handdator

Visa fullständig version : Temp på CPU m.m.


PowPow
2005-07-28, 22:00
Tjo,

har fått ihopa min dator och sitter och moniterar temperatur, fläkthastighet osv.

Men vad är bra riktvärde för CPU och moderkort?
Ligger just nu på ca 48 grader i CPU och 36 grader på moderkort. Rumstemperaturen ligger väl normalt.. mellan 20 och 25 typ..

När ska man börja bli orolig?

Prankie
2005-07-28, 22:04
Över 60, eller när du känner det börja bli instabil, datorn starta om av sig själv.

High1ander
2005-07-28, 22:08
Tjo,

har fått ihopa min dator och sitter och moniterar temperatur, fläkthastighet osv.

Men vad är bra riktvärde för CPU och moderkort?
Ligger just nu på ca 48 grader i CPU och 36 grader på moderkort. Rumstemperaturen ligger väl normalt.. mellan 20 och 25 typ..

När ska man börja bli orolig?
Är det 48 i full load då eller? Verkar vara en bra temperatur, som tidigare sagts, över 60 är kanske inte så bra. Sätt varning på bioset (eller om du har en fristående monitor) på 60 grader, sen tar du och har att den stänger av sig vid 63 eller 65 grader...

48 grader är bra, full load eller ej...

christian
2005-07-28, 22:08
Beror på vilken CPU, kolla tillverkarens hemsida för just din modell.

Sen behöver tempen inte vara exakt, kan diffa 10 grader på vissa modeller med extern termistor.

Har du intel kan du kolla med ett prog som heter cpu-throttle om den stryper sig själv pga värme.

Din moderkortstemp verkar lite i högsta laget, dock är det ju lite varmare ute nu och rumstemp +10 i en låda utan extrafläktar är väl hyffsat normalt.

Dock är dina temps inte mycket att oroa sig för, men du bör kolla hårddiskarna så inte de ligger över ~45 grader.

PowPow
2005-07-28, 22:08
Över 60, eller när du känner det börja bli instabil, datorn starta om av sig själv.


Ok, då har jag en bit kvar.
Dator börjar iofs bli himla seg.. men det beror nog bara på att jag gör mycket samtidigt (=

PowPow
2005-07-28, 22:11
Beror på vilken CPU, kolla tillverkarens hemsida för just din modell.

Sen behöver tempen inte vara exakt, kan diffa 10 grader på vissa modeller med extern termistor.

Har du intel kan du kolla med ett prog som heter cpu-throttle om den stryper sig själv pga värme.

Din moderkortstemp verkar lite i högsta laget, dock är det ju lite varmare ute nu och rumstemp +10 i en låda utan extrafläktar är väl hyffsat normalt.

Dock är dina temps inte mycket att oroa sig för, men du bör kolla hårddiskarna så inte de ligger över ~45 grader.


Okej.. men hur kollar jag tempen på hårddisken?
Jag kollar modekort och cpu genom ett program som följde med moderkortet.. men man kan inte se hdd där.

PowPow
2005-07-28, 22:12
Och vad gör man åt att datorn ibland blir himla seg, men blir bra igen om man stänger av explorer.exe och startar explorer.exe igen.. ?

z_bumbi
2005-07-28, 22:12
Sen behöver tempen inte vara exakt, kan diffa 10 grader på vissa modeller med extern termistor.

Finns det tillverkare som är så klantiga att de missar på så mycket?

Dumleman
2005-07-28, 22:13
Okej.. men hur kollar jag tempen på hårddisken?
Jag kollar modekort och cpu genom ett program som följde med moderkortet.. men man kan inte se hdd där.
Dtemp är ett populärt program som kollar hdd tempen, http://private.peterlink.ru/tochinov/

PowPow
2005-07-28, 22:17
Är det 48 i full load då eller? Verkar vara en bra temperatur, som tidigare sagts, över 60 är kanske inte så bra. Sätt varning på bioset (eller om du har en fristående monitor) på 60 grader, sen tar du och har att den stänger av sig vid 63 eller 65 grader...

