handdator

Visa fullständig version : Hemmabio


blekfet2
2005-07-26, 14:13
funderar på att inhandla ett sådant, men är dock inte så jävla bra på vad allt har med allt å göra :D

jag hade tänkt mig ett sånt inte kostar sååååå jävla mycket, max typ 2000kr, vet att jag inte får "bättre" grejer för det pengarna men jag orkar inte lägga ut mer cash.

kikade lite om man kanske skulle köpa ett sådant här paket:
typ billigt (http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000WUhyLI8l?Pr oductID=2yjD4QFWyooAAAEDmpFTYUBn&CatalogCategoryID=7ovD4QFWMJQAAAED5mmtBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cpro dtypes_vartypes_text&windowtitle=HEMMABIO%20MED%20DVD%20%20CINEMAHTIB)

är det värt det lågra priset eller är det bara bajs?

vet ni oxå om högtalare (satelit?!?) utan kabel funkar bra i lägenhet, typ inte störs om grannen oxå har det typ?

Prankie
2005-07-26, 14:15
Jag undrar om du ens kan få en hyffsad receiver för 2000kr.

Piranha
2005-07-26, 14:18
Lite väl stram budget. kan du inte spara på lite till upp till åtminstone 5.000 , du kommer inte bli annat än besviken i den prisklassen

Yankeee
2005-07-26, 14:18
Om jag hade din budget så skulle jag antingen köpa detta (http://www.netonnet.se/item.asp?iid=63061&sid=89&SpaceCode=SectionRow1Center) eller dessa (http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/pc-speakers/221988/prices). Visserligen aningen mer än 2000, men då får du iaf hyfsat ljud.

grisbil3n
2005-07-26, 14:24
Om man inte är kräsen så kan man fan få sjysst ljud för ett par tusen...

Yankeee
2005-07-26, 14:24
Jag undrar om du ens kan få en hyffsad receiver för 2000kr.

Jag undrar om du ens läste vad han skrev.

Prankie
2005-07-26, 14:25
Jag undrar om du ens läste vad han skrev.

Ett hemmabio paket består ju av en receiver och högtalare.

Piranha
2005-07-26, 14:26
Jag undrar om du ens läste vad han skrev.


Haaaaaa ha ha var de därför du föreslog ett paket för 3490 :-

Yankeee
2005-07-26, 14:26
Ett hemmabio paket består ju av en receiver och högtalare.

Öh ja. Frågade han hurvida han kunde få en bra reciver eller inte för 2000 kr?

jwzrd
2005-07-26, 14:27
Om man inte är kräsen så kan man fan få sjysst ljud för ett par tusen...

Hur resonerar du då? Om man inte är kräsen skiter man väl i ljudet? Det är väl vad det innebär att inte vara kräsen?

Yankeee
2005-07-26, 14:29
Haaaaaa ha ha var de därför du föreslog ett paket för 3490 :-

Skillnaden är iof att jag kom med förslag, inte en dryg kommentar.

Ja, jag lackar. Så jävla trist att så fort någon frågar om tips så kommer det nån jävla fjant som ska visa hur stor *** denne har (insert; min tv / dator / stereo / bil / whatever kostade xxxxx kr och allt under xxxxx kr är värdelöst)

Piranha
2005-07-26, 14:30
Skillnaden är iof att jag kom med förslag, inte en dryg kommentar.

Ja, jag lackar. Så jävla trist att så fort någon frågar om tips så kommer det nån jävla fjant som ska visa hur stor *** denne har (insert; min tv / dator / stereo / bil / whatever kostade xxxxx kr och allt under xxxxx kr är värdelöst)


Summan av kardemumman är väl ändå att ingen rekomenderar att köpa ljud för 2000 utan att hellre vänta och spara på lite till.

Piranha
2005-07-26, 14:32
Skillnaden är iof att jag kom med förslag, inte en dryg kommentar.

Ja, jag lackar. Så jävla trist att så fort någon frågar om tips så kommer det nån jävla fjant som ska visa hur stor *** denne har (insert; min tv / dator / stereo / bil / whatever kostade xxxxx kr och allt under xxxxx kr är värdelöst)


Jo men du gick ju också utanför ramarna för vad han frågade efter ..

Skit samma om du frågar mig ..

Yankeee
2005-07-26, 14:33
Summan av kardemumman är väl ändå att ingen rekomenderar att köpa ljud för 2000 utan att hellre vänta och spara på lite till.

Jo, självklart är det så.

Grejen är väl mest att man måste få fråga om saker under x kr utan att det ska komma folk och kommentera hur kasst det är.

