handdator

Visa fullständig version : Hur kör ni skivstångsrodd??


Forza
2005-07-29, 17:53
Jag har testat 2 varianter på skivstångsrodd:


Grunder för båda varianter: vinkelrätt rygg, step-up bräda och drag mot nedre delen av revbenen,utan tummgrepp, +rejäl strech i bottenläget

1:A
brett grepp (lite bredare än axlarna), armbågarna ej fixerad längs sidan utan snett ut bakåt (uppåt).
2:A
smalt grepp (lite smalare än axlarna), armbågar fixerade längs sidan och rakt bakåt (uppåt).

Nu e fråga vilket som ger bäst träning, den 1:a kan jag hanter ca 80 kg medan i den 2:A bara 45-50kg. Båda e jobbiga som fan men vad anser ni vara bäst?

Allan
2005-07-29, 17:59
Bägge, fast jag fixerar inte armbågarna. Jag bara drar. Pröva också ett underhandsgrepp - garanterad konatkt.

allan

Metal_boy_
2005-07-29, 18:08
kör det jag känner för just då. Fast tätare grepp upplever jag som att jagkan krama latsen ordentligt med. Det liksom svingar tag i dom ända nerifrån. :)

Forza
2005-07-29, 18:45
ok, ska inte hänga upp mig på fixeringen av armbågarna då. Har testat underarmsgrepp men tycker det tar mer på biceps vilket jag kör passet efter.

lauria
2005-07-29, 23:04
Så kör jag och håller lite lite bredare än axelbrett...Och både med över- och underhandsgrepp...Det varierar men som Allan sa testa med underhandsgrepp :thumbup:

jwzrd
2005-07-29, 23:15
Jag kör med lillfingrarna 2cm utanför det blanka området på stången, ganska precis axelbrett för mig. Drar hårt och explosivt men utan att kasta stången alls. Bara hårt rakt upp till strax under naveln.

Sheogorath
2005-07-29, 23:17
Jag skrev ett utförligt svar på hur jag gör övningen vid något tillfälle och sparade länken. Här är texten:

"Ha en stång i bänkpresställningen på säkerhetshyllan så stången är ungefär i punghöjd. Ställ dig bakom stången och greppa den med en smal överhandsfattning (båda händerna på den oräfflade ytan, lillfingrarna precis vid markeringen). Tummarna anting utanför eller runt stången: valfritt. Gå fram med stången och ställ dig relativt smalt (något smalare än axelbrett) och fäll sedan i höften genom att föra röven rakt bakåt med benen mycket lätt böjda (så att det sträcker rejält i baksida lår men inte i knäväcken). Samma utförande används i stelbenta/raka marklyft (en övning för baksida lår). Bibehåll svank genom hela rörelsen och när överkroppen nått 45 grader eller lite djupare stannar du där. Dra nu stången till området runt naveln och när du nått detta toppläge, håll stången tryckt mot kroppen någon sekund under kontroll (detta kallas för att "köra med stopp") och sänk den sedan tillbaka mot marken utan att gå så djupt att du tappar svanken. Stången kommer aldrig att nudda marken om du inte har EXTREMT korta ben. Detta är en repetion. Det är ok om ryggen rör sig något genom utförandet, men ha bibehållen svank och spänning i baksida lår genom hela utförandet. Om du har möjlighet så kolla i en spegel vid sidan om dig så att du drar rakt. Att köra med stoppet jag beskrev är valfritt och många gillar att köra mer explosivt, men jag tycker det är lättare att hålla god form med stopp.

När du inte längre kan göra en godkänd repetion gör du en höftsträckning med raka armar så att du återigen står i startposition. Ta ett par steg tillbaka och lägg tillbaka stången i ställningen."

Allan
2005-07-29, 23:18
Jag skrev ett utförligt svar på hur jag gör övningen vid något tillfälle och sparade länken.

