handdator

Visa fullständig version : Beskrivande utförande av knäböj.


Fettecke
2005-07-26, 15:51
Hade nyss en (icke)givande föreläsning om knäböj av min gymägare...

hon påstog bla:
- "ha aldrig knäskålen framför tårna..."
- "böj aldrig röven nedanför knäskålen, helst en kvarts böj..."
- "Luta fram överkroppen så du har stabilitet i lyftet då du har röven så långt bak" (jag tycker de blir för stor belastning på korsryggen vid tyngre vikter)

mer snappade jag inte upp, men minst hälften av ovanstående tycker jag är lite skitsnack ?...

nån som har lust att rätta mig ?, har kollat filmen i övningsbanken, en norsk nybörjarfilm i styrkelyft... vissa delar stämmer ju, men inte allt.

sunkan
2005-07-26, 15:58
Hade nyss en (icke)givande föreläsning om knäböj av min gymägare...

hon påstog bla:
- "ha aldrig knäskålen framför tårna..."
- "böj aldrig röven nedanför knäskålen, helst en kvarts böj..."
- "Luta fram överkroppen så du har stabilitet i lyftet då du har röven så långt bak" (jag tycker de blir för stor belastning på korsryggen vid tyngre vikter)

mer snappade jag inte upp, men minst hälften av ovanstående tycker jag är lite skitsnack ?...

nån som har lust att rätta mig ?, har kollat filmen i övningsbanken, en norsk nybörjarfilm i styrkelyft... vissa delar stämmer ju, men inte allt.


svårt för honom att fixxa ett godkänt lyft i knäböjj skulle ja tro

Jay-Z
2005-07-26, 16:00
I rest my case...

http://www.drsquat.com/images/fred-tom.jpg

Fettecke
2005-07-26, 16:07
svårt för honom att fixxa ett godkänt lyft i knäböjj skulle ja tro

dedär hjäklte inte så mkt :D

iaf... kollar jag på jay-Z:s vackra bild så tolkar jag att allt gymägaren sa, är totalt fel...

nån som har nån bra referens på hur de ska gå till, helst text och bild till ?

MilkmaN
2005-07-26, 16:15
Knäböj enl. allan i best of beskriver väl det rätt bra?

aliquis
2005-07-26, 16:21
Skit i gymägaren.

Jag resonerar som så att om det faktiskt fungerar för de som lyfter riktigt tungt borde det ju även fungera för oss andra.

dtox
2005-07-26, 16:22
Kolla i Övningsbanken. på exrx.net ser man ju en som utför knäböj. Kanske ger ett hum om hur man ska utföra ett knäböj? :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Fettecke
2005-07-26, 16:37
hmm... får lägga upp en film isf som beskriver mitt utförande på knäböj...
http://bearny.no-ip.org/bojj107kg1.AVI

iaf, de som jag ser i böjen är att min rygg är lite för långt fram enligt mig, samt att ryggen följer inte med riktigt på vägen upp, att benen lyfter nån cm innan ryggen åker tillbaka... detta pga att jag har en för stor framlutad vinkel i början av böjen ?

kolla noga isf :D

Allan
2005-07-26, 16:51
Jamen titta i Best of....Det finns en del skrivet där. Men lita aldrig enbart på det du läser - styrketräning är inte självinstruerande eller lämpat för bedömning via filmer. Vill du vara säker - ta kontakt med dina jämtkamrater på forumet (finns några stycken) och offra några spänn på en resa.


allan

Metal_boy_
2005-07-26, 17:38
varför ska man gå sådär långt ner egentligen? Jag tycker det är obekvämt, och det känns bara som jag tar i med arslet där nere.