Pudzianovski
2005-07-26, 14:34
funderar på att inhandla ett sådant, men är dock inte så jävla bra på vad allt har med allt å göra :D

jag hade tänkt mig ett sånt inte kostar sååååå jävla mycket, max typ 2000kr, vet att jag inte får "bättre" grejer för det pengarna men jag orkar inte lägga ut mer cash.

kikade lite om man kanske skulle köpa ett sådant här paket:
typ billigt (http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000WUhyLI8l?Pr oductID=2yjD4QFWyooAAAEDmpFTYUBn&CatalogCategoryID=7ovD4QFWMJQAAAED5mmtBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cpro dtypes_vartypes_text&windowtitle=HEMMABIO%20MED%20DVD%20%20CINEMAHTIB)

är det värt det lågra priset eller är det bara bajs?

vet ni oxå om högtalare (satelit?!?) utan kabel funkar bra i lägenhet, typ inte störs om grannen oxå har det typ?



Gå till elgiganten och prova sakerna, bestäm dig därefter om du tycker att det lät bra. Om det duger så köp.

:thumbup:

Yankeee
2005-07-26, 14:34
Jo men du gick ju också utanför ramarna för vad han frågade efter ..

Skit samma om du frågar mig ..

Samma sak med en dryg kommentar och ett förslag som ligger 1000 kr över? Bra tänkt.

Prankie
2005-07-26, 14:35
han frågade ju efter
"är det värt det lågra priset eller är det bara bajs?"



http://www.edu.espoo.fi/~akarppin/hanky.gif

grisbil3n
2005-07-26, 14:35
Hur resonerar du då? Om man inte är kräsen skiter man väl i ljudet? Det är väl vad det innebär att inte vara kräsen?

Jag resonerar på följande vis, farsan köpte ett paket från Tandberg för jag tror det va knappa 2 k, jag tyckte det va rejält bra ljud.

jwzrd
2005-07-26, 14:38
Jag resonerar på följande vis, farsan köpte ett paket från Tandberg för jag tror det va knappa 2 k, jag tyckte det va rejält bra ljud.

Jag hände inte upp mig på hur dyra eller billiga bra saker är utan just att man får bra ljud om man inte är kräsen. Är man inte kräsen så nöjer man sig med en klockradio?

Piranha
2005-07-26, 14:38
Jo, självklart är det så.

Grejen är väl mest att man måste få fråga om saker under x kr utan att det ska komma folk och kommentera hur kasst det är.


Jag kanske talar för mig själv nu , men ibland kan ja helt enkelt inte hålla klaffen.
Hembio under 2000 , ingen människa kommer bli nöjd med varken kvalitet eller ljud på det. Helt allvarligt de är att kasta pengarna i sjön.

Mr Zero
2005-07-26, 14:38
Jag skulle nog råda till att börja med tvåkanal i början och bygga ut därifrån.
Ett sådant system som du länkade till kanske duger till att ha runt datorn men kommer garanterat till korta om du ska ha det i vardagsrummet.

grisbil3n
2005-07-26, 14:40
Jag hände inte upp mig på hur dyra eller billiga bra saker är utan just att man får bra ljud om man inte är kräsen. Är man inte kräsen så nöjer man sig med en klockradio?

Uttryckte mig väl lite knasigt, det jag menar är att om man inte är kräsen (har väldigt höga krav på ljud) så kan man få vad man betraktar som bra ljud för ett par tusen. Är du med nu? Jag anser att det är en jävla skillnad på ljudet från en vanlig tv och ljudet från ett hemmabiopaket eller vad dom nu kallas för runt 2000:-

Yankeee
2005-07-26, 14:41
Jag kanske talar för mig själv nu , men ibland kan ja helt enkelt inte hålla klaffen.
Hembio under 2000 , ingen människa kommer bli nöjd med varken kvalitet eller ljud på det. Helt allvarligt de är att kasta pengarna i sjön.

Jag håller med dig. Det var därför jag länkade till två dyrare system. Ett förslag inom en rimlig nivå (priset) är inget något negativt. Utan kan kanske få honom att spara ihop / eller spendera den extra tusing på något som förmodligen gör honom betydligt mer nöjd.

jwzrd
2005-07-26, 14:41
Uttryckte mig väl lite knasigt, det jag menar är att om man inte är kräsen så kan man få vad man betraktar som bra ljud för ett par tusen. Är du med nu? Jag anser att det är en jävla skillnad på ljudet från en vanlig tv och ljudet från ett hemmabiopaket eller vad dom nu kallas för runt 2000:-

Jag var nöjd från början, ville bara trilskas lite. :D

Spiffy
2005-07-26, 14:41
är det värt det lågra priset eller är det bara bajs?

