handdator

Visa fullständig version : Bästa tricepsövningen!


Viperman
2005-07-27, 13:48
Vilken är den bästa massa övningen för triceps om ni måste välja en? Dips eller?

Mvh

MrBoris
2005-07-27, 13:49
personligen tycker jag tricepsextension

andeN.
2005-07-27, 14:09
Tricepsextension här med.

blekfet2
2005-07-27, 14:11
dum som man är....vilken är det? (alltså jag tror jag är sämst på att veta vad alla övningar heter)

saftpojken
2005-07-27, 14:11
tricepsextensions + smalbänk tycker jag.

Viperman
2005-07-27, 14:12
Tricepsextension liggande eller stående? Med stång eller hantlar?

Mvh

AnimalGen
2005-07-27, 14:13
Hantelextension eller dips

jwzrd
2005-07-27, 14:15
Smalbänk eller dips. Dips är jobbigast och minst bekväm men antagligen mest effektiv (för mig då). Smalbänk är nästan lika bra (fortfarande för mig) men långt mer praktisk så min röst blir smalbänk. Båda övningarna lider dock av att dom aktiverar bröst och axlar (och lats och traps för dipsen), så det stör återhämtningen något om man inte kör dom tillsammans med bröstet.

MrBoris
2005-07-27, 14:15
tricepsextension är liggande med stång
försöker mig på att rita igen :) (tog 20sek)

Arne Persson
2005-07-27, 14:16
Enhands cable triceps press med omvänd fattning. Bygger en oerhörd massa på yttre triceps huvudet! :D

Loke
2005-07-27, 14:18
Liggande triceps extention. Det är faktiskt den enda tricepsövningen som jag tycker ger något.

Viperman
2005-07-27, 14:18
Enhands cable triceps press med omvänd fattning. Bygger en oerhörd massa på yttre triceps huvudet! :D

Okej tack, någon länk till utförandet av övningen? har aldrig sett den tror jag.

Mvh

jwzrd
2005-07-27, 14:19
Okej tack, någon länk till utförandet av övningen? har aldrig sett den tror jag.

Mvh

Arne har byggt hela sin fysik på den. Kom till Löddeköpinge för live action!

Viperman
2005-07-27, 14:19
tricepsextension är liggande med stång
försöker mig på att rita igen :) (tog 20sek)

:hbang: Snygg bild :thumbup:

Viperman
2005-07-27, 14:21
Arne har byggt hela sin fysik på den. Kom till Löddeköpinge för live action!

hehe det kanske man gör nån dag men tills dess skulle det vara schyst med en utförligare förklaring/bild/länk *flex*

Arne Persson
2005-07-27, 14:23
Okej tack, någon länk till utförandet av övningen? har aldrig sett den tror jag.

Mvh


He he! Kanske skojade jag lite? ;)

andeN.
2005-07-27, 14:32
hehe det kanske man gör nån dag men tills dess skulle det vara schyst med en utförligare förklaring/bild/länk *flex*

Kolla övningsbanken.

aliquis
2005-07-27, 14:47
Vilken är den bästa massa övningen för triceps om ni måste välja en? Dips eller?

MvhJag vet inte, jag har sämst armar, bänkpress? :D

aliquis
2005-07-27, 14:59
He he! Kanske skojade jag lite? ;)Fast den är ju flitigt förekommande i b&k, och de är ju stora ...

Arne Persson
2005-07-27, 15:03
Fast den är ju flitigt förekommande i b&k, och de är ju stora ...


Det var just därför jag nämnde en sådan tramsig discoövning. ;) JAg skulle vilja se någon på naturlig väg bygga upp ett par rejäla triccor med sådant trams!

Viperman
2005-07-27, 15:07
Det var just därför jag nämnde en sådan tramsig discoövning. ;) JAg skulle vilja se någon på naturlig väg bygga upp ett par rejäla triccor med sådant trams!

Hur bygger man upp triccarna på bästa sätt enligt dig då?

Mvh

Arne Persson
2005-07-27, 15:10
Hur bygger man upp triccarna på bästa sätt enligt dig då?

Mvh


tex så här:http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10208

Fettecke
2005-07-27, 15:10
smalbänk och tricepsext.

jwzrd
2005-07-27, 15:16
tex så här:http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10208

Knäckande bra triceps modellen på bilderna i artikeln har!

Arne Persson
2005-07-27, 15:18
Knäckande bra triceps modellen på bilderna i artikeln har!


Min gamla träningskompis Nisse Klink från forntiden.

jwzrd
2005-07-27, 15:19
Min gamla träningskompis Nisse Klink från forntiden.

