Visa fullständig version : Kan man påverka sin ämnesomsättning?
Då menar jag inte på medicinsk väg utan med kost och fysisk aktivitet? Har hört att en stadig frukost ska "dra igång" ämnesomsättningen och att det därför är bättre att äta rejält på morgonen om man t.ex försöker gå ner i vikt än att hålla igen på frukosten. Någon som vet?
Enda sättet tror jag är med ökad aktivitet. Alltså ökar träning ämnesomsättningen.
Ok. Kan du utveckla det tror du? Har det med mängden hormoner att göra?
Matte_Maiden
2005-07-30, 22:24
Ok. Kan du utveckla det tror du? Har det med mängden hormoner att göra?
Jag tror att han menar att man genom att röra på sig gör av med energi.
Jo, jag är med på det.
Men det jag undrar över är hur/om man kan påverka sin ämnesomsättning i vila. Nikotin och koffein ger en högre puls och sålunda en högre ämnesomsättning. Eller? Även att "frivilligt frysa" (duscha kallt, klä sig lättare än den faktiska temperaturen kräver, o.s.v) lär höja ämnesomsättningen. Detta borde i s f innebär det att det är ett likamedtecken mellan kroppens energiförbrukning och ämnesomsättning?
Men detta förklarar ju inte att människor har olika ämnesomsättning. Att vissa personer som har en hög ämnesomsättning skulle "frysa" mer eller ha en högre puls och att detta skulle vara förklaringen till skillnaden låter inte som hela sanningen. Så det jag undrar om det då finns t.ex hormoniella skillnader som kan förklara detta och om det i s f går att påverka dessa?
Does it make any sense?
Vet inte riktigt var du vill komma.
Självklart finns det hormonella skillnader. Vissa har lite högre nivåer av skjöldkörtelhormonet tyroxin, och andra mindre. Att leka med skjöldkörtelnhrmonen är inget man skall ge sig på.
Det allra bästa sättet att öka sin ämnesomsättning är ju att träna och bygga muskelmassa. En muskelmassa som bränner kalorier, dygnet runt, år ut och år in.
Hmmm, när jag nu i ett nyktrare tillstånd läser mitt inlägg från i natt kan jag förstå att det kan vara svår tolkat...
Vad jag undrar helt enkelt är om energiförbrukning och ämnesomsättning är samma sak? Jag har nämligen fått för mig att ämnesomsättning är en "inre" icke påverkbar process som styrs av t.ex. hormoner, medan energiförbrukning är ämnesomsättning PLUS "yttre" variabler, så som fysisk aktivitet, köld, o.s.v.
När man läser olika tips om hur man kan påverka sin ämnesomsättning så är det ofta, med mitt sett att se på det, sin energiförbrukning man påverkar. Även om resultatet blir detsamma, d.v.s., att man gör av med mer energi.
Så, återigen, (med risk för att bli utsedd till ett nytt forumtroll) är min fråga om ämnesomsättning och energiförbrukning är samma sak?
Att jag skulle vara intresserad att "mixtra" med mina hormonnivåer är inte vad jag är ute efter sålunda.
Tack för era svar.
stämmer det inte att man kan öka ämnesomsättningen genom att äta fler mål mat per dag eller är det bara en jämnare blodsockernivå man uppnår?
stämmer det inte att man kan öka ämnesomsättningen genom att äta fler mål mat per dag
I en jämförelse mellan 3-4 mål jämfört med 6-7 mål så finns det mig veterligen inga skillnader som är uppmätta.
Vid extramfall så kanske det är så att färre (=1) mål ökar ämnesomsättningen mer än fler, man avger enormt mycket värme om man trycker i sig 4000 kcal i en måltid och frågan är (Som jag inte har ett svar på.) är om samma energimängd avges i form av värme om man äter det uppdelat på 5 mål istället?
Fast jag har läst flera som hävdar att dom kan äta fler kcal per dag om dom äter fler antal måltider. Du menar att det bara är en missuppfattning då?
Vad är anledningen till att äta var 3dje timme då?
Scratch89
2005-07-31, 20:34
Fast jag har läst flera som hävdar att dom kan äta fler kcal per dag om dom äter fler antal måltider. Du menar att det bara är en missuppfattning då?
Vad är anledningen till att äta var 3dje timme då?
Dessa hävdar fel.
Anledningen till detta är väl pga blodsockernivåerna, och för att man inte ska gå och "småäta". Tyvärr är det ju så att vissa kanske bara behöver äta var 6e timma, och då blir det ju ändå småätning, då de "måste" stoppa i sig mat efter tre timmar. Det blir ju bara knas.
King Grub
2005-07-31, 20:58
Det kan man säkert; har man 6 mål på sig kan man säkert trycka i sig mer totalt under en dag, om man försöker. Man kanske blir mätt efter ett antal 1000 kcal per mål. ;)
Ämnesomsättningen regleras inte uppåt (eller nedåt) av måltidsfrekvensen.
"There is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency."
Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.
För överviktiga kan det dock kanske vara en god idé, just pga blodglukos- och insulinpåverkan.
"Taking into account, the difficulty in following the nibbling diet with a fear of weight gain, there would be no advantages in recommending the nibbling dietary pattern for normal free-living subjects, although its metabolic benefits in obese people could be the subject for further studies."
Saudi Med J. 2003 Sep;24(9):945-8.
Energiförbrukningen höjs varje gång man ätit, men denna höjning är energirelaterad, så om man äter tre stora mål ger varje mål större höjning av energiomsättningen än om man ätit sex mål, hälften så stora, så den faktorn jämnar också ut sig.
