Visa fullständig version : Middagsinspiration - Vad åt du idag?
Jag tycker mig vara lite smått leds på mina matvanor. Så skryt lite om vad du åstadkom i köket idag?
Okej, trådskaparen ska väl börja. Jag åt nötköttfärssås med ris och lite grönsaker. Mjölk till det. Skitspännande, eller hur...? *rolleyes*
Det blir väl 2 ägg, 2 fullkornsmackor med ost och nötter. Som vanligt...
VoDaresVins
2005-07-28, 18:00
Käkar middan just nu. Chili con carne med ris och grönsaker, så det är väl bara några bönor och kryddor som skiljer min fantasi från din.
Coldsmith
2005-07-28, 18:04
Middag #1 blir falukorv&pasta
Middag #2 blir entrecote&pasta
Falukorv med stuvade makaroner, mums.
Speciellt stuvade makaroner som är bland det godaste som finns.
Till lunch så blev det en billys panpizza.
Till middag så blv det en favorit:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41135
King Grub
2005-07-28, 19:27
Blodpudding. :eating:
Idag:
Löviff och potatisgratäng med kladdkaka till efeträtt
Igår;
Kycklingsallad med pasta.
Igår: Makaroner med köttbullar. Mjölk att dricka.
Idag: Ägg, räkor, majonnäs på polarbröd extrem. Mjölk att dricka.
Stekt kassler med ananas och broccoli i lätt creme fraiche...kryddat med salvia och fullkornspasta till
Åt just korngryn, köttfärssås, grönsaker och mjölk till det.
tonfisk, bulgur och haricot verts
mums?
Hokifilé, färsk kokt potatis, morötter, knäckebröd och cola light.
Köttfärssås och fullkornspasta samt blomkål. Och jordgubbar, som nästan varje dag nu.
Färskpotatis och lövbiff.
Lunch:
Kycklingwok
kycklingfilé, äggnudlar, wokgrönsaker, mycket soja, honung, sambal eok (eller vad det nu heter)
Middag (blev så jäkla gott att jag skriver ner hur jag gjorde):
Kötträtt á la Jax 2 port
ca 400 g kokkött nerskuret i tärningar (ca 3*3*3)
5 stora potatisar
1 gul lök
3 morötter
2 palsternackor
1 öl (Carlsberg Hof i mitt fall, men mörkt öl kanske hade varit bättre)
grädde
portvin
buljong
balsamvinäger
farinsocker
lagerblad
10-15 pepparkorn (mals ner i en mortel)
Bryn köttet i smör och lägg det i en kastrull. Strimla löken och stek i samma smör som köttet. Strö över 2 msk farinsocker och häll över lite balsamvinäger. Häll ner härligheten bland köttet. Glöm inte steksmöret. Slå i 2 dl vatten, 2 buljontärningar (en grönsak och en mörk ox), häll i 20 cl öl och drick upp resten. Tillsätt 10 cl portvin, tre lagerblad, den malda pepparn och låt koka i 30 min.
Under tiden tärna potatisen, morötterna och palsternackorna. Lägg i bland det övriga när det har kokat i 30 min. Låt det koka ytterligare 40 min och sila av buljongen. Ta 2 dl av buljongen och häll ner i en sauteuse. Resten av buljongen kan med fördel frysas ner för att användas till framtida såser. Gör en redning av 1 dl grädde och 2 msk vetemjöl och vispa ner i sauteusen. Smaka av och tillsätt eventuellt mer portvin och lite soja. För att runda av smaken passar det utmärkt med en msk honung.
Njut med en kall öl eller ett stort glas mjölk.
Lite lång tillagningstid, men imorgon har jag en grymt god matlåda till jobbet. Dessutom smakade det smask ikväll också.
WHITEFOLKS
2005-07-28, 23:24
Havregryn med kvarg och sen havregryn med bondbönor och kvarg. :thumbup:
Ja då, det var i alla fall lite variation här och där. Fastnade för dessa:Till middag så blv det en favorit:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41135Stekt kassler med ananas och broccoli i lätt creme fraiche...kryddat med salvia och fullkornspasta tillMiddag (blev så jäkla gott att jag skriver ner hur jag gjorde):
Kötträtt á la Jax 2 portKanske blir någon av dem i helgen!
Tackar för svaren :thumbup:
tinkerbell
2005-07-29, 00:04
Idag blev det ...
