handdator

Visa fullständig version : Skaffa hund!


HenrY
2005-07-29, 15:16
Funderar på att skaffa hund, så tänkte starta en almän hund tråd här på kolo då jag vet att det finns många hundägare här.
Ni får gärna bidra med info och tips, eller bara lägga ut fina bilder!:)
Skaffar jag hund så kommer det bli en valp, väldigt sugen på Jack Russel. De är så fina! Eller kanske en Rottweiler!

Några funderingar
Vad är det främsta man ska tänka på innan man skaffar hund tycker ni??
Har ni någon gång verkligen ångrat att ni skaffade hund?

Mvh. HenrY

Krampus
2005-07-29, 15:19
Enorm skillnad på dessa raser temperamentsmässigt.
Är du ngt du undrar över gällade Rottweiler har jag haft 4st, så fråga på..
Leon kan mkt oxå.

z_bumbi
2005-07-29, 15:22
Vad är det främsta man ska tänka på innan man skaffar hund tycker ni??

Har du tid för hunden?

Kan du tillräckligt om hundar för att skaffa en?

Har du tid för hunden?

Vad söker du för egenskaper hos rasen?

Har du tid med en hund?

Slartibartfast
2005-07-29, 15:27
Har du tid med en hund?

Det är ju den absolut viktigaste frågan. Jag älskar hundar, men skulle aldrig skaffa en själv. Det är som att skaffa ett barn. Man är helt låst.

HenrY
2005-07-29, 15:28
Har du tid för hunden?

Kan du tillräckligt om hundar för att skaffa en?

Har du tid för hunden?

Vad söker du för egenskaper hos rasen?

Har du tid med en hund?

kan en del om hundar, då jag läst en del om det. har varit intresserad utav hundar länge, har jämt varit en dröm att skaffa hund!:)
men självklart, skulle jag bestämma mig för att skaffa hund så blir det ju att läsa på så mycket som möjligt självklart!
Jag har tid för hund, sedan är kommer min mamma att hjälpa till rätt mycket med om jag nu bestämmer mig för att skaffa!
Då alla i min familj är aktiva så skulle det ju vara roligt om också hunden är det!:)

HenrY
2005-07-29, 15:29
Enorm skillnad på dessa raser temperamentsmässigt.
Är du ngt du undrar över gällade Rottweiler har jag haft 4st, så fråga på..
Leon kan mkt oxå.

Kan du inte skriva rätt almänt om hundrasen! Rottweiler dvs!
har du haft 4 st så verkar du ju gilla rasen!:)

Tolkia
2005-07-29, 15:37
Vad söker du för egenskaper hos rasen?
Fundera FÖRST. Kolla i hundboken SEDAN. Det är ju som någon redan skrivit rätt stor skillnad på de raser du funderar över.

Jack Russell är f.ö. efter vad jag har hört en trevlig ras; skärpt (inte detsamma som skarp), alert och framåt. Men heter rasen något med "terrier" brukar man få en rejält stark egen vilja på köpet ... ;)

HenrY
2005-07-29, 15:46
Fundera FÖRST. Kolla i hundboken SEDAN. Det är ju som någon redan skrivit rätt stor skillnad på de raser du funderar över.

Jack Russell är f.ö. efter vad jag har hört en trevlig ras; skärpt (inte detsamma som skarp), alert och framåt. Men heter rasen något med "terrier" brukar man få en rejält stark egen vilja på köpet ... ;)

Aa, Terrier ska ju vara sådana.
Min kusin har en jack russel terrier, väldigt alert o väldig energi. Bra jaktinstinkt också!

Krampus
2005-07-29, 15:52
Kan du inte skriva rätt almänt om hundrasen! Rottweiler dvs!
har du haft 4 st så verkar du ju gilla rasen!:)


Oooooie, då skriver jag mer ikväll, för nu ska jag snart hämta tjocke Pez. :)
Men kort:

Om den hade varit en bil hade den den varit en Jeep.
Brukshund, mkt allaround.
Medelhård (lätt tjurskallig men tålig)
Ska vara snäll men utan att vara mesig, stor "Dådkraft".
Fysiskt stark och nästintill outröttlig, så är du en tunnis bör du han en tik... :D (Nädå..)

Mental
2005-07-29, 15:53
Jag skulle vilja ha hund, men jag jobbar 8h /dag och tar mig inte hem under lunchen.
Man kan ju inte låta hunden vara ensam i en lägenhet 8h per dag. så jag får klara mig utan *cry*

AngelLove
2005-07-29, 15:56
Jag skulle vilja ha hund, men jag jobbar 8h /dag och tar mig inte hem under lunchen.
Man kan ju inte låta hunden vara ensam i en lägenhet 8h per dag. så jag får klara mig utan *cry*

Har man tur har man ett jobb där man kan ha hunden med sig. Har man inte den turen som du och jag så får man leva utan hund :(

Mikeman
2005-07-29, 17:09
Varning...

Jag har haft hund men vi var tvungna att ge bort henne pga av tidsbrist.
Det var INTE kul.

Jack Russel terrier är väldigt lika katter i sättet, iallafall den jag känner. Sen verkar det vara vanligt att de darrar också. Men jävlar vad snabba de är! Helt sjukt.

Diana
2005-07-29, 17:15
Aa de är sorgligt att man måste ja ett liv utöver de vanliga för att ha tid me hund *cry* jobbar man heltid så är de nästan omöjligt, finns ju iofs hunddagis och sånt men de rä ju dyrt som fasen med mera. Skulle ja få välja fritt dvs om jag hade tid och egangemang =) skulle de LÄTT bli en Schäfer iaf :love: :love:

HenrY
2005-07-29, 17:53
Jo, Rottweiler är faktiskt ett starkt alternativ!
Ska läsa på om de olika raserna nu framöver med, så jag vet vilken som passar mig bäst!
Lägger in en bild på en valp! :love:

s_himself
2005-07-29, 18:03
Såg en hund på jobbet idag. En kund hade den i skuffen på som bil :D

hon sa att det va en österikist ritchback (stavning?) Riktigt fin va den. verka va en väldigt aktiv och snäll hund.

JoelR
2005-07-29, 19:22
Såg en hund på jobbet idag. En kund hade den i skuffen på som bil :D

hon sa att det va en österikist ritchback (stavning?) Riktigt fin va den. verka va en väldigt aktiv och snäll hund.

Ridgeback tror jag att det stavas :)

HenrY
2005-07-29, 20:00
Är det någon som har något negativt o säga om rasen Rottweiler?
Den har ju fått en del negativ kritik, verkar ju av många stämplas som "blodtörstig best" ungefär.

Jag själv har faktiskt nästan blivit attackerad av en stor Rottis, var påväg in i en affär för att handla, den stod fastbunden i en stolpe. Jag gick förbi, på ungeför 1.5 m avstånd, jag hade haft längre avstånd ifrån den om jag upptäckt den tidigare. Sekunderna innan jag gick förbi så kändes det lite "spänt" i luften, vet inte varför. Men hunden satt iaf o kollade på mig. Sen plötsligt helt utan förvarning så slängde den sig på mig, den kom precis fram till min ena höft med käken där jag hade min hand, sen tog kopplet som tur var stopp. Men den var så nära att jag fick saliv på min hand. Vart riktigt rädd faktiskt, då det var en stor rackare!

Mental
2005-07-29, 20:02
Är det någon som har något negativt o säga om rasen Rottweiler?
Den har ju fått en del negativ kritik, verkar ju av många stämplas som "blodtörstig best" ungefär.