Har du filmat det eller? Det lät huuuuur krångligt som helst. Jag bara drar!


allan

Sheogorath
2005-07-29, 23:20
Har du filmat det eller? Det lät huuuuur krångligt som helst. Jag bara drar!


allan

Inte det minsta krångligt :). Jag kan filma det så fort Bengan kommer tillbaka till Lund med sin fina digitalkamera. Nemas problemas. Slänger upp dem på kollos eminenta filmsida sen.

jwzrd
2005-07-29, 23:23
Har du filmat det eller? Det lät huuuuur krångligt som helst. Jag bara drar!


allan

Sheo kanske försökte teckna ner lite av vad de 30 år på gymmet som finns i ditt "Jag bara drar". Jag drar bara också, men det ser inte likadant ut när jag "bara drar" som när Sheo gör det.

Pudzianovski
2005-07-29, 23:30
Jag bara drar!

allan

"Jag bara drar". Jag drar bara också, men det ser inte likadant ut när jag "bara drar" som när Sheo gör det.


Märkliga tankar flashar förbi i mitt huvud nu. Måste bero på att det är så sent.

*innocent*

jwzrd
2005-07-29, 23:32
Märkliga tankar flashar förbi i mitt huvud nu. Måste bero på att det är så sent.

*innocent*

Det är inte mäktiga tankar, du har helt enkelt förstått helt. Sheo och Allan har inte samma teknik när dom drar. Jag måsta visa först!

Allan
2005-07-29, 23:32
Märkliga tankar flashar förbi i mitt huvud nu. Måste bero på att det är så sent.

*innocent*



:whipped:


Men fy!



allan

Pudzianovski
2005-07-29, 23:33
Sheo och Allan har inte samma teknik när dom drar. Jag måsta visa först!

:laugh:

Allan
2005-07-29, 23:33
Det är inte mäktiga tankar, du har helt enkelt förstått helt. Sheo och Allan har inte samma teknik när dom drar. Jag måsta visa först!

Märkliga, inte mäktiga, skrev han.....
:MrT:


allan

Pudzianovski
2005-07-29, 23:34
Märkliga, inte mäktiga, skrev han.....
:MrT:


allan

Ja..det var fler märkliga ordsammansättningar i den posten.

:D

jwzrd
2005-07-29, 23:35
Märkliga, inte mäktiga, skrev han.....
:MrT:


allan

Jag tänker med lillhjärnan nu. Trött och proppar mig full med mat. Jag ska lära upp 100kg hur pushpress går till imorgon!

Jay-Z
2005-07-30, 00:02
Ok, för att föra tillbaka tråden på rätt spår igen, eftersom allehanda element inkluderat moderator har msn-konversationen....För bövelen! :whipped: :D

Brett överhandsgrepp.
Överkroppen parallell mot golvet.
Drar igång rörelsen en aning med benen.
Explosiv accelererande rörelse.

Otto GROV
2005-07-30, 00:33
ja står på en ganska hög upphöjnad, Sen sänker ja ner stången tills den rör tårna, drar sedan stången explosift mot övre delen av magen, Greppet är något bredare än axelbrett.

rQx
2005-07-30, 09:23
Stången så den rör tårna? *screwy* Har du inga vikter på?

Arne Persson
2005-07-30, 09:29
Kom ihåg att använda överkroppen aktivt i uppdraget samt följ med ner ordentligt så att latsen sträcks utordentligt och håll benen endast svagt böjda. Det är alltså inte någon jävla tramsig Body Pumpvariant man kör.

Allan
2005-07-30, 09:31
http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/BBBentoverRow.gif

Står man sedan på en låda kommer man lätt ner till tårna. Somliga blir rätt starka här....


allan

Metal_boy_
2005-07-30, 18:19
Inte det minsta krångligt :). Jag kan filma det så fort Bengan kommer tillbaka till Lund med sin fina digitalkamera. Nemas problemas. Slänger upp dem på kollos eminenta filmsida sen.

Vart finns den sidan?

Arne Persson
2005-07-30, 18:30
Glömde förståss att självklart skall man stå på en låda så att inte vikterna går i golvet utan att stången sänks till vristerna.

Akilles
2005-07-30, 18:56
Få verkar köra med tumgrepp. Vad är nackdelen med att ha tummen och fingrarna på olika sidor om stången?

