, 21:04
Jag är rätt intresserad av att veta av er som jobbat med personskydd vilken utbildning ni har? Vilket företag ni jobbade åt och vad villkoren var för anställning? Löpande utbildning under tiden?

Om ni inte vill svara så ok.

:thumbup:

GymTT
2005-07-31, 21:05
Nej, tycker dock det verkar ganska intressant.
Mer info någon??

Allan
2005-07-31, 21:20
Jag ringde till en lumparkompis som jobbar med personskydd på Falcks. Han är också fd polis liksom många av de som jobbar med det. De ställer höga krav på erfarenhet på de som ska jobba med det. Ungtuppar göre sig icke besvär m a o. Jobbet i sig är ju uppdelat i olika klasser, beroende på objekt, men det är sällan de har vapen på uppdragen. Är det en sån hotbild kommer polisens eget folk dit, med sina resurser.
Kommer utländska gäster hit har de oftast egen personal, eller så vänder de sig till svensk polis. Det är för att annars blir det trassel med vapenlicenser o liknande.
Han sa att när det gäller utbildningar har de dels egna utbildningar men samarbetar också med engelska och franska firmor. Jag frågade om de utbildningar som erbjuds i Sverige och han sa att de skulle i varje fall inte vara nån tyngre merit om man ville jobba hos Falcks.
Secret Service, och liknande organisationer som skyddar statsöverhuvuden, har nära nog uteslutande högskoleutbildade i sina led. Beväpnade legoknektar ville de inte ens befatta sig med.

Sök på "Personskydd" på Google!

allan

Body Guard
2005-07-31, 22:25
Gjorde min militärtjänstgöring som Militärpolis med Personskydd som befattning. Utbildningen var på ca 3.5 månader och mycket givande. Kom i kontankt med en del befäl som jobbat inom personskydd både militärt och civilt. Enligt dem om man vill ville jobba med proffesionellt personskydd i Sverige är det Säpo som gäller, allt annat är som det är. När det gällde utbildning var det bäst att åka till Storbrittanien eller Israel. Se till att få en utbildning som är godkänd i hela världen. Att ha jobbat med det inom det militära är en klar fördel.

Personskydd (livvakt) är inte lika flaskight irl som i filmer. 2/3 av tiden går åt rek och planering och resterande 1/3 till att sitta o vänta utanför en dörr.

Allan vill inte säga att din vän ljuger men har pratat med en kille som jobbade som p-skydd/chaufför åt en ambassad i Sverige och han bar vapen när han var i tjänst.

Är inte riktigt säker men tror att det bara är Falck och Securitas som får bedriva personkydd i Sverige, dvs aukturiserat sådant, sen kan man säker betala en storväxt kille som kan skydda en. De som jobbar inom dessa bolag jobbar som personskyddsväktare, har man vapen utbildning, licens och uppdraget kräver det så kan man få bära vapen, men en livvakt som behöver använda sitt vapen har inte gjort sitt jobb rätt, man är där för att förbygga och undvika sådan situationer.

Oj vad långt det blev, hoppas det har klarnat lite.

/BG

Allan
2005-07-31, 22:28
Allan vill inte säga att din vän ljuger men har pratat med en kille som jobbade som p-skydd/chaufför åt en ambassad i Sverige och han bar vapen när han var i tjänst.



Jag skrev väl inget annat?


allan

Body Guard
2005-07-31, 22:36
Jobbet i sig är ju uppdelat i olika klasser, beroende på objekt, men det är sällan de har vapen på uppdragen. Är det en sån hotbild kommer polisens eget folk dit, med sina resurser

ledsen tolkade det som att din vän sa att de aldrig använder vapen, my bad.

/BG