handdator

Visa fullständig version : fett


mangemani
2005-07-26, 14:50
har under senaste tiden dragigt ner mer och mer på kolhydraterna och just nu käkar jag 3 måltider(frukost,lunch och middag)som innehåller kolhydrater,resten utav energin kommer från det flerommättande fettet(rapsolja och omega-3 kapslar)...jag käkar mer kolhydrater under dom dagar jag tränar(speciellt efter tränings passet).
men i stort sätt så består kommer enrgin från fettet.

men nu börjar man bli lite fundersam,nu tycks jag istället gå upp i vikt istället för ner och jag undrar vad det kan bero på....är ju strikt med kosten,BARA långsamma kolhydrater samt nyttigt fett(och tillräckligt med proteiner).

är det inget bra att få i sej allt för mycket nyttigt fett?kan tillägga att till varje fett mål så tar jag 2-3 matskedar rapsolja och kanske 2-3 kapslar omega-3.kan det vara det som är felet?

King Grub
2005-07-26, 14:52
men nu börjar man bli lite fundersam,nu tycks jag istället gå upp i vikt istället för ner och jag undrar vad det kan bero på....är ju strikt med kosten,BARA långsamma kolhydrater samt nyttigt fett(och tillräckligt med proteiner).

Fett ger 9.3 kcal per gram, kolhydrat 4.1.

Större andel av kolhydratenergin används i värmeproduktion.

Fett lagras mycket lättare som kroppsfett än kolhydrat.

mangemani
2005-07-26, 17:00
så du rekomenderar att jag ska sänka fett intaget och öka kolhydraterna?
det jag är orolig över(efter allt man läst)är insulin nivåerna,det är rädslan för dom som har gjort så att man har sänkt på kolhydraterna.
i vanliga fall så käkar jag 30-40 gr kolhydrater(långsamma),leder den mängden till "allvarliga" insulin toppar?

King Grub
2005-07-26, 17:04
Nej, det gör det inte. 30-40 gram protein ger t ex större insulinutsöndring än 30-40 gram kolhydrat från pasta, ris eller havregryn.

Och kolhydrat kan överhuvudtaget inte omvandlas till kroppsfett under normala förhållanden och vid en blandat kost. Absolut inte vid energiunderskott. Det krävs att du lär kroppen att lagra in kolhydrat som kroppsfett efter omvandling för att det skall ske, genom stor eller långvarig överätning av kolhydrat. De novo lipogenes är sällsynt, och i normala fall kan endast 3-4% av kolhydraterna du äter "bli" kroppsfett. Överätning av kolhydrat vid ett enstaka tillfälle, även om det handlar om mänger på upp till 3-500 gram kolhydrat, s¨sker ingen de novo lipogenes alls, vare sig i vila eller vid träning.

mangemani
2005-07-26, 17:13
en än gång så har man lärt sej nått nytt.
så då har man inget att frukta om man käkar långsamma kolisar i den mängden med en variation av produkterna.

men det här pratet om att man ska vräka på med fett och proteiner och helt utesluta kolhydrater några timmar innan sängdags,ska jag strunta i det och fortsätta käka kolhydrater då med?eller är det inte att rekomendera under deff?

King Grub
2005-07-26, 17:26
Har du inte tränat på kvällen kan du förlägga större delen av ditt kolhydratintag på morgon, förmiddag och fram till och med tidig eftermiddag, för att därefter minska det och minimera eller utesluta vid sista målet.

Om du inte minskar i fettvikt tror jag ditt det där "vräka på" med fett som är boven. Fett är väldigt energirikt, och det kaloriintag du beskrivit tidigare låter faktisk högt för en deff, även för en stor person, om man inte är väldigt aktiv.

mangemani
2005-07-26, 17:37
hmm,summering:
1.fortsätta käka lika mycket kolhydrater som jag käkade innan jag sänkte,dvs 30-40 gr per måltid.
2.sänka ner på fettintaget och sluta "vräka" på med fett under kvällarna.
3.se över mitt höga kcal intag som just nu ligger på 3000 kcal/dag(är inte så aktiv om man inte räknar med motionen och styrke träningen).

ok,tror nog jag kan fixa detta och svar på alla tankar/frågor man hade fick man.
tack för svaren grub:)

King Grub
2005-07-26, 17:38
Okej, 3000 var lägre än jag fått för mig att du låg på. Mycket lägre.

mangemani
2005-07-26, 17:40
damn,tillbaks på ruta 1 då=/

jag räknade ut att jag ska ha i mej 4500 kcal för att stå still i vikten,så,hmm,du har rätt,det är tok för lågt=/

då höjer jag upp till 3700 nått.

King Grub
2005-07-26, 17:51
Alltså, 3000 låter väl mycket rimligare. Jag sade ju att jag trodde att du låg mycket högre, och att det antagligen var det som gjorde att du inte gick ner. 3000 är inte direkt någon svältnivå. Du har väl en hel del fett på kroppen nu, och vikt i form av fett är inte speciellt energikrävande (annat än att bära runt på).

mangemani
2005-07-26, 18:01
läste helt galet=/.
jo en hel del fett har man nog sammlat på sej vill jag lova.

men då prövar jag att ligga på 3000 ett tag och se vad som händer.
tack igen grub:)