Lizard
2005-07-30, 20:11
Ställ dig på en bänkpressbänk.
Inbilla dig att du ror en båt uppför ett vattenfall.
Släpp stången ner mot tårna - stick ut/upp r*ven.
Hiva upp för kung och fosterland till solarplexus - då skall ryggen vara parallell, eller lite mer, mot golvet/bänken.
Försök att hålla mot tills stången obönhörligen återvänder mot tårna igen - då bör, som Arne påpekat, latsen och skuldrorna vara fullt uttänjda och inte bara armarna.

Dela, för allt i världen, inte upp rörelsen i massa delmoment utan gör som Allan skriver - dra som en tok med hela ryggen precis som när du ror en båt. Upp för ett vattenfall alltså.

Lizard

Bjorne
2005-07-30, 20:53
Fuskar rätt mycket när jag kör den här övningen, inte fuskar som i att jag inte lutar mig framåt tillräckligt, utan hjälper till den del med benen, inte så stången flyger upp, dock så det blir lite explosivare start. Känns bra, sedan ifall det är optimalt är en annan femma :)

Allan
2005-07-30, 21:13
Jag har sett Cutler köra den i sin video, och mja, det är inte direkt skolboksutförandet, men det är det nog inte på nån som kör med lite mer vikter. Det ÄR en ryck och dragövning som bygger på explosivitet.

allan

Jorgen
2005-07-30, 21:45
Det ÄR en ryck och dragövning som bygger på explosivitet.

allan
Jag håller med.
Jag kör fö med ett relativt smalt underhandsgrepp (händerna strax utanför låren). Tar lite mer på biceps, men jag för bättre kläm med ryggen och det är lättare att hålla stången nära kroppen.

Cilia
2005-07-30, 21:45
om man kör med omvänt grepp då?
tar det annorlunda då?
sämre/bättre?

Bjorne
2005-07-30, 22:40
om man kör med omvänt grepp då?
tar det annorlunda då?
sämre/bättre?Tar väl kanske lite mindre på biceps så och mer på baksida axlar, bara ren chansning.

Allan
2005-07-30, 22:43
Underhandsgreppet tar mer på biceps + att man möter stången längre ner på kroppen. Egentligen är det en smaksak, om man inte är megagrovf!


allan

Johan86
2005-07-31, 17:45
jag håller ryggen rakt hela tiden det är bara armarna som rör sig när jag kör stångrodd.är dett helt fel?

aliquis
2005-07-31, 18:19
Jag känner ett behov av att filma mina roddar så jag kan få en kommentar. Vet inte om man skall dra med hela kroppen för kung och fosterland eller nöja sig med att få upp stången till magen på något sätt med armarna ;D

Bjorne
2005-07-31, 19:17
Så som Arnold kör i Pumping Iron, något åt det hållet, försöker jag köra.

Arne Persson
2005-07-31, 19:23
jag håller ryggen rakt hela tiden det är bara armarna som rör sig när jag kör stångrodd.är dett helt fel?


JA! Risken är att du mest tränar armarna samt att sapeciellt de djupa ryggmusklerna får huvudsakligen jobba statiskt. Avnjut gärna bl.a Arnold i Pumping Iron! :bow:

Johan86
2005-07-31, 19:27
tar det inte mest på korsryggen när man böjer sig ner?

Allan
2005-07-31, 19:40
tar det inte mest på korsryggen när man böjer sig ner?

Men Johan, om du kollar i övningsbanken och följer länken där så ser du var det tar. Och självklart tar det på korsryggen; det är ju en basövning.


allan

Arne Persson
2005-07-31, 19:41
tar det inte mest på korsryggen när man böjer sig ner?


NEJ! det tar på hela ryggen samt att den blir betydligt mer funktionell! Ett tips är att titta på Body Pump och sedan göra tvärtom så kan man INTE misslyckas! ;)

Bjorne
2005-07-31, 20:36
Hur kör de i body pump då? Shurgsversion? :)

Arne Persson
2005-07-31, 20:37
Hur kör de i body pump då? Shurgsversion? :)


Totalfixerad rygg i nästan 45 graders vinkel och fjolldrar med armarna.

