Visa fullständig version : Ökningsobjekt Chandler
Chandler
2005-07-27, 10:03
Så var det färdigdeffat för i år. Jag skulle uppskatta några tips på vägen nu inför vintern. Jag väger ca 79kg för tillfället och har gått ner från ca. 86kg i januari. Jag har väldigt lätt för att gå upp i vikt och det känns som om det räcker med att se på mat så är det genast +2kg. Vad vore ett rimligt mål till t.ex. 1 januari? Å ena sidan känns det som att gå tillbaka till 85 är väl mycket, för det kommer att innebära avsevärda (onödigt stora?) fettökningar, men samtidigt vill jag ju ha möjlighet att öka så mycket muskelmassa som möjligt med.
Här är ett ungefärligt kostschema för vardagarna:
0640
60g havregryn(sgröt)
2,5 dl fettfri mjölk
100g fettfri grynost
multivitamin/C-vitamin/fluor
0730
1 kopp kaffe
0900
1 kopp kaffe
250g kvarg + fun light
1 näve jordnötter
1 mandarin/äpple
1100
~150g kött/kyckling
~70g pasta/ris
sallad
1400
1 kopp kaffe
250g kvarg + fun light
1 näve jordnötter
1700
~150g kött/kyckling
~70g pasta/ris
2,5 dl fettfri mjölk
sallad
2030
40g vassle
60g malto/druvsocker/Nesquick
2050
40g cornflakes
250g kvarg + fun light
2,5 dl fettfri mjölk
2200
~150g kött/kyckling
~70g pasta/ris
2,5 dl fettfri mjölk
Om det inte är en träningsdag så försvinner naturligtvis gainern och dessutom cornflakesen samt i övrigt mindre mat mot kvällssidan.
Chandler
2005-07-27, 10:07
Helgerna brukar innebära färre måltider, mer sömn samt eventuellt litet onyttigheter á la glass och choklad.
3-4 styrketräningspass/veckan och enligt tidigare erfarenhet väldigt litet kondition under bulk. :em: Kanske där vore en lämpligt möjlighet att förbättra? Hur stor är skillnaden mellan att äta t.ex. 400kcal över sin förbrukning och att lägga in 10-15min cykel (~500kcal/vecka) efter styrketräningen och sedan öka mängden mat lika mycket? Närmast med tanke på fettinlagringen alltså?
Slartibartfast
2005-07-27, 10:22
Dricker du ingen mjölk?
Chandler
2005-07-27, 10:24
Dricker du ingen mjölk?
Bra poäng! Jo, det gör jag, dock inte på jobbet. Copy-paste... :em:
85 kg är väl ingen hög vikt om du tänker "bygga" fram tills januari?
Annars är det som vanligt standardlösningen att höja 500 kcal (Räknat på ökad mat och ev minskad träning.) och se vad som händer under några veckor, går du upp i lagom takt så är det bra, annars får du höja kalorierna mer.
Kör du mycket kondition just nu är det kanske läge att dra ner lite på den men 3-4 pass per vecka är en rimlig dos att behålla för de flesta skulle jag tro.
Första veckan efter deffen räknas inte viktmässigt då det är en del kolhydrater som laddas in under den veckan.
Chandler
2005-07-27, 10:53
Annars är det som vanligt standardlösningen att höja 500 kcal (Räknat på ökad mat och ev minskad träning.) och se vad som händer under några veckor, går du upp i lagom takt så är det bra, annars får du höja kalorierna mer.
Kör du mycket kondition just nu är det kanske läge att dra ner lite på den men 3-4 pass per vecka är en rimlig dos att behålla för de flesta skulle jag tro.
Första veckan efter deffen räknas inte viktmässigt då det är en del kolhydrater som laddas in under den veckan.
1kg i månaden är väl ändå ganska mycket för en "icke-nybörjare"?
Jag räknar inte kalorier (borde jag?), utan nöjer mig att få mig minst 2g protein/kg kroppsvikt och sedan blir resten som det blir. Mina pasta/ris-portioner var kring 50g under deffen, så de har blivit större. Jag har också försökt öka lite på morgongröten samt lagt till nötter till mellanmålen. Ev. lite mer kolhydrater i gainern. Så kaloriökningen är ganska jämnt fördelat på kolhydrater/fett samt på dagen. Funderade ett tag på att ta hela ökningen i form av fett (olja/nötter) och hoppas på mindre fettinlagring, men nu verkar det bli så här iaf. Jag vet inte riktigt ännu om jag går upp på det här, men konstigt vore det annars.
Jag kör i princip ingen kondition alls nu. Jag var på 1h stretching igår; räknas det? :D
Chandler
2005-07-27, 10:55
Glömde jag naturligtvis bort; vad tycker du vore en lämplig vikt tills januari?
Glömde jag naturligtvis bort; vad tycker du vore en lämplig vikt tills januari?
100 kg? *flex* :D
Seriöst nu.
En exakt vikt är omöjligt att säga något om då man måste veta hur du tränat och skött kosten innan, hur du såg ut då och hur du ser ut idag för att ha en chans att uppskatta något sådant (Det funkar överhuvudtaget inte via internet, i alla fall inte för mig.) men jag tycker inte 5 kg från deffat tillstånd är mycket om du väger över 85 kg i normala fall.
