handdator

Visa fullständig version : Leverfärs

Metal_boy_
2005-07-28, 03:04
Vart hittar jag det och är det billigt som vanlig lever? Vet att det fanns förr på korv men dom tog bort det. Blev asgoa biffar på det.

King Grub
2005-07-28, 05:44
Du kanske kan köpa en bit lever och antingen mala färs av den själv, eller be personalen i charken att göra det?

Metal_boy_
2005-07-28, 12:08
Du kanske kan köpa en bit lever och antingen mala färs av den själv, eller be personalen i charken att göra det?

Det skulle man iof kunna göra. Tack för tipset. Finns det nån nackdel med att för ofta äta lever?

Tolkia
2005-07-28, 12:41
A-vitaminförgiftning var det väl ... om det är isbjörnslever man käkar, då. :D

Annars tror jag att lever från husdjur borde vara riskfri i de mängder man kan tänkas vilja äta den (få vill ju leva uteslutande på det); däremot har jag för mig att det kan vara problem med tungmetaller och miljögifter i lever från äldre, vilda djur (beroende på vilka djur och varifrån de kommer); levern är ju kroppens avgiftningsstation, vilet leder till att mycket skit som kroppen inte kan metabolisera och utsöndra hamnar där.

MrBoris
2005-07-28, 13:00
så ät inte lever från Gävle området och födda runt 1986 (eller va d var) :)

Coldsmith
2005-07-28, 13:01
Lever från husdjur? Det är nog inte så många som äter upp husdjurets lever. Vore ganska grymt det.

Är det leverbiff du tänker på kanske? Som säljs frusna i korvliknande paket? Sånt har vi massor av där jag jobbar :)

Att mala lever i kvarnen tror jag inte är så jättepoppis i charken tyvärr. Nuförtiden brukar inet ens kvarnen användas, man köper in färdigmalet.

Frazze
2005-07-28, 13:03
Tror inte Tolkia menar husdjur i den bemärkelsen katt&hund, utan som tamboskap mer eller mindre.

Nu blev jag sugen på leverbiff... Bäst att åka till affären.

Metal_boy_
2005-07-28, 13:20
Ska nog åka o checka lite närmre på det där. Vad heter typen av lever som jag ska ha? Den där vanliga syftar jag på som brukar användas.

Borde för övrigt vara bra under deff?

Tolkia
2005-07-28, 13:44
Lever från husdjur? Det är nog inte så många som äter upp husdjurets lever. Vore ganska grymt det.
Hmm ... undrar varifrån levern man ser i köttdisken kommer i så fall? Nog för att det finns både vildsvin och myskoxar i Sverige, men inte SÅ många, väl ...? ;)

Sverker
2005-07-28, 13:55
Levern kommer från ugnöt som slaktas innan de blivit 2 år. På den korta livstiden hinner inte levern samla på sig speciellt mycket kadmium eller kvicksilver. Sådan lever är säker mat m a p tungmetaller.

Däremot skulle jag inte äta lever mer än 1 ggr per veck m a p A-vitaminet.

kharon
2005-07-28, 14:35
Kycklinglever rekommenderas! Godast enligt mig.
Jag gissar att den levern inte heller hunnit samla på sig tungmetaller heller.

Wooch
2005-07-28, 16:06
Kycklinglever rekommenderas! Godast enligt mig.
Jag gissar att den levern inte heller hunnit samla på sig tungmetaller heller.

Kan bara hålla med dig, kycklinglever är godast.

Coldsmith
2005-07-28, 17:57
Hmm ... undrar varifrån levern man ser i köttdisken kommer i så fall? Nog för att det finns både vildsvin och myskoxar i Sverige, men inte SÅ många, väl ...? ;)

har du kossor som husdjur? Trodde att kossor var boskap. Men vad vet jag :)

Max
2005-07-28, 21:07
Testade nötlever för ett tag sen och tyckte den var godare än kycklinglever, har jag för mig....blir inte lever ofta, gott var det i alla fall, och billigt.

Nötlever, bacon och lingon....

King Grub
2005-07-28, 21:19
Kalvlever! :eating:

Tolkia
2005-07-28, 21:21
Högst off topic, men man måste ju vårda sin image som språkpolis ... :D

HUSDJUR
BETYDELSE: djur som hålles i tamt tillstånd för att vara människan till tjänst l. sällskap, särsk. för att ss. dragare o. d. l. gm sina produkter l. ss. slaktdjur bereda ägaren ekonomisk vinst; jfr BOSKAP 3, HUSHÅLLSDJUR.

Coldsmith
2005-07-28, 21:31
Skit ner dig ;).

Det är iaf inte den vanliga betydelsen av husdjur! :). I vardagsmun så innebär husdjur katter och hund el. liknande. Boskap något annat. Och det är ju folket som bildar språket enligt fredrik lindström ;). Säger man hus så menar man ju inte slott heller! :) *tjuuuuuuuurar*

Tolkia
2005-07-28, 22:47
:D