Allan
2005-07-26, 17:40
Du SKA jobba med arslet. En välutvecklad gluteus är en absolut förutsättning för ett par starka och bra ben.


allan

Metal_boy_
2005-07-26, 17:41
Du SKA jobba med arslet. En välutvecklad gluteus är en absolut förutsättning för ett par starka och bra ben.


allan

Så jag gör rätt? Känns som jag kommer att få sota med en röv som sitter i svanken om ett par år :)

Allan
2005-07-26, 17:42
Läs knäböjsartikeln.


allan

aliquis
2005-07-26, 17:57
hmm... får lägga upp en film isf som beskriver mitt utförande på knäböj...
http://bearny.no-ip.org/bojj107kg1.AVI

iaf, de som jag ser i böjen är att min rygg är lite för långt fram enligt mig, samt att ryggen följer inte med riktigt på vägen upp, att benen lyfter nån cm innan ryggen åker tillbaka... detta pga att jag har en för stor framlutad vinkel i början av böjen ?

kolla noga isf :DDu ser väldigt okoncentrerad ut? Tror du kan tjäna på att stå bredare, du kollar ner mellan varje rep, svårt att se om du verkligen drar in en massa luft och spänner magen innan du går ner, övre delen av ryggen ser lite framåtböjd när du står upp, vet inte om det gör något, du kör inte särskilt djupt.

Fettecke
2005-07-26, 18:04
Du ser väldigt okoncentrerad ut? Tror du kan tjäna på att stå bredare, du kollar ner mellan varje rep, svårt att se om du verkligen drar in en massa luft och spänner magen innan du går ner, övre delen av ryggen ser lite framåtböjd när du står upp, vet inte om det gör något, du kör inte särskilt djupt.

okoncetrerad, möjligen... försöker hitta en bra rörelsebana i det där lyftet... bredare ska jag prova, sumostyle typ... kollar ner vet jag inte varför jag gör, märkte det själv nu faktiskt... små ticks man håller på me säkert :D luft drar jag inte in innan jag går ner nej... måste prova imårrn!

hmm, får filma lite imårrn och kolla om de e bättre...
ska på ett gym i storstaden imårrn :D (östersund)... får filma lite där och fråga den med störst ben :D

Allan
2005-07-26, 18:18
Ring ännu hellre till nån på det gymet som skulle kunna hjälpa dig. Det finns en tråd här med två filmer - i och för sig inget att jämföra sig med om man inte är i absolut världsklass men du kan få en liten bild av hur det BORDE se ut, fast med en för dig vettig belastning. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37042

Du kan också ta kontakt med Östersunds Atletklubb - där finns det tränare och folk som vet vad de håller på med. http://medlem.spray.se/styrkelyft/ tel 063-12 06 20


allan

råkkare
2005-07-26, 18:26
Jag går inte så väldigt djupt ner..det tar bättre tycker jag då..å ont i arslet får man iaf..man får nsätan stå upp å göra sina grova behov på toa..men men

Allan
2005-07-26, 18:30
Så..du kör bara halva moment i alla andra rörelser också då, eller...?


allan

Fettecke
2005-07-26, 18:57
Ring ännu hellre till nån på det gymet som skulle kunna hjälpa dig. Det finns en tråd här med två filmer - i och för sig inget att jämföra sig med om man inte är i absolut världsklass men du kan få en liten bild av hur det BORDE se ut, fast med en för dig vettig belastning. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37042

Du kan också ta kontakt med Östersunds Atletklubb - där finns det tränare och folk som vet vad de håller på med. http://medlem.spray.se/styrkelyft/ tel 063-12 06 20


allan

Perfekt... ska ringa dom imårrn... ska ändå till Östersund då så... är ju Storsjöyrans förfest nu typ... "Yranveckan (krogstråket osv)"

drkrupp
2005-07-26, 21:16
hmm... får lägga upp en film isf som beskriver mitt utförande på knäböj...
http://bearny.no-ip.org/bojj107kg1.AVI
Kul med böjfilm. Det ser ganska vingligt ut, och du hamnar nästan på tå i första repset. Inte bra. Dessutom är det på tok för grunt, tycker jag.

Mitt alldeles simpla förslag är; halvera vikten, stå rakt med stången på axlarna, sätt dig på vaderna utan att slappna av i låren, vänta en sekund, pressa rakt upp. Andas. Upprepa. Öka vikten lite mellan varje set till du bara orkar 5-6 sådana reps. Passet därefter kan du börja på de vikter du slutade teknikpasset med. :thumbup:

mr_ping2
2005-07-27, 22:59
För den som orkar kan ni dra ner denna:

http://www.uxconsulting.com/private/styrkelyft/ej%20t%c3%a4vlingar/040810/


Där visar rickard hur man meckar en väldigt allvarlig knäböjj på 280kg tror jag.