Jag själv har faktiskt nästan blivit attackerad av en stor Rottis, var påväg in i en affär för att handla, den stod fastbunden i en stolpe. Jag gick förbi, på ungeför 1.5 m avstånd, jag hade haft längre avstånd ifrån den om jag upptäckt den tidigare. Sekunderna innan jag gick förbi så kändes det lite "spänt" i luften, vet inte varför. Men hunden satt iaf o kollade på mig. Sen plötsligt helt utan förvarning så slängde den sig på mig, den kom precis fram till min ena höft med käken där jag hade min hand, sen tog kopplet som tur var stopp. Men den var så nära att jag fick saliv på min hand. Vart riktigt rädd faktiskt, då det var en stor rackare!

Det fins inga dåliga hundraser, bara dåliga ägare.
Enligt min åsikt då

spacedog
2005-07-29, 20:04
Är det någon som har något negativt o säga om rasen Rottweiler?
Den har ju fått en del negativ kritik, verkar ju av många stämplas som "blodtörstig best" ungefär.

Rasen i sig är nog inte problemet, utan snarare att idioter som inte kan ta hand om en hund köper rottisar för att de tycker det ser tufft ut. Då går det som det går när jycken växer upp. *grr27*

Jax
2005-07-29, 20:09
Om jag har tid och bosätter mig lite mer lantligt i framtiden så kommer jag att skaffa en Siberian Husky.

HenrY
2005-07-29, 20:09
Rasen i sig är nog inte problemet, utan snarare att idioter som inte kan ta hand om en hund köper rottisar för att de tycker det ser tufft ut. Då går det som det går när jycken växer upp. *grr27*

Joo det är en fundering som jag också haft.
Eftersom absolut inte alla rottisar är aggresiva så måste det ha något med hur man uppfostrar hunden!

spacedog
2005-07-29, 20:11
Boxer blir det för min del. Någon gång i framtiden.

http://www.gotpetsonline.com/pictures-gallery/dog-pictures-breeders-puppies-rescue/boxer-pictures-breeders-puppies-rescue/pictures/boxer-0192.jpg

spacedog
2005-07-29, 20:13
Joo det är en fundering som jag också haft.
Eftersom absolut inte alla rottisar är aggresiva så måste det ha något med hur man uppfostrar hunden!

Eller kanske snarare hur man inte uppfostrar hunden. Krampus och Leon får rätta mig om jag har fel, men Rottweiler kräver nog en hel del av ägaren.

HenrY
2005-07-29, 20:16
Eller kanske snarare hur man inte uppfostrar hunden. Krampus och Leon får rätta mig om jag har fel, men Rottweiler kräver nog en hel del av ägaren.

Precis, bättre formulerat!
Jag har också fått uppfattningen om att det kräver lite mer av ägaren då det gäller Rottisar!

mini
2005-07-29, 20:18
Jag håller med Spacedog - boxer blir det nästa gång.
Rasen Rottweiler har egenskaper som kan vara negativa i fel händer. Det är en brukshund, och som en sådan vill och behöver den arbeta. En understimulerad rottis är kapabel att ställa till med mycket. Rasen har dock inte fler negativa sidor än andra raser, men storleken och tyngden hos hunden gör att ägaren har ett större ansvar att klara av att fostra sin jycke.

Grisen
2005-07-29, 20:19
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48179


:thumbup:

Tolkia
2005-07-29, 21:43
Boxer blir det för min del. Någon gång i framtiden.

http://www.gotpetsonline.com/pictures-gallery/dog-pictures-breeders-puppies-rescue/boxer-pictures-breeders-puppies-rescue/pictures/boxer-0192.jpg
Fan, ser ju nästan ut som vår förra hund ... jag tror jag börjar lipa. *cry*
Nä, allvarligt talat är boxer en kanonhund om man vill ha en alert hund att göra en massa roliga saker med; alltid entusiastisk och med på noterna, lättlärd och med en god portion av det man kallar "will to please" utan att för den skull bli det minsta mesig. Dessutom enormt social och "gosig"; förmodligen den perfekta lekkamraten till ett eller flera barn. De enda nackdelar jag kan komma på är väl att de är typ omöjliga att trötta ut (om man inte själv är en YNGRE boxer ...) och att de hårar som farao.
Jack Russel terrier är väldigt lika katter i sättet, iallafall den jag känner. Sen verkar det vara vanligt att de darrar också.
Jag undrar om inte ganska många av de mindre terriersorterna har lite av katt över sig. Det är roliga hundar om man har tid och ork - och psyke! - att fostra dem; de är inte svårare att lära saker än andra hundar, men att övertyga dem om att göra det man vet att de kan är inte FULLT så enkelt ... Har själv haft Norfolk terrier och höll på den tiden på en del med lydnadsdressyr och bruks. Alla instruktörer formligen älskade hundkräket eftersom han var så "mycket hund" i en liten kropp - och dem lydde den svikaren naturligtvis blint, medan jag fick slita mitt hår och skämmas varje gång vi övade platsliggning och alla hundar låg stilla som sfinxer utam min, som glatt ålade sig iväg genom gräset så fort jag vände ryggen till ... :D
Han "darrade" f.ö. också; mer ju intressantare omgivningen var, så jag tolkade det som "darrande av spänning". Men det var rätt kul att vintertid höra folk ömka den stackars "frysande" hunden när man visste att man fick SLÄPA honom hem från promenaderna om det så var minus 20 ... "frysande", jo jäklar.
Om jag har tid och bosätter mig lite mer lantligt i framtiden så kommer jag att skaffa en Siberian Husky.
DET är en tuff (alltså inte "tuff" som i "häftig") hundras; åtskilliga av de raser som man oftast brukar tänka på när man talar om "tuffa" hundar är ingenting om man jämför med slädhundarna.

AFanatic
2005-07-29, 21:54
Har du tid? Är som redan nämnts den kanske viktigaste frågan...den näst viktigaste skulle jag vilja säga är, överensstämmer den valda rasen (och dennes karaktär) med det ändamål du har i åtanke?

spacedog
2005-07-29, 22:31
Nä, allvarligt talat är boxer en kanonhund om man vill ha en alert hund att göra en massa roliga saker med; alltid entusiastisk och med på noterna, lättlärd och med en god portion av det man kallar "will to please" utan att för den skull bli det minsta mesig. Dessutom enormt social och "gosig"; förmodligen den perfekta lekkamraten till ett eller flera barn.

Det kan jag lätt skriva under på - jag växte upp med en boxer. :thumbup: Och den är som sagt heller inte någon mesig hund, utan används även som polishund i vissa länder. Fast i Sverige finns så vitt jag vet bara en polisboxer för närvarande.

