handdator

Visa fullständig version : Smith eller färre reps i bänken?


mini
2005-07-26, 21:43
Något luddig rubrik kanske. Nåväl, jag har lite svårt att välja hur jag ska lägga upp min bröst/bänkträning. Har ingen passare, och vill inte vara beroende av att fråga någon, så nu kör jag själv. Detta gör att jag inte vågar köra den där sista reppen. Så, frågan är - är det smartare att köra i smithen och kunna ta det där extra, och kanske komplettera med plan hantelpress? Eller ska jag köra fri stång och köra något mindre än jag kanske egentligen orkar?

Snabel123
2005-07-26, 21:45
Något luddig rubrik kanske. Nåväl, jag har lite svårt att välja hur jag ska lägga upp min bröst/bänkträning. Har ingen passare, och vill inte vara beroende av att fråga någon, så nu kör jag själv. Detta gör att jag inte vågar köra den där sista reppen. Så, frågan är - är det smartare att köra i smithen och kunna ta det där extra, och kanske komplettera med plan hantelpress? Eller ska jag köra fri stång och köra något mindre än jag kanske egentligen orkar?


variera vetja

Beast
2005-07-26, 23:49
Hur ska du kunna komplettera med en hantelövning som du inte heller kommer "våga" göra sista repset. Skaffa en passare på just bröstdagen eller be någon som är på gymet eller jobbar där att hjälpa, så svårt är det ju inte.

BajareN
2005-07-27, 00:06
Hur ska du kunna komplettera med en hantelövning som du inte heller kommer "våga" göra sista repset. Skaffa en passare på just bröstdagen eller be någon som är på gymet eller jobbar där att hjälpa, så svårt är det ju inte.

Det är bara att dumpa av hantlarna på golvet om man inte orkar mer.

Jorgen
2005-07-27, 00:09
Det är bara att dumpa av hantlarna på golvet om man inte orkar mer.
Eller i ansiktet om det vill sig illa. Ingen vidare bra idé.

Jorgen
2005-07-27, 00:11
mini: Tränar du hemma eller? För annars finns det väl någon vänlig själ du kan fråga på gymmet om dom kan passa?
Generellt så ställer alla upp.

tp_88
2005-07-27, 00:34
Eller i ansiktet om det vill sig illa. Ingen vidare bra idé.
Man behöver väl inte pass i hantelpress heller!? :confused:
Om man inte vill köra forced reps eller dylikt. Kommer du upp så gör du, annars bara ner igen och antingen droppa hantlarna eller resa sig.

EDIT: OT: Desto mer du kör desto bättre kommer du lära känna vad DIN gräns går. Därmed kommer du kunna träna bra nära fail på ett säkert sätt. Hantelpress är annars är väldigt bra övning där du enligt mig iaf, inte behöver pass. Jag föredrar hantelpressar framför bänkpress i smith.

Jorgen
2005-07-27, 00:39
Man behöver väl inte pass i hantelpress heller!? :confused:
Om man inte vill köra forced reps eller dylikt. Kommer du upp så gör du, annars bara ner igen och antingen droppa hantlarna eller resa sig.
Nej, inte i bänk heller egentligen.
Men jag har sett folk som har tappat hantlar i ansiktet, på axlarna och bröstet. Inte så mycket att göra när tex triceps failar och man inte orkar hålla hanteln längre.

Fast klart bäst är det ju att, som du skrev, lära sig var sin gräns går.

Endumen
2005-07-27, 00:42
Smithen är i min mening usel. Den är för stum så det går ej att korrigera så man lyckas med bra lyft. Jag använder den endast då inget annat finns tillgängligt.

Kör på själv tills du kommer upp i de tunga setten, därefter ber du någon vänlig själ om hjälp med passning. Det kan väl inte vara så många set som det gäller. Eller?

tp_88
2005-07-27, 00:45
Nej, inte i bänk heller egentligen.
Men jag har sett folk som har tappat hantlar i ansiktet, på axlarna och bröstet. Inte så mycket att göra när tex triceps failar och man inte orkar hålla hanteln längre.

Fast klart bäst är det ju att, som du skrev, lära sig var sin gräns går.
Klart att det är bäst med passare i båda, men måste jag välja kör jag hellre hantlar än stång utan passare. Men visst, risken finns väl, har aldrig kännt så själv dock.

mini
2005-07-27, 06:49
Visst kan jag be någon om passning, men jag gör det inte gärna. Och nej, det är en rep det skiljer på vad jag vågar själv eller med passare, så det är inte så mycket. Och jo, med hantlar käns det bra mycket enklare att köra nära fail. Jag riskerar liksom inte att fastna under hantlarna. Har redan fastnat under stången, därför väcks mina frågor. :em:
Nåväl, det jag kunnat utläsa är väl att alla alternativ är bättre än smithen, så det kanske blir vanlig bänk plus något avslutande hantelset.

Sheogorath
2005-07-27, 07:16
Visst kan jag be någon om passning, men jag gör det inte gärna. Och nej, det är en rep det skiljer på vad jag vågar själv eller med passare, så det är inte så mycket. Och jo, med hantlar käns det bra mycket enklare att köra nära fail. Jag riskerar liksom inte att fastna under hantlarna. Har redan fastnat under stången, därför väcks mina frågor. :em:
Nåväl, det jag kunnat utläsa är väl att alla alternativ är bättre än smithen, så det kanske blir vanlig bänk plus något avslutande hantelset.

När man väl kommit över det där med att be om pass första gången så brukar det flyta på. Folk är generellt sett väldigt tillmötesgående, och är det någon surpropp som motvilligt går med på det kan man ju testa någon annan nästa set... Pass är A och O i bänkpress tycker jag. Både för avlyft och för att kunna köra till fail.

Akilles
2005-07-27, 07:40
Det beror kanske på hur många set man kör också, och hur lång setvila man har. Vågar man be någon ta en 6-7 minuters paus från sitt eget tränande?

z_bumbi
2005-07-27, 08:09
Det beror kanske på hur många set man kör också, och hur lång setvila man har. Vågar man be någon ta en 6-7 minuters paus från sitt eget tränande?

Kör du så kort setvila att passaren inte hinner köra sina egna set under den tiden?