H.Emanuel
2005-07-30, 17:11
Tycker också det är en svår övning. Skulle vara bra att ha nån som kollar ens böj egentligen, tränar själv. Alltid. Själv håller jag nog överkroppen för framåtböjd . Men det som finns att läsa om utförandet här är faktiskt bra. Annars är det väl bara öva, öva och åter öva...

bubbe
2005-07-30, 18:03
tyckte aliquis hade en del bra ideer. huvudet upp, spänn ryggen ända från början, koncentration, titta inte ner efter att du är färdig uppställd. fötterna är kvar jag lovar.

backa ut från ställningen, lättare att gå tillbaka då och du får det rätt från början. Balansen kommer om tränar långsammare och framförallt träna din form med lättare vikter som drkrupp skrev. jag brukar stå och "luft böja" för att öva på balans och djup utan stång lite nu och då. (frugan tycker jag är knäpp, gör samma med marklyft faktiskt "luft-lyfter"!)

djupet såg väl precis godkänt ut på första? sen är det väl inte negativt om man går djupare än då så klart.

bubbe
2005-07-30, 18:04
För den som orkar kan ni dra ner denna:

http://www.uxconsulting.com/private/styrkelyft/ej%20t%c3%a4vlingar/040810/


Där visar rickard hur man meckar en väldigt allvarlig knäböjj på 280kg tror jag.

host, tänkte jag skulle kolla, men upptäckte filstorleken hua mastiga filmer du slänger upp pingen!

Allan
2005-07-30, 18:08
Trassla inte till det. Det enda som gäller är att öva och öva och öva. Under tiden höjer man vikterna lite i taget och rätt vad det är sitter man med tvåhundra och reser sig igen. Men man kan inte sluta öva. Det tar flera veckor att komma ikapp efter en paus. Sätt er på huk och res er igen. Svårare än så är det inte.


allan

Allan
2005-07-30, 18:09
http://www.uxconsulting.com/private/styrkelyft/ej%20t%c3%a4vlingar/040810/




328 Meg? Du det får nog vara!


allan

Highlander
2005-07-30, 18:20
allan >>

du tycks kunna dina böjar så jag måste fråga vilket som är det, inte "korrekta", men mest "korrekta" sättet att utföra en böj:

version 1:
fötterna alltifrån jämfota till axelbrett(fötterna brukar oftast peka rakt fram när jag gör så fö.)

version 2:
fötterna alltifrån axelbrett och bredare men inte spagat.(fötterna brukar peka ganska vidt ut åt sidorna)

känns ganska naturligt att jag kan sjunka djupare i version 2 än 1, dock kan jag hantera BRA mycket mer vikt i version 1 och verkligen pressa skinkorna till bristningsgränsen( :hbang: )
har sett mer rutinerade styrkelyftare göra båda sorterna så man blir lite intresserad av vad som är det mest korrekta.

Allan
2005-07-30, 18:24
Jag går igenom det där rätt ordentligt i bägge knäböjsgrejorna i Best of....Det finns en diskussion om det hela också som är rätt givande. Utan att ha sett dig skulle jag rekommendera nummer två. I position 1 kommer du rätt snart att nå ditt max.


allan

bubbe
2005-07-30, 18:27
jag har även fått rådet till en bredare fotstans pga möjligheten att utnyttja böjdräkten tuffare. (nu vet jag inte om du är ute efter SL böj men ändå)

Highlander
2005-07-30, 18:27
alright, skall kolla igenom böj-tråden.. tack för svaret

Fettecke
2005-07-31, 13:37
Du kan också ta kontakt med Östersunds Atletklubb - där finns det tränare och folk som vet vad de håller på med. http://medlem.spray.se/styrkelyft/ tel 063-12 06 20


allan

vart fick du tag i det nummret ?