Herkulez
2005-07-30, 12:35
Ridgeback tror jag att det stavas :)
och är det en ridgeback så härstammar den antingen från thailand eller från zimbabwe (rhodesia) finns inga ridgebacks från österike

s_himself
2005-07-30, 12:39
och är det en ridgeback så härstammar den antingen från thailand eller från zimbabwe (rhodesia) finns inga ridgebacks från österike


kommer inte ihåg vad hon sa.. hon prata om att svenska är större iaf.. hon kan sagt rhodesia Ridgeback. Iom att hon va från österrike så prata hon som arnold så det va inte så lätt att höra. Men det va en Ridgeback, får hunden hade sån där kostig päls på ryggen som dom har (antar jag att dom har)

Markus H
2005-07-30, 12:44
och är det en ridgeback så härstammar den antingen från thailand eller från zimbabwe (rhodesia) finns inga ridgebacks från österike


och de var (är) till för att skydda människan mot lejon så det är ingen liten mesig hund precis...

s_himself
2005-07-30, 12:46
och de var (är) till för att skydda människan mot lejon så det är ingen liten mesig hund precis...


fast dom jag stött på har varit väldigt lugna och fina och busiga på sin höjd.. och en av dom är en redig mesig hund :D
Men dom är coola

Herkulez
2005-07-30, 12:47
och de var (är) till för att skydda människan mot lejon så det är ingen liten mesig hund precis...
nja jaga lejon med, sen var dom (är) riktigt bra vakthundar som höll bort hottentotterna från farmarnas ägor. Men absolut ingen mesig hund, Har en själv, eller 75% iaf =)

http://www.rkamstra.demon.nl/images/ridgeback_lion.jpg
http://www.rogerinman.com/SoldOutPrints/RhodesiansLionatBay7x5.jpg
http://www.kateconnick.com/postcards/ridgeback.jpg

Markus H
2005-07-30, 12:47
fast dom jag stött på har varit väldigt lugna och fina och busiga på sin höjd.. och en av dom är en redig mesig hund :D
Men dom är coola

Joo men om det behövs så backar den nog inte, det är jhu som alltid hunden blir vad man uppfostrar den till......

Herkulez
2005-07-30, 12:48
kommer inte ihåg vad hon sa.. hon prata om att svenska är större iaf.. hon kan sagt rhodesia Ridgeback. Iom att hon va från österrike så prata hon som arnold så det va inte så lätt att höra. Men det va en Ridgeback, får hunden hade sån där kostig päls på ryggen som dom har (antar jag att dom har)
Rhodesian ridgeback (rhodesia= afrika)

jo dom har som en liten tuppkam som går efter ryggen.

Markus H
2005-07-30, 12:50
nja jaga lejon med, sen var dom (är) riktigt bra vakthundar som höll bort hottentotterna från farmarnas ägor. Men absolut ingen mesig hund, Har en själv, eller 75% iaf =)

http://www.rkamstra.demon.nl/images/ridgeback_lion.jpg
http://www.rogerinman.com/SoldOutPrints/RhodesiansLionatBay7x5.jpg
http://www.kateconnick.com/postcards/ridgeback.jpg


kul, min sambo har gått i samma klass (Sjukgymnast) som en tjej från Boden och hon hadde en Ridgeback, såd den för ca ett år sedan när den var typ bara ngt år och den var hur stor som hellst redan då. Söt som få hund.

spacedog
2005-07-30, 12:51
Herkulez hann först, men en bild till kan väl inte skada?

http://www.perrilandia.com/photo/cz1/f415086.jpg

Fina jyckar. Kraftiga bitar dessutom.

norsk_gadd
2005-07-30, 12:56
Boerboel, även kallad Sydafrikansk mastiff är en underbar hund.
Kan inte ladda upp bilder.. :em:
så ni får söka själva.
Har en liten hane på 9 månader och han är fantastisk!
Och ja, jag är jävligt partisk. :)

Jense
2005-07-30, 13:01
Boerboel, även kallad Sydafrikansk mastiff är en underbar hund.
Kan inte ladda upp bilder.. :em:
så ni får söka själva.
Har en liten hane på 9 månader och han är fantastisk!
Och ja, jag är jävligt partisk. :)
'


japp, fina hundar

http://www.canis.no/bibliotek/boerboel2.jpg

Herkulez
2005-07-30, 13:04
Herkulez hann först, men en bild till kan väl inte skada?



Fina jyckar. Kraftiga bitar dessutom.
Världens snabbaste långdistanshund förövrigt =)


sorry trådskaparen, blev lite extra hundsvammel som du kanske inte vill ha i tråden =)

Jense
2005-07-30, 13:06
själv är jag med en american bulldog typ

http://www.terra2.com/ab/images/next.h1.jpg




haha kolla jäsaren

http://www.haineskennels.com/images/puppies/red/red3.jpg

Jense
2005-07-30, 13:12
55kg muskelmassa. världens finaste hund?

http://www.wantadsonline.com/photos/3025.jpg

*Flash*
2005-07-30, 13:19
En sån här skulle jag vilja ha, så jäkla fina.
Siberian Husky (http://www.husky.brenna.pl/images/foto2/husky21.jpg)

Bolio
2005-07-30, 13:21
Skitsnack det där. Vadå det finns inga dåliga hundraser, endast dåliga ägare. Det där är bullshit. Det finns kanske inte dåliga hundraser, men det finns absolut hundar som är farliga oavsett ägare. Warlock-avlade blandrasen Castro med pitbulls och amstaffs längre bak i lederna var en sån. Pitbullen Warlock är också ett exempel på en sån hund. Samma sak med världens genom tiderna kändaste pitbulls Bullyson och Chinaman, det var inga hundar man kunde "uppfostra" till att bli snälla direkt...

Genetiken är grunden för allt, sen kommer uppfostran och sånt, men med trasiga genetiska förutsättningar är hunden redan körd.

_Larre_
2005-07-30, 13:24
För det första är ju ingen terrier någon bra nybörjarhund, än mindre en jack russel. Sen är rottweiler inte heller någon bra nybörjarhund, även fast vissa tror det. Rottweiler är vakthund, alla vakthundar är svåra att ha som "familjehund".

Rottweiler kräver enormt mycket på ägaren, så de är svåra om du inte har erfarenhet.

Bra val för nybörjare är ju de lite "tråkigare" raserna, som labbe eller golden.

En hund jag fått upp ögonen för nu på senare tid är Welsh corgi, vallhund. Otroligt livliga och tillgivna. Men kräver en del där med.

Köp en stor hundbok med stort urval och kolla igenom flera ggr. Rottweiler bör du tänka dig för riktigt, riktigt noga innan du köper.

Lycka till!

Trance
2005-07-30, 13:24
En sån här skulle jag vilja ha, så jäkla fina.
Siberian Husky (http://www.husky.brenna.pl/images/foto2/husky21.jpg)

De är fina. Men som tolkia sade, slädhundar är grymt hårda. De kräver väldigt mycket och har ofta extrem jaktinstinkt. Nog en av de svåraste hundarna att ha tror jag.

*Flash*
2005-07-30, 13:36
De är fina. Men som tolkia sade, slädhundar är grymt hårda. De kräver väldigt mycket och har ofta extrem jaktinstinkt. Nog en av de svåraste hundarna att ha tror jag.
Klarar jag av att få en 600 kgs häst att lyda mig så är nog inte en hund som väger en tiondel så mycket särskilt svår att få pli på heller ;)

Är ju inte så dum i huvudet att jag skulle skaffa en sån hund om jag inte hade tid med den men om man har det kan dom bli riktigt fina och snälla hundar.

_Larre_
2005-07-30, 13:38
Klarar jag av att få en 600 kgs häst att lyda mig så är nog inte en hund som väger en tiondel så mycket särskilt svår att få pli på heller ;)

Är ju inte så dum i huvudet att jag skulle skaffa en sån hund om jag inte hade tid med den men om man har det kan dom bli riktigt fina och snälla hundar.

Härligt resonemang där..

Men såg du inte Lasse Åberg igår? Enligt honom är hästar dumma i huvudet, världens näst dummaste djur, efter ostronet. HAHA, lite roligt...

spacedog
2005-07-30, 13:39
Skitsnack det där. Vadå det finns inga dåliga hundraser, endast dåliga ägare. Det där är bullshit. Det finns kanske inte dåliga hundraser, men det finns absolut hundar som är farliga oavsett ägare.

