handdator

Visa fullständig version : Hur och hur länge? (förvara ris)

Bjorne
2005-07-27, 01:10
Tja

Gillar ris och finns ju en del fördelar med det. Riktigt fint till kyckling och nötfärs - och lite annat kul till det. Men, jag är för lat för att koka upp ris, tar sån jäkla tid och för min del rätt svårt att få det fint.

Så, ifall man hade kunnat koka upp ett kilo och förvara det under några dagar, utan att smaken och konstistensens förändras för mycket så hade det varit perfekt. Går det och hur då?

Endumen
2005-07-27, 01:20
Alltså det beror på vad man menar med förändrad smak:D.

Jag tycker iaf det går bra och koka upp riset och sen ha det i kylen i 4-5 dagar... Men smaken e som baken.

MyungChul
2005-07-27, 03:22
går gör det självklart, och man dör inte heller.

Sverker
2005-07-27, 06:55
Ställ det kallt !
Ställ det kallt !
Ställ det kallt !

Ja, seriöst !
Ris är en klassiker för matförgiftning. Bacillus cereus överlever kokning och ifall du inte snabbt kyler ned riset kommer bakterien snabbt att vakna till liv och växa till i antal. Ris är optimal mat för Bacillus.

Koka riset. Dela upp det i portioner i små lådor och ställ in det direkt i kylskåpet. Då fixar sig riset.

Chandler
2005-07-27, 07:23
Ställ det kallt !
Ställ det kallt !
Ställ det kallt !

Ja, seriöst !
Ris är en klassiker för matförgiftning. Bacillus cereus överlever kokning och ifall du inte snabbt kyler ned riset kommer bakterien snabbt att vakna till liv och växa till i antal. Ris är optimal mat för Bacillus.

Koka riset. Dela upp det i portioner i små lådor och ställ in det direkt i kylskåpet. Då fixar sig riset.

Huh?! Det skulle jag aldrig ha trott! Jag brukar alltid vänta en god stund innan jag ställer innan kokt ris i kylen; annars blir det ju varmt i kylen. :em:

Hur länge uppskattar du att kokt ris står sig i kylen då?

Semiramis
2005-07-27, 08:19
Jag brukar koka mycket ris och frysa in i portioner, lätt och smidigt att tina och värma i mikron.

Slartibartfast
2005-07-27, 09:07
Jahapp. Då har man lärt sig nåt nytt igen. :thumbup:

Chandler
2005-07-27, 09:41
Jag brukar koka mycket ris och frysa in i portioner, lätt och smidigt att tina och värma i mikron.

Blir väl att börja med något sådant nu. Besvärligare än kylskåpet dock. :)

aliquis
2005-07-27, 11:00
Ställ det kallt !
Ställ det kallt !
Ställ det kallt !

Ja, seriöst !

Koka riset. Dela upp det i portioner i små lådor och ställ in det direkt i kylskåpet. Då fixar sig riset.Vad finns den mer i? Jag har säkert ätit ris som har råkat stått framme till nästa dag några gånger, sålänge det inte har torkat till korn igen ;/, saker brukar få stå framme och svalna med, och då kan de ju bli framme en längre stund.

edit: Det gäller att ha ett vältränat och starkt immunförsvar som gör det det skall och inte råkar snedskjuta för att det är en katt i närheten ;)

aliquis
2005-07-27, 11:01
Blir väl att börja med något sådant nu. Besvärligare än kylskåpet dock. :)Speciellt eftersom den alltid är full.

Chandler
2005-07-27, 11:38
Speciellt eftersom den alltid är full.

Tänk på mig då som alltid hamstrar kött när det är på extrapris. :D Det problemet har ju du iaf inte.

Tolkia
2005-07-27, 12:15
Vad finns den mer i?
Ris är den absolut vanligaste orsaken till matförgiftning p.g.a. b.c. Det innebär ju dock inte att man blir matförgiftad av ALLT ris, b.c. måste ju finnas där från början alt. man måste lyckas få dit den under tillagningen. Lite mer om sagda bacill kan man hitta här (http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2222).
Det gäller att ha ett vältränat och starkt immunförsvar som gör det det skall och inte råkar snedskjuta för att det är en katt i närheten.
Fast här handlar det väl, om jag inte tar fel, inte om en infektion som immunförsvaret gör så mycket åt, utan om en ren förgiftningsreaktion (bakterien producerar gifter som finns kvar i maten även sedan bakterien dött, och det är dessa gifter som orsakar symptomen). Bryter du en arm spelar det mindre roll om dy har starka ben, typ ... ;)

Edit:
Gör som Sverker säger!
Gör som Sverker säger!
Gör som Sverker säger!
Gör som Sverker säger!
Gör som Sverker säger!
Gör som Sverker säger!
Gör som Sverker säger!

Action
2005-07-27, 12:27
Jag har visst tålig mage.

Jag kan laga 3 måltider med ris på morgonen och blanda i tonfisk. Lägger burkarna sedan ljummen i väskan och det står sig hela dagen. Tom gjort så nu på sommaren när man dragit till stranden. :(

Inga problem alls.

King Grub
2005-07-27, 12:31
Jag kan laga 3 måltider med ris på morgonen och blanda i tonfisk. Lägger burkarna sedan ljummen i väskan och det står sig hela dagen.

Vilken härlig väldoft som måste sprida sig när du öppnar en sådan burk. http://bestsmileys.com/puking/4.gif :D

hum
2005-07-27, 12:32
Blev sjuk av en matlåda med ris och linser förra sommaren *spy*
Fyfan vad sjuk jag blev.

Action
2005-07-27, 12:34
Vilken härlig väldoft som måste sprida sig när du öppnar en sådan burk. http://bestsmileys.com/puking/4.gif :D

Jo det har du så rätt i.. det gäller att ha avstånd till sina medmänniskor... *spy* Ibland väljer jag då kycklingfilé med omtanke för omgivningen.

Mac
2005-07-27, 13:56
kyckling borde vara bla det sämsta man kan låta ligga framme länge?

aliquis
2005-07-27, 14:54
Tänk på mig då som alltid hamstrar kött när det är på extrapris. :D Det problemet har ju du iaf inte.Jag har en massa bröd och lite grönsaker som jag aldrig äter i frysen.

Borde ha kokta bönor, och eventuellt färdiglagad mat.

aliquis
2005-07-27, 14:55
Fast här handlar det väl, om jag inte tar fel, inte om en infektion som immunförsvaret gör så mycket åt, utan om en ren förgiftningsreaktion (bakterien producerar gifter som finns kvar i maten även sedan bakterien dött, och det är dessa gifter som orsakar symptomen). Bryter du en arm spelar det mindre roll om dy har starka ben, typ ... ;)doh, jag som brukar känna mig trygg genom att koka gammal mat, kanske inte så smart då, därför det smakar skit ändå ;)

aliquis
2005-07-27, 14:56
Blev sjuk av en matlåda med ris och linser förra sommaren *spy*
Fyfan vad sjuk jag blev.Visst ja, när jag var på arvika hade jag flera matlådor ris, linser och grönsaker, det enda jag åt, jag blev inte sjuk... fast alkoholen kanske dödade allt.