handdator

Visa fullständig version : Hur länge efter bästföre-datum smakar keso bra?


Pellefant
2005-07-30, 17:58
Hej,

Ungefär hur länge efter bäst före datum smakar keso(Arla) bra?

Affären säljer ut mängder av 500-grammarna som går ut 1/8 för 7 kr....

Köpte tolv st idag, det kanske räcker iofs. :D

(Om någon vill veta var i Stockholm, skicka PM)

Exhale_
2005-07-30, 18:14
Själv tycker jag det inte behövs mer än någon dag för att det ska börja smaka konstigt utav dem. Men jag är rätt känslig när det gäller sånt där, känner hellre efter en gång extra än en gång för lite.. :D

Sen kanske det är skillnad på vanliga Keson och den som jag käkar, Mini Keson

Edit: "12 st!!!!!, jao det lär ju räcka ett tag :hbang: "

Pellefant
2005-07-30, 18:20
Själv tycker jag det inte behövs mer än någon dag för att det ska börja smaka konstigt utav dem.

mm, jag har ett svagt minne av att jag råkade smaka gammal keso en gång(glömt långt in i kylen och tänkte inte på att kolla datumet), den smakade fränt och helt otroligt hemskt, kunde inte äta keso på månader efter den händelsen, så det vill jag inte vara med om igen.....men tror den var lastgammal, det måste den ha varit.... *screwy*

Nöjer mig nog med det jag köpte idag ändå.

30cm
2005-07-30, 19:06
Jag har en som gick ut 21/7. Tror ni den är ok?

Pellefant
2005-07-30, 19:14
Jag har en som gick ut 21/7. Tror ni den är ok?

Snälla, testa den för min skull. :thumbup:

30cm
2005-07-30, 19:23
Snälla, testa den för min skull. :thumbup:
Ska ut och shaka loss ikväll så jag är extra försiktig tills efter det.

edit: argh! Kunde inte motstå frestelsen. Åt 50-100g och det var gott :eating:. Men vi får se om det blir keso med paprikasmak på dansgolvet ikväll. *spy*

Pellefant
2005-07-30, 20:00
Tack 30 cm, det var snällt. :) Nöjer mig nog med de tolv jag har ändå. :)

heljis
2005-07-31, 01:47
Jag har käkat ungefär två veckor gammal keso. Förpackningen var dessutom öppnad. Smakade alldeles utmärkt. Så länge den står kylt så.

Sverker
2005-07-31, 06:24
Jag har käkat ungefär två veckor gammal keso. Förpackningen var dessutom öppnad. Smakade alldeles utmärkt. Så länge den står kylt så.


Tjaa... Keso är ju relativt säker eftersom den redan från början innehåller mjölksyrabakterier som gör livet surt ( :D ) för de andra matförgiftande bakterierna.

Vad som händer med Keso när den åldras är att den blr surare och surare och släpper mer vatten som rinner runt i botten på burken.
Det som förstör Keson sedan är olika mögelsvampar.

J.Saarela
2005-07-31, 07:36
Jag har käkat ungefär två veckor gammal keso. Förpackningen var dessutom öppnad. Smakade alldeles utmärkt. Så länge den står kylt så.


hahaha jag som blir nojjig med allt som har datumstämpel,äter knappt om det är sista dan.

Winternal
2005-07-31, 07:56
Hej,

Ungefär hur länge efter bäst före datum smakar keso(Arla) bra?



Hm.. Keso smakar aldrig bra! Men visst.. går väl att få ner på en macka tillsammans med lite skinka och purjolök.. :thumbup:

30cm
2005-07-31, 15:54
Åt resten av min keso i morse, inget fel på den.
Kompisen som hade efterfesten hade keso som gick ut 1/7. Den hade ganska nyligen börjat mögla.