handdator

Visa fullständig version : Pulsklocka - från rusta


Exhale_
2005-07-30, 05:47
Är de nått att ha, tror de kostar 299 :- ungefär... Kan man köra hyfsat seriös träning med en sån?

Exhale_
2005-07-30, 06:52
Haha, kom igen nu segon :devil:

Jax
2005-07-30, 07:32
Du kan säkert se pulsen på dom, en stund i alla fall.
Lägg till 200 spänn så kan du köpa en Polar eller liknande.
Lägg till 1000-2000 spänn så kan du köpa en bra klocka :D

autowah
2005-07-30, 09:42
Polars enklaste modell kostar 500, den mäter endast puls. Jag hade lagt till 200 till och köpt en som dessutom mäter snittpuls och maxpuls. Det vill man ha. Eller köp Rustamodellen om priset är viktigast, tror det beror rätt mycket på i vilka miljöer de används, har man tänkt att t.ex. simma med klockan är det nog bara Polar som gäller. Kopiorna är nog inte riktigt lika hållbara, men funkar säkert bra för många. Vissa konditionsmaskiner som har inbyggda pulsmätare funkar minst lika bra med "piratbälten".

Jax
2005-07-30, 16:30
Har inte koll på något annat än Polar, men kolla vilka funktionen som finns i de billiga klockorna bland andra högt aktade märken som exemelvis Suunto. Möjligt att de har något prisvärt.

Kryss
2005-07-31, 04:08
Är mycket intresserad av att köpa en pulsmätare själv men vet verkligen ingenting om märken och dyl.

Ger billigare klockor opålitligare opålitligare resultat, eller är det mest funktionsmässigt?
Är det bättre med bröstband eller bara obekvämare?

Kollade runt lite och hittade en som hette SportsInstruments Fit 2 för 700spänn som verkade vettig, kan det vara något? (vet inte om man får länka till sidan :confused: )

autowah
2005-07-31, 11:13
Pulsklocka ska ha bröstband, annars är det inget att ha. Jag tror inte att billiga klockor ger opålitliga resultat, möjligen att de är känsligare och går sönder lättare samt att det är svårare att hitta reservdelar, t.ex nytt bröstbälte. Men då köper man istället en ny klocka om det behövs.

astuffe
2005-07-31, 11:37
Uttrycket "you get what you pay for" säger väl allt :D

Olsson
2005-07-31, 12:14
Om man ska ha nån riktig användning för en pulsklocka så bör den ju ialla fall mäta snittpuls.

Allan
2005-07-31, 12:31
Jag tror inte att billiga klockor ger opålitliga resultat, möjligen att de är känsligare och går sönder lättare samt att det är svårare att hitta reservdelar, t.ex nytt bröstbälte. Men då köper man istället en ny klocka om det behövs.

Yep. Vi har en i familjen från Clas Ohlsson - kostade runt hundringen för flera år sen, och fungerar utan mankemang för det vi vill ha den till. Har man större satningar i sikte kanske man ska satsa på nåt dyrare.

allan

zanzi
2005-07-31, 12:32
Är de nått att ha, tror de kostar 299 :- ungefär... Kan man köra hyfsat seriös träning med en sån?

Testa den och se om den visar rätt. Det står väl hur säkert den mäter och om det inte visar sig vara så är det bara att gå tillbaks med den. Sen får du kolla upp vilka funktioner du behöver och se om klockan har alla dessa.
Själv måste jag ha en diod som blinkar när jag finner mig innom olika "pulsvärden". Har på mig hörlurar ibland och då skulle jag inte höra klockor som indikerar detta genom ljud.
Sen har man alltid ett antal år på garantin om man nu skulle vara rädd för att klockan skulle falla sönder spontant efter ett par dagar. ;)

JAM
2005-07-31, 16:20
Haha, kom igen nu segon :devil:
Luuugn... Du postar i ottan en lördag och har inte tålamod att vänta längre än en dryg timme...

Exhale_
2005-07-31, 17:43
Luuugn... Du postar i ottan en lördag och har inte tålamod att vänta längre än en dryg timme...

Hehe.. Du ska veta hur mycket folk det brukar vara här på lördagsmorgnarna ;)