handdator

Visa fullständig version : Kolhydratsfattig diet


tinkerbell
2005-07-28, 02:10
Hur många g kolisar om dagen räknas som en "kolhydratsfattig diet" ? just under deff.

Är exempelvis 70-80g/dagen lite eller för mycket? Hur mkt är normalt under deff?

WHITEFOLKS
2005-07-28, 02:49
Hur mycket kolhydrater man behöver är helt upp till dig att avgöra beroende på vilken aktivitetsnivå och så du har. Personligen så har jag svårt att se mig själv gå under 200g kolhydrater/dag (äter oftast bra mycket mer än så) men jag tränar också mycket kondition.

Fredrik_
2005-07-28, 09:23
Hur många g kolisar om dagen räknas som en "kolhydratsfattig diet" ? just under deff.

Är exempelvis 70-80g/dagen lite eller för mycket? Hur mkt är normalt under deff?

Lyle McDonald ger ett ungefärligt värde på kolhydratmängden under "lågkolhydratdagar" till 20 energi-% av totala kaloriintaget. Sen är det väl väldigt vettigt att efter några dagar på så låga nivåer ladda upp igen med kolhydrater för att orka träna.

Själv har jag inte vågat gå ned så långt.. 200 g/dag tycker jag känns lågt för mig ;)

Börje H
2005-07-28, 10:03
Svårt att ge nåt g-värde på kolhydrater då det skiljer sig ofantligt mycket i energiförbrukning från person till person. Bättre då med ett E%-värde. Personligen ser jag ingen som helst fördel med att gå under 45-50 E% kolhydrater vid diet. Räknat på 3500 kcal blir det ca 400 g. Det som händer vid x-tremt låga kh-intag är ju att kroppen skall köra på ketonkroppar, men biverknigar som yrsel och allmänt risig ork ser då inte jag som någon fördel.

userfriendly
2005-07-28, 10:50
tycker det finns mer fördelar med att ligga rätt högt på kolhydraterna;
*du kan träna hårdare
*du återhämtar dig bättre
*du blir mättare ( i viss mån)

1g fett på kg/kroppsvikt MINST är vad jag kör på, ca: 2-3gP/kg o resten kolisar...

Sverker
2005-07-28, 11:13
Börje H och userfriendly :thumbup:

Mental
2005-07-28, 11:22
Om du vill uppnå ketosis så ska du ligga lågt i kolhydrater, hur lågt är nog individuellt. men köp ketosticks på apoteket så kan man se när man får ketoner i kroppen.

(brasklapp, rabblar ur minnet saker som jag hört, kolla med någon som vet innan du köper något ;) )

tinkerbell
2005-07-28, 20:58
Om du vill uppnå ketosis så ska du ligga lågt i kolhydrater, hur lågt är nog individuellt. men köp ketosticks på apoteket så kan man se när man får ketoner i kroppen.

(brasklapp, rabblar ur minnet saker som jag hört, kolla med någon som vet innan du köper något ;) )

vad menas med " ketoner i kroppen " ? :)

Ralle947
2005-07-28, 22:06
10-15 Kolh ska du hålla om du ska köra riktig Kolhydrats Diet!
Ätt Kycklingsfile hela dagen och ät frukt..den Kolhydraten som finns i frukt räknas inte!

WHITEFOLKS
2005-07-28, 23:21
Varför räknas inte kolhydraterna som finns i frukt?

tinkerbell
2005-07-28, 23:51
10-15 Kolh ska du hålla om du ska köra riktig Kolhydrats Diet!
Ätt Kycklingsfile hela dagen och ät frukt..den Kolhydraten som finns i frukt räknas inte!


10-15 g kolhydrater/dag låter väldigt lite, bör inte de vara ohälsosamt och leda till dåligt psyke? Trött, lättirriterad, sömnig, yr ... osv

Dessutom bör kolhydraterna från frukt räknas.

Axon
2005-07-29, 07:24
Förstår inte varför folk kör Keto diet, att ligga på mindre än 100gr kolhydrater per dag kan ju inte bra för kroppen. ;)

Själv så ligger jag på 250gr Kolhydrater per dag (i snitt) och lyckas gå ner cirka 450gr i veckan i snitt. Nu har jag ökat cardion med 30% så lär bli mer än 450gr i veckan, förhoppningsvis :)

userfriendly
2005-07-29, 10:48
Förstår inte varför folk kör Keto diet, att ligga på mindre än 100gr kolhydrater per dag kan ju inte bra för kroppen. ;)

Själv så ligger jag på 250gr Kolhydrater per dag (i snitt) och lyckas gå ner cirka 450gr i veckan i snitt. Nu har jag ökat cardion med 30% så lär bli mer än 450gr i veckan, förhoppningsvis :)


Har inte heller nån som helst förståelse för en ketodiet...
när jag inte är på diet så käkar jag rätt mkt kolisar o rätt lågt med fett, vilket gjorde att jag valde att under diet höja fetttet för att få i gång förbränningen, men kolhydraterna blir alltid MINST 150g/dag...
jag kör ju iof ingen svältdiet heller.... :eating: :naughty:

Det är ju trots allt kalorierna o proteinet som är det vesäntligaste..
Det du tappar extra under keto är ju mest vatten o glykogen iaf så... det kommer ju tillbaka sen...

DESSUTOM så ere oftast svårt att äta tillräckligt med frukt o grönt under en keto diet... ett vitaminpiller ger dig inte heller de fibrer du behöver...
magen pajar... (jag vet vad jag pratar om när jag säger dt :cool: )