Du inser själv hur fel det blev där, eller hur? :booty:

*Flash*
2005-07-30, 13:48
Härligt resonemang där..

Men såg du inte Lasse Åberg igår? Enligt honom är hästar dumma i huvudet, världens näst dummaste djur, efter ostronet. HAHA, lite roligt...
Notera smileyn.

Nej jag såg inte Lasse Å igår, håller för övrigt inte med om att hästar skulle vara extemt dumma.
Men jag förväntar mig knappast att ickehästmänniskor skulle hålla med mig, dom har ju dessutom inte fått träffa någon av mina pollar.

mini
2005-07-30, 14:32
Flash, det går inte att jämföra uppfostran av hästar och av hundar. I detta fall har storleken ingen betydelse.

*Flash*
2005-07-30, 14:34
Flash, det går inte att jämföra uppfostran av hästar och av hundar. I detta fall har storleken ingen betydelse.
Ni kan inte se smileys eller?

För övrigt finns det folk som tillämpar liknande metoder för att få hundarna att lyda som vissa kända hästmänniskor använder på hästar.

mini
2005-07-30, 14:39
Ni kan inte se smileys eller?

För övrigt finns det folk som tillämpar liknande metoder för att få hundarna att lyda som vissa kända hästmänniskor använder på hästar.

Jag tror inte du skojade. Jag är övertygad om att du tror att du klarar en husky och att du är djurmänniska för att du har häst.
Du kan ändå inte jämföra NH med hundträning. Samma principer på olika arter blir inte samma sak. Jag skulle inte tro att jag kunde träna delfiner bara för att jag kan klickerträna.

Jax
2005-07-30, 16:36
En sån här skulle jag vilja ha, så jäkla fina.
Siberian Husky (http://www.husky.brenna.pl/images/foto2/husky21.jpg)
Jag också, helst en blåögd.
Ska vi flytta ihop och skaffa en?

*Flash*
2005-07-30, 16:36
Jag tror inte du skojade. Jag är övertygad om att du tror att du klarar en husky och att du är djurmänniska för att du har häst.
Du kan ändå inte jämföra NH med hundträning. Samma principer på olika arter blir inte samma sak. Jag skulle inte tro att jag kunde träna delfiner bara för att jag kan klickerträna.
Det är inte direkt så att jag skulle skaffa en hund utan att ta reda på mer om hur man bör uppfostra den, det verkar vara som att be om problem.

Men visst tror inte jag skulle ha så stora problem med att klara av en hund, har fått olydiga hundar som inte ägarna själva klarat av att lyda mig (när jag behandlat dom som hästar) och jag har noll hundvana sen innan.

Jag snackar inte riktigt om NH nu heller utan om dom som VERKLIGEN lär sig prata med hästar på deras språk.
Visst det är olika arter men båda djuren är flockdjur från början och vi människor kan således vara högre i rang eller inte, ens eget val.

Kul att försöka förlöjliga människor eller? Fortsätt du för jag tar inte åt mig.

Jax: :thumbup:

Grisen
2005-07-30, 16:55
En hund jag fått upp ögonen för nu på senare tid är Welsh corgi, vallhund. Otroligt livliga och tillgivna. Men kräver en del där med.

Är du seriös?
http://www.foxllyn.com/connor1.jpg

s_himself
2005-07-30, 17:07
Rhodesian ridgeback (rhodesia= afrika)

jo dom har som en liten tuppkam som går efter ryggen.


precis. som på sista bilden efter alla lejon, den som ligger ner.. så va den fast lite ljusare i pälsen :) fin hund! fast den skulle nosa mig på pungen hela tiden tillslut gick den mellan benen så jag stod gränsle över den och där ville han stå medans jag prata med ägaren :D

HenrY
2005-07-30, 17:26
Va inte rädda för att gå offtopiv litegranna, tråden va också till bara för att snacka hund-skit!:D

Jaha, vissa tycker inte att man ska skaffa vare sig en Jack Russel eller Rottweiler som första hund?
Om jag nu förstått det rätt. Men men, jag fortsätter o läsa på om raserna, det är intressant!
Är det någon som vet några bra hundsidor, där man kan läsa om raser o dylikt?

Edit: ni som har Rottweilers får gärna skriva ner hur ni har upplevt det med uppfostran oså!

Leon
2005-07-30, 17:30
Rottweiler vakthund? :laugh:
Rottweilern är en BRUKSHUND! Beroende på vilka linjer du har och väljer att avla på är det som avgör om det blir en hund som kräver lite mer av dig som ägare. Tyvärr har vi idag flera uppfödare som försöker avla fram en rottweiler i labbe kostym, vilket gör att det finns många rottisar som inte går att arbeta med. Det är meningen att det dels ska bli lättare att placera ut hunden och att den passar bättre till hundutställning! Ok till viss del är jag överrens och tycker att det är bra att den fått bättre rykte än förut men det är inte kul att ha en som tycker att det värsta hon vet är att röra på sig! ;) Jag har ju både och i mina linjer och hoppas på en bra balans. Jag tycker att man kan ha en rottis som första hund men att det är att föredra en tik pga att dom ofta är lite lugnare i sitt ego.Hanarna vill hela tiden visa sig och mäta sig. En rottis kräver en konsekvent och kärleksfull hand och det är viktigt att man börjar med en gång man får hem valpen!Du får gärna skicka pm om det är nått du undrar över! :)
Här är en bild på en av mina småttingar här hemma, två veckor gammal på bilden!

Lycka till![/QUOTE]

_Larre_
2005-07-30, 17:33
Är du seriös?
http://www.foxllyn.com/connor1.jpg


Ja, låt dig inte luras av storleken.

_Larre_
2005-07-30, 17:36
Rottweiler vakthund? :laugh:
Rottweilern är en BRUKSHUND! Beroende på vilka linjer du har och väljer att avla på är det som avgör om det blir en hund som kräver lite mer av dig som ägare. Tyvärr har vi idag flera uppfödare som försöker avla fram en rottweiler i labbe kostym, vilket gör att det finns många rottisar som inte går att arbeta med. Det är meningen att det dels ska bli lättare att placera ut hunden och att den passar bättre till hundutställning! Ok till viss del är jag överrens och tycker att det är bra att den fått bättre rykte än förut men det är inte kul att ha en som tycker att det värsta hon vet är att röra på sig! ;) Jag har ju både och i mina linjer och hoppas på en bra balans. Jag tycker att man kan ha en rottis som första hund men att det är att föredra en tik pga att dom ofta är lite lugnare i sitt ego.Hanarna vill hela tiden visa sig och mäta sig. En rottis kräver en konsekvent och kärleksfull hand och det är viktigt att man börjar med en gång man får hem valpen!Du får gärna skicka pm om det är nått du undrar över! :)
Här är en bild på en av mina småttingar här hemma, två veckor gammal på bilden!

Lycka till![/QUOTE]

Först garvar du åt vakthund och sen säger du "beroende på vilka linjer", dubbelmoralen lever i allra högsta grad. Och vaktet finns i de flesta av rottweiler, oavsett blodlinjer. Men med rätt ägare kan det bli en riktigt trevlig hund.

Trance
2005-07-30, 17:37
Va inte rädda för att gå offtopiv litegranna, tråden va också till bara för att snacka hund-skit!:D

Jaha, vissa tycker inte att man ska skaffa vare sig en Jack Russel eller Rottweiler som första hund?
Om jag nu förstått det rätt. Men men, jag fortsätter o läsa på om raserna, det är intressant!
Är det någon som vet några bra hundsidor, där man kan läsa om raser o dylikt?

