handdator

Visa fullständig version : Vilovecka - Hur ofta?


Cidersson
2005-07-27, 15:17
Jag sökte efter en tråd i detta stuk men hittade ingen (konstigt nog):

Hur ofta brukar ni ta vilovecka?

Finns det något rekomenderat "Max veckotal av träning" innan man ska vila en vecka?

Normalt så brukar jag väl köra 8v ungefär innan något dyker upp som tvingar mig till vilovecka, men de senaste 3-4 månaderna har jag inte vilat eller missat ett pass... kanske dags att vila även om man inte vill/känner för det?

(jag tränar 4-5 gånger i veckan)

King Grub
2005-07-27, 16:12
När man känner sig sliten, mentalt eller fysiskt, tycker jag det är berättigat med en vilovecka. 8-10 veckor mellan viloveckorna tror jag är vanligast, men det lär inte vara fel att låta det gå kortare tid.

Jag har i o f s lätt att rekommendera andra att vila, men jag kan inte göra det själv. Jag har inte haft en vilovecka på 899 veckor... :em:

jwzrd
2005-07-27, 16:20
När man känner sig sliten, mentalt eller fysiskt, tycker jag det är berättigat med en vilovecka. 8-10 veckor mellan viloveckorna tror jag är vanligast, men det lär inte vara fel att låta det gå kortare tid.

Jag har i o f s lätt att rekommendera andra att vila, men jag kan inte göra det själv. Jag har inte haft en vilovecka på 899 veckor... :em:

En vilovecka kan du väl unna dig var 900:de? ;)

Cidersson
2005-07-27, 16:23
När man känner sig sliten, mentalt eller fysiskt, tycker jag det är berättigat med en vilovecka. 8-10 veckor mellan viloveckorna tror jag är vanligast, men det lär inte vara fel att låta det gå kortare tid.

Jag har i o f s lätt att rekommendera andra att vila, men jag kan inte göra det själv. Jag har inte haft en vilovecka på 899 veckor... :em:

go for 1000! :hbang:

HenrY
2005-07-27, 16:37
go for 1000! :hbang:

Nooo, 2000! :hbang:

zanzi
2005-07-27, 17:04
[..] Jag har i o f s lätt att rekommendera andra att vila, men jag kan inte göra det själv. Jag har inte haft en vilovecka på 899 veckor... :em:

Så med andra ord: Du har inte varit sjuk eller nått på sisådär 17 år!?

King Grub
2005-07-27, 17:09
Så med andra ord: Du har inte varit sjuk eller nått på sisådär 17 år!?

Frånvaro från träningen pga t ex förkylning är väl inte viloveckor?

Jag har varit förkyld en dag sedan 1994. Det var i år, men den släppte över natten.

Lillgrabben
2005-07-27, 17:12
Jag sökte efter en tråd i detta stuk men hittade ingen (konstigt nog):

Hur ofta brukar ni ta vilovecka?

Finns det något rekomenderat "Max veckotal av träning" innan man ska vila en vecka?

Normalt så brukar jag väl köra 8v ungefär innan något dyker upp som tvingar mig till vilovecka, men de senaste 3-4 månaderna har jag inte vilat eller missat ett pass... kanske dags att vila även om man inte vill/känner för det?

(jag tränar 4-5 gånger i veckan)


Jag brukar vara "dålig" på att vila. Kanske för dålig?!


Just nu är jag inne på min andra raka vilovecka, före det hade jag tränat sedan nyår med undantag för en veckas sjukfrånvaro under våren.


Måndag nästa vecka börjar jag träna igen.

Grisen
2005-07-27, 17:13
Frånvaro från träningen pga t ex förkylning är väl inte viloveckor?

Jag har varit förkyld en dag sedan 1994. Det var i år, men den släppte över natten.


Ha ha! Du är inte mänsklig.

King Grub
2005-07-27, 17:15
Jodå, men just förkyld verkar jag ha väldigt svårt att bli. Jag petar mig inte i näsan stup i kvarten...

zanzi
2005-07-27, 17:19
Frånvaro från träningen pga t ex förkylning är väl inte viloveckor?

Jag har varit förkyld en dag sedan 1994. Det var i år, men den släppte över natten.

Jo det har du rätt i. Uppfatta det hela (fel) som om du inte hade varit frånvarande från gymmet på 17 hela år. =) Det hade varit nått!

King Grub
2005-07-27, 17:24
Jo det har du rätt i. Uppfatta det hela (fel) som om du inte hade varit frånvarande från gymmet på 17 hela år. =) Det hade varit nått!

