handdator

Visa fullständig version : "Slakteriavfall i populära kosttillskott"


Jonesss
2005-07-28, 13:13
skulle aldrig få för mig att köpa Weiders produkter sedan jag fick höra att de innehöll kollage.
Fast var inte Kollage bra för ens leder eller hur var det?:em:
hur orkar man läsa aftonbladet?
Gav upp det för ett bra tag sedan

aliquis
2005-07-28, 13:15
http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,678356,00.html

Aftonbladet har listat ut vad kollagen och gelatin är.

JAM
2005-07-28, 13:23
http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,678356,00.html

Aftonbladet har listat ut vad kollagen och gelatin är.
Ja, och professorn är tveksam till proteintillskott:Professor Åke Bruce vid Livsmedelsverket i Uppsala ifrågasätter dessutom motionsidrottarens behov av extra protein.
– Hela den här mystiken kring protein är fåning, säger han till Barometern-OT. Det finns ingen anledning att äta extra protein för den som äter någorlunda blandad kost.

aliquis
2005-07-28, 13:33
Ja, och professorn är tveksam till proteintillskott:Det vet vi ju redan att normalt sammansatt kost utan några större problem täcker proteinbehovet. Det är väl eventuellt ett tillskott av snabbt protein runt passet som kan hjälpa något, att inta mängder och "3ggr om dagen" osv leder ju antagligen inte till särskilt mycket.

Sverker
2005-07-28, 13:52
Ja, och professorn är tveksam till proteintillskott:

Självklart. Finns det någon elitmotionär eller elitidrottare som inte konsumerar 4000 kcal, eller mer, varje dag.

4000 kcal och 20 energiprocent protein ger 190 g protein per dag.
Vem kan inte bygga muskler med 190 g protein per dag :confused:

Ingen vill jag lova.

Mel
2005-07-28, 14:02
"Slaktavfall i populärt bantar- godis Hästhovar mals ned i energikakorna."

Slaktavfall eller inte så kanske det ger än en "spark" i rätt riktning - så att säga.

aliquis
2005-07-28, 14:08
Fast innehållet måste ju inte vara sämre bara för att de har i gelatin med, finns väl eventuellt i eiselt eller fairings bars med? äckligt visst, och i weiders bars kanske tom en stor proteinkälla.

EiseltUK
2005-07-28, 15:36
Fast innehållet måste ju inte vara sämre bara för att de har i gelatin med, finns väl eventuellt i eiselt eller fairings bars med? äckligt visst, och i weiders bars kanske tom en stor proteinkälla.


Gelatin är i sig inte fullvärdigt så det finns ingen annan anledning att blanda i det i bars/tillskott än att sänka produktionspriset. Produkten bli sämre som proteinkälla.

Nej gelatin finns inte i Eiselt eller Fairings bars.

/ Henrik

Tolkia
2005-07-28, 15:52
"Slaktavfall i populärt bantar- godis Hästhovar mals ned i energikakorna."
Ja, för att inte tala om vad som finns i alldeles vanliga "ickebantar"-sega råttor ... ;)

aliquis
2005-07-28, 19:48
Gelatin är i sig inte fullvärdigt så det finns ingen annan anledning att blanda i det i bars/tillskott än att sänka produktionspriset.Jag antog att det isåfall skulle användas för att göra någon fyllning segare.

z_bumbi
2005-07-28, 19:52
Ja, för att inte tala om vad som finns i alldeles vanliga "ickebantar"-sega råttor ... ;)

Eller i köttdisken. *spy*


:D

Tolkia
2005-07-28, 21:24
Eller i köttdisken. *spy*
Vanligen etiketterat som "korv", "parisare", "hots", "grillare" etc. ... :D
En annan klassiker är ju smink, i synnerhet läppstift.

Prankie
2005-07-28, 21:46
Slaktavfall? Grisfötter är en delikatess om man vet hur man tilllaga. :) Älskar vinmarinerade kycklingfötter.

JAM
2005-07-29, 00:04
Slaktavfall? Grisfötter är en delikatess om man vet hur man tilllaga. :) Älskar vinmarinerade kycklingfötter.
Jaja, men du äter ju inte själva klöven... ;)

MasterChief
2005-07-30, 12:51
I MLO produkterna i början av 90-talet så stod det "a mix of glandulars" på innehållsförpackningen....*mums*

Dock så verkar körtlar och dylikt försvunnit från produkterna på sistone. Riktigt tråkigt.

aliquis
2005-07-30, 13:17
vad är mlo?