Själv får jag bara en kronisk värk längs utsidan av armarna av frenchpress :(

Arne Persson
2005-07-27, 15:20
Själv får jag bara en kronisk värk längs utsidan av armarna av frenchpress :(


Hmmmm! :(

jwzrd
2005-07-27, 15:59
Hmmmm! :(

Får samma värk av alla övningar och moment som roterar armarna utåt runt axeln. Att "ta emot" i armbrytning typ, så flyes, pullovers, frenchpress, snedbänk om jag klämmer in armbågarna osv.

Arne Persson
2005-07-27, 17:45
Får samma värk av alla övningar och moment som roterar armarna utåt runt axeln. Att "ta emot" i armbrytning typ, så flyes, pullovers, frenchpress, snedbänk om jag klämmer in armbågarna osv.


Vi får väl ta en kebab och därefter en rörelseanalys på gymet? :)

Fatalist
2005-07-27, 17:49
Jag gillar dips (med vikt om så krävs) och 2-hands hantelextension bakom huvudet stenhårt. Hurpass de bygger kan jag inte svara på än, tycker mina triccor är rätt små och mesiga

AngelLove
2005-07-27, 17:59
Arne (skall läsa igenom artikeln men ställer frågan före ändå),
i liggande extension runt huvudet.. vad gör man för fel om det känns som att man mer gör övningen med latsen ?? denna övningen är en sådan som jag bara inte får till att ta på triceps.

finns en nordic-maskin som är om jag fattat det rätt sittande french-press som tar kanonfint men skulle gärna hitta mer än denna och dips för att ha fler övningar där man kan ha större vikter...

back to läsningen i tråden du länka till...

MAXX
2005-07-27, 19:00
Favvo är nog enarms hantelextension över huvudet.

RobbeliRobban
2005-07-27, 20:15
Arne (skall läsa igenom artikeln men ställer frågan före ändå),
i liggande extension runt huvudet.. vad gör man för fel om det känns som att man mer gör övningen med latsen ?? denna övningen är en sådan som jag bara inte får till att ta på triceps.

...


Jag heter inte Arne...


Inget fel. När du gör en extension av axeln kan du inte koppla ur vare sig triceps långa huvud, pecs eller lats- alla de musklerna är med och gör den delen av rörelsen.

Kör du däremot liggande tricepspress, utan att göra en extension i axelled (dvs från pannan varianten) får du en "renare" tricepsövning.

Arne Persson
2005-07-27, 20:19
Jag heter inte Arne...


Inget fel. När du gör en extension av axeln kan du inte koppla ur vare sig triceps långa huvud, pecs eller lats- alla de musklerna är med och gör den delen av rörelsen.

Kör du däremot liggande tricepspress, utan att göra en extension i axelled (dvs från pannan varianten) får du en "renare" tricepsövning.
Och förr eller senare pajade armbågar eller tricepsfästen.

lill biffen
2005-07-27, 20:27
Jag tycker helt klart skullcrushers.

Sparrisen
2005-07-27, 20:28
För mig tar ALLA tricepsövningar grymt bra. Den enda muskeln som jag alltid får grym kontakt med och som ger ENORM träningsvärk. Ofta ser ett pass ut som:

Sittande frenchpress med EZ-stång, ryggstöd
Liggande triceps extensions
Pushdown med rak stång, varierad greppbredd
dips


ibland även enarms frenchpress sittandes, rep pushdowns etc

Allan
2005-07-27, 21:00
Får samma värk av alla övningar och moment som roterar armarna utåt runt axeln. Att "ta emot" i armbrytning typ, så flyes, pullovers, frenchpress, snedbänk om jag klämmer in armbågarna osv.

Har du förkalkningar i axlarna???????


allan

Mikeman
2005-07-27, 21:13
Triceps ext.
Pushdown

Mina favvosar.

Metal_boy_
2005-07-27, 21:55
Tricepsextension med båda händerna på en hantel får jag en enorm kontakt med. Jag vet att man ska variera sig men den övningen har jag svårt att inte köra varje gång. Samma sak gäller pushdowns.

Arne det är hur du utför övningen och belastar muskeln som spelar roll när man ska bygga. Dina armar skiter i om du står och kör i kabelmaskinen så länge du mosar dom.

Arne Persson
2005-07-27, 22:22
Tricepsextension med båda händerna på en hantel får jag en enorm kontakt med. Jag vet att man ska variera sig men den övningen har jag svårt att inte köra varje gång. Samma sak gäller pushdowns.

Arne det är hur du utför övningen och belastar muskeln som spelar roll när man ska bygga. Dina armar skiter i om du står och kör i kabelmaskinen så länge du mosar dom.

Jag får definitivt inte den belastning på triceps när jag står och fjollar i en dragapparat jmf när jag kör tunga liggade och sittande triceps ext. Glöm det!

Kebab-Arne
2005-07-27, 22:49
Arne: Vad anser du om att köra Pushdowns först i tricepspasset för att skydda armbågen. Då det som jag lärt mig är en övning som är mest snäll mot armbågen av tricepsövningarna.

