handdator

Visa fullständig version : Pulsklocka?


PyToN
2005-07-29, 12:34
Funderar på att köpa en pulsklocka för att lätt kunna ta tid och mäta mina framsteg. Vad är det för märken och modeller som gäller?

Cupofcoffee
2005-07-29, 12:58
Jag köpte en Pro-P1 för ungefär ett år sedan, och är mycket nöjd. Den har alla viktiga funktioner (alltså ingen kaloriberäkning och sånt trams), samt är lätt att använda. Den är vattentät, och har krypterad radio så att den inte störs av andra radiosändare i närheten.

Så får man med ett beslag för att montera den på cykeln också.

Såg den för strax över 700 kronor senast jag kollade.

PyToN
2005-07-29, 13:02
Ok, kom på en annan funktion som skulle vara användbar.
Om man vill träna intervaller skulle det vara bra om man kunnde ställa in klockan så att den piper när det är dags att springa för fullt.

Mega Mike
2005-07-29, 13:09
http://www.polarpuls.com/
Där kan du nog finna en modell som har allt du vill ha.
Dyra, ja men bättre suport om det skulle bli något strul är svårt att hitta.

aliquis
2005-07-29, 13:13
Jag är också lite sugen, kunde ju vara en morot för att höja konditionen med.
Jag skulle nog vilja att den även sparade puls vid regelbundna intervall så man kunde få en fin graf på datorn (i valfritt os...) och så den intervallpep som pyton säger.

Dumleman
2005-07-29, 13:16
Jag är också lite sugen, kunde ju vara en morot för att höja konditionen med.
Jag skulle nog vilja att den även sparade puls vid regelbundna intervall så man kunde få en fin graf på datorn (i valfritt os...) och så den intervallpep som pyton säger.
Ja precis, sån är jag också lite sugen på :).

aliquis
2005-07-29, 13:17
Verkar som en sådan skulle kosta 2095kr från polar.

Dumleman
2005-07-29, 13:19
Verkar som en sådan skulle kosta 2095kr från polar.
Nej nu är jag inte sugen längre!

PyToN
2005-07-29, 14:40
Vad tror ni om en Polar RS100?
Har hittat en sida på internet som säljer dem för 900 kr, tyvärr kan jag inte länka då sidan även säljer kostillskott.

zanzi
2005-07-29, 17:04
Jag är också lite sugen, kunde ju vara en morot för att höja konditionen med.
Jag skulle nog vilja att den även sparade puls vid regelbundna intervall så man kunde få en fin graf på datorn (i valfritt os...) och så den intervallpep som pyton säger.

Vad sägs om en GPS-mätare? Sen reggar du dig på Motion Base (http://www.motionbased.com/index.jsp), laddar upp all info och får alla möjliga fina grafer.

sunkan
2005-07-29, 17:33
jag har en polar A2 tror jag den heterfunktioner: mäter puls :D snittpuls, kaloriräknare, hur länge du sprungit, %av maxpuls å några andra saker som jag inte orkar skriva...kostar 900kr när jag köpte den förra julen så den lär ju va billig are nu...duger åt mig iaf ;)

Jax
2005-07-29, 19:51
Jag har Polar S625X.

Puls, klockfunktioner, höjdmätare, hastighetsmätare, distansmätare, hastighet och kadens på cykeln (tillbehör), temperatur och lite till smått och gott. Sen drar man in hela härligheten i datorn och beundrar sitt hårda träningspass efteråt.

Hobbes
2005-07-29, 21:17
Jag har Polar S625X.

Puls, klockfunktioner, höjdmätare, hastighetsmätare, distansmätare, hastighet och kadens på cykeln (tillbehör), temperatur och lite till smått och gott. Sen drar man in hela härligheten i datorn och beundrar sitt hårda träningspass efteråt.

What's it....se nu till att maka dig over Atlanten till Canada sa du far lite nytta av hojdmataren oxa:)

Polar, vagar jag val pasta ar en mycket valanvand produkt av atleter runt om i varlden. Nu finns aven SUUNTO klockor med ovan namnda funktioner+GPS ifall man ar lite "lost".

Jax
2005-07-29, 21:21
What's it....se nu till att maka dig over Atlanten till Canada sa du far lite nytta av hojdmataren oxa:)

Ja din tråd gjorde ju inte att man blev mindre sugen på det precis. Annars kan jag tänka mig att springa lite i de svenska fjällen också. Måste bara skaffa mig lite tid först, så det lär väl ta några år innan jag får göra det.

Xponent
2005-07-29, 21:22
Jag har Polar S625X.

Puls, klockfunktioner, höjdmätare, hastighetsmätare, distansmätare, hastighet och kadens på cykeln (tillbehör), temperatur och lite till smått och gott. Sen drar man in hela härligheten i datorn och beundrar sitt hårda träningspass efteråt.

Har funderat på den. Hur tycker du att distansmätningen fungerar på den vid löpning? Har sett att en del haft problem med noggrannheten. Stör fotsensorn något vid löpning?

Jax
2005-07-29, 21:26
Fotsensorn stör ingenting och distansen tycker jag mäts kanska så korrekt. Hade en felmarginal på mindre än en kilometer när jag sprang maran. Och då var klockan okalibrerad. Felmarginalen blir bara en tredje del när den är kalibrerad.

Sen är givetvis exempelvis en cykel bättre att mäta upp exakta sträckor med, men jag tycker att den trots allt är väldigt korrekt. Framförallt så är det underbart att kunna se vilken hastighet man springer med. Det var till stor hjälp under maran, eftersom jag har lätt för att sticka iväg för snabbt i början när jag fortfarande är pigg.