48 grader är bra, full load eller ej...


nej, inte full load.. den har varit igång hela dagen, och jag har mest suttit och slösurfat, installerat lite program.. samtidigt som jag har ungefär 300kb/s in och 100 ut i DC..

men har aldrig legat över 50 iaf..

varning vid 60 grader.. både cpu och moderkort, eller?
hittar ingen funktion som stänger av datorn vid en viss temp, men det kan man kanske fixa i biosen.

PowPow
2005-07-28, 22:20
Dtemp är ett populärt program som kollar hdd tempen, http://private.peterlink.ru/tochinov/


ligger på 38 grader

Dumleman
2005-07-28, 22:23
ligger på 38 grader
Inga farliga temperaturer. Har du några chassifläktar?

christian
2005-07-28, 22:24
ligger på 38 grader

Inga probs mao. Då är din moderkortstemp (ie lådtemp) inte 36 grader, troligtvis runt 30 grader. Den på hårddisken är alltid mer exakt. Vill du verkligen vara säker så blir det till att plocka fram en termometer.. ;)

Z_bumbi: Ja, tyvärr. Det har dock blivit bättre och externa termistorer är inte lika vanligt längre. Den externa termistorn satt bara i mitten av sockeln och rörde inte ens processorn...



Motherboard monitor kan nog monitorera HD-temp också, eller behövde den Dtemp för det? Kommer inte ihåg riktigt.

PowPow
2005-07-28, 22:27
Inga farliga temperaturer. Har du några chassifläktar?

Jag har en fläkt som sitter i chassit.. i mitten, med ett rör som riktar sig mot cpu'n. Räknas det?
;)

PowPow
2005-07-28, 22:37
Och vad gör man åt att datorn ibland blir himla seg, men blir bra igen om man stänger av explorer.exe och startar explorer.exe igen.. ?

Dumleman
2005-07-28, 22:41
Och vad gör man åt att datorn ibland blir himla seg, men blir bra igen om man stänger av explorer.exe och startar explorer.exe igen.. ?
Är nog mjukvarufel :). Tryck "ctrl shift esc" när den är sådär seg och kolla om det går åt mycket resurser.

s_himself
2005-07-28, 22:41
Och vad gör man åt att datorn ibland blir himla seg, men blir bra igen om man stänger av explorer.exe och startar explorer.exe igen.. ?


det där skitfelet får jag också ibland.. Har hört att det är nån bug.. men kommer inte ihåg redigt, orkade inte bry mig.

PowPow
2005-07-28, 22:56
Är nog mjukvarufel :). Tryck "ctrl shift esc" när den är sådär seg och kolla om det går åt mycket resurser.

Ja, självklart är det mjukvarufel. Och i task managern är det mycket riktigt explorer.exe som tar upp alla resurser.

Ingen som vet hur man kan åtgärda denna buggen (som jag tror endast kommer då man har SP2 installerat)

PowPow
2005-07-28, 23:03
Nu blev det ju onödigt många program för att hålla koll på tempen..

Vet något ett program som kan kontrollera temp i moderkort, hdd och cpu? Och kanske t.om. även grafikkort? Så man slipper två program..

aliquis
2005-07-28, 23:07
beror på vad du har för cpu.

PowPow
2005-07-28, 23:08
beror på vad du har för cpu.

Vilket program jag ska använda eller vilken temp som är ok?

har iaf en AMD Winchester 3200+

PowPow
2005-07-29, 17:13
Bumping!

"Vet något ett program som kan kontrollera temp i moderkort, hdd och cpu? Och kanske t.om. även grafikkort? Så man slipper två program.."

King Grub
2005-07-29, 17:15
Jag använder Lavalys Everest Home.

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

Det visar alla ovanstående punkter, utom grafikkort (tror jag). Åtminstone mina grafikkort visar tempen själv (NVidia-inställningar).

DTemp är ett ytterst litet program som visar hårddisktemperaturen:

http://private.peterlink.ru/tochinov/

Behöver inte ens installeras - bara att köra .exe-filen.

Edit: Dtemp var visst redan postat.

drkrupp
2005-07-29, 20:31
Min cpu stiger till 65 grader när jag kör MS Word.

(Det går ju inte att stänga av rättstavningen, bara resultatet av rättstavningen. Mitt dokument är 100+ sidor, och därför drar fläktarna igång för fullt när jag skriver i det. Buu.)