handdator

Visa fullständig version : Kombinerear ni tung träning med lättare i samma pass?


Metal_boy_
2005-07-28, 12:35
Jag kör så att jag kör en basövning till att börja med tex:

Biceps:

Skivstångscurl 3set x 5-7reps - Här kör jag tungt och strävar inte lika mycket efter kontakt för att kunna mosa på och öka lite.

Hantelcurl: 2set x 9-10reps

Stångcurl i kabelhiss: 3set x 9-10reps

Scottcurl i kabelhiss över en bänk: 3set x 9-10reps


På de övningar som jag kör efter första basövningen strävar jag mer efter kontakt än vikter. Detta tycker jag har funkat bra nu under deffen och jag planerar att fortsätta såhär efteråt med. Är det någon mer som kör liknande, och hur upplever ni upplägget?

Allan
2005-07-28, 12:40
Två tunga, två-tre lättare. Alltid.


allan

Jorgen
2005-07-28, 12:49
Jag kör normalt fyra träningsset per övning (2-4 uppvärmningsset), ett lite lättar (8-12 reps), två tunga (6-8 reps) och ett lite lättare (8-12 reps).
I slutet på passet så höjs repsintervallet på dom tyngre seten något.

jwzrd
2005-07-28, 13:03
Det beror lite hur man vill se det, marklyft är ju en smula jobbigare än shrugs, men det betyder inte att jag inte kör så tungt och hårt det går i shrugsen också. Men grundtaken är ändå god, jag köper den och kör åt det hållet jag med.

Otto GROV
2005-07-28, 13:04
jo på vissa övningar kör ja aldrig lågreps, Ja ser liksom ingen mening med att göra 3 or på bensparken.
dock går ja ner så lågt på flera basövningar, Ofta i perioder ibland så blir dock hela passet högreps å då sliljer inte repsen på lättare o tyngre övningar.

ett pass i en lågreps-period kan kanske se ut så här.

1. knäböj (tung övning) 8-2 reps börjar lätt höjer vikt för varje sett avslutar med en tung 2a.

2. Benpress (tung övning) kör ungefär som ovan

3. Benspark (lätt övning) 5x10-15 reps klart.

när ja kör högreps kör ja dock samma reps på alla övningar runt 10-15

Henke
2005-07-28, 13:26
Kör i stort sett alltid en form av pyramidträning, lättare set som arbetas upp till tyngre 1-3 reppare för att seddan minska vikten och avsluta med en flerreppare eller två.

Ibland avslutar jag även övningen med dropset.

MVH

Wooch
2005-07-28, 15:57
Jag tränar också så, och trivs med det.

Diana
2005-07-28, 16:53
Håller me om att de är ett superbra sätt att lägga upp träningen :thumbup: mest för psyket ja gör det :)

HenrY
2005-07-28, 20:24
Aa, ungefär liknande sätt jag kör på.
Men jag har inget "koncept" utan på de övningar jag "kan" lassa på tungt på (dvs utan att tappa kontakt med huvudmuskeln, dvs den muskel som jag främst riktar in mig på med övningen) börjar jag alltid med, sedan efter det blir det blandade övningar där jag mer söker kontakt än att köra jätte tungt med få reps!