handdator

Visa fullständig version : Arbetslösa ska städa gator?


Bjorne
2005-07-28, 15:37
Nu är ju länken till Expressen, men ämnet är ändå rätt intressant.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=400468


Bör de arbetslösa, som inte har problem med sjukdomar eller annat som gör att de inte kan arbeta, få tjänster som ex att städa offentliga platser, hjälpa till på älderbonde osv?

Inte hunnit leka med tanken så mycket, men tycker inte att det känns orimligt, så länge man ser till eventuella andra problem först hos individen, samt ska de som funderar på att studera naturligtvis få chansen att göra detta. Missköter de yrket så bör de även förlora bidraget, eller ja, lönen.

Rätt att tvinga på någon ett yrke? Rätt att få bidrag utan att ge något tillbaks? Allt är inte svart eller vitt, vad säger era funderingar?

Jense
2005-07-28, 15:41
det är jävligt bra att vara aktiverar som praktikant när man är arbetslös. av egen erfarenhet vet jag det. jobbat på 2 praktiker, det har gett ganska mycket faktiskt, då va jag under 20 också. jag vet inte om det finns något liknande för folk över 20 eller 25.



men det är helt klart en bra grej att spinna vidare på

jwzrd
2005-07-28, 15:43
Man kan börja med att lägga ner arbetsförmedligen för ärligt talat: hundra gubbar och kärringar på 50+ som jobbar statligt och aldrig sökt ett jobb, vad i helvete har dom att lära någon? Värre ångestställe finns inte heller, fyffan.

Loke
2005-07-28, 15:43
Hmm, vad är det för skillnad på detta och andra "arbetsmarknadsåtgärder"?

christian
2005-07-28, 15:44
Lär ju bli rätt rena gator isf..

I juni var 331 000 personer eller 7,1 procent av arbetskraften öppet arbetslösa, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).


Man kanske inte ska klaga så mycket på sitt jobb ändå..

Tomten
2005-07-28, 15:46
Nu är ju länken till Expressen, men ämnet är ändå rätt intressant.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=400468


Bör de arbetslösa, som inte har problem med sjukdomar eller annat som gör att de inte kan arbeta, få tjänster som ex att städa offentliga platser, hjälpa till på älderbonde osv?

Inte hunnit leka med tanken så mycket, men tycker inte att det känns orimligt, så länge man ser till eventuella andra problem först hos individen, samt ska de som funderar på att studera naturligtvis få chansen att göra detta. Missköter de yrket så bör de även förlora bidraget, eller ja, lönen.

Rätt att tvinga på någon ett yrke? Rätt att få bidrag utan att ge något tillbaks? Allt är inte svart eller vitt, vad säger era funderingar?

Geee... vilken bra ide. Not.

Om de har ett BEHOV av att arbetslösa städar gator och jobbar inom äldreomsorgen, så ska de FAN anställa dem.

Låter helt jävla sinnesjukt att staten ska få en möjlighet att ha sitt eget lilla slavarbete, när de skulle kunna anställa personerna.

Vesseldahl
2005-07-28, 15:46
Lär ju bli rätt rena gator isf..




Man kanske inte ska klaga så mycket på sitt jobb ändå..

Det finns iofs ganska mycket gata/väg i Sverige.

Yankeee
2005-07-28, 15:47
Slutar säkert bara med att ännu fler blir "sjukskrivna".

Jax
2005-07-28, 15:50
Geee... vilken bra ide. Not.

Om de har ett BEHOV av att arbetslösa städar gator och jobbar inom äldreomsorgen, så ska de FAN anställa dem.

Låter helt jävla sinnesjukt att staten ska få en möjlighet att ha sitt eget lilla slavarbete, när de skulle kunna anställa personerna.
De får ju betalt. Kan de då utföra någon form av arbete för att få pengarna så tycker jag gott att de kan göra det.

Fultjack
2005-07-28, 15:53
Man kan börja med att lägga ner arbetsförmedligen för ärligt talat: hundra gubbar och kärringar på 50+ som jobbar statligt och aldrig sökt ett jobb, vad i helvete har dom att lära någon? Värre ångestställe finns inte heller, fyffan.


word :thumbup:

andeN.
2005-07-28, 16:09
Det är en jätte bra idé. :thumbup:

mini
2005-07-28, 16:12
Njae, om det finns arbetstillfällen, varför anställer man då inte folk? Vad händer med lönerna för ordinarie anställda i de yrken som får tillskott av "åtgärdsanställda"? Hur beslutas i vilka yrken man ska placera de arbetslösa?
Verkar bättre i mina ögon att försöka få igång arbetsmarknaden istället för att placera folk i åtgärdsprogram eller utbildningar.

Slartibartfast
2005-07-28, 16:42
Skitidé.

jwzrd
2005-07-28, 16:43
Skitidé.

AHahahahahhahahahahah din avatar!!!

Slartibartfast
2005-07-28, 16:56
AHahahahahhahahahahah din avatar!!!

Henry Saari. Finlands enda porrstjärna. :thumbup:

Min tjej har intervjuat honom en gång för lokalblaskan. Jag har bilder.

Coldsmith
2005-07-28, 17:40
Dom har ett liknande system i usa, iaf vissa delstater. För att fortsätta få bidrag/wellfare så måste dom ibland gå in och göra insatser. Såsom att städa vägar, röja buskar och liknande. Helt ok. Dom får ju redan pengar av staten, då kan dom ju lika gärna göra något för det!

Myten
2005-07-28, 17:57
Va fan..Slarti.....du flörtar ju!

Tomten
2005-07-28, 18:12
De får ju betalt. Kan de då utföra någon form av arbete för att få pengarna så tycker jag gott att de kan göra det.

Ja, och sen när kunde man anställa folk för 37.50 kronor i timmen? 6000:- i månaden är ungefär så mycket pengar som en person som går på socialbidrag får per månad. Det är illa nog att företagare utnyttjar arbetspraktik till att få "billig" arbetskraft, vart är vi på väg om staten börjar göra samma sak?

Det löser inte heller några problem. Du kan påstå att det är "rätt" att arbetslösa ska göra "rätt" för sig, men det hjälper ju knappast vår ekonomi att vi har 300.000 människor som plockar skräp. Om staten satsade på något som faktiskt kunde generera *RIKTIGA* jobb istället för en massa fjanterier med arbetsmarknadsåtgärder, så skulle nog saker och ting bli bättre.