Edit: ni som har Rottweilers får gärna skriva ner hur ni har upplevt det med uppfostran oså!

Klart man kan skaffa en rottweiler som första hund. Alla raser kan vara en första hund. Men man skall skaffa en hund som speglar ens intresse, förmåga och tid.

Lite som om man vill ha stora ben. Man kan börja med benpress som är en lättare övning eller så kan man göra rumänska omvända flip-flops som säkert är en jättesvår övning. Man kan göra båda som nybörjare men ena är ju bra mycket lättare och den andra kräver nog rätt mycket studier, tid och tålamod innan man får in den.

www.vovve.net finns en del att läsa.

Leon
2005-07-30, 17:44
Först garvar du åt vakthund och sen säger du "beroende på vilka linjer", dubbelmoralen lever i allra högsta grad. Och vaktet finns i de flesta av rottweiler, oavsett blodlinjer. Men med rätt ägare kan det bli en riktigt trevlig hund.[/QUOTE]


Jag skrattar därför att jag kan inte hitta Rottweilern under nån indelning av raser hos SKK som går under vakthundar!!!! ;)

HenrY
2005-07-30, 17:44
Rottweiler vakthund? :laugh:
Rottweilern är en BRUKSHUND! Beroende på vilka linjer du har och väljer att avla på är det som avgör om det blir en hund som kräver lite mer av dig som ägare. Tyvärr har vi idag flera uppfödare som försöker avla fram en rottweiler i labbe kostym, vilket gör att det finns många rottisar som inte går att arbeta med. Det är meningen att det dels ska bli lättare att placera ut hunden och att den passar bättre till hundutställning! Ok till viss del är jag överrens och tycker att det är bra att den fått bättre rykte än förut men det är inte kul att ha en som tycker att det värsta hon vet är att röra på sig! ;) Jag har ju både och i mina linjer och hoppas på en bra balans. Jag tycker att man kan ha en rottis som första hund men att det är att föredra en tik pga att dom ofta är lite lugnare i sitt ego.Hanarna vill hela tiden visa sig och mäta sig. En rottis kräver en konsekvent och kärleksfull hand och det är viktigt att man börjar med en gång man får hem valpen!Du får gärna skicka pm om det är nått du undrar över! :)
Här är en bild på en av mina småttingar här hemma, två veckor gammal på bilden!

Lycka till!

Damn, dom är inte nådigt söta när dom är sådär små! :)
Mm, jag har läst om att tikarna ska vara lite lugnare än hanarna. Så det är nog ett bra tips om jag skulle skaffa en Rottis.
Tycker de verkar vara jätte fina hundar! Även bra som första hund, även då vissa här inte verkar tycka det.

_Larre_
2005-07-30, 18:33
Först garvar du åt vakthund och sen säger du "beroende på vilka linjer", dubbelmoralen lever i allra högsta grad. Och vaktet finns i de flesta av rottweiler, oavsett blodlinjer. Men med rätt ägare kan det bli en riktigt trevlig hund.


Jag skrattar därför att jag kan inte hitta Rottweilern under nån indelning av raser hos SKK som går under vakthundar!!!! ;)[/QUOTE]

Om du tycker det är konstigt måste jag skratta åt dig. Dom fanns här i skk: "Grupp 2 Schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar". Om du sen tycker det är en grupp som inte är vakt så betvivlar jag dina kunskaper om hundar starkt. Alla hundar har vakt i sig, men vissa är det mer präglat i, som olika blodslinjer.
Sen så vet jag om att militären tränat fram dem som vakthund bl.a så det är vakt i allra högsta grad.

TCOG
2005-07-30, 18:38
har också funderat på att skaffa, men jag vil ha en liten hund & den ska inte bli för stor. pallar inte med stor hund....

sen ska de vara LÄTTA ATT TA HAND OM....men sen är jag osäker om jag har tid med en hund...

Bolio
2005-07-30, 18:39
Larre och Trance har rätt här. Rottweilern är en vakthundsras (man kan vara vakthund och brukshund samtidigt, det ena utesluter inte det andra). Jag skaffade en "pitbull" (givetvis inte renrasig, kunde inte sånt då) som förstahund. Och det är inte alls särskilt svårt. Vill du verkligen skaffa en hundras du egentligen inte tycker om och ha den i 12 år fastän det egentligen inte är den hundrasen du är ute efter?

Ett gott tips är att du lär känna så många Rottweilers som möjligt innan du skaffar en egen. Sedan lär du känna några duktiga och pålitliga uppfödare som får hjälpa dig att välja ut en bra hund. Rottweiler har fått oförtjänt dåligt rykte i media. Den svenska Rottweiler"stammen" är faktiskt rätt vek och inte alls så skarp som man kan tro.

Bolio
2005-07-30, 18:40
har också funderat på att skaffa, men jag vil ha en liten hund & den ska inte bli för stor. pallar inte med stor hund....

sen ska de vara LÄTTA ATT TA HAND OM....men sen är jag osäker om jag har tid med en hund...

Pitbull kanske? :D

Krampus
2005-07-30, 19:17
Som vanligt yttrar sig folk vars farmor hade en Tax 1984 om hur raser ska vara, är, och hur de bör vara.

Det finns ngt som kallas rasstandard.
Det är ett mått uppsat av en kommité av "speciallister" på vilka mått, vilken färg, hur bettet ska vara, hur hunden ska vara psykiskt osv..
När dommare bedömmer hundar på utställningar så är det hunden som är närmast rasstandard som ska vinna.
Nu är det inte så i verkligheten att alla hundar uppfyller de krav som ställs, utan det avlas på allt möjligt skit, både privat och på kennlar..
Detta leder ibland till missbildningar och försvagningar i rasen, då privata skiter i att tex röntga avelshundens leder.
Att säga att en ras ÄR på ett speciellt sätt är att säga att alla Danskar är på samma sätt.. Visst finns det gemensamma drag (de dricker öl :D )
men hundar är lika mkt individer som vi. Precis som med människor så styr både arv och miljö.

Kolla in på dessa länkar om de raser du tycker verka intressanta. Glöm inte att rasstandarden är ett önskemått....

Svenska (http://vovve.net/Rasstandarder/)


Större register på Engelska (http://www.fci.be/home.asp?lang=en)

Leon
2005-07-30, 19:17
Larre och Trance har rätt här. Rottweilern är en vakthundsras (man kan vara vakthund och brukshund samtidigt, det ena utesluter inte det andra). Jag skaffade en "pitbull" (givetvis inte renrasig, kunde inte sånt då) som förstahund. Och det är inte alls särskilt svårt. Vill du verkligen skaffa en hundras du egentligen inte tycker om och ha den i 12 år fastän det egentligen inte är den hundrasen du är ute efter?

Ett gott tips är att du lär känna så många Rottweilers som möjligt innan du skaffar en egen. Sedan lär du känna några duktiga och pålitliga uppfödare som får hjälpa dig att välja ut en bra hund. Rottweiler har fått oförtjänt dåligt rykte i media. Den svenska Rottweiler"stammen" är faktiskt rätt vek och inte alls så skarp som man kan tro.


Har aldrig påstått att det inte skulle vara vaktinstinkt i Rottweilern, det är en brukshund med vaktinstinkter! Det är ju tex inte som en Maremma som avlats fram enbart föra att vakta får mot björn, varg och tjuvar!

