handdator

Visa fullständig version : Varifrån kommer kolhydraterna?


Bärs
2005-07-26, 08:08
Att t.ex. vassle kommer från mjölk vet vi, men varifrån kommer t.ex. maltodextrin? Majskolvar?

King Grub
2005-07-26, 08:13
Ja, delvis hydrolyserad majsstärkelse. Även potatis och ris används i maltodextrinproduktion. Och det största användningsområdet är inte som återhämtningskolhydrat åt idrottare.

Snake
2005-07-26, 08:30
Och det största användningsområdet är inte som återhämtningskolhydrat åt idrottare.

...utan det är?

Ninjasmurf
2005-07-26, 08:36
öltillverkning bland annat

King Grub
2005-07-26, 08:37
Livsmedelsindusti, dryckindustri, pappersindustri, kosmetika, t ex.

Snake
2005-07-26, 09:03
Livsmedelsindusti, dryckindustri, pappersindustri, kosmetika, t ex.

Va?! Processindustrin, fan va dålig koll jag har. Exakt var ? (jag som jobbar inom området :em: )

Bärs
2005-07-26, 09:03
Intressant. Jag har alltid trott att det bara framställdes på något laboratorium, därav det billiga priset. Vad beror det då på att kolhydrater är så billiga jämfört med protein? Råvaran för t.ex. vassleprotein kan ju inte kosta mycket. Kanske kolhydrater måste genomgå färre och mer okomplicerade behandlingsprocesser än proteinpulver?

Allan
2005-07-26, 09:36
Kanske kolhydrater måste genomgå färre och mer okomplicerade behandlingsprocesser än proteinpulver?

Ungefär så.


allan

Bärs
2005-07-26, 09:45
Ok. :thumbup:

Tolkia
2005-07-26, 11:03
Är det inte också i regel så att sådant som kommer från växter (om de inte är väldigt krävande elle väldigt ovanliga) är billigare än sådant som kommer från djur? Jag menar, det verkar ju rimligt att man borde kunna få fram mer kolhydrat per satsad krona genom att odla majs än vad man kan få fram protein per satsad krona genom att hålla kor?

Btw. är det inte nödvändigtvis så att det är jättebilligt att framställa något på labb (i synnerhet inte om det är något som det trots allt är rätt billigt att odla och inte behöver bearbetas i oändlighet för att kunna användas); labbkemikalier är inte helt billiga heller (i alla fall inte om man har vissa renhetskrav). Jag vill minnas att vi blev lätt chockade när vi tittade i priskatalogen under labbveckorna i organisk kemi, och insåg vad det förmodligen måste kosta att låta en kull studenter slabba ... ;)

Sverker
2005-07-26, 12:19
Intressant. Jag har alltid trott att det bara framställdes på något laboratorium, därav det billiga priset. Vad beror det då på att kolhydrater är så billiga jämfört med protein? Råvaran för t.ex. vassleprotein kan ju inte kosta mycket. Kanske kolhydrater måste genomgå färre och mer okomplicerade behandlingsprocesser än proteinpulver?


Vad kostar vete ? 1 - 2 kr kg kanske. Hur mycket stärkelse går det att få ut där ? 75 % kanske. Där har vi kilopriset för stärkelse, 2.70 kr/kg

Vad kan mejeriet betala för mjölk ? 2 kr litern kanske. Vassleproteinkonsentrationen är ca 0.8 % vilket ger en råvaukostnad på 25 kr/kg ;)

Naturligtvis haltar dessa siffror rejält men det ger en grov uppfattning av vad råvaran kostar INNAN processen ens börjar för att tillverka kosttillskott.

Bärs
2005-07-26, 12:27
Vad kostar vete ? 1 - 2 kr kg kanske. Hur mycket stärkelse går det att få ut där ? 75 % kanske. Där har vi kilopriset för stärkelse, 2.70 kr/kg

Vad kan mejeriet betala för mjölk ? 2 kr litern kanske. Vassleproteinkonsentrationen är ca 0.8 % vilket ger en råvaukostnad på 25 kr/kg ;)

Naturligtvis haltar dessa siffror rejält men det ger en grov uppfattning av vad råvaran kostar INNAN processen ens börjar för att tillverka kosttillskott.


Det var mycket åskådliggörande!