RobbeliRobban
2005-07-31, 20:39
Skivstångsrodd körs precis som Magnus Samuelsson gör i "Swedish Power" :bow: :bow: :bow:

Johan86
2005-08-01, 18:09
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/BBRearDeltRow.html

denna kör jag.alltså mkt för baksida axlar

Johan86
2005-09-16, 19:42
jag testade att köra stångrodd framåtlutad med huvudet mot en hög pall så att ryggen var paralellt med golvet.jag kunde lasta på mkt mer vikt då.är detta utförandet vettigt?

Scratch89
2005-09-16, 21:32
Om man inte lutar sig tillräckligt långt fram då, drar man mest med trapz och lats, eller funkar det fortfarande bra ?

Bjorne
2005-09-16, 22:18
Om man inte lutar sig tillräckligt långt fram då, drar man mest med trapz och lats, eller funkar det fortfarande bra ?Rörelselängden blir även kortare.

Shadow Warrior
2005-09-16, 22:33
Om man inte lutar sig tillräckligt långt fram då, drar man mest med trapz och lats, eller funkar det fortfarande bra ?

Dorian lutade sej väldigt lite samt körde med underhandsgrepp, men han kanske gjorde fel :MrT: :D

Bjorne
2005-09-16, 22:42
Dorian lutade sej väldigt lite samt körde med underhandsgrepp, men han kanske gjorde fel :MrT: :DHur vet du att han gjorde detta? Sett mer än en bild?

Otto GROV
2005-09-16, 22:57
Hur vet du att han gjorde detta? Sett mer än en bild?

Han kör så i sin tränings-film, Om ja inte mins fel

Kaboffastar
2005-09-16, 22:58
Ah fifan ! PRA tråd Krappar !
ÅÅH ! Stoppa i Pest Of !

Rock'nRoll
2005-09-17, 00:24
JA! Risken är att du mest tränar armarna samt att sapeciellt de djupa ryggmusklerna får huvudsakligen jobba statiskt. Avnjut gärna bl.a Arnold i Pumping Iron! :bow:

Arnold har ju inte precis någon bra svank på korsryggen i pumping iron. Ryggen är inte speciellt rak heller. Ska man ha ryggen helt rak eller tom svankad eller kan man köra lite mer på ostbåge stuket?

Mr. Moose
2005-09-17, 06:30
Dorian lutade sej väldigt lite samt körde med underhandsgrepp, men han kanske gjorde fel :MrT: :D

Han drog också isönder sin biceps så kanske det inte är den optimala metoden att köra.

En kedja är bara lika stark som den svagast länken.

Claes

Scratch89
2005-09-17, 07:53
Dorian lutade sej väldigt lite samt körde med underhandsgrepp, men han kanske gjorde fel :MrT: :D
He-he-hey! Jag kör likadant, fast striktare *screwy*
:D

norlund
2005-09-17, 08:23
Dorian lutade sej väldigt lite samt körde med underhandsgrepp, men han kanske gjorde fel :MrT: :D

Ja han gjorde HELT fel , det syns ju klart o tydligt på hans underutvecklade rygg :D

Shadow Warrior
2005-09-17, 08:40
Han drog också isönder sin biceps så kanske det inte är den optimala metoden att köra.

En kedja är bara lika stark som den svagast länken.

Claes

Det var för att han cheatade och accelererade vikten (enligt Mentzer).
Dorian rekomenderar faktiskt fortfarande underhandsgrepp trotts att han skadade sej själv.

Och sen så är ju biceps i den starkaste möjliga position i just denna rörelse, så det är inte svag länk.

Jorgen
2005-09-17, 08:52
Och sen så är ju biceps i den starkaste möjliga position i just denna rörelse, så det är inte svag länk.
Det kvittar, biceps är ändå den svagaste länken i rörelsen.

Shadow Warrior
2005-09-17, 10:34
Det kvittar, biceps är ändå den svagaste länken i rörelsen.

