handdator

Visa fullständig version : Studera i Stockholm?


Grisen
2005-07-29, 21:35
Jag ska eventuellt studera i Stockholm i framtiden, var skall jag anmäla mig för att få ködagar till studentbostäder?

Cinna
2005-07-29, 21:41
Stiftelsen Stockholms studentbostäder har en bra sida med svar på det mesta om studentboende.

www.sssb.se

Cilia
2005-07-29, 21:44
Jag ska eventuellt studera i Stockholm i framtiden, var skall jag anmäla mig för att få ködagar till studentbostäder?
jag skulle anmäla mig till Familjebostäder och Svenska bostäder. Tror framförallt de sista har lägenheter som är lediga men som ligger ute i förorten. Studenter är kräsna! Hade dom inte varit det skulle dom ha haft fler studentlägenheter men som det är nu blir dom inte uthyrda. Då pratar vi typ Hässelby och Kista så det går att ta sig dit kollektivt utan problem.

Så mycket är det med bostadsbristen för studenter. Är man så kräsen får man inte min sympati.

Tänk på att det är familjebostäder i stockholm, finns även andra familjebostäderbolag.

Frazze
2005-07-29, 22:28
jag skulle anmäla mig till Familjebostäder och Svenska bostäder. Tror framförallt de sista har lägenheter som är lediga men som ligger ute i förorten. Studenter är kräsna! Hade dom inte varit det skulle dom ha haft fler studentlägenheter men som det är nu blir dom inte uthyrda. Då pratar vi typ Hässelby och Kista så det går att ta sig dit kollektivt utan problem.

Så mycket är det med bostadsbristen för studenter. Är man så kräsen får man inte min sympati.

Tänk på att det är familjebostäder i stockholm, finns även andra familjebostäderbolag.
NU går det ju iof inte att anmäla sig direkt till ovan nämnda, så till vida att man inte har föräldrar som bor där eller liknande. Kommunala bostadskön (bostad.stockholm.se) och sssb är det som gäller om du inte vill bo i andra hand. Tar du vad som helst så har du en lägenhet relativt enkelt.

JAM
2005-07-30, 00:18
Studenter är kräsna! Hade dom inte varit det skulle dom ha haft fler studentlägenheter men som det är nu blir dom inte uthyrda. Då pratar vi typ Hässelby och Kista så det går att ta sig dit kollektivt utan problem.

Så mycket är det med bostadsbristen för studenter. Är man så kräsen får man inte min sympati.Du tror inte att det har att göra med att SSSB tar ut över 4000 kr/månaden för en sketen etta på 24 m^2 i Kista...?

Vidare är SSSB en helt vansinnigt dålig hyresvärd, vilket kanske också bidrar lite till att folk drar sig för att bo i vissa områden.

Stockholms Studenthyresgästers Förening - hyresgästföreningen för alla studenter som bor hos SSSB:
www.ssfstudent.se

EDIT: Tips: Kolla in Tyck till på ssfstudent.se. Mycket underhållande och bra information för den som ska flytta in hos SSSB...

precis
2005-07-30, 10:08
jag är 0 insatt, men om du börjar på KTH så är du typ garanterad bostad. De har nån organisation som fixat bostad åt alla som vill.


www.kth.se

norsk_gadd
2005-07-30, 10:30
Helt sjukt va dåligt det verkar vara i deras bostäder!!

EDIT: syftar då på SSSB

Megatuttarna
2005-07-30, 12:50
Grisen ska bli jurist snart. :)

När är du i STHLM och börjar?

Grisen
2005-07-30, 17:59
Grisen ska bli jurist snart. :)

När är du i STHLM och börjar?


Eventuellt efter jul, vårterminen 2006. Spara din kurslitteratur!

JAM
2005-07-30, 18:21
Helt sjukt va dåligt det verkar vara i deras bostäder!!

EDIT: syftar då på SSSB
Ja. Kan inget annat än att hålla med. Grannen är ordförande i SSF och jag känner ombudsmannen. Ju mer insatt man blir, ju mindre förvånad blir man över saker...

blekfet2
2005-07-30, 18:26
sthlm....stackare.

Megatuttarna
2005-07-30, 18:31
Eventuellt efter jul, vårterminen 2006. Spara din kurslitteratur!

Jag ska spara min sexuella aptit också :naughty:

Grisen
2005-07-30, 18:50
Jag ska spara min sexuella aptit också :naughty:


Ha ha! Sjuka jävel..

xan
2018-02-03, 21:06
Kan man sätta upp sig i köer till studentbostäder i Stockholm innan man sökt utbildning? Tänkte starta utbildning om 1-2 år.