Bara bajs!

grisbil3n
2005-07-26, 14:44
Jag var nöjd från början, ville bara trilskas lite. :D


*torkar tårarna* :D

jwzrd
2005-07-26, 14:52
*torkar tårarna* :D

:D

christian
2005-07-26, 15:02
Om man ändå håller på kan man ju göra det riktigt på en gång.. ;)

http://theater.stevejenkins.com/gallery/complete/

http://theater.stevejenkins.com/gallery/complete/p6_25.jpg


Eller varför inte: ??

http://www.royaldevice.com/custom.htm

http://www.royaldevice.com/totalhorn.JPG

aliquis
2005-07-26, 15:40
Om jag hade din budget så skulle jag antingen köpa detta (http://www.netonnet.se/item.asp?iid=63061&sid=89&SpaceCode=SectionRow1Center) eller dessa (http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/pc-speakers/221988/prices). Visserligen aningen mer än 2000, men då får du iaf hyfsat ljud.Har en kompis som har creativesystemet, att kalla ljudet hyfsat är väl att ta i? Visst mullrar det lite.

Piranha
2005-07-26, 15:42
Har en kompis som har creativesystemet, att kalla ljudet hyfsat är väl att ta i? Visst mullrar det lite.


En ny tråd för hembioskryt ?

aliquis
2005-07-26, 15:42
Gå till elgiganten och prova sakerna, bestäm dig därefter om du tycker att det lät bra. Om det duger så köp.
:thumbup:kom dock ihåg att elgiganten inte ens kommer ha produkten i lager efteråt utan istället erbjuda dig ett annat paket på något som enligt dem är mycket bättre men som i själva verket är 4 årsmodeller gammalt skräp av märket klasbengans som ingen någonsin har hört talas om.

aliquis
2005-07-26, 15:46
En ny tråd för hembioskryt ?Nej, det kan vi skippa men det låter ju inte fruktansvärt bra ;D

Antar att man har tre alternativ (speciellt om vi skall ner än mer i prisklass):
1) Köpa hemmabio som antagligen inte låter bra men iaf låter från flera olika håll.
2) Köpa en enkel stereo som spelar musik och film med bättre ljudkvalite än både hemmabiosystemet och tvn, men som tyvärr inte ger surround.
3) Köpa bra lurar som antagligen ger överlägsen ljudkvalite i prisklassen, dock bara åt en person.

För runt 4000kr kan man väl få ett enkel högtalarpaket, och en enklare receiver runt 2000, är alltsammans integrerat kanske man kan få liknande kvalite för runt 5000? Men att köpa ett "hemmabiosystem" för 990kr är nog rätt bortkastat.

Piranha
2005-07-26, 15:49
Nej, det kan vi skippa men det låter ju inte fruktansvärt bra ;D

Antar att man har tre alternativ (speciellt om vi skall ner än mer i prisklass):
1) Köpa hemmabio som antagligen inte låter bra men iaf låter från flera olika håll.
2) Köpa en enkel stereo som spelar musik och film med bättre ljudkvalite än både hemmabiosystemet och tvn, men som tyvärr inte ger surround.
3) Köpa bra lurar som antagligen ger överlägsen ljudkvalite i prisklassen, dock bara åt en person.

För runt 4000kr kan man väl få ett enkel högtalarpaket, och en enklare receiver runt 2000, är alltsammans integrerat kanske man kan få liknande kvalite för runt 5000? Men att köpa ett "hemmabiosystem" för 990kr är nog rätt bortkastat.


Begagnatmarknaden kan nog vara något om inte annat ??

En anläggning som för 2 år sen kostade ca 5k borde man kunna lossa för ca 2 ??

aliquis
2005-07-26, 16:28
Jag skulle iaf inte vara så rädd för att köpa högtalare begagnat, de verkar ju inte sjunka i pris och en högtalare som var bra då borde ju vara bra nu, sålänge den inte är trasig iaf :)
Elektroniken däremot verkar ju falla i pris, vilket jag nog inte trodde den gjorde när jag köpte mina grejer (eftersom en stereo är en stereo liksom, inget konstigt med det =P).
Sedan undrar jag om dyra högtalare verkligen är så mycket bättre än billiga, och vad det är som faktiskt gör det, materialen osv borde ju inte vara dyrare (visst, något), tar längre tid att mäta, trixa och få det rätt men ändå.

Fast jag är nog inte så bra på att höra skillnad ändå, men jag märker ju att det låter annorlunda med creativepaketet eller hemma hos mig.

Och skulle jag ta ett litet paket skulle jag ta ett av iaf något mer känt märke, yamaha kanske?

blekfet2
2005-07-26, 16:42
oj oj oj..hemmabio är fan ett hett samtalsämne ;) ...aja tack för svaren jag fått (stora som små)....varför jag inte är så sugen på att lägga ut allt för stora summor är för att jag har 2 katter som trivs med å äta upp allt jag tar fram, typ......aja får nöja mig med eko-ljudet man får fram när man sitter på dass :D