handdator

Visa fullständig version : Match Mat!


fista_nemOO
2005-07-26, 21:46
jag undrar vad jag skall äta innan match eller täning framför allt match för då vill jag verkligen få ut 100 procent utav mig själv.Alltså jag skulle vilja ha lite enkla tips på rätter, inget speciellt eftersom jag bor ensam och inte är så hemma i köket. men jag vill verkligen känna mig pigg i benen så jag kan gå ut och ge allt. Det är inte så att jag har något jätte problem direkt men ibland kan jag dock känna mig lite tung eller lite sugen på något mer i magen liksom.
detta har säkert att göra med hur långt tid innan match man skall äta också. vi har samling 2 timmar innan match och en ishockey match pågår cirka 2.5 timme så det är ganska långt :S vi får dock bananer och lite övrig frukt i period pauser. undrar också hur mycket vatten man bör dricka un der och innan match, de flesta säger mycket innan och inget under själva matchen!?
hoppas på GOA LÅNGA HÅRDA SVAR! JAG ÄR rOOKIE BARA SÅ NI VET :cool:

MyungChul
2005-07-26, 22:21
hm, vad säger man.. Pasta med ost-och-skinksås passar nog, fast om det är så långt innan bör du ta en pasta med medelhögt GI. Du kan ta med några mackor eller något att äta innan. Tror du kan nöja dig med 250ml vatten/30 min eller nåt, eller om man kanske behöver mer. men det är vad jag skulle gissat på.


hoppas jag bringar någon klarhet

fista_nemOO
2005-07-26, 22:31
hm, vad säger man.. Pasta med ost-och-skinksås passar nog, fast om det är så långt innan bör du ta en pasta med medelhögt GI. Du kan ta med några mackor eller något att äta innan. Tror du kan nöja dig med 250ml vatten/30 min eller nåt, eller om man kanske behöver mer. men det är vad jag skulle gissat på.


hoppas jag bringar någon klarhet

TAck så mycket för svaret. Har olika pastasorter olika GI nivåer eller hur är det? Är högt GI snabba eller långsamma?

Om dom har olika GI nivåer vilka sorter har medelhöga GI nivåer?

MyungChul
2005-07-27, 03:17
Aa, högt GI är snabba.

Fullkorn är ofta långsammare än ickefullkorn. Sen ju smalare pastan är desto högre GI, tror jag. Defenitivt inte säker, så det behöver du inte räkna med än.

sanoj
2005-07-27, 13:05
Ju längre koktiden är desto lägre gi är det väl?...Eller har ja fel..

MyungChul
2005-07-27, 13:22
det va ju det jag skrev?

Mac
2005-07-27, 13:28
spagetti har lägst GI! Sen så kan du testa Bulgur, det är smaskens :eating:

fista_nemOO
2005-07-27, 14:29
spagetti har lägst GI! Sen så kan du testa Bulgur, det är smaskens :eating:

vad är bulgur? vad hittar jag det? är det bra att äta innan match?