De gånger jag kört ligg. triceps. ext. runt huvudet först i tricepspasset har det känts i armbågen. Nu har jag istället lagt det sist och har absolut inte den känningen. Även om känningarna kan bero på dålig uppvärmning.

Tricepspasset ser ut såhär förövrigt.
1. Pushdowns
2. Dips
3. Ligg. triceps. ext.

Arne Persson
2005-07-27, 22:50
Arne: Vad anser du om att köra Pushdowns först i tricepspasset för att skydda armbågen. Då det som jag lärt mig är en övning som är mest snäll mot armbågen av tricepsövningarna.

De gånger jag kört ligg. triceps. ext. runt huvudet först i tricepspasset har det känts i armbågen. Nu har jag istället lagt det sist och har absolut inte den känningen. Även om känningarna kan bero på dålig uppvärmning.

Tricepspasset ser ut såhär förövrigt.
1. Pushdowns
2. Dips
3. Ligg. triceps. ext.

Ett par lätta uppvärmningsset kan väl vara ok.

Sheogorath
2005-07-27, 23:23
Just nu kör jag stående french med curlstång och plana tate-pressar. Innan var det mycket liggande extensions och enarmssträck bakom nacken. Gillar de flesta tricepsövningar utom push-downs. De suger tycker jag, men vafan.

RobbeliRobban
2005-07-28, 18:33
Kör bara smalbänk som "tricepsövning", alla andra tricepsövningar är tråkiga.

Arne Persson
2005-07-28, 20:01
Kör bara smalbänk som "tricepsövning", alla andra tricepsövningar är tråkiga.


Hade inte väntat mig något annat. ;)

jwzrd
2005-07-28, 22:21
Har du förkalkningar i axlarna???????


allan

Ingen aning. Det gick över när jag stretchade med ett kvastskaft dagligen under ett par veckor. Letade länge på en anatomikarta och tyckte mig se en muskelrackare som gick från nedre delen av överarmsbenet till framsidan av skulderbladet vars operation om den var "för kort" skulle ställa till ungefär det jag hade och förklara hur jag kan vara så jäkla stel. Jag körde på med stretchingen där och hela min hållning blev bätter och värken gick över helt.

Vaffan är en förkalkning i axlarna? :)

jwzrd
2005-07-28, 22:21
Vi får väl ta en kebab och därefter en rörelseanalys på gymet? :)

Hehe, en rörelseanalys? Låter perverst nog för mig :D

Goddaniel
2005-07-28, 23:07
Jag använder mig av endast två övningar för triceps just nu, dips och pushdowns.
Försöker hitta en tredje tricepsövning men hittar ingen bra som jag kan utföra utan att få ont i armbågarna, testade french press, även i maskin men kan inte ens köra på 20kg utan att det börjar knäppa i armbågarna så jag låter hellre bli *grr27*

Arne Persson
2005-07-28, 23:12
Hehe, en rörelseanalys? Låter perverst nog för mig :D

He he! trodde den inledande kebaben skulle lugna dig!

Jense
2005-07-28, 23:18
He he! trodde den inledande kebaben skulle lugna dig!


ta med dig Jet och Mart|n så kan dom sätta sig på honom medans du "analyserar" :D

jwzrd
2005-07-29, 07:22
He he! trodde den inledande kebaben skulle lugna dig!

Perverst nog som i tillräckligt perverst för att jag ska ställa upp på det :D

lauria
2005-07-29, 10:01
Triceps extension runt huvudet, liggande och sittande :thumbup: ...Men givetvis så kompleterar man med lite andra övningar oxå...

Jag brukar ha kört så här:
Liggande triceps extension runt huvudet 10 10 4 4 4
Sittade triceps extension runt huvudet 10 10 4 4 4
Pushdowns 4set 10-12reps
Overhead extensions 4set 10-12reps
Bänkdips 2*max

Och det där tycker ajg funkar väldigt bra!! Har ökat både styrka och volym en hel del sen ja började köra efter det upplägget...

Ulf A Big
2005-07-29, 10:09
Enhands cable triceps press med omvänd fattning. Bygger en oerhörd massa på yttre triceps huvudet! :D

Ser ut att vara ett levande exempel på det också...


Fast jag kör den som omvänd triceps extension och har minst lika bra triceps som Arne.. Det funkar också

Arne Persson
2005-07-29, 10:49
Ser ut att vara ett levande exempel på det också...


Fast jag kör den som omvänd triceps extension och har minst lika bra triceps som Arne.. Det funkar också

Jo för tummarna....

Metal_boy_
2005-07-29, 13:33
Jag får definitivt inte den belastning på triceps när jag står och fjollar i en dragapparat jmf när jag kör tunga liggade och sittande triceps ext. Glöm det!