Inte en vecka, nej. Tre dagar i sträck som längst, har jag för mig. Jag har aldrig känt mig sliten; jag har inget som helst fysiskt krävande arbete, och människan vore ett dåligt konstruerat djur om hon inte skulle kunna arbeta (träning i det här fallet) 1-2 timmar om dagen, hela livet, så länge hon är frisk i övrigt. Att det inte är 100% för max muskeluppbyggnad är en annan sak, men jag tränar mer för att det är roligt och för hälsan, och att man inte skulle kunna utföra fysiskt arbete ett par timmar varje dag tror jag inte på, om man äter och sover någorlunda vettigt.

zanzi
2005-07-27, 18:07
Inte en vecka, nej. Tre dagar i sträck som längst, har jag för mig. Jag har aldrig känt mig sliten; jag har inget som helst fysiskt krävande arbete, och människan vore ett dåligt konstruerat djur om hon inte skulle kunna arbeta (träning i det här fallet) 1-2 timmar om dagen, hela livet, så länge hon är frisk i övrigt. Att det inte är 100% för max muskeluppbyggnad är en annan sak, men jag tränar mer för att det är roligt och för hälsan, och att man inte skulle kunna utföra fysiskt arbete ett par timmar varje dag tror jag inte på, om man äter och sover någorlunda vettigt.

Det skulle nog vara mer själsliga (psykiska) anledningar till att man inte skulle klara av det.
Själv så är jag fortfarande ett litet yngel på 22 årar så jag har väl ett antal till kvar innan (om!) jag börjar tröttna på träningen.
Får hoppas på att man nu har en lika stark själ som alla er "gamlingar" här på brädan. ;)

Jense
2005-07-27, 19:51
aja, det är kanske därför du är så späd? :D


och förkyld har du inte blivit för att du sköter din kost BRA.

edit: och att du dessutom inte träffar så mycket folk varken under arbetstid eller på gymmet gör väl sitt också

King Grub
2005-07-27, 20:05
och att du dessutom inte träffar så mycket folk varken under arbetstid eller på gymmet gör väl sitt också

Jag tränar faktiskt när det är fullt med folk på gymmet nu för tiden. ;)

Tolkia
2005-07-27, 21:12
... och att man inte skulle kunna utföra fysiskt arbete ett par timmar varje dag tror jag inte på, om man äter och sover någorlunda vettigt.
Här tror jag vi har en nyckel - som många slarvar med ... ;)

Myten
2005-07-27, 21:30
Aldrig!

Metal_boy_
2005-07-27, 21:58
Har vilovecka nu. Blev sliten redan efter 6 hårda veckor. Jag antar att det är deffen som orsakar det. Är dock redan sugen på att träna igen, men man måsste vila. Armbågarna är trötta, så även psyket.

autowah
2005-07-27, 22:05
Har klarat mig från förkylning i 1,5 år nu, har ett tag kvar..

no1fitness
2005-07-28, 01:34
Jag har aldrig haft en vilovecka heller...
Sjuk är jag väldigt sällan också. Blev iofs magsjuk för typ 8 månader sedan, men förkyld minns jag inte när jag var senast. I alla fall flera år sedan. :thumbup:
Tycker inte man behöiver ta vilovecka för att man ska göra det , utan bara om man känner sig sliten. :)

krakowww
2005-07-28, 10:57
Jag brukar vila när jag känner mig sliten eller när jag av någon annan anledning inte kan träna. Det brukar bli 2-4 gånger per år.

krilleh
2005-07-28, 11:41
king grub haru nån bild pårej? skulle va roligt o se dig :)

zanzi
2005-07-28, 13:15
king grub haru nån bild pårej? skulle va roligt o se dig :)

Försök dig inte på den stigen. Många har försökt... få har kommit tillbaks.

Vill minnas att Action Mats gjorde ett tappert provocerande försök utan att lyckas. :D

Cidersson
2005-07-28, 14:53
Försök dig inte på den stigen. Många har försökt... få har kommit tillbaks.

Vill minnas att Action Mats gjorde ett tappert provocerande försök utan att lyckas. :D

Haha.. nu har jag inte varit medlem så länge här inne, men detta låter spännande :)

Jorgen
2005-07-28, 14:57
king grub haru nån bild pårej? skulle va roligt o se dig :)
http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/Crash4600129.jpg

Cidersson
2005-07-28, 15:08
http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/Crash4600129.jpg

fungerade ju ej *cry*

Jorgen
2005-07-28, 15:12
fungerade ju ej *cry*
Vilken otur. För det är så han ser ut. ;)

Cidersson
2005-07-28, 15:14
Vilken otur. För det är så han ser ut. ;)

haha vad ondskefullt! Du gör det säkert för att vara en riktig teaser :thumbup:

Jorgen
2005-07-28, 15:16
haha vad ondskefullt! Du gör det säkert för att vara en riktig teaser :thumbup:
Ja.

Men nu så behandlas ämnet vilovecka i denna tråden. Inte Grubs utseende.
Back to topic!

Diana
2005-07-28, 16:51
Har heller aldri haft en HEL vilovecka :em: försökt två ggr i mitt liv men allti fått återfall :D antagligen för att ja egentligen inte behöver nån och inte kännt mej sliten nog, oftast är man(jag) bara tillfälligt trött och kan vila bort de på ett par dar :thumbup:

Men never underestimate the power of viloveckor!! :love: folk som lyckats ta sej igenom dessa regelbundet berättar ju om underbart positiva resultat.
sömn - Här tror jag vi har en nyckel - som många slarvar med ...
*innocent*
Håller me till 100! ja kan iaf se ett TYDLIGT mönster i hur ja har sovit kring sjukdom och slitenhet.

Men ändå är de kusligt beundransvärt att grub hållit sej såå jävla frisk =)