Bolio
2005-07-30, 19:22
Har aldrig påstått attd et inte skulle vara vakt i den men det är en brukshund!!!

Vad skiljer en brukshund från en vakthund då? Vakthundar är en sorts brukshundar. "Brukshund" = hund som jobbar. Vakthundar är hundar som jobbar med att vakta...

Leon
2005-07-30, 19:25
Vad skiljer en brukshund från en vakthund då? Vakthundar är en sorts brukshundar. "Brukshund" = hund som jobbar. Vakthundar är hundar som jobbar med att vakta...

ändrade mitt inlägg lite, se ovan vännen!

Trance
2005-07-30, 19:26
Som vanligt yttrar sig folk vars farmor hade en Tax 1984 om hur raser ska vara, är, och hur de bör vara.

Det finns ngt som kallas rasstandard.
Det är ett mått uppsat av en kommité av "speciallister" på vilka mått, vilken färg, hur bettet ska vara, hur hunden ska vara psykiskt osv..
När dommare bedömmer hundar på utställningar så är det hunden som är närmast rasstandard som ska vinna.
Nu är det inte så i verkligheten att alla hundar uppfyller de krav som ställs, utan det avlas på allt möjligt skit, både privat och på kennlar..
Detta leder ibland till missbildningar och försvagningar i rasen, då privata skiter i att tex röntga avelshundens leder.
Att säga att en ras ÄR på ett speciellt sätt är att säga att alla Danskar är på samma sätt.. Visst finns det gemensamma drag (de dricker öl :D )
men hundar är lika mkt individer som vi. Precis som med människor så styr både arv och miljö.

Kolla in på dessa länkar om de raser du tycker verka intressanta. Glöm inte att rasstandarden är ett önskemått....

Svenska (http://vovve.net/Rasstandarder/)


Större register på Engelska (http://www.fci.be/home.asp?lang=en)

Ja det är klart att de är individer. Kan man bara se på mina föräldrars hundar av samma ras. En är grymt mesig och kelsjuk och den andra är helt tvärt om. Men att olika raser har olika temprament är faktiskt rätt sant, speciellt i extrema fall t.ex. slädhunden som pratades om innan och en golden.

Krampus
2005-07-30, 19:27
Så...
ROTTWEILER RAS-STANDARD. (http://vovve.net/Rasstandarder/2/Rottweiler.html)

Har ni inte ägt minst två eller varit aktiva inom ngt förbund, tycker jag att ni bör backa upp era påståenden med källor.



Skilj på:

"Vakt hund" dagligt tal.. Hunden vaktar huset.
"Bevakningshund" Utbildad tjäntehund.

Rottweiler kan mkt lätt utbildas till tjänstehund för väktare, hemvärnet eller flygvapnet. Svårare som polishund.
Jag har haft en som var uppkörd bevakningshund i flygvapnet.

Krampus
2005-07-30, 19:29
Ja det är klart att de är individer. Kan man bara se på mina föräldrars hundar av samma ras. En är grymt mesig och kelsjuk och den andra är helt tvärt om. Men att olika raser har olika temprament är faktiskt rätt sant, speciellt i extrema fall t.ex. slädhunden som pratades om innan och en golden.

Egenskaper och temperamet är två skillda saker, även om temperamentet kan vara en del av hundens egenskap.. är du med? ;)

Leon
2005-07-30, 19:29
Så...
ROTTWEILER RAS-STANDARD. (http://vovve.net/Rasstandarder/2/Rottweiler.html)

Har ni inte ägt minst två eller varit aktiva inom ngt förbund, tycker jag att ni bör backa upp era påståenden med källor.



Skilj på:

"Vakt hund" dagligt tal.. Hunden vaktar huset.
"Bevakningshund" Utbildad tjäntehund.

Rottweiler kan mkt lätt utbildas till tjänstehund för väktare, hemvärnet eller flygvapnet. Svårare som polishund.
Jag har haft en som var uppkörd bevakningshund i flygvapnet.


Tack! :thumbup: Har själv Rottisen Such,korad tjh Åviks Epsylon, Tjänstehund i hemvärnet!

Krampus
2005-07-30, 19:31
Tack! :thumbup: Har själv en Tjänstehund i hemvärnet!

:)


Nu ska jag röra om i grytan och påstå att Chihuahua är en mkt bra vakthund!! :D

Leon
2005-07-30, 19:35
Du kan ju komma förbi och ta med dina rottisar om du är här nere.Så ska du få se på mina fem vuxna och sju valpar :D

Krampus
2005-07-30, 19:45
Du kan ju komma förbi och ta med dina rottisar om du är här nere.Så ska du få se på mina fem vuxna och sju valpar :D


Oj! En hel armé!!
Hehe. En Rottis och en wannabe-rottis har jag just nu iaf...
:)

HenrY
2005-07-31, 14:08
lite uppdate.
Jag har hittat en kennel i Norrtälje (där jag bor;)) som jag hoppas kunna besöka. De har väntar förövrigt en kull i November, leveransklara i slutet av januari.

jag undrar vad ni anser om blandraser? jag har läst påståenden om att blandraser skulle bli lättare sjuka osv. Men även många som säger emot detta påstående. Vilket uppfattning har ni?

Edit: Jag är förövrigt inte intresserad av någon utställning av hunden.

Bolio
2005-07-31, 14:12
lite uppdate.
Jag har hittat en kennel i Norrtälje (där jag bor;)) som jag hoppas kunna besöka. De har väntar förövrigt en kull i November, leveransklara i slutet av januari.

jag undrar vad ni anser om blandraser? jag har läst påståenden om att blandraser skulle bli lättare sjuka osv. Men även många som säger emot detta påstående. Vilket uppfattning har ni?

Blandraser löper oftast mindre risk att bli sjuka (notera OFTAST) pga genvariationen. Men jag råder dig starkt att inte skaffa en blandis. Fråga dig själv alltid vad syftet bakom en viss avel är. Det finns nästan aldrig något vettigt syfte bakom blandisavel...

Tolkia
2005-07-31, 14:16
Jag tycker oftare man hör att blandraser skulle vara betydligt sundare än sönderavlade renrasiga hundar än tvärtom. Det är förmodligen sant i vissa fall och osant i andra, beroende på vad man har att jämföra med - olika raser har olika många defekter, olika många "problemområden" etc. (exempel: Schäfer - höfter, St. Bernhardshund - höfter, ögon, Små terriers - tänder), och olika uppfödare har olika rymligt samvete när det gäller vilket material man kan avla på och inte. Vänder man sig till en seriös uppfödare bör man dock ha goda odds att få en frisk och sund hund. Visst är det nyttigt med "blodblandning" (raser med liten avelbas tenderar att få mer problem än raser med en större), men det är ingen garanti för en sund hund; det kan ju lika gärna vara en korsning mellan två defekta individer av olika raser som mellan två kärnfriska.

mini
2005-07-31, 14:38
Framför allt får du problem om det visar sig att du vill tävla med din hund. Ska du skaffa en brukhund är tävling ett kul mål att ha. Du har även mycket större chans att få en kunnig och seriös uppfödare till vem du kan vända dig med frågor och få hjälp av.

Jag vet inte om blandisar egentligen är så mycket friskare. Förmodligen ser man inte höftproblem och liknande för att de flesta blandisägare inte röntgar sina hundar, och i stor utsträckning inte heller brukar sina hundar på sådant ansträngande sätt att defekter syns. Kanske kan man dra det så långt som att blandisägare generellt är mer okunniga än renrasägare är och inte ser symptom alternativt inte åker till veterinären i samma utsträckning som renrasägare? Observera att detta bara är vilda spekulationer och grova generaliseringar.

