handdator

Visa fullständig version : Rekomendationer där myndigheterna haft tokfel?

Pellefant
2005-07-28, 19:05
Hejsan,

Efter att ha läst här ett tag, så känns det (såklart) som man själv måste ha koll på vad man äter för att undvika hälsovådliga livsmedel, vissa saker verkar enormt farliga men finns ändå i affärerna med statens goda minne.

Min fråga är, jag är intresserad av klassiska fall där svenska myndigheter har rekommendarat saker och nivåer som visat sig helt fel i efterhand, alltså inte pågående debatter utan där det med klarhet är fastlagt såhär i efterhand.

Det enda jag kommer att tänka på är de här p-pillren på 60-talet(?) som väl var godkända av livsmedelsverket, men gav barn med missbildningar. (Neodesyn(stavningen?) någonting..(sökt men hittar inte).) (Fast varför fick kvinnorna barn om de använde p-piller? hm...?)

christian
2005-07-28, 19:24
DDT är nog en av praktexemplaren, fast det var ju inget som skulle intagas direkt av människor så att säga.

http://en.wikipedia.org/wiki/DDT

Sverker
2005-07-28, 19:42
Neurosedyn eller Thalomid var ett lugnande medel man gav till oroliga patienter, även till gravida.

Tyvärr så var medlet skadligt på foster under vecka 10 - 12 när fostrets armar och ben börjar att växa i längd. Tog mamman detta lugnande preparat under veckorna 10 - 12 var det stor risk att barnen skulle få förkrympta armar och ben. Vid alla andra tidpunkter var preparatet relativt säkert.

Nu har det senare visat sig att Thalomid är verksamt mot malaria och det föds idag barn med de typiska armarna och benen i malariadrabbade områden :( .

Om bara läkarna kunde informera till mammorna *grr27*

Tolkia
2005-07-28, 20:58
DDtkan man väl både räkna - det propagerades ju för det innan man hade koll på hur farligt det var - och inte räkna hit; det finns ju sammanhang där man använder det eftersom skadeverkningarna p.g.a DDT-exponeringen blir mindre än skadeverkningarna om man INTE spruter. Detta gäller dock långt ifrån för samtliga fall av DDT-användning idag. :(

Det finns ett läkemedel förutom Neurosedyn/Thalidomid som gav fosterskador; jag har för mig att det orsakade livmodercancer hos döttrarna till de kvinnor som använt det. Kommer dock för tillfället inte på vad det heter.

Hur var det med t.ex. hormoslyr och kadmium etc. i färgad plast?