handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det med tillskott?


pRiddwar
2005-07-28, 21:10
Hallo där, jag är en pöjk på 16 bast som har gymmat sedan 10 månader tillbaka. Ibörjan var det helt oseriöst när man bara gled runt och testade det man tyckte såg ballt ut. Men jag har tränat seriöst ett tag, jag skulle vilja bli större. Hur viktigt är det med att käka innan o före träning osv? Jag tänker inte så mycket på vad jag äter t ex jag kan smälla i mig lite chips å så några kvällar i månaden. Vad skulle ni rekommendera mig att använda o dricka för nått?
För övrigt så är jag 186 och väger 77...
Maxar 72 i bänk om det hjälper er nått.

Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med vad jag ska äta före och efter träning.

mangemani
2005-07-28, 21:15
före(ungefär 1-2 timmar innan träningen) så räcker det med vanlig mat.
efter träningen så är det ju snabba kolhydrater och proteiner som gäller..du kan då antingen ta en gainer eller blanda ihop en själv(typ maltodextrin och vassle).
finns en hel del gainers på marknaden,så det är bara attväljaen,läsa lite om den och börja använda.

King Grub
2005-07-28, 21:18
Yo!

Inte viktigt alls, om du sköter din kost och äter tillräckligt mycket och tillräckligt ofta. Kring träningen räcker det om du äter en vanlig måltid någon timme eller så före passet, och sedan en till, proteinrik sådan, när du kommer hem från gymmet. Det kan underlätta att använda sig av ett proteintillskott, t ex ett vassleproteinpulver, som blandas med vatten och druvsocker eller maltodextrin och dricks efter träningen, och sedan en måltid när du kommer hem. Då får du snabbt protein tillgängligt för byggstenar och kolhydrat för att fylla på energidepåerna. Det är som sagt inte ett måste med några tillskott alls, vare sig före eller efter träning, men det är ett snabbt och smidigt sätt att ge musklerna vad dom behöver, när dom behöver det. Ett exempel på prisvärt protein kan vara Exell, som finns i webshopen.

pRiddwar
2005-07-28, 21:33
tack så mycket för alla kommentarer.