Jense
2006-12-07, 22:49
Har precis köpt en doberman. :D

Angel
2006-12-07, 22:50
själv tänkte ja skaffa katt...

Tricklev
2006-12-07, 22:52
"Skaffa hund!"

Okey, en PUG.

Herkulez
2006-12-07, 22:57
Har precis köpt en doberman. :D

jäääså, ålder kön linjer stamtavla namn etc? kul föresten posta lite bilder =)

Jense
2006-12-08, 05:48
jäääså, ålder kön linjer stamtavla namn etc? kul föresten posta lite bilder =)



8 månader 75% doberman 25% labbe, står dock doberman i papprena, skumt. tik.

tar över hunden från ivägflyttande familj, hunden är helt svart, riktigt knallsvart, och ser ut som en doberman. får hunden idag klockan 10, bilder kommer förhoppningsvis efter helgen =)

babbett
2006-12-08, 13:56
8 månader 75% doberman 25% labbe, står dock doberman i papprena, skumt. tik.

tar över hunden från ivägflyttande familj, hunden är helt svart, riktigt knallsvart, och ser ut som en doberman. får hunden idag klockan 10, bilder kommer förhoppningsvis efter helgen =)

Grattis, quenta costa?

sp33dy
2006-12-08, 14:18
Mitt enda tips är att tänka till några extra gånger innan. Speciellt om du tänker skaffa en brukshund, är du medveten som det medföljer? Hämtade hem min rottisvalp förra veckan, 9v nu; http://bergstrom.info/~sorcerer/Xtrema/

Lasse Kongo
2006-12-08, 14:33
Både jag och min sambo vill ha en råtta, men det går inte just nu =/

Får bli i framtiden, jag vill gärna döpa hunden efter ngt prepp, testo hade jag tänkt, men det får jag inte, har dock fått tillstånd att döpa hunden efter en byggare, säger dock inte vem mihaha

hahavaffan
2006-12-08, 14:50
Labrador och Golden Retriever har jag erfarenhet av... sjukt härliga hundar! Snälla som fan och mjuka på insidan.

Jense
2006-12-08, 14:53
hunden beter sig SKITskumt bet efter mig när jag kom hem så vi får lämna tillbaka den

Mental
2006-12-08, 14:56
hunden beter sig SKITskumt bet efter mig när jag kom hem så vi får lämna tillbaka den

Den utmanar dig om ledarskapet, du är ju inte den natrulige chefen utan måste vinna din rang antar jag?

Jense
2006-12-08, 14:59
Den utmanar dig om ledarskapet, du är ju inte den natrulige chefen utan måste vinna din rang antar jag?



jaja jag pallar inte sånt tjaffs, inte när den hugger efter mig. finns ingen chans i hela världen

pragmatist
2006-12-08, 15:05
Jag vill ha en hund med lite rock n' roll i som inte är någon mes, ser cool ut men som inte är någon brukshund som man måste sysselsätta sex timmar om dagen för att den inte ska bli knäpp. Glad, gosig och snäll mot barn stort plus.

Några förslag? Jag funderade på Staffordshire bullterrier men är öppen för andra förslag.

Mental
2006-12-08, 15:06
jaja jag pallar inte sånt tjaffs, inte när den hugger efter mig. finns ingen chans i hela världen

Synd, för det är ett natrulig beteende, i och med att du inte tillhör flocken och bara dyker upp och hävdar att du är högre i rang så är det naturligt för hunden att sätta sig emot, jag skulle försöka jobba med hunden och visa vem som är chef, för de blir ofta mycket fina hundar så fort rangordningen är etablerad (Med dig som oifrågasatt chef)

Jense
2006-12-08, 15:08
Synd, för det är ett natrulig beteende, i och med att du inte tillhör flocken och bara dyker upp och hävdar att du är högre i rang så är det naturligt för hunden att sätta sig emot, jag skulle försöka jobba med hunden och visa vem som är chef, för de blir ofta mycket fina hundar så fort rangordningen är etablerad (Med dig som oifrågasatt chef)



men att bita så det ekar i käkarna vid 8 månader är sjukligt beteende.

Yes
2006-12-08, 15:10
Men det är väl bara att säga ifrån?

Mental
2006-12-08, 15:10
men att bita så det ekar i käkarna vid 8 månader är sjukligt beteende.

Det tycker jag inte, hunden är helt skilld från sin flock, det måste vara otroligt stressande för en så ung hund. Men om du känner att du inte kan hantera den så ska du självklart lämna tillbaka den, hade du haft den från valp tror jag inte det hade varit något problem. Men att komma in som ny är svårt. Det kräver en massa tid och diciplin och fasthet, inget jag skulle ge mig på.

babbett
2006-12-08, 15:14
Synd, för det är ett natrulig beteende, i och med att du inte tillhör flocken och bara dyker upp och hävdar att du är högre i rang så är det naturligt för hunden att sätta sig emot, jag skulle försöka jobba med hunden och visa vem som är chef, för de blir ofta mycket fina hundar så fort rangordningen är etablerad (Med dig som oifrågasatt chef)

Nej, det är INTE naturligt för an hund att bita människor! Och jag förstår om Jense vill återlämna hunden, det finns massa bra hundar...varför ta en dålig? Sen finns det många som lyckats få en bra hund utav en dålig, fast det kräver enorma mängder av tålamod, kunnskap och tid!

Edit: har själv haft hund i 17 år, varav 3 omplasseringar och ingen av dom har bitit mig bara för att dom bytt flock!

Mental
2006-12-08, 15:22
Nej, det är INTE naturligt för an hund att bita människor! Och jag förstår om Jense vill återlämna hunden, det finns massa bra hundar...varför ta en dålig? Sen finns det många som lyckats få en bra hund utav en dålig, fast det kräver enorma mängder av tålamod, kunnskap och tid!

Edit: har själv haft hund i 17 år, varav 3 omplasseringar och ingen av dom har bitit mig bara för att dom bytt flock!

Ja som sagt, jag förstår att man inte har tid och ork att ta hand om en hund med dåliga beteenden. Jag har varit med vid omplaceringar där en annars snäll och go hund har blivit orolig och agressiv som nyanländ, och tillochmed bitits, och de fogade sig mycket snabbt efter ett par omkullägningar och maktmarkeringar mot dem. Men alla individer är olika och måste tas på olika sätt.
Och det ÄR ett jävla jobb.

Lasse Kongo
2006-12-08, 15:22
Blir ju inte direkt förvånad att den hugger efter Jense, luktar väl korv o den blir hungrig?

babbett
2006-12-08, 15:32
Ja som sagt, jag förstår att man inte har tid och ork att ta hand om en hund med dåliga beteenden. Jag har varit med vid omplaceringar där en annars snäll och go hund har blivit orolig och agressiv som nyanländ, och tillochmed bitits, och de fogade sig mycket snabbt efter ett par omkullägningar och maktmarkeringar mot dem. Men alla individer är olika och måste tas på olika sätt.
Och det ÄR ett jävla jobb.



