handdator

Visa fullständig version : Ersätta Tonfisken, med vad?


Mel
2005-07-27, 18:01
Har en fråga jag äter just nu 3 - 4 burkar tonfisk per dag. Alltså ca 28 burkar/vecka. Jag vet att detta är grov överkonsumtion. Men jag har fastnat i detta mönster just pga att en burk mättar och innehåller ca 30g protein - och det är bekvämt och billigt!. Min fråga är vad jag ska ersätta tonfisken med. Hur fungerar det med torsk? Den borde väl innehålla minst lika mycket tungmetaller som tonfisken, eller? Jag vill inte leva på proteindrinkar. Jag har ätit såhär ett års tid. Vad tror ni om hälsan? :confused:

King Grub
2005-07-27, 18:06
3-4 burkar tonfisk lär vara med än alla rekommendationer; 3-4 burkar i veckan är antagligen mer än dessa.

Torsk och annan fisk från öppna havet anses säkert att äta.

Kyckling, keso, kvarg, ägg, kött - variera.

zanzi
2005-07-27, 18:19
Sen är tonfisken utrotningshotad också så se helst till att ändra den vanan.

Metal_boy_
2005-07-28, 02:59
Har en fråga jag äter just nu 3 - 4 burkar tonfisk per dag. Alltså ca 28 burkar/vecka. Jag vet att detta är grov överkonsumtion. Men jag har fastnat i detta mönster just pga att en burk mättar och innehåller ca 30g protein - och det är bekvämt och billigt!. Min fråga är vad jag ska ersätta tonfisken med. Hur fungerar det med torsk? Den borde väl innehålla minst lika mycket tungmetaller som tonfisken, eller? Jag vill inte leva på proteindrinkar. Jag har ätit såhär ett års tid. Vad tror ni om hälsan? :confused:


Testa med sångfågel istället för tonfisk ett tag som variation. Säljer ut det billigt på Lidl just nu. Dessutom så är det perfekt om du är lite trött på kvargen också.

Rob The Man
2005-07-28, 03:46
Jag håller med det King Grubb skriver!

Prova att äta lax det är riktigt gott med nyttiga fetter



/R

Börje H
2005-07-28, 06:39
Har en fråga jag äter just nu 3 - 4 burkar tonfisk per dag. Alltså ca 28 burkar/vecka. Jag vet att detta är grov överkonsumtion. Men jag har fastnat i detta mönster just pga att en burk mättar och innehåller ca 30g protein - och det är bekvämt och billigt!. Min fråga är vad jag ska ersätta tonfisken med. Hur fungerar det med torsk? Den borde väl innehålla minst lika mycket tungmetaller som tonfisken, eller? Jag vill inte leva på proteindrinkar. Jag har ätit såhär ett års tid. Vad tror ni om hälsan? :confused:

Jisses, här har vi visst fastnat i en "byggarfälla". Om du nu har tänkt överkonsumera protein så finns det ju mängder av alternativ (fett %):
-torsk, sej, alaska-p (1-2%)
-kycklinglårfileér (6%)mmmmmmmm
-rökt skinka (2-4%)
-lövbiff, oxfilé (1-3%)
-älgkött (2-10%)
-viltskav, renskav, älgskav (4-6%)

Edit, glömde det bästa: strimlad fläskfilé, med orientalisk chilisås..... :eating: