handdator

Visa fullständig version : Därför spydde du efter träningen i morse, fucko.


VoDaresVins
2005-07-26, 07:28
Efter två veckors paus p.g.a en skada åkte ja för att träna i morse. Gick inte så bra för efter halva passet mådde jag för j*vlit. Gick på toa, märkte att jag var vit som ett spöke, sedan forsade gainern + vattnet ur mig. Söker nu orsaken så jag kan undvika att samma inträffar igen. Hade tänkt börja detta program varje vecka (exemplet av en vecka hst): http://www.hypertrophy-specific.com/hst_II.html

Såhär har mina senaste 10 timmar sett ut:
23:00 Käkar pasta med köttbullar.
00:00 Går och lägger mig.
05:30 Frukostklockan ringer. Äter 3 mackor med leverpastej, en tomat och dricker vatten och ett glas mjölk.
05:45 Tillbaka och sova
07:00 Väckning. Packar väskan och iväg till gymet.
07:30 Uppvärmd (utan vikter). Klämmer halva gainern (1dl maltodextrin + 1dl vassle + 0.5 dl druvsocker)
Hinner köra följande:
Knäböj 2*10
Rodd 2*10
Stående vadpress 2*10
Chins 2*10
Bänk 2*10
Dips 1*8 :em:
Bencurl 1*10
08:15 Mår väldigt dåligt. Kräktes.

Kan väl ännu tillägga att konditionen inte är på topp. Kör ingen cardio, förutom nån promenad nån gång. Detta var andra gången jag kräktes under min 2 åriga karriär, senast var för ca. en månad sen.

Slartibartfast
2005-07-26, 07:37
Virus?

VoDaresVins
2005-07-26, 07:45
Virus?
Är det tro så att man kan kan ha nåt i kroppen som inte visar sig förrän man riktigt sliter ut sig? Har inte märkt något illamående annars, men det är ett tag sedan jag fått sova ut.

christian
2005-07-26, 07:52
Jag tror på kombination av för lite mat innan träningen och gainern.

jwzrd
2005-07-26, 10:18
Många saker, utan inbördes ordning: trött, frukosten brukar ligga (iallafall i min mage) lite "snett", "sockerdrickat" - det är överkurs, stora övningar för hela kroppen på samma pass. Jag mår sämst när jag tränar så, det är helt enkelt sjukt jobbigt för kroppen att träna så. Jag skulle råda dig till att låta bli att hälla i dig sockerdricka om du inte tänker träna uppåt 2 timmar (då kan du börja snaska på den halvvägs genom) och då i små utspädda klunkar. Man kan inte hålla på och smälta en massa trams i magen samtidigt som man frustar med knäböj och det finns ingen anledning heller.

Tolkia
2005-07-26, 10:53
Nu är ju jag inte så bekant med styrketräningens finlir, men jag undrar vad som är poängen med det något udda morgonupplägget "väckning-frukost-sova-väckning-träning"? Det kan ju inte vara tidsbrist, för äta och klä sig tar ju rimligen inte längre tid klockan halv sex än klockan sju?

Jag skulle föreslå att du testar det vanligare morgonschemat "väckning-frukost-träning" och ser om det blir någon skillnad? Min egen erfarenhet är att kroppen inte alltid tycker att det är superlyckat vare sig att äta när den egentligen vill sova (man kan t.ex. bli rätt skum i magen av att jobba "strönätter" som jag har gjort på vissa sommarjobb - tror att det kan vara annorlunda om man alltid jobbar natt, då man hinner få in något slags rytm), sova på full mage eller att slitas upp ur sängen och vara superaktiv på en gång (det är ju rätt stora krav du ställer på den också). Åtminstone jag funkar betydligt bättre om jag ger kroppen en chans att vakna innan jag börjar kräva något av den.

VoDaresVins
2005-07-26, 11:04
Många saker, utan inbördes ordning: trött, frukosten brukar ligga (iallafall i min mage) lite "snett", "sockerdrickat" - det är överkurs, stora övningar för hela kroppen på samma pass. Jag mår sämst när jag tränar så, det är helt enkelt sjukt jobbigt för kroppen att träna så. Jag skulle råda dig till att låta bli att hälla i dig sockerdricka om du inte tänker träna uppåt 2 timmar (då kan du börja snaska på den halvvägs genom) och då i små utspädda klunkar. Man kan inte hålla på och smälta en massa trams i magen samtidigt som man frustar med knäböj och det finns ingen anledning heller.
Hade fått för mig att det var optimalt att klämma halva gainern direkt innan passet. Kanske ska sluta med det för egentligen har det kännts halft obekvämt att dricka den då.

jwzrd
2005-07-26, 11:07
Hade fått för mig att det var optimalt att klämma halva gainern direkt innan passet. Kanske ska sluta med det för egentligen har det kännts halft obekvämt att dricka den då.

Jo jag är medveten om modet där men alla klarar inte att träna hårt med magen full med annat än vatten. I min värld handlar det där om nånting man pysslar med när man ligger nära elitnivå för att få ut nån extra procents effekt (då förutsatt att man förmår behålla den i magen). Jag tror inte den gjorde att du spydda för sig, men tillsammans med allt annat du gjorde på morgonen så.

VoDaresVins
2005-07-26, 11:11
Nu är ju jag inte så bekant med styrketräningens finlir, men jag undrar vad som är poängen med det något udda morgonupplägget "väckning-frukost-sova-väckning-träning"? Det kan ju inte vara tidsbrist, för äta och klä sig tar ju rimligen inte längre tid klockan halv sex än klockan sju?
Hehe, det är nog inte frågan om nåt finlir, snarare experiment/dumhet. :D
Orsaken att jag åt frukosten tidigare var för att jag ville hinna smälta den innan jag drog iväg å tränade. Hade jag gjort det i normal ordning hade hamnat å stiga upp 06:00 för att hinna (tränade innan jobbet).
Ska annars försöka undvika morgonträningen i fortsättningen, gjorde det i morse för att veckan är för fullspäckad med annat program att jag inte hade sluppit å träna.

VoDaresVins
2005-07-26, 11:20
I min värld handlar det där om nånting man pysslar med när man ligger nära elitnivå för att få ut nån extra procents effekt (då förutsatt att man förmår behålla den i magen).
Ok känner mig övertygad, ska sluta med "före-drinken". Ligger nog närmare lördagsgymmarnivå än elitnivå.

jwzrd
2005-07-26, 11:34
Ok känner mig övertygad, ska sluta med "före-drinken". Ligger nog närmare lördagsgymmarnivå än elitnivå.

Drick den efter passet! :thumbup:

Tolkia
2005-07-26, 11:42
Hehe, det är nog inte frågan om nåt finlir, snarare experiment/dumhet. :D

Ett experiment som inte utföll till full belåtenhet, kan vi konstatera ...? ;)

aliquis
2005-07-26, 11:49
Inte vet jag varför du spydde, men om det nu skulle vara gainern kan du ju alltid ta den före uppvärmningen och likaså med rätt mycket vätska i den.

VoDaresVins
2005-07-26, 12:25
Ett experiment som inte utföll till full belåtenhet, kan vi konstatera ...? ;)
Mhm, har ju inte sett nån studie hittils som påvisat positiva resultat av att tömma kistan efter/under passet. :em:

Har hunnit med en del experiment, men tror aldrig med positivt resultat. Kanske borde sluta... Nee.

VoDaresVins
2005-07-26, 12:28
Inte vet jag varför du spydde, men om det nu skulle vara gainern kan du ju alltid ta den före uppvärmningen och likaså med rätt mycket vätska i den.
Kommer nog att helt skippa drinken före. Visar sig ganska fort om illamåendet försvunnit.

Själv trodde jag att konditionen var boven så det helt enkelt blev för tungt, men det verkar inte va många andra som tror det.

aliquis
2005-07-26, 12:51
Kommer nog att helt skippa drinken före. Visar sig ganska fort om illamåendet försvunnit.

Själv trodde jag att konditionen var boven så det helt enkelt blev för tungt, men det verkar inte va många andra som tror det.Håller man uppe tempot på HST så kräver det kanske lite kondition, men man kan ju vila längre tid mellan seten med, det gör ju lyftarna och inte blir de små för det =P
Jag tycker du skall ha kvar drinken före, du har ju bara ätit ett mål mat och något mer som håller uppe blodsockret skadar nog inte, drink före passet ger större effekt än efter och din kropp kommer nog inte behöva lägga särskilt mycket energi på att smälta maltodextrin, druvsockret och vassleprotein som jwzrd sade. Dessutom är det skitsnack att blodet skulle samlas i magen och kroppsdelarna bli sämre, mer mat före passet gör snarare att mer näring kommer ut till de olika kroppsdelarna.

Så, ta drinken före, kör mer kondition om du vill, sänk tempot lite om du mår dåligt av att hålla det högt.

Fatalist
2005-07-26, 12:52
Om vi utesluter allt annat tycker jag man ska börja lättare efter uppehåll

VoDaresVins
2005-07-26, 14:41
Jag tycker du skall ha kvar drinken före
Om drinken verkligen påverkar resultaten en hel del kanske jag bör överväga att använda den i alla fall. Hur som helst kommer jag att bara ta den efter de närmaste passen. På så sätt märker jag ju bäst om det är den som är boven.

Fartman
2005-07-26, 15:00
Jag tror på att du hade för lite vatten i sockerdrickat. det krävs en hel del för att få 1dl malto och 0,5dl druvsocker isotont.. har man för lite vätska till så kan man må jävligt dåligt

Metal_boy_
2005-07-26, 15:16
Skit i företräningsdrinkar. Seriöst om forskningsrapporter vore så säkra källor, så varför kommer det nya forskningar hela tiden som visar annat?

Tror inte på de där företräningsdrinkarna. Alla funkar olika.

aliquis
2005-07-26, 15:53
Jag tror på att du hade för lite vatten i sockerdrickat. det krävs en hel del för att få 1dl malto och 0,5dl druvsocker isotont.. har man för lite vätska till så kan man må jävligt dåligtJag har ju dock typ 2-2.5dl vatten till 1/2 dl juice, 2 bananer, 40g sojaprotein, 1.5dl havregryn... lär ju vara sämre? jag mår inte dåligt, men jag är ju jag :D

MrBoris
2005-07-26, 15:56
tror på en kombination av DÅLIG kondition och mkt vätska på en gång. Jag har själv erfarit att ju sämre kondition jag har och om jag försöker mig på knäböj desto mer illa mår jag :(

MrBoris
2005-07-26, 15:59
Jag tror på att du hade för lite vatten i sockerdrickat. det krävs en hel del för att få 1dl malto och 0,5dl druvsocker isotont.. har man för lite vätska till så kan man må jävligt dåligt

Nu ska vi räkna. 0.5dl druvsocker är ca 25-30gram druvsocker? 30gram druvsocker kräver 0.5L vatten.
1dl Malto är vadå, 40-50gram? Då krävs det 0.2L till det.
sammanlagt minst (på ett UNGEFÄR) 0.7L-1L vatten för att få gainern isoton.

Fartman
2005-07-26, 16:02
Nu ska vi räkna. 0.5dl druvsocker är ca 25-30gram druvsocker? 30gram druvsocker kräver 0.5L vatten.
1dl Malto är vadå, 40-50gram? Då krävs det 0.2L till det.
sammanlagt minst (på ett UNGEFÄR) 0.7L-1L vatten för att få gainern isoton.

Dvs om han har en vanlig shaker ala 0,7liter blir det knepigt att få plats med allt ;)

VoDaresVins
2005-07-26, 21:23
Dvs om han har en vanlig shaker ala 0,7liter blir det knepigt att få plats med allt ;)
Det är nog en vanlig shaker jag har, men dricker alltid vatten på så det blir nog över 5dl vätska per hälften av pulvret.

GymTT
2005-07-26, 21:26
Varför gå upp och äta och sen sova igen? Visst näring, men du behöver ju sömnen mer, speciellt när du bara sov 5.5 H.

MVH TT

VoDaresVins
2005-07-26, 21:32
Vi tackar för alla svar. Ska ge fan i att träna sådär tidigt igen. Försöker någon vecka nu utan föredrink och testar det igen nån gång för att se hur det verkar. Skriver säkert mer om det i min kommande journal.
Kul att se att folk tycker om att rösta och att över 40% brydde sig sig inte om innehållet (ja ok, ja lade även min egen röst där *screwy*). :D

VoDaresVins
2005-07-26, 21:35
Varför gå upp och äta och sen sova igen? Visst näring, men du behöver ju sömnen mer, speciellt när du bara sov 5.5 H.
Det var det där med matsmältningen och tidsbristen jag skrev tidigare. Sedan att det inte var smart är ju en annan sak, men frågan är ju om man kan kräkas p.g.a. det.