Visa fullständig version : Vad räknas som riktig mat?
Metal_boy_
2005-07-29, 17:35
Det brukar pratas om att folk dricker lite väl mycket proteindrinkar som mellanmål och att det är bättre med riktig mat? Livsmedelsmässigt så borde ju kessella med havregryn vara riktig mat? likaså smörgås med komplement? Men som man ser det så är det ju ändå varm rykande pasta, potatis, ris med kött, fisk eller fågel som man tänker som "riktig mat" varför är det så? Om jag mixar banan, kessella, mjölk etc så kan det ju vara en komplett måltid fast att det bara är en drink jag häller i mig?
King Grub
2005-07-29, 17:38
Men som man ser det så är det ju ändå varm rykande pasta, potatis, ris med kött, fisk eller fågel som man tänker som "riktig mat" varför är det så?
Inlärt från barndomen kanske?
Om jag mixar banan, kessella, mjölk etc så kan det ju vara en komplett måltid fast att det bara är en drink jag häller i mig?
Jovisst. Mixade, flytande saker får alltid högre blodsocker- och insulinsvar än samma ingredienser i tuggbar form, men det är ju inget konstigt.
Nu i sommar när det varit så varmt har jag nästan uteslutande ätit kall, "otillagad" mat: fil, yoghurt, mackor med olika pålägg, flingor, müsli, gryn, och liknande saker. Det gör inget näringsmässigt, så länge man får alla vitaminer, mineraler, spårämnen, osv, som man behöver.
Metal_boy_
2005-07-29, 18:04
Men som man ser det så är det ju ändå varm rykande pasta, potatis, ris med kött, fisk eller fågel som man tänker som "riktig mat" varför är det så?
Inlärt från barndomen kanske?
Om jag mixar banan, kessella, mjölk etc så kan det ju vara en komplett måltid fast att det bara är en drink jag häller i mig?
Jovisst. Mixade, flytande saker får alltid högre blodsocker- och insulinsvar än samma ingredienser i tuggbar form, men det är ju inget konstigt.
Nu i sommar när det varit så varmt har jag nästan uteslutande ätit kall, "otillagad" mat: fil, yoghurt, mackor med olika pålägg, flingor, müsli, gryn, och liknande saker. Det gör inget näringsmässigt, så länge man får alla vitaminer, mineraler, spårämnen, osv, som man behöver.
Det är ju perfekt. På så sätt kan man ju laga mat snabbt och smidigt. Eftersom man äter 6-7ggr om dagen så skulle man ju snart nästan vilja ha egen kock. Och går det då göra det smidigt för sig så varför inte. :)
King Grub
2005-07-29, 18:12
Periodvis tycker jag det är godare med "frukostmat" också, oavsett vad klockan är.
Helt off topic: De säger ju att man blir less på även favoriträtterna om man äter dem alltför ofta, men jag skulle avgjort kunna leva LÄNGE på "frukostmat" innan det inträffade ... synd att det kanske inte är megagnyttigt.
ännu mer OT - I UK står det ju ofta på restauranger (inte ngn av de mer kulinariska iofs)
"Breakfast served all day" så visst går det bra med frukost 24/7
fast å andra sidan är det ju inte det vi menar med frukost utan en hederlig fry up.
Kan tänka mig att den inte räknas som optimal.
Helt off topic: De säger ju att man blir less på även favoriträtterna om man äter dem alltför ofta, men jag skulle avgjort kunna leva LÄNGE på "frukostmat" innan det inträffade ... synd att det kanske inte är megagnyttigt.
Mjölk, yoghurt, havregryn, müsli, fullkornsbröd, ägg, mager ost, vad är inte nyttigt med frukostmat ;) Lever själv nästan enbart på sånt eftersom det är så lätt och snabbt att slänga ihop.
Håller med Rataxes o Grubben!
Va ere för fel på frukostmat? går snabbt, bra kvalité, gott!!! iof. kanske ngt dyrare än "lagad" mat....men, men... :eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.