handdator

Visa fullständig version : Avdrag för att jobba på annan ort?


Grisen
2005-07-29, 21:32
Låt säga att jag studerar och är bosatt i en stad och har ett extraknäck (helgjobb) 10-15 mil därifrån. Kan jag då få göra avdrag för t ex bussresor?

Grisen
2005-07-29, 21:53
Bump!

Cilia
2005-07-29, 21:54
Låt säga att jag studerar och är bosatt i en stad och har ett extraknäck (helgjobb) 10-15 mil därifrån. Kan jag då få göra avdrag för t ex bussresor?
sök på www.skatteverket.se det finns strikta regler för när det går att dra av för det.
tveksamt om extraknäck berättigar till avdrag.

Cinna
2005-07-29, 21:59
En av grundförutsättningarna är att avdrag för arbetsresor endast kan göras med den del av kostnaderna som överstiger 7 000 kr (per år). Kommer du över den summan med ett extraknäck?

Grisen
2005-07-29, 21:59
"Avdrag för arbetsresor får göras bara till den del kostnaderna under beskattningsåret sammanlagt överstiger 7 000 kr (12 kap. 2 § IL)."

Edit. För långsam, juristjävel! =)

Grisen
2005-07-29, 22:04
En av grundförutsättningarna är att avdrag för arbetsresor endast kan göras med den del av kostnaderna som överstiger 7 000 kr (per år). Kommer du över den summan med ett extraknäck?


Ja, om jag åker limosin.

Cinna
2005-07-29, 22:50
Edit. För långsam, juristjävel! =)

HA HA HA ... du får vara lite snabbare nästa gång ;)


Ja, om jag åker limosin.

Ifs kan man under vissa ytterst speciella fall få avdrag för taxi, men limmo ... det vore något :D

mini
2005-07-29, 22:53
Om du bor på den andra orten då du jobbar för att det tar för lång tid att åka hem kan du göra avdrag för dubbelt boende.

Grisen
2005-07-29, 22:58
Om du bor på den andra orten då du jobbar för att det tar för lång tid att åka hem kan du göra avdrag för dubbelt boende.


Ha ha! Då ska jag banne mig göra avdrag när jag sover hemma i pojkrummet (i staden där jag ska jobba bor mina föräldrar). Nu ska ni få se skattenazister!

mini
2005-07-29, 23:07
Ha ha! Då ska jag banne mig göra avdrag när jag sover hemma i pojkrummet (i staden där jag ska jobba bor mina föräldrar). Nu ska ni få se skattenazister!
Man kan göra ett schablonavdrag på 60:- dygnet har jag för mig, plus en hemresa i veckan. Jag har inte fått svar om mina avdrag för just detta gått igenom, men jag har heller inte fått begäran om kompletterande uppgifter.
En kompis påstår att den man bor hos måste ta upp det som inkomst, alltså dina päron i detta fallet. Jag är tveksam då det handlar om små summor. Som sagt, jag får se vad som händer.