Jag gjorde bort mig rejält själv en gång.....hade en krävande bruksras och tyckte synd om henne sedan jag inte hann med. Hon förtjänade något bättre tyckte jag. Så jag sålde henne till ett bevakningsbolag där hon fick bo med sin förare....senare skaffade jag en "familjhund"...omplassering. Fan vilket jobb, gissa om jag ångrade mitt "byte". Hade ju en superhund innan...som krävde rätt mycket fast på ett bra sätt. Sen fick jag en problemhund som bara var skit *screwy*

HenrY
2006-12-08, 16:34
För att uppdatera för min del så har det inte blivit någon hund!:( Inte tillräckligt med tid helt enkelt...
Har dock bestämt ett namn till min hund (I framtiden kommer jag helt klart någon gång skaffa hund) Den ska heta Dime:) Till minne av Dimebag såklart! + Att det låter rätt tufft!

Jense: Ger du inte upp lite för fort? Menar, det krävs ju lite disciplin träning oså för att få hunden att veta sin plats?

Mental
2006-12-08, 16:44
Den ska heta Dime:)

http://www.gb.se/raw/images/17686_Daimstrutstor.gif

Dime?

sp33dy
2006-12-08, 19:04
För att uppdatera för min del så har det inte blivit någon hund!:( Inte tillräckligt med tid helt enkelt...
plats?

Låter som ett klokt och moget beslut :thumbup:

Gpajpen
2006-12-08, 19:15
inte så vanliga tips;

tips1 jag har är att du lär hunden relativt tidigt vem som matar vem.
om du har det fixat så kan du lära dom flesta hundraser i princip vad som helst i hundväg.

tips2 är att försök att inte låta hunden leka med t.ex en bråkig 7åring som slår den eller kanske behandlar den illa på något sätt (bara exempel) vanligt är att hunden i framtiden kommer att hysa agg för småbarn. du fattar principen

har bra erfarenhet av schäfrar men tror inte det är så himla annorlunda gentemot andra hundraser.

Emselie
2006-12-08, 19:21
Jag vill ha en hund med lite rock n' roll i som inte är någon mes, ser cool ut men som inte är någon brukshund som man måste sysselsätta sex timmar om dagen för att den inte ska bli knäpp. Glad, gosig och snäll mot barn stort plus.

Några förslag? Jag funderade på Staffordshire bullterrier men är öppen för andra förslag.

Har själv haft en Amstaff och jag kan säga dig att det är MYCKET vilja i en sådan hund! Man måste vara väldigt bestämd och konsekvent från dag 1 annars blir det lätt att det blir hunden som är ute och promenerar ägaren och inte tvärtom.
Min hund blev som en spänd fjäder om han inte fick riklig motion varje dag och sysselsättning varje dag. Det är smarta hundar som kräver mycket aktivitet.

För övrigt är de väldigt tillgivna och gosiga.

Är du kunnig, bestämd och har gott om tid och framförallt gott om energi är rasen att rekomendera, annars är att satsa på en lite "lättare" ras är mitt råd!
En tik är nog något lättare generellt, min hanhund förändrades en del till det sämre när han blev könsmogen.

Emselie
2006-12-08, 19:24
men att bita så det ekar i käkarna vid 8 månader är sjukligt beteende.

Nu vet jag ju inte hur det hela gick till men en hund kan ju hugga av rädsla, kanske blivit mycket för den med flytt och så...

kharon
2006-12-08, 20:28
Jag skulle vilja ha en såna här knasig liten krabat!
http://www.dog-breeds-explained.info/images/pug.jpg

mops!

heraso
2006-12-08, 22:29
Har man kraft, tid och ork är boxer en fantastisk ras.:thumbup:

Jense
2006-12-09, 16:21
Jag skulle vilja ha en såna här knasig liten krabat!
http://www.dog-breeds-explained.info/images/pug.jpg

mops!



damphund! men ganska trevlig

Yes
2006-12-09, 17:03
Brorsan och hans tjej blev sugna på att skaffa en liten rottis tillsammans, så här är senaste tillskottet i familjen:
http://i12.tinypic.com/47nh1uc.jpg

Jag har döpt honom till Golge, men jag är visst ensam om att tycka det namnet är bra. Hursomhelst är lille Golge en fantastisk liten hund. Helt annorlunda från den andra hunden. Märks redan att han är "tuffare" och mer skärpt. Han är mer kattlik på något sätt... kan bero på att han låter nästan som en katt när han angriper mina fötter... :)

babbett
2006-12-09, 17:06
Helt annorlunda från den andra hunden. Märks redan att han är "tuffare" och mer skärpt.


Vad var "den andre hunden" för ras?

Yes
2006-12-09, 17:13
Vad var "den andre hunden" för ras?
Lite av varje... :D
Mest labrador och golden retriever.

Inte för att säga att den andre hunden är dum, han är otroligt nyfiken på precis allt, men det märks att han är mycket mildare och fogligare. Lille Golge uppvisar redan en väldigt stark vilja. Tror det kommer bli en fantastisk hund när han blivit äldre och fått träning. :)

Yes
2006-12-09, 17:44
Gammal bild på lille Roy... han är också hälften robot, tänkt att hjälpa mig ta över världen.
http://i10.tinypic.com/441m29x.jpg

yaska
2008-06-29, 17:01
Är sjukt valpsjuk just nu.. Är helt förälskad i Bullterriers, men har hört att de kan vara rätt egensinniga. Är det någon på detta forum som har en liten ängel som kan berätta för mig hur det är att ha Bullterrier? (Vet att det skiljer sig från hund till hund). *cupid*

JockeKillen
2008-06-30, 00:15
Joo det är en fundering som jag också haft.
Eftersom absolut inte alla rottisar är aggresiva så måste det ha något med hur man uppfostrar hunden!

själv har jag en rottweiler tik som är så långt ifrån aggresiv man kan komma, visst hon kan vara tjurskallig och hon vaktar huset och våran sommarstuga rätt duktigt eller ja, är hon inomhus så vatkar hon och när hon är ute i stugan så får inte ens fåglarna landa på gården. När man är inomhus markerar hon dock bara att det är någon som kommer utifall personen inte har uppfört sig "skumt" i hennes mening.

I övrgit så älskar hon människor och andra hundar och är glad mot allt och alla hon träffar.

Dock så är det väl så med rottweilers att dom har lätt för att få dåliga leder? Vi fick nyss veta att min vovve har "U" klassade höftleder vilket innebär att hon kan bli begränsad i vissa saker och man måste vidta förebyggande åtgärder så att det inte börjar smärta.


Sen kan man ju inte ha skrivit så här mycket utan att lägga upp en bild.
http://img529.imageshack.us/img529/6682/dsc01511fv3.jpg (http://imageshack.us)
http://img529.imageshack.us/img529/6682/dsc01511fv3.20be423518.jpg (http://g.imageshack.us/g.php?h=529&i=dsc01511fv3.jpg)

JockeKillen
2008-06-30, 00:42
kändes ju dock inte som att mitt inlägg var särskilt nödvändigt när jag såg att det var för 2 år sen han funderade.

HenrY
2008-06-30, 10:08
kändes ju dock inte som att mitt inlägg var särskilt nödvändigt när jag såg att det var för 2 år sen han funderade.

Fortfarande intressant!:) Någon gång kommer jag ju skaffa hund, säkerligen Rottweiler då med. Dock inte nu!

JockeKillen
2008-07-01, 02:09
haha härligt det iaf då, rottweilers är underbara om de får vettiga ägare och möjligheten att träffa andra hundar tidigt.

Jazen
2008-07-02, 05:32
Jag är bra sugen på att köpa en chiaua (stavning) har en längre tid kollat på just den rasen. Min kompis har en som jag blev störtkär i....skiter fullständigt om folk som säger att det inte är en hund, jada jada jada....