Är väl bara att ladda på fullt mag om det är för dålig belastning, sen hänga på en kaka på sprinten med?

Arne Persson
2005-07-29, 13:48
Är väl bara att ladda på fullt mag om det är för dålig belastning, sen hänga på en kaka på sprinten med?

Tyvärr får jag inte ut mycket av pushdown. Är tvungen att köra den med superset med frenchpress i hiss. ibland med extravikt.

jwzrd
2005-07-29, 13:50
Tyvärr får jag inte ut mycket av pushdown. Är tvungen att köra den med superset med frenchpress i hiss. ibland med extravikt.

Inte ens när du kör den i en hiss som inte har utväxling? Push-downs i utväxlad hiss är helt talanglöst, den andra är dock effektiv för mig.

Arne Persson
2005-07-29, 13:53
Inte ens när du kör den i en hiss som inte har utväxling? Push-downs i utväxlad hiss är helt talanglöst, den andra är dock effektiv för mig.

Jag kör den både i vår tricepshiss (utan utväxling dvs vaijern fäster direkt i magasinet) och i cable crossen med samma resultat. En trevlig pump- och avslutningsövning.

jwzrd
2005-07-29, 13:54
Jag kör den både i vår tricepshiss (utan utväxling dvs vaijern fäster direkt i magasinet) och i cable crossen med samma resultat. En trevlig pump- och avslutningsövning.

Jag inser att båda står sig slätt mot tex dips, smalbänk, frenchpress osv. Men det är väl ändå en rätt stor skillnad mellan den utväxlade och den direkta varianten? Jag tycker den direkta känns som en "riktig" övning som känns djupt in i triccorna men den utväxlade mest känns som att taja gummisnorkel :)

Arne Persson
2005-07-29, 15:09
Jag inser att båda står sig slätt mot tex dips, smalbänk, frenchpress osv. Men det är väl ändå en rätt stor skillnad mellan den utväxlade och den direkta varianten? Jag tycker den direkta känns som en "riktig" övning som känns djupt in i triccorna men den utväxlade mest känns som att taja gummisnorkel :)


Jag håller med dig där! En cable cross med hjulet ovanpå magasient känns som ett jävla gummiband att köra med.

Metal_boy_
2005-07-30, 13:24
Tyvärr får jag inte ut mycket av pushdown. Är tvungen att köra den med superset med frenchpress i hiss. ibland med extravikt.


Arne kanske inte skulle vara så viktkåt och satsa lite på kontakt i utförandet, så kanske det skulle kännas mer. *innocent* ;)

Arne Persson
2005-07-30, 13:27
Arne kanske inte skulle vara så viktkåt och satsa lite på kontakt i utförandet, så kanske det skulle kännas mer. *innocent* ;)


VAdå viktkåt? JAg kör med stopp i bottenläget på samtliga reps över 80 kg! ;) Inga jävla rövlyft och svingar här inte!

Metal_boy_
2005-07-30, 13:46
VAdå viktkåt? JAg kör med stopp i bottenläget på samtliga reps över 80 kg! ;) Inga jävla rövlyft och svingar här inte!

Stopp i bottenläge, vad är det för jävla vila? :D

Arne Persson
2005-07-30, 13:57
Stopp i bottenläge, vad är det för jävla vila? :D


Allt discofusk måste bekämpas på alla fronter!

Grippster
2005-07-30, 15:04
Enhands cable triceps press med omvänd fattning. Bygger en oerhörd massa på yttre triceps huvudet! :D

Du har läst nya BODY ser jag. Väldigt optimal om man vill öka omkretsen runt armen med 20cm

Arne Persson
2005-07-30, 16:36
Du har läst nya BODY ser jag. Väldigt optimal om man vill öka omkretsen runt armen med 20cm


Den övningen gör sig nog bäst av alla på bild! :thumbup: :thumbup: :thumbup: En tips är att duscha armen (triccan) med en duschflaska så ser det mer "effektfyllt" ut!

Akilles
2005-07-30, 19:52
Jag tycker den direkta känns som en "riktig" övning som känns djupt in i triccorna men den utväxlade mest känns som att taja gummisnorkel

Gud vad alla är starka här.

Fråga: Om man är liten och svag, lönar det sig att köra tre tricepsövningar då? Jag läste Arnes tricepsartikel för ett tag sedánoch bestämde mig för att köra tre övningar. Liggande extension, french med hantel och pushdown. Är det fånigt eller, eftersom mina triceps är lika små och outvecklade som resten av mog? Eller finns det fördelar med tre olika övningar även för mig?

Metal_boy_
2005-07-30, 20:18
Allt discofusk måste bekämpas på alla fronter!


vad räknas som disco?

Arne Persson
2005-07-30, 20:23
vad räknas som disco?


Kabeltövningar till överdrift samt träna med vikter man inte riktigt bemästrar.