handdator

Visa fullständig version : Köpa / Sälja hus!


Assazel
2005-07-27, 13:22
Hej alla! Long time no seen.. anyhow..

Jag och en kompis är intresserad av att köpa en villa, renovera och sedan sälja.

Vad gäller om vi köper den privat? Måste ngn skrivas på den, etc... bättre med bolag? Måste den säljas först efter ett år etc..

Jättetacksam om ni vet detta eller kan länka där man kan läsa om det.

Tack!

Mvh
S

Pellefant
2005-07-27, 13:27
Rent spontant låter bolag(AB) bättre, så att vinsten kan pytsas ut till honom under flera år, tex så att han hamnar precis vid marginalskattegränsen, så inte hela reavinsten läggs ovanpå hans lön(=50% marginalskatt) under ett enda år.

Dessutom, med bolag så kan han dra av kostnader för virke, ev hantverkare han måste anlita där han inte är kunnig själv mm.

Är han i byggbranschen(?) kanske hans arbetsgivare tycker detta är "konkurrerande verksamhet", snacka med arbetsgivaren först i så fall så inte jobbet sitter löst och att han måste smyga med detta(=trist)

Är inte 100% på det jag skrivit(tex: kan man dela upp reavinster på flera år kanske?), någon vet säkert bättre.

Assazel
2005-07-27, 13:58
Ok! Tänker lite i de banorna också. Något mer man bör tänka på?

Är det ananrs bara att starta ett Aktiebolag -> sätta 100 pannor och köpa huset -> renovera, dra av för material -> sälj huset när man är klar. -> köp helst nytt hus inom 1 år för att skjuta på skatten?

Pellefant
2005-07-27, 14:55
köp helst nytt hus inom 1 år för att skjuta på skatten?

Njae, har svårt att tänka mig att man kan kvitta hela inköpskostnaden på ett år, jmf inventarier som ofta skrivs av på tex 3-10 år.

Finns väl ingen anledning att skjuta upp skatten i all evighet heller?

Dina andra frågor vet jag inte svaret på. :(

Assazel
2005-07-27, 15:03
Oj, nej jag mena att man slipper vinstskatta om man investerar igen i ett nytt hus inom ett år ex.