Jorå, men brachialis är inte bättre heller, var det jag ville påpeka.

Lizard
2005-09-17, 11:19
Eftersom bicep inte kan dra speciellt effektivt i överhandsfattning, men viljan att få stång h*etet till solar plexus finns där, aktiveras ryggen till att accelerera stången i stället.
Är ryggen i fixerat läge kan accelerationen svårligen inträffa (i alla fall inte med bibehållen vikt) vilket alltså tvingar armarna att utföra större delen av rörelsen.
När väl stången nått solar plexus vill den falla mot golvet igen.
Och det ska den.
Men med det tillägget att, för att man inte ska falla ihop med stången, du tvingas hålla emot den kraftfullt. Eccentrisk stimulans alltså.
Ju djupare du går med stången, desto mer möjlighet ger du till latisimus dorsi att medverka i rörelsen vilket alltså ger en kraftigare acceleration (latisimus = s t o o o r muskel).

Sitt inte och plocka isär den här övningen i delmoment - den är så kollosalt komplex att man nästan häpnar över hur sinnrikt kroppen är konstruerad för att klara av att utföra den.
.....................

Släpp ned till tårna.

Dra upp mot solar plexus.

Håll emot.

Upprepa.

....................

Lizard

Timme
2005-09-17, 16:56
Så vilket är mest optimalt? Över eller underhandsfattning?

/Timme

Jorgen
2005-09-17, 17:14
Så vilket är mest optimalt? Över eller underhandsfattning?

/Timme
Båda. Fast på olika sätt.

Big_Vik
2005-09-17, 17:29
Eftersom bicep inte kan dra speciellt effektivt i överhandsfattning, men viljan att få stång h*etet till solar plexus finns där, aktiveras ryggen till att accelerera stången i stället.
Är ryggen i fixerat läge kan accelerationen svårligen inträffa (i alla fall inte med bibehållen vikt) vilket alltså tvingar armarna att utföra större delen av rörelsen.
När väl stången nått solar plexus vill den falla mot golvet igen.
Och det ska den.
Men med det tillägget att, för att man inte ska falla ihop med stången, du tvingas hålla emot den kraftfullt. Eccentrisk stimulans alltså.
Ju djupare du går med stången, desto mer möjlighet ger du till latisimus dorsi att medverka i rörelsen vilket alltså ger en kraftigare acceleration (latisimus = s t o o o r muskel).

Sitt inte och plocka isär den här övningen i delmoment - den är så kollosalt komplex att man nästan häpnar över hur sinnrikt kroppen är konstruerad för att klara av att utföra den.
.....................

Släpp ned till tårna.

Dra upp mot solar plexus.

Håll emot.

Upprepa.

....................

Lizard

Alltså, mot solar plexus, vad ska det ge? :confused: Drar själv mot pungen/naveln i alla roddövningar. Jag tycker att känslan bli lite optimalare då. Har jag fel? :)

Spannmål
2005-09-17, 17:51
Får man kuta ryggen i bottenläget?

Shadow Warrior
2005-09-17, 17:56
Båda. Fast på olika sätt.

Och beroende på vilka andra övningar man kör samt hur fet man är haha.

Bjorne
2005-09-17, 18:03
Alltså, mot solar plexus, vad ska det ge? :confused: Drar själv mot pungen/naveln i alla roddövningar. Jag tycker att känslan bli lite optimalare då. Har jag fel? :)Du kan få armbågen högre ifall du kör emot solarplexus än ifal du kör emot magen, därför borde det bli längre rörelselängd.

benkeee
2005-09-19, 21:09
Jag har testat 2 varianter på skivstångsrodd:


Grunder för båda varianter: vinkelrätt rygg, step-up bräda och drag mot nedre delen av revbenen,utan tummgrepp, +rejäl strech i bottenläget

1:A
brett grepp (lite bredare än axlarna), armbågarna ej fixerad längs sidan utan snett ut bakåt (uppåt).
2:A
smalt grepp (lite smalare än axlarna), armbågar fixerade längs sidan och rakt bakåt (uppåt).