Iaf, åter till sak... jag åkte till Östersund och träffade Sixten, han som äger telefonnumret... en stolt motionär som vart aktiv i klubben i närmare 50 år på 65+

jag visade mina talanger i de 3 klassiska... det enda han sa till mig i knäböjen var "titta i taket, bredda fötterna", sagt och gjort, hela hållningen vart bättre, och det kändes naturligt att böja... nu va de kanske inte direkt så mastodonta vikter, men 100kg iaf...

så, till marklftet... lyftet i sig va perfekt, förutom att jag inte var seriös i första lyftet från marken, jag brukar alltid lyfta upp vikten, för att sedan sätta igång med reps 1-5, numera så ska jag även räkna med upplyftet från marken som 1 rep, och utföra det riktigt... hade lite probs med att jag "slet" upp vikten , men de e nu åtgärdat...

han pressade mig ganska mkt på tyngre lyft... det slutade med 170kg på stången utan remmar... utan problem, tack vare SL stången.! jag hade kunnat fortsatt, det kändes i det läget att jag hade kunnat dragit 200kg.

bänken va fan ingen lek precis.... va iaf bättre med svanken, men de tyckte inte Sixten, han var emot det i reglerna :D så jag får fråga någon annan på atletklubben som lyfter tungt... Jörgen Ljungberg fick jag tipset om, och Sixten skulle fråga honom om han ville ge mig ett pass... för den som inte vet vem Jörgen är, så är han stark som ett förbannat odjur.

Jag får tacka Allan som upplyste om detta, det va hur roligt som helst.!

MrBoris
2005-07-31, 14:11
vart fick du tag i det nummret ?

Iaf, åter till sak... jag åkte till Östersund och träffade Sixten, han som äger telefonnumret... en stolt motionär som vart aktiv i klubben i närmare 50 år på 65+

jag visade mina talanger i de 3 klassiska... det enda han sa till mig i knäböjen var "titta i taket, bredda fötterna", sagt och gjort, hela hållningen vart bättre, och det kändes naturligt att böja... nu va de kanske inte direkt så mastodonta vikter, men 100kg iaf...

så, till marklftet... lyftet i sig va perfekt, förutom att jag inte var seriös i första lyftet från marken, jag brukar alltid lyfta upp vikten, för att sedan sätta igång med reps 1-5, numera så ska jag även räkna med upplyftet från marken som 1 rep, och utföra det riktigt... hade lite probs med att jag "slet" upp vikten , men de e nu åtgärdat...

han pressade mig ganska mkt på tyngre lyft... det slutade med 170kg på stången utan remmar... utan problem, tack vare SL stången.! jag hade kunnat fortsatt, det kändes i det läget att jag hade kunnat dragit 200kg.

bänken va fan ingen lek precis.... va iaf bättre med svanken, men de tyckte inte Sixten, han var emot det i reglerna :D så jag får fråga någon annan på atletklubben som lyfter tungt... Jörgen Ljungberg fick jag tipset om, och Sixten skulle fråga honom om han ville ge mig ett pass... för den som inte vet vem Jörgen är, så är han stark som ett förbannat odjur.

Jag får tacka Allan som upplyste om detta, det va hur roligt som helst.!

vill gärna se uppföljningen med bänkpressen iaf! :thumbup:

Allan
2005-07-31, 14:48
vart fick du tag i det nummret ?



I kommunens föreningsgregister naturligtvis! Kul att det gav nåt. Jag skulle nog hellre be om att få träffa nån med tränarutbildning i klubben - visst, Ljungberg är så stark så det bara inte finns men se till att du får tag i den bäste tränaren, oavsett vad han har lyft.


allan

z_bumbi
2005-07-31, 14:51
I kommunens föreningsgregister naturligtvis! Kul att det gav nåt. Jag skulle nog hellre be om att få träffa nån med tränarutbildning i klubben - visst, Ljungberg är så stark så det bara inte finns men se till att du får tag i den bäste tränaren, oavsett vad han har lyft.


allan

Ljungberg är tränarutbildad iofs.

aliquis
2005-07-31, 14:57
vart fick du tag i det nummret ?

