handdator

Visa fullständig version : Illamående på morgonen


JAM
2005-07-26, 10:56
Varför är det så att vissa har svårt att få i sig mycket frukost på morgonen? För mig går det lite i perioder. Just nu är jag tyvärr inne i en sådan period - det känns som att frukosten står mig upp i halsen! *spy*
Det blir värre om jag är riktigt trött när jag kliver upp. I morse blev det bara en halvliter drickyoughurt och en proteindrink... :(

jwzrd
2005-07-26, 11:09
Jag är med dig där, jag är hungrig på morgonen men kan ändå inte klämma ner särskillt mycket innan jag varit vaken i gott och väl 2 timmar (men då är jag å andra sidan vrålhungrig och kan äta matproduktionen hos ett mindre afrikanskt land :D).

Nadja
2005-07-26, 11:21
Hade mkt jobbigt med illamående på morgonen tidigare (även vid andra tillfällen på dagen). Mina problem berodde på magkatarr men lite tips ändå:

* Visst kan det vara lockande att bara dricka på morgonen, typ proteindrink eller yoggi. Jag gjorde det i långa perioder...och fick sura uppstötningar=ännu mer illamående. Det bästa för mig var att dricka lagom+ äta exempelvis lite knäckebröd, för att någon timma senare äta en normal frukost.

* Illamående kan bero på lågt blodsocker, vilket väl inte är helt ovanligt efter x antal timmars sömn. Trix: ät något litet med medelsnabba kolisar för att få upp sockret lite och ät därefter ett mål med långsamma kolisar+protte.

MVH, Nadja

HarD
2005-07-26, 11:27
Jag har erfarit samma sak. Jag tror det till stor del beror på, i alla fall i mitt fall, för lite sömn eller oregelbunden sömn. Vid bra dygnsrytm tycker jag att jag haft lättare att äta frukost.

aliquis
2005-07-26, 12:54
Jag vet inte riktigt, nu när jag har ätit lite mer ett tag får jag samma känsla med, känns som fast man börjar bli hungrig är kroppen full på något vänster, välstoppad lever? :D

(eller helt enkelt att muskler och lever är fulla på glukogen bara det att blodsockret har sjunkit så pass mycket att man blev hungrig ändå)