Det kan man säkert; har man 6 mål på sig kan man säkert trycka i sig mer totalt under en dag, om man försöker. Man kanske blir mätt efter ett antal 1000 kcal per mål. ;)
Ämnesomsättningen regleras inte uppåt (eller nedåt) av måltidsfrekvensen.
"There is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency."
Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.
För överviktiga kan det dock kanske vara en god idé, just pga blodglukos- och insulinpåverkan.
"Taking into account, the difficulty in following the nibbling diet with a fear of weight gain, there would be no advantages in recommending the nibbling dietary pattern for normal free-living subjects, although its metabolic benefits in obese people could be the subject for further studies."
Saudi Med J. 2003 Sep;24(9):945-8.
Energiförbrukningen höjs varje gång man ätit, men denna höjning är energirelaterad, så om man äter tre stora mål ger varje mål större höjning av energiomsättningen än om man ätit sex mål, hälften så stora, så den faktorn jämnar också ut sig.
så det är som jag har misstänkt att 3-timmarsdieten bara är en annan av alla dieter?
Så, återigen, (med risk för att bli utsedd till ett nytt forumtroll) är min fråga om ämnesomsättning och energiförbrukning är samma sak?
Försök till enkelt svar:
Man kan säga att energiförbrukningen är en del i ämnesomsättningen. Med ämnesomsättning menas ju, som namnet antyder, omsättningen av ämnen i kroppen, alltså de olika kemiska reaktioner som pågår hela tiden, såväl uppbyggande som nedbrytande och upprätthållande. Energiförbrukningen är den energi som går åt för att hålla hela klabbet igång. Jämför med en motor: Ämnesomsättningen är allt som händer inne i motorn när den är igång, energiförbrukningen är energiinnehållet i den mängd bränsle som krävs för att driv den under en viss tid. Typ.
Fast jag har läst flera som hävdar att dom kan äta fler kcal per dag om dom äter fler antal måltider.
Vad menar du egentligen med "kan äta fler kcal" - att de kan äta mer och ändå hålla vikten, eller att de kan få i sig mer utan att bli proppmätta?
Vad menar du egentligen med "kan äta fler kcal" - att de kan äta mer och ändå hålla vikten, eller att de kan få i sig mer utan att bli proppmätta?
tydlig som korvspad är jag jämt
vad jag menar är om det gick att påverka sin ämnesomsättning med antalet måltider per dag så skulle man kunna äta fler kcal per dag om man genom att äta oftar får upp förbrukningen för då gör man av med fler kalorier.
blev det rörigt nu med?
Det där om att man skulle kunna äta mer (utan oönskade bieffekter, som att bli fet) om man åt fler gånger per dag är något som, som jag uppfattar det, oftast hörs i bantningssammanhang. Jag tror att det är så här: Många som har (stora) problem med vikten inte bara äter för mycket, utan på ett "konstigt" sätt, d.v.s. de har en konstig måltids(o)ordning. Hur vanligt är det inte att man t.ex. hopas över frukosten, äter ett äpple och kaffe till unch för att "spara kalorier" och sedan ballar ur och äter hur mycket som helst på kvällen? Om en sådan person börjar äta frukost, lunch och mellanmål UPPLEVER han/hon förmodligen att han/hon äter mycket "mer" än tidigare även om det i realiteten nog oftast inte är så. Äter man även under dagen är man ju inte så vargahungrig att man äter allt man kommer över på kvällen, vilket gör att man "sparar in" mer än man tror där. Dessutom kanske man småäter mindre när man äter fler gånger per dag än när man äter färre gånger. Summan av kardemumman blir att man egentligen äter mindre, fast man tycker att man äter mer. Någon liten effekt på ämnesomsättningen är det möjligt att det finns också, men den är förmodligen betydligt mindre än effekten av att sluta överäta.
Tack för era svar!
Sorry om jag verkar trög...
stämmer det inte att man kan öka ämnesomsättningen genom att äta fler mål mat per dag eller är det bara en jämnare blodsockernivå man uppnår?
"Eftersom din ämnesomsättning höjs med 10 till 15 procent under en till fyra timmar efter en måltid kommer din ämnesomsättning att vara snabbare ju fler måltider du äter under dagen"
Bartoll, Joackim, Exhale All Sports Magazine, Nr 10 - 2/2005, s.15.
King Grub
2005-08-01, 05:58
"Eftersom din ämnesomsättning höjs med 10 till 15 procent under en till fyra timmar efter en måltid kommer din ämnesomsättning att vara snabbare ju fler måltider du äter under dagen"
Bartoll, Joackim, Exhale All Sports Magazine, Nr 10 - 2/2005, s.15.
Ämnesomsättningshöjningen är relaterad till energiintaget per måltid: är måltiden större kommer ämnesomsättningshöjningen också att vara det.
Scratch89
2005-08-01, 08:58
Ämnesomsättningshöjningen är relaterad till energiintaget per måltid: är måltiden större kommer ämnesomsättningshöjningen också att vara det.
Såååå teoretiskt sätt kan det funka med att äta kanske en, två gånger om dagen?
Nej, med tanke på att man ska ha ett stabilt blodsockrer skulle det inte fungera om man bara åt en eller två gånger per dag.
King Grub
2005-08-01, 12:31
Du kan inte lagra protein för framtida behov i den utsträckningen. Säg att du vill ha 250 gram protein på en dag: att äta dessa i ett mål skulle innebära att en majoritet av proteinet oxiderar i stället för att användas som du vill.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.