Vinter
2018-02-03, 21:08
Kan man sätta upp sig i köer till studentbostäder i Stockholm innan man sökt utbildning? Tänkte starta utbildning om 1-2 år.

Du borde ställa dig i kö utan omsvep, det kan bara hjälpa. Jag har ståt i kön i flera år för att ha den möjligheten.

Men om du kan skulle jag välja en annan stad som studentstad.

xan
2018-02-03, 21:12
Du borde ställa dig i kö utan omsvep, det kan bara hjälpa. Jag har ståt i kön i flera år för att ha den möjligheten.

Men om du kan skulle jag välja en annan stad som studentstad.

Varför inte studera i Stockholm?

De flesta studentköer verkar kräva att man ska ha intyg på att man kommit in på en utbildning, vilka står du i?

Vinter
2018-02-03, 21:19
Stockholm är i stort en studentstad där folk bor hemma hos föräldrarna och knappt umgås med andra studenter, eftersom kompiskretsen är intakt lokalt. Bara på Karolinska och Handelshögskolan, samt i viss mån KTH som man har något som liknar studentliv.

Stockholm kommunala.
https://bostad.stockholm.se/

J.V
2018-02-03, 21:25
Lite/mycket off topic men traden lar val dra till sig folk som vet:
Jag har statt i ko i bostad.stockholm.se i typ 12 ar och borde val nu/snart ha nagorlunda chans att fa nagot som narmar sig hyfsat. Kan jag salja min koplats? Hur manga pengar skulle ni gissa pa? Eller ar det last till mitt personnummer och gar inte att ge till nagon annan?

Om det inte gar att overfora till nagon annan, kan man signa en bostad pa distans om man ljuger och sager att man ska flytta in snart?

xan
2018-02-03, 21:27
Stockholm är i stort en studentstad där folk bor hemma hos föräldrarna och knappt umgås med andra studenter, eftersom kompiskretsen är intakt lokalt. Bara på Karolinska och Handelshögskolan, samt i viss mån KTH som man har något som liknar studentliv.

Stockholm kommunala.
https://bostad.stockholm.se/

Den är jag med i redan. Är det en kö för alla typer av bostäder eller hur fungerar det? Fått för mig att det är olika köer och att de "vanliga" köerna för större bostäder har väntetider på typ 7+ år.

J.V
2018-02-03, 21:29
Den är jag med i redan. Är det en kö för alla typer av bostäder eller hur fungerar det? Fått för mig att det är olika köer och att de "vanliga" köerna för större bostäder har väntetider på typ 7+ år.Alla kommer det inte vara. Bara i Lulea finns 3-4 olika bolag att stalla sig i ko hos utover det kommunala.

Stockholm lar val ha ganska manga fler an sa.

Bob90
2018-02-03, 22:42
Stockholm är i stort en studentstad där folk bor hemma hos föräldrarna och knappt umgås med andra studenter, eftersom kompiskretsen är intakt lokalt. Bara på Karolinska och Handelshögskolan, samt i viss mån KTH som man har något som liknar studentliv.

Stockholm kommunala.
https://bostad.stockholm.se/

Jag har hört att SU har ett mycket välfungerande studentliv och på KTH så drunknar man i studentliv om man vill. Det finns fan föreningar, pubbar och fester för allt och inget.

Jag tycker att studentlivet är sjukt överskattat, valde skola enbart pga skolans "rykte" och utbildningens uppbyggnad och masterinriktningar. Jag skulle aldrig kunna se mig välja en skola eller studentstad pga studentlivet. Man kan träffa klasskompisar "utanför" skolan utan att det ska bli "studentikost".

Vinter
2018-02-03, 22:50
Jag har hört att SU har ett mycket välfungerande studentliv och på KTH så drunknar man i studentliv om man vill. Det finns fan föreningar, pubbar och fester för allt och inget.

Jag tycker att studentlivet är sjukt överskattat, valde skola enbart pga skolans "rykte" och utbildningens uppbyggnad och masterinriktningar. Jag skulle aldrig kunna se mig välja en skola eller studentstad pga studentlivet. Man kan träffa klasskompisar "utanför" skolan utan att det ska bli "studentikost".

Det är just genom studentlivet du knyter kontakter, får vettiga ibland livslånga nätverk, och kanske startar företag efter studierna. SU är nog sämst på studentliv just på grund av det jag beskrev, jämfört med riktiga studentstäder.

Jag menade inte i första hand festande, utan möjligheter efter skolan. Kan vara jobbigt när man tvingas fixa riktig bostad efter studenten om man stadgat sig I Stockholm, med all vad det kan innebära.