Nu e fråga vilket som ger bäst träning, den 1:a kan jag hanter ca 80 kg medan i den 2:A bara 45-50kg. Båda e jobbiga som fan men vad anser ni vara bäst?



Ta den som du kan hantera mest vikt med.

Popeye
2005-09-20, 20:08
Har haft problem med att greppa den här övningen faktiskt.
Se om jag har förstått det hela...
Strikt form är klart överskattat. Släpp ned vikten och dra upp den igen. Det är helt ok att kroppen gör en lite gungande rörelse. Det är fullt normalt att överkroppen rätar upp sig en aning när man drar upp stången.

Rock'nRoll
2005-09-21, 00:02
Fåga!

Låter ni stången nudda marken mellan reppen när ni kör? Jag gör inte det, jag började fundera om det är därför jag är så brutal svag i denna övning om man gämför med alla andra.

Akilles
2005-10-19, 15:49
Kom ihåg att använda överkroppen aktivt i uppdraget samt följ med ner ordentligt så att latsen sträcks utordentligt och håll benen endast svagt böjda. Det är alltså inte någon jävla tramsig Body Pumpvariant man kör.

Ju djupare du går med stången, desto mer möjlighet ger du till latisimus dorsi att medverka i rörelsen vilket alltså ger en kraftigare acceleration (latisimus = s t o o o r muskel).

Vill någon av er förklara hur det kommer sig att latsen sträcks mer när vinkeln i höften är mindre? Jag förstår inte.

Är ryggen i fixerat läge kan accelerationen svårligen inträffa (i alla fall inte med bibehållen vikt) vilket alltså tvingar armarna att utföra större delen av rörelsen.


Om man inte fixerar ryggen utan låter den "pendla" upp och ned är det väl korsryggen som utför en större del av rörelsen (och avlastar armarna), inte rhomberna och latsen, eller?

drkrupp
2005-10-19, 21:54
Jag kör som Magnus Samuelsson kör i sin video, dvs ner och nudda golvet och så upp.

Ozziking
2014-03-02, 19:10
Måste man nudda stången över naveln? Jag kommer alltid under nämligen... Överhandsgrepp eller reverse?

Jellyness
2014-03-02, 19:22
Måste man nudda stången över naveln? Jag kommer alltid under nämligen... Överhandsgrepp eller reverse?

Finns inget "rätt" sätt, alla olika sätt har annorlunda effekt. Vad vill du åstadkomma?

Ozziking
2014-03-02, 19:34
Att inte skada mig och försöka få ut så bra träning som möjligt!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Arne Persson
2014-03-02, 19:36
Bländande bump...:d

NickeSthlm
2014-03-02, 19:53
Bländande bump...:d

:d Är väl å andra sidan det som efterfrågas varje gång någon skriver "använd sökfunktionen istället för att starta nya trådar" ;)

Gällande frågan så har jag fått lära mig att om du drar högre, mot bröstet, så kopplar du även in traps och baksida axlar.

Jag drar så att stången hamnar mitt emellan naveln och bröstet..

Sarco
2014-03-02, 21:46
Den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209532) har dessutom en nyare film av Sheo :) (och en obligatorisk Arne vs Pez -fight, men filmen är bättre).

Personligen har jag kört pronerat fram tills för några veckor sedan när jag av okänd anledning fick ont som attan av att lyfta ens lite vikt med pronerat grepp. Spännande att testa supinerat, det känns helt annorlunda. Vad säger forumeliten, är det värt att köra stångrodd med pronerat och supinerat grepp som två olika övningar och ersätta någon annan rodd som tex hantelrodd?

Ozziking
2014-03-13, 12:24
Måste den nudda naveln/solar plexus eller kan den nudda typ midjan? Stången alltså


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ungkarlsliv
2014-03-13, 16:23
Måste den nudda naveln/solar plexus eller kan den nudda typ midjan? Stången alltså


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag kör så att stången nuddar precis nedanför bröstet. Kör också varje repp med en död start från golvet, det ger galen träningsvärk i latsen.