Iaf, åter till sak... jag åkte till Östersund och träffade Sixten, han som äger telefonnumret... en stolt motionär som vart aktiv i klubben i närmare 50 år på 65+

jag visade mina talanger i de 3 klassiska... det enda han sa till mig i knäböjen var "titta i taket, bredda fötterna", sagt och gjort, hela hållningen vart bättre, och det kändes naturligt att böja... nu va de kanske inte direkt så mastodonta vikter, men 100kg iaf...Problemet är att jag inte kan bestämma mig för VAR jag skall sätta fötterna, och är rädd att det går sämre om jag sätter dem "annorlunda", står jag bredare känns det som att jag inte kommer ner lika djupt men det kanske man gör / det inte gör något? Nu talar vi drygt axelbrett eller säg 1.5ggr så brett.
så, till marklftet... lyftet i sig va perfekt, förutom att jag inte var seriös i första lyftet från marken, jag brukar alltid lyfta upp vikten, för att sedan sätta igång med reps 1-5, numera så ska jag även räkna med upplyftet från marken som 1 rep, och utföra det riktigt... hade lite probs med att jag "slet" upp vikten , men de e nu åtgärdat...

han pressade mig ganska mkt på tyngre lyft... det slutade med 170kg på stången utan remmar... utan problem, tack vare SL stången.! jag hade kunnat fortsatt, det kändes i det läget att jag hade kunnat dragit 200kg.[/qupte]Vad brukar du ha för stång då? Skiljer väl bara 1mm i tjocklek på dem? Gör det så stor skillnad? Jag känner iofs direkt när det råkar ligga fel stång på någon ställning och går och byter för att det känns fel.
[QUOTE=Fettecke]bänken va fan ingen lek precis.... va iaf bättre med svanken, men de tyckte inte Sixten, han var emot det i reglerna :D så jag får fråga någon annan på atletklubben som lyfter tungt... Jörgen Ljungberg fick jag tipset om, och Sixten skulle fråga honom om han ville ge mig ett pass... för den som inte vet vem Jörgen är, så är han stark som ett förbannat odjur.

Jag får tacka Allan som upplyste om detta, det va hur roligt som helst.!Jag missar säkert på att jag böjer framför en spegel och vill se att jag inte pressar in knäna för mycket, mitt bästa lyft då i april gjordes ju utan spegel framför, kanske kan jag göra lika tunga lyft nu med bara jag kommer bort från spegeln? Tror det är lugnt med knät nu även om jag inte riktigt pressar ut det, tänker inte på det under lyften.

Jag hade velat filma mina lyft, men jag vill ju filma de tyngsta då, men 110kg känns aningen för tungt för mig så jag är rädd att de inte blir så fina som de skulle kunna bli =P, men jag vill ju få upp vikterna också :/

Fettecke
2005-07-31, 15:11
Vad brukar du ha för stång då? Skiljer väl bara 1mm i tjocklek på dem? Gör det så stor skillnad? Jag känner iofs direkt när det råkar ligga fel stång på någon ställning och går och byter för att det känns fel.


skillnaden som jag kände var att SL-stången var bättre räfflad vid handtagen, den stång som används i hackliften, är knappt räfflad, eller väldigt utsliten, sedan den fria stången är det lite djupare räfflor i, men glider fortfarande... de går att hålla 10-12 kg mer där iaf...
nu vet inte jag vad "mitt" gym har för stänger, märke alltså, men bra var dom inte i jämnförelse, då de verkar glida lätt

Allan
2005-07-31, 15:21
En SL-stång är tjockare och stummare. Dessutom brukar man se till att refflingen (lättringen för att vara korrekt) borstas ur med stålborste emellanåt.

allan

JAM
2005-07-31, 16:13
För den som orkar kan ni dra ner denna:

http://www.uxconsulting.com/private/styrkelyft/ej%20t%c3%a4vlingar/040810/


Där visar rickard hur man meckar en väldigt allvarlig knäböjj på 280kg tror jag.
>300 mb, visst, men inte om det går i <50 kbps...