handdator

Visa fullständig version : kcal intag


dtox
2005-07-26, 16:21
Någon som har en bra sida på lager där man kan räkna ut ungefär hur många kcal man bör få i sig / dag? Hade en sida där man fyllde i antal timmar av vad man gör (joggar, tränar osv), kommer dock inte ihåg vad den heter. Om någon av er hänvisar mig till den, under vilken kategori ska styrketräning placeras? För det fanns inte med.
Sen, går det lita på de uträkningarna?

King Grub
2005-07-26, 16:42
Jag antar att du menar Uppladdningen. (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html)

Styrketräning kanske får en aktivitetsfaktor på 5.

Siffrorna är ungefärliga och bara något att utgå från.

Ett annat beprövat sätt att beräkna ungefärlig energiförbrukning är genom att använda sig av Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

blekfet2
2005-07-26, 16:43
länkarna finns i grubs deffguide (under Diet, Deff & Fettminskning)

dtox
2005-07-26, 16:50
Jag antar att du menar Uppladdningen. (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html)

Styrketräning kanske får en aktivitetsfaktor på 5.

Siffrorna är ungefärliga och bara något att utgå från.

Ett annat beprövat sätt att beräkna ungefärlig energiförbrukning är genom att använda sig av Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Lättare med uppladdningen. Sen är det lite svårt att placera in sig melan 1.2 och 2.0, men hur som helst..styrketräning = aktivitetsfaktor 5?
Då antar jag att jag placerar in det i :

Aerobics low impact, alpint, turiståkning, kappsegling : 5 ...stämmer?

MyungChul
2005-07-26, 21:28
ja, han sa ju 5. alltså tar du vad som helst med aktivitetsfaktor 5, om det nu är kappsegling eller slagsmål spelar ingen roll