Du får ju även räkna med att du ska bygga muskler under tiden samt att träningen med överskott gör att kroppen hela tiden kan lagra mer energi i musklerna vilket även det bidrar till att du väger mer även om det inte lägger sig som underhudsfett.
Har du deffat utan att träna kondition?
Du har ju skrivit ut vad du äter vilket jag ser som att du har koll på mängderna, inte räknat i kalorier men väl i gram och det går ju att använda på samma sätt. Har du redan höjt intaget så får du ju se vad som händer och sen justera det vartefter.
Chandler
2005-07-27, 11:36
100 kg? *flex* :D
Seriöst nu.
En exakt vikt är omöjligt att säga något om då man måste veta hur du tränat och skött kosten innan, hur du såg ut då och hur du ser ut idag för att ha en chans att uppskatta något sådant (Det funkar överhuvudtaget inte via internet, i alla fall inte för mig.) men jag tycker inte 5 kg från deffat tillstånd är mycket om du väger över 85 kg i normala fall.
Du får ju även räkna med att du ska bygga muskler under tiden samt att träningen med överskott gör att kroppen hela tiden kan lagra mer energi i musklerna vilket även det bidrar till att du väger mer även om det inte lägger sig som underhudsfett.
Har du deffat utan att träna kondition?
Du har ju skrivit ut vad du äter vilket jag ser som att du har koll på mängderna, inte räknat i kalorier men väl i gram och det går ju att använda på samma sätt. Har du redan höjt intaget så får du ju se vad som händer och sen justera det vartefter.
Jag kan ju inte påstå att jag inte lekt med tanken; om inte annat kan man sitta här och säga att man väger där kring 100. :D Verkligheten skulle dock bli rätt dyster. :D
Bilder finns ju som sagt, men om det inte hjälper så. Exakt vikt är jag naturligtvis inte ute efter.
Nu är jag inte på något sätt rippad nu heller och magrutor har jag bara sett på bild. Midjemåttet i trakterna 83-84cm...
Nej, jag har nog gått mina morgonpromenader, men det är helt hopplöst att motivera sig till sådant under bulk; man blir ju ändå fet. :)
Yep, kaloriräknande är väl ganska onödigt. Åtminstone för tillfället har jag väldigt bra koll på mängderna iom att jag äter matlåda på jobbet. När skolan börjar igen blir det ögonmått gällande lunchen, men det kan knappast bli något problem det heller.
Mera info: tadaa (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=890331&postcount=1)
Nej, jag har nog gått mina morgonpromenader
Ja konditionsträning.
Men att lägga till något efter styrketräning några gånger i veckan och kanske även gå några promenader bör väl funka rent motivationsmässigt?
Chandler
2005-07-27, 11:46
Ja konditionsträning.
Men att lägga till något efter styrketräning några gånger i veckan och kanske även gå några promenader bör väl funka rent motivationsmässigt?
Jo, det kanske vore ganska "optimalt". 10-15 minuter och ganska intensivt efter styrketräning är väl ganska lämpligt? Påverkar det fettinlagringen om bränner några 100 kalorier extra per vecka på det viset, men äter motsvarande mängd mer istället?
Och igen; 1kg/månad är en viktuppgång i lägsta kanten?
Slartibartfast
2005-07-27, 11:58
Kör med mitt recept:
Ditt mål är att gå upp ett kg i månaden. Väg dig varje morgon. Om du väger mer än 30 gram mera än dagen innan så drar du ner lite på maten den dan, väger du mindre än 30 gram mer så ökar du en aning. Så håller du på så länge du vill. På en längre tidsaxel jämnar de små oregelbundenheterna ut sig och du går upp ett kg per månad. Precis så gjorde jag under min deff, fast tvärtom då.
OCH SÄG INTE ATT DET INTE FUNKAR!! DET FUNKAR!! KOLLA VAD RIPPAD JAG ÄR!!
Chandler
2005-07-27, 12:02
Kör med mitt recept:
Ditt mål är att gå upp ett kg i månaden. Väg dig varje morgon. Om du väger mer än 30 gram mera än dagen innan så drar du ner lite på maten den dan, väger du mindre än 30 gram mer så ökar du en aning. Så håller du på så länge du vill. På en längre tidsaxel jämnar de små oregelbundenheterna ut sig och du går upp ett kg per månad. Precis så gjorde jag under min deff, fast tvärtom då.
OCH SÄG INTE ATT DET INTE FUNKAR!! DET FUNKAR!! KOLLA VAD RIPPAD JAG ÄR!!
Måste hitta en så optimal våg först. :D
Slartibartfast
2005-07-27, 12:34
Måste hitta en så optimal våg först. :D
Som sagt behöver vågen inte vara optimal. Inte kroppsvikten heller. Vägningarna varierar ju stort från dag till dag, men under den period som min deff höll på gick jag ner exakt det antal kg som jag ville, utan att jag räknade kalorier överhuvudtaget.
överlägset bästa sättet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.