handdator

Visa fullständig version : Paddla mellan Strömstad å Karlskrona


Dr Nilsson
2005-07-31, 18:21
Funderar på å paddla mellan Strömstad och Karlskrona.

Är det nån som har koll på hur mycker det blåser å hur höga vågor det är på väskusten vid normala förhållanden?

Pudzianovski
2005-07-31, 18:23
Kajak? själv?

Rätt långt va...tälta på vägen eller hur är upplägget?

Dr Nilsson
2005-07-31, 18:32
Kajak? själv?

Rätt långt va...tälta på vägen eller hur är upplägget?


Har försökt få med nån kompis men ingen är särskilt sugen.
ja det får bli tält (Hilleberg Namatj såklart :bow: ), det är det bästa. Då kan man ju stanna var man vill.

bubbe
2005-07-31, 18:35
allt mellan storm och stiltje..... finns statistik i kustguiderna, och mestadels blåser det sydväst på västkusten. Du paddlar dom dagar det är paddlingsbart, vilar dom dagar det är för hårt.

här vid hallandskusten är skyddet obefintligt, förutom några åar som rinner ut där man kan gå in om det blir kris. visserligen går det att krascha på sandstränderna men stenstränderna är det nog värre med.

När hade du tänkt paddla?

Själv har jag paddlat i 15 år, dock inga längre turer än typ 5 dagars turer. inget i år dock, har lite annat att tänka på!

förresten vad gör denna tråden i träningsdelen?

H.Emanuel
2005-07-31, 18:38
Paddla är ju skitkul! Låter som en kul grej. Men inte ska man ge sig ut ensam?

bubbe
2005-07-31, 18:41
ensam eller inte, beror på hur säker man vill vara, själv har jag nästan alltid varit själv. enklast så, annars blir det strul med mattider, anpassa takten osv. men det har vart kul dom gånger man har haft sällskap såklart!

Dr Nilsson
2005-07-31, 18:46
ensam eller inte, beror på hur säker man vill vara, själv har jag nästan alltid varit själv. enklast så, annars blir det strul med mattider, anpassa takten osv. men det har vart kul dom gånger man har haft sällskap såklart!

JO kan ju va kul å va 2 å säkrare men det är nog lite speciellt å va själv med, som du sa så har man ju bra sig själv att anpassa sig efter. å tar man det bara lugnt så är det ju ingen fara.

tänkte om en månad kanske nån gång när ja känner mig laddad, lär träna en del innan.

bubbe
2005-07-31, 19:23
schysst, kan bli bra paddling, var beredd på att bli inblåst bara så planera inte 6 dgr i veckan paddling, utan typ 4. sen om det går bättre än så helt ok. Nu vet jag inte heller dina förutsättningar för ensampaddling, men att lära sig använda flottör är väldigt smart. Rolla brukar inte vara ett alternativ när man väl har gått omkull ute tills havs. Träna på att välta lite hur som, paddla med sittbrunnen full med vatten. Sen skaffa lite kartor, sjökort behövs oftast inte. möjligtvis i göteborg där farlederna kan vara bra att veta hur dom går, då man vill hålla sig därifrån.

skicka ett pm, så ska du fått mitt mobilnr, kan du ringa när du passerar falkenberg så ska du få lite fika och avbrott i paddlingen!