250g stekt nötfärs till de stektes 3-4 äggvitor, blev som omelett, toppat med gräslök och röd paprika kryddat med oregano och lite vitlökpulver på kvarg som sås. En 33cl coca-cola light burk till de (svensk) :)
Riktigt gott blev de :eating: :eating:
Rob The Man
2005-07-29, 00:12
Kycklingwok med nudlar och jordnötter med massa curry
råris, baljväxter, grönsaker, falafel, herbamare chili, ketchup, vad annars? :D
Igår åt jag currykyckling (stark!) tillsammans med fullkornsmakaroner och tomat. Minimjölk till det.
Idag ska jag nog lyxa till det och äta lunch på en kinarestaurang, till kvällen blir det grillat: hemmagjorda nöthamburgare på polarextrem med massor av sallad och egen dressing (Turkisk yoghurt, riven gurka, ketchup, vitlök) Säkert ett glas vin oxå! (fredag å allt!! ;) )
H.Emanuel
2005-07-29, 10:35
Fullkornspasta med "sommargrönsaker" och pesto och så 2 pepparmakrillfileér till. Ett glas ramlösa
Blåbärsgröt och limpmackor med ost!
Stekt kassler...sås gjord på mellangrädde med pepparmix och hackad löl..till detta fullkornspasta och grönsaker
fransyska mdc klyftpotatis och tzatziki, salld
norsk_gadd
2005-07-29, 13:17
Kycklingfilé + ris + lite 8%ig bearnaisesås
Gott !
Metal_boy_
2005-07-29, 13:17
har precis gått upp så jag skriver om igår. Hade fullt upp med sysslor i mitt kök som jag hålelr på att renovera så det blev bara ett lagat mål mat. Tror det såg ut nått liknande det här iaf hehe, blev lite sjukt igår.
Frukost: mjölk, müsli och proteindrink
mellanmål: Kvarg, Fun light-Hallon, müsli
mat: Sill och potatis, med viktväktar Creme fraraeresffrshseesdd( hur stavas det? )
mellanmål: kvarg, Fun light-Hallon, müsli
mellanmål: mjölk, musli och proteindrink
Kvällsmål: kvarg, Fun light-Hallon.
obesogen
2005-07-29, 13:51
Det blev kycklingfile i en marinad gjord på senap,vitlök,honung,olja,citron. Till det klyftpotatis, sallad och en sås gjord på scharlottenlök,saffran,grädde,dragon och lite honung. En halv flaska vitt vin gick ner också :)
H.Emanuel
2005-07-29, 14:38
Nån slags pytt med pasta, kycklingfilé och kalkonkassler. Kokade en broccolibukett till och rörde ned lite kesella light och lät det småputtra lite.
Hamburgare:
2st 90 grams bröd. Lägg en bädd av gurka i botten, en skiva tomat, lägg bostongurka runt och på med lite ketchup. På med själva hamburgaren, nötfärs ihoprört med ett ägg. På med lite ost. Klart!
mat: Sill och potatis, med viktväktar Creme fraraeresffrshseesdd( hur stavas det? )
Creme fraiche. Sill och potatis med det som sås är ju sååå jäkla gott. Nu blev jag grymt sugen, blir nog det i helgen.
Metal_boy_
2005-07-29, 17:18
Creme fraiche. Sill och potatis med det som sås är ju sååå jäkla gott. Nu blev jag grymt sugen, blir nog det i helgen.
Japp. Hur gott som helst. Ingen dålig mat heller :eating:
Idag:
frukost med rostade mackor, ost och marmelad, massor av mjölk
till lunch
spagetti och riktig bolognes (bla puttrat i rödvin i 1 tim) rester från veckans middag alltså.
middag:
chili con carne
kvällsmat:
pannkakor (10 äggs varianten), lingongrädde + blåbärssylt
Observera, ingen deffmat alltså!!!!
Lunch: Stekt fläskfilé med championer, kantareller, haricot verts och serranoskinka. Kokt potatis serverades till.
Mums!
Lunch: Rester sen igår (se tidigare i tråden)
Middag: Fiskgratäng bestående av:
Potatismos (potatis, grädde, 2 äggulor, vitpeppar)
Fisksås (torsk, räkor, fiskbuljong, dill, grädde, dill)
...och sen ost på det och in med allt en stund i ugnen.
Mycket god mat idag också med andra ord.
All grädde i min matlagning har givetvis en fetthalt av 40%. :D
Lunch: Köttfärssås med vetegroddar och någon matsked linfröolja.
AFanatic
2005-07-29, 22:11
Glömde tina upp köttfärslimpa...så det fick bli en halv melon av typen ...de piel.