MasterChief
2005-07-30, 13:19
vad är mlo?

De finns inte längre tror jag...konstigt va? :D

smeklol
2005-07-30, 13:26
Innehåller Vassle proteiner något sådant?

ReQard
2005-08-02, 13:14
ja får alltid shyssta resultat av weiders megamass kartonger, o dom smakar ju bra som fan

King Grub
2005-08-02, 13:24
ja får alltid shyssta resultat av weiders megamass kartonger, o dom smakar ju bra som fan

Vad får du för "shyssta" resultat från ett protein som inte kan användas till muskeluppbyggnad? "Funkar för mig" finns inte när det gäller kollagenprotein. Det kan inte användas i proteinsyntesen.

Har du fått resultat har du fått det trots produkten, inte tack vare.

King Grub
2005-08-02, 13:24
Innehåller Vassle proteiner något sådant?

Vassle är ett mjölkprotein; vassle är själva namnet på proteinet.

schabo-labo
2005-08-03, 11:17
De hade rea på bars från met-rx som jag köpte för 8kr styck i en affär för tre månader sedan. Jag köpte 70st. Men efter jag läst om protein-bars fattade jag att kollagen inte är nån vidare protein-källa. Besvikelsen var stor *grr*

JAM
2005-08-03, 12:22
De hade rea på bars från met-rx som jag köpte för 8kr styck i en affär för tre månader sedan. Jag köpte 70st. Men efter jag läst om protein-bars fattade jag att kollagen inte är nån vidare protein-källa. Besvikelsen var stor *grr*
Lägg ut en annons på blocket så kanske du kan få några hundringar för dem. :thumbup:

Tolkia
2005-08-03, 12:36
De hade rea på bars från met-rx som jag köpte för 8kr styck i en affär för tre månader sedan. Jag köpte 70st. Men efter jag läst om protein-bars fattade jag att kollagen inte är nån vidare protein-källa. Besvikelsen var stor *grr*
Det här är inget försök att mästra, men jag tror att om man skall hålla på med kosttillskott så tjänar man på att läsa lite biologi/fysiologi - man behöver inte ta en massa högskolepoäng, bara lära sig det som är jättebasic. Har man ett hum om vad som händer och varför är det SÅ mycket lättare att orientera sig i kosttillskottsdjungeln och så löper man så mycket mindre risk att bli lurad. Mycket bygger ju (här som överallt annars) på att lura på folk "som inte vet bättre" (no offense!) saker genom att med smarta marknadsföringstrick få grejorna att VERKA jättebäst - inte världens bästa affärsetik direkt, men gaaaanska vanligt.

JAM
2005-08-03, 12:40
Det här är inget försök att mästra, men jag tror att om man skall hålla på med kosttillskott så tjänar man på att läsa lite biologi/fysiologi - man behöver inte ta en massa högskolepoäng, bara lära sig det som är jättebasic. Har man ett hum om vad som händer och varför är det SÅ mycket lättare att orientera sig i kosttillskottsdjungeln och så löper man så mycket mindre risk att bli lurad. Mycket bygger ju (här som överallt annars) på att lura på folk "som inte vet bättre" (no offense!) saker genom att med smarta marknadsföringstrick få grejorna att VERKA jättebäst - inte världens bästa affärsetik direkt, men gaaaanska vanligt.
Kan inte annat än att hålla med. Tycker att det händer allt som ofta att man står i någon kosttillskottsaffär och får lyssna på försäljare som berättar för helt gröna kunder vilket otroligt bra tillskott MultiMega Gain X-plode 2000 är och att de ska äta si och så många skopor för att tappa fett och öka i massa.

EiseltUK
2005-08-03, 12:57
De hade rea på bars från met-rx som jag köpte för 8kr styck i en affär för tre månader sedan. Jag köpte 70st. Men efter jag läst om protein-bars fattade jag att kollagen inte är nån vidare protein-källa. Besvikelsen var stor *grr*


Gå tillbaka till butiken och gnäll. De borde ha bättre omdöme än att sälja skit.

/ Henrik

Topworker
2005-08-04, 09:12
"Professor Åke Bruce vid Livsmedelsverket i Uppsala ifrågasätter dessutom motionsidrottarens behov av extra protein."

(motionsidrottarens =)Motionärer motionerar väll, motionerar gör man väll främst för bättre kondition?
Och inte f_n är det konditionen jag är ute efter när jag går till gymmet!

Bara de nu inte drar alla över en kant och får för sig att förbjuda protein tillskott såsom de gjort med vitaminer/mineraler...