handdator

Visa fullständig version : Problem med höftböjaren


Jan
2005-07-27, 19:53
Har haft problem med höftböjaren i över 6 veckor nu och har inte fått tid hos sjukgymnasten förrän mitten av augusti.

Nåväl, jag körde ett benpass och la in en ny övning på det, hack-squat till paralellet läge. Kände att jag fick lite ont men det var inget mer jag tänkte på då.
Dagen efter när jag var ute och sprang, fick jag sån smärta i varje steg(vänstern) efter ca 3km att jag var tvungen att gå hem.

Testade med att vila och stretcha ut höftböjaren, men har fortfarande lika ont, när jag ska till och springa. Kan i övrigt styrketräna benen som vanligt.

Någon som vet vad det är för skada och vad man kan göra för att det ska bli bra?

z_bumbi
2005-07-28, 09:16
Vila från det som gör ont tills du träffar sjukgymnasten?

Henke
2005-07-28, 09:28
Jag har också probs med ena höftböjjaren, snapping hip eller vad det kallas.
Det som funkar för mig är ganska rejäl stretch, speciellt efter pass med marklyft, knäböj och kondis. Glömmer jag att stretcha ett par gånger så skiter det sig.
Men som sagt brutal stretch, min favorit är om du ligger på mage på en bänk, ena foten/benet långt fram och den höftböjjare som ska stretchas, det benet ligger på bänken med knät i 90 grader så att foten pekar mot taket, ngn sätter sig på arslet på dig med händerna under knät och drar uppåt allt vad han orkar, man måste ha ngn som är tung och kan ta i.

Hoppas du fattar vad jag menar.

MVH

Jan
2005-07-28, 20:00
Jag har också probs med ena höftböjjaren, snapping hip eller vad det kallas.
Det som funkar för mig är ganska rejäl stretch, speciellt efter pass med marklyft, knäböj och kondis. Glömmer jag att stretcha ett par gånger så skiter det sig.
Men som sagt brutal stretch, min favorit är om du ligger på mage på en bänk, ena foten/benet långt fram och den höftböjjare som ska stretchas, det benet ligger på bänken med knät i 90 grader så att foten pekar mot taket, ngn sätter sig på arslet på dig med händerna under knät och drar uppåt allt vad han orkar, man måste ha ngn som är tung och kan ta i.

Hoppas du fattar vad jag menar.

MVH

Tack för tipset Henke, ska prova det. Börjar bli riktigt frusterande att inte kunna springa, nu på sommaren.

obesogen
2005-07-29, 13:02
Jag har också probs med ena höftböjjaren, snapping hip eller vad det kallas.
Det som funkar för mig är ganska rejäl stretch, speciellt efter pass med marklyft, knäböj och kondis. Glömmer jag att stretcha ett par gånger så skiter det sig.
Men som sagt brutal stretch, min favorit är om du ligger på mage på en bänk, ena foten/benet långt fram och den höftböjjare som ska stretchas, det benet ligger på bänken med knät i 90 grader så att foten pekar mot taket, ngn sätter sig på arslet på dig med händerna under knät och drar uppåt allt vad han orkar, man måste ha ngn som är tung och kan ta i.

Hoppas du fattar vad jag menar.

MVH

Om man gör motsatt,dvs ligger på rygg,behövs ingen tung person som kan ta i utan det funkar med vem som helst, sen får man ingen extrem ryggextension som det kan bli när man ligger på mage.

Ligg på rygg på britsen, med båda benen så långt utanför som möjligt, så att du egentligen bara har sittknölarna kvar. Ta hjälp av en kompis och sätt upp ena benet på hans/hennes axel så att det blir ordentligt böjt, låt sedan kompisen trycka ner ditt andra ben.