Idag gjorde jag följande lilla rätt. Tar ca 10 min. Pasta med tomatsås
Fräs 3 klyftor hackad vitlök och 1 hackad gul lök i lite olivolja. I med en burk konserverade kantareller (funkar naturligtvis med färska ocksa, men det känns som slöseri...), salta och peppra. I med 40g parmaskinka skuren i stora bitar och låt det hela fräsa på medelvärme i någon minut. I med 2 burkar krossade tomater, salta, peppra och ha i valfri mängd med cayene peppar (snåla inte, det blir godare då). Låt koka på lägre värme några minuter och ha i 1 dl matlagningsgrädde samt 2 rågade skadar tomatpuré. Låt koka ihop en stund. Servera till pasta.
Bång Apetit!
Jag åt langos på festivalen :eating:
Idag:
1. whey80, banan, juice, grovt bröd, makrillfilé
2. ärtsoppa, mjölk
3. lättostkaka, mjölk, rapsolja
4. kasseindrink, jordnötter, banan
5. makaroner, tonfisk, rapsolja, mjölk
6. kaseindrink, mjölk, rapsolja
+ frukt och grönsaker.
Onyttigt idag
Korv med bröd, potatismos, morötter och cola light.
Stekt kyckling i bitar. Fräst lök och paprika. Två matskedar ajvar. Blanda. Mumsigt.
Fullkornspasta med tonfisk och en massa kryddor!
MyungChul
2005-07-30, 02:45
slog på stort med en cola light.. och 160g polar extrem med räkost och philadelphia extra light (5%)
Hemmagjord pytt i panna med kyckling, potatis, lök och soltorkade tomater. För att få lite mer smak kryddade jag kycklingen med lite chili, mums!
H.Emanuel
2005-07-30, 15:49
Fräste upp olivolja, hackade ned ett par vitlöksklyftor och hällde ned lite honung, blandade detta och la ett par tonfiskfileér i, så de fick lite stekyta på båda sidor. Vart rätt gott med potäter till.
kampsporttjej
2005-07-30, 16:35
något som är så jävla gott är färsktortellini med chicken tandoorifyllning
och gröna slaktarens 3% köttbullar till det.
Strimlade entrecote och wokade med pasta och kryddor. Hade inga grönsaker så det blev 30ml minitoval flex.
Frukost: Proteindrink, 2 port. müsli, 2 mackor polarkraft extrem m. messmör
Lunch: Polarkraft extrem, müsli, mjölk
Middag: Spaghetti och köttfärssås m. parmesan
Efter träning: Proteindrink, 2hg lösgodis
Kvällsmål: Mindre proteindrink, 200g blåbärspaj m. vaniljvisp
Kvällsmål #2: Resterande 200g blåbärspaj m. vaniljvisp
Riktigt gott med blåbärspaj. :eating:
King Grub
2005-08-05, 15:38
Spaghetti och tomatsås och köttbullar.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/ok.gif
Spaghetti och tomatsås och köttbullar.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/ok.gif
Hemmagjorda?
King Grub
2005-08-05, 16:56
Alltid.
userfriendly
2005-08-05, 17:03
lövbiff som mamma gjort om till nån gryta me potatis o lök, smaklöst men funkar på diet... :cool:
jag e så grymmt sugen på att äta ordentligt nu... men det blir på måndag *grr27* :cryout:
Ris och korv stroganoff till lunch och nu blir det en sen middag med blandade rotfrukter, lax och kall chilisås.
Har satt i mig ett stort lass potatismos, en burk fin tonfisk, körsbärstomater och dressing.....grymt mättande och smakade över förväntan.
lunchen: lax, fullkornspasta och en tomat.
middagen: grillad kycklingkött med en sallad. ½ polar extrem med lite majonäs och kalkon på. Efter det blev det visst lite smågodis... (Sista semesterdagen idag...sen blir det skärpning med godiset!!)
LexSinner
2005-08-05, 20:58
Pasta sallad med bland annat tonfisk och spenat
Bobbokrull
2005-08-05, 21:08
Avslutade alldeles nyss en middag bestånde av home-made biff stroganoff med VITT ris och lite blandade grönsaker. Hur gott som helst!
Minutbiff med pasta och en sås gjord på Oatley och champinjoner.
AcidSleeper
2005-08-06, 12:50
Lunch idag blev Granheims pannkakor och sylt..
Middag!? Vet inte än men det lutar åt hemmagjord pizza (rester) eller piza hos en kompis! :D
Förätt: Toast med avokadoröra och löjrom
Varmrätt: Ryggfilé på torsk med tomatrisotto
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.