handdator

Visa fullständig version : snabba kolhydrater


Forza
2005-07-28, 17:40
E de nån som har något bra tips på frukter med snabba kolhydrater som man kan ta efter träningen? Jag vet att alla här e frälsat på Maltos men jag har inte hittat det här (spanien), ska väl beställa längre fram. Behöver inte vara frukt iofs...förslag? har testa vitt bröd men vet inte hur bra det är.

Dum fråga kanske, men borde inte alkoholfri öl vara bra att ta efter träning? (innehåller väl Matos?). Inte för att jag skulle vilja hinka bärs efter träningen men rent teorestiskt?

skaparn
2005-07-28, 18:26
Banan kanske? Den är iallafall någorlunda energität så du har en chans att få i dig tillräcklig mängd kolhydrat. Vattenmelon och Kiwi innehåller en hel del druvsocker också men blir lite jobbigare att skrapa fram ~80 gram kolh ur.

Exhale_
2005-07-29, 00:39
Gele/Skumgodis är ju rätt bra om än inte optimalt efter träning, där har du ju snabba kolisar. Det borde ju finnas i spanien!

Annars så är ju russin snabba kolisar också.

tinkerbell
2005-07-29, 01:34
Färska dadlar kan också vara ett alternativ, annars är ju bananer praktiska.

Riskakor? kanske inte finns där? Men där är en hel del snabba kolisar med

Sverker
2005-07-29, 07:15
Dum fråga kanske, men borde inte alkoholfri öl vara bra att ta efter träning? (innehåller väl Matos?). Inte för att jag skulle vilja hinka bärs efter träningen men rent teorestiskt?

Maltos. Maltos är en disackarid där två stycken glukos sitter ihop.


En kontroll i SLVs Livsmedelstabell berättar att Öl klass II innehåller tot. 4.1 g kolhydrat, 0.24 g glukos, 0.23 g fruktos.
Sedan står där inte mer. Vad är de resterande 3.5 g kolhydrat ?
Det är olika långa kedjor av glukos, precis som ett maltodextrin.


Tittar man på starköl så är det tot. 3.5 g kolhydrat eftersom ytterligare 0.6 g kolhydrat jäst till alkohol.

Teoretiskt är alltså avalkoholiserat öl ett snabbt och lätt sätt att fylla glykogendepåerna, teoretiskt alltså :D

Forza
2005-07-29, 08:57
ok, tack för all hjälp!

Jag har testat både dadlar, vitt bröd, banan (inte tillräckligt snabba kolisar säger många) etc. e helt ok.

Dock så undrar jag hur stor skillnad det blir om man äter tex dadlar som har ungefär lika GI som Maltos. I och med att maltos (blandat med vatten) e flytande så tas väl det upp snabbare? Men hur stor effekt får detta på glykogeninlagringen och proteinsyntesen? E den märkbar eller försumbar?

King Grub
2005-07-29, 09:14
Flytande är att föredra, men om det är avgörande är tveksamt.

"Furthermore, following strenuous exercise a drink is often more easily tolerated by the gut than a solid food and it may be the only practical way to deliver
carbohydrate energy effectively. Another occasion when beverages
are preferred is when the recovery time before the next exercise
is short: carbohydrates in solution transit through the stomach
with less delay, they increase blood glucose and insulin earlier
than solids because of the time needed for digestion of the
solid food mass. With a food, there may be further delay due to
fat or dietary fiber components."

Nutrition and recovery of muscle energy stores
after exercise, Sportmedizin und Sporttraumatologie, 2003

Highlander
2005-07-29, 16:52
måste göra en kort avstickare, men vart får man tag på Alko-fritt Öl i sverige, större matvarukedjor som kränger? träffat på